Vinkkejä 2,5-vuotiaan kuivaksiopetteluun?
Kyseessä on tyttö, joka käy potalla päiväkodissa, silloin kun on "pottailuaika", mutta ei koskaan pyydä päästä sinne, jos on hätä. Kotona ei tykkää potasta ollenkaan. Hetkeksi innostui "soivasta" potasta ja toiseksi hetkeksi pöntön supistajasta, mutta nyt ei ole YHTÄÄN kiinnostunut käymään potalla/pöntöllä vaan haluaa itse pitää vaippaa. Jos otan potan esiin, alkaa huutaa ja vaatia, että se laitetaan kaappiin... Päiväkodissa varmaan pottailu onnistuu, koska siellä ei "kehtaa" vastustaa sitä niinkuin kotona.
Tyttö on muuten normaalisti kehittynyt, puhuu tosi hyvin jne.
Miten kannattaisi siis toimia, opettaa "pakolla" potalle ottamalla vaippa kertalaakista pois ja toivoa, että kiinnostus pottaa kohtaan heräisi, kun vahingot on tulleet housuun parin päivän ajan? Tätä on siis kokeiltu jo useampaan otteeseen, mutta oon antanut periksi muutaman tunnin jälkeen ja laittanut tytölle vaipan, kun tekee kaikki pissat/kakat vaippaan vaikka muistutan potalla käynnistä, ja muutaman vahingon jälkeen alkaa VAATIA itselleen vaippaa, kun kyllästyy vahinkoihin ja jatkuvaan housujen vaihtamiseen. Vai jäisittekö odottamaan oman kiinnostuksen heräämistä vielä?
Kommentit (25)
Anna olla. Opettelee kun on sen aika. Täälläkin kerrottu miten lapset vielä 3,5 vuotiaanakin vaipoissa.
No en halua, että olis 3,5-vuotiaana enää vaipoissa! Ja päiväkodissakin on painostettu harjottelemaan potalla käyntiä kotona... mutta ehkä pidetään nyt kuukauden tai parin tauko, ja mietin miten voitais ottaa asia sen jälkeen uudestaan esiin jotenkin positiivisemmin. Luulen, että ollaan "painostettu" liikaa asiassa, ja siks hommassa on tullut takapakkia.
ap
Mun lapsi 2v. ei suostu istumaan potalle ollenkaan. Oon yrittänyt pitää pottaa esillä olkkarissa, mutta itkee ja kiljuu kuin syötävä jos häntä yrittää siihen istuttaa. Eikä itse ole kiinnostunut istumaan siihen ollenkaan vaikka olen näyttänyt mallia. Joten olen antanut asian olla, oppii sitten kun oppii, ei se mikään kuolettava asia ole vaikka käyttäisi vaippaa kauemmin. Neuvolan mukaan on normaalisti kehittynyt.
Meidän 3v. poika ei myöskään suostu käymään potalla tai pöntöllä kotona. Aloitti juuri päiväkodin ja siellä käy kyllä käskettäessä kokeilemassa pissaamista pöntöllä jossa supistaja ja ehkä muutaman kerran on pissat tullutkin. Ikinä ei itse ilmoita, että on hätä vaan pissii housuun jos ollaan otettu vaippa pois. Kun kehoitan kotona pöntölle niin alkaa armoton "en halua, en tahdo" ahdistus ja huuto jonka jälkeen itse luovutan ja laitan vaipan. Päiväkodissa pitävät poikaa ilman vaippaa ja ovat huomanneet, että panttaa pissaa ja kun päikyille menevät (pojalla silloin vaippa) niin pissaa vaipan melkein täyteen. Alkaa omat voimat loppua tän asian kanssa joten päätin ettei kiirehditä asian kanssa vaan odotellaan josko poika itse tajuaisi mennä pöntölle, kun kuitenkin osaa päiväkodissakim pienellä avustuksella siellä käydä. Kesä on tulossa, jospa silloim viimeistään! Tsempit Ap, tiedän miltä tuntuu!:)
Sinuna antaisin olla, jos on hankalaa. Mitä enemmän yritätte, sitä suuremmaksi möröksi se kuivaksi opettelu tulee, ja voi hidastaakin sitä.
Meillä kuopus oli samanlainen. Ei onnistunut pottailu omaehtoisesti vaikka mitä yritettiin. Eipä siis yritetty enää, elämässä on muutakin tekemistä. Sitten tuli kesä, kesäloman toinen päivä ja lapsi ilmoitti että vaippa lähtee nyt. Vaippa lähti, ei tullut vahinkoja kertaakaan. Se pottailu jotenkin liittyi siihen että lapsi sai omassa rauhassa miettiä ja hiffata asian.
Jälkeenpäin muutaman kuukauden odottamisella suuntaan tai toiseen ei ole minkään valtakunnan väliä. Eihän sitä toki pääse kavereilleen brassailemaan sillä että lapsi on kuivaksioppimisessa nopeasti kehittynyt, mutta toisaalta se just elämässä on onnellista, ettei lapsi ole mikään vanhempien pokaali jota esitellä, vaan vanhemmilla on muutakin puhuttavaa ihmisten kanssa. :)