Onko muita, joiden mielestä joulukalenterit ovat menneet ihan överiksi
Joka päivä uusi lelu, koru tai meikki, eikös se ole jo aika ylenpalttista? Onko joululahjoissa enää mieltä, jos koko joulukuun ajan saa joka päivä yhden lahjan? Entäs joku suklaapatukka tai karkkipussi joka päivä, eikö se ole jo vähän liikaa?
Kelpaako enää kellekään lapselle se perinteisen kokoinen suklaakalenteri, jos ”kaikki muut” saavat jonkun metrin kokoisen Kinder-kalenterin tai joka päivä legopaketin?
Kommentit (431)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on semmoisia merkkifriikkikamuja harrastusryhmissä ja ostavat jotain monien satojen hajuvesi- ja kosmetiikkakalentereita itselleen.
Järjetöntä haaskausta, apteekista saa perusvoideputkilon alle kympin ja siitä riittää vähintään puoleksi vuodeksi
Tuhlaaksä rahaa johonkin apteekin rasvaan?!?!?
Saunassa pesu mäntysuovalla niin pysyy iho hyvänä, ihme hienostelua tuollaiset apteekkirasvat.
Näihin soisi puututtavan jollain eu-direktiivillä, siis krääsäkalentereihin, joista tulee jotain muovikrääsää/tavaraa jota ihmiset eivät sitten välttämättä edes tarvitse.
Vai onko esim. jossain meikkikalenterissa kaikki tuotteet sellaisia, että jokainen kalenterin ostanut varmasti käyttää niitä jokaista saamaansa tuotetta?
Olen itse joskus harkinnut ostavani jonkun figuuri-kalenterin, mutta epäilen, ettei niissä oikeasti ole niin laadukas sisältö, kuin mitä hinnasta voisi päätellä ja loppupelissä olen muutenkin miettinyt, että mihin minä aikuinen ihminen sellaisia muovileluja niinkuin oikeasti tarvitsisin?
Paljon järkevämpä, että keräilytavarankin voi ostaa niin, että tietää mitä saa, eikä missään suljetuissa paketeissa, joiden sisällöstä ei ole mitään tietoa. Pelikortit/keräilykortit ehkä erikseen, kun ovat sentään jotain pahviläpysköjä, eikä mitään muovitavaraa, vaikka ymmärtääkseni niissäkin esim. pokemon-korteissa tulee joka kerta ihan turhiaki kortteja mukana.
Minä, hieman alle nelikymppinen nainen, haluaisin kauniisti kuvitetun perinteisen kartonkisen joulukalenterin, jossa kuva täydentyy luukun takaa löytyvällä yksityiskohdalla. Kosmetiikalla, herkuilla, pikkutavaroilla tms. en tee yhtikäs mitään.
Ei ole sulta pois jos joku nauttii joulukalenterista. Minäkin ostan tänä vuonna erilaisia kalentereita. Kerran vuodessa tää juttu on!!! Haloo nyt , relatkaa!!! Ja kaikki "krääsä" mikä mun kalentereista löytyy taatusti viimeiseen tippaan asti käytetään. Nämä minijutut on hyviä , saa testata mistä tykkää ja mistä ei.
Kenenkään ei ole pakko ostaa mitään överiä, eikä sen pitäisi omaa persettä kaivaa jos joku toinen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikkakalenteri on siinä mielessä kätevä, että niistä saa matkakokoisia tuotteita. Mutta noin yleisesti olen samaa mieltä kuin aloittaja, homma ON mennyt aika överiksi. On jos jonkinlaista krääsäkalenteria tyrkyllä ja osa on pöyristyttävän hintaisia. Sopivat hedonistiselle ihmistyypille?
Kyllä ois ympäristölle kätevintä, ett saadakseen matkakokoisia tuotteita ostaa sitten matkakokoisia tuotteita niiden osalta kuin tarvitsee. Satavarmasti kalenterissa ei ole juuri vain ne tarpeelliset. Se on vain aikuisten tavarahemmittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todellakin mennyt ihan hulluksi tää touhu. Joka päivä pitäis saada jotakin, krääsää mitä sitten katotaan hetki ja heitetään roskiin. Tai pakko saada mässyttää suklaata, sipsiä tms. joka aamu.
Oon varmaan nihkee mutsi, mutta meille ei todellakaan tuu tollasia krääsäkalentereita. Meillä tosin lapset osaakin olla iloisia pienistä jutuista, eikä kaipaa jatkuvaa materiaa. Toki moni vanhempi varmaan haluaa ostaa lapselleen hyvää mieltä kun oma aika menee töissä tai puhelimella. Lapsen on kivempi sit kasvaa yksin kun on nurkat täynnä tavaraa.Ei sun tarvi tuntea alemmuutta niitä kohtaan jotka ostavat lapsilleen materiaa. Kuulostat nimittäin siltä että tuntisit itsesi huonommaksi ja sen takia haukut heitä.
Kyllä siinä olonsa huonoksi alkaa tuntea, kun tajuaa että maapallo hukkuu roskaan ja meret mikromuoviin samaan aikaan kun tärkeät mineraalit käy vähiin, kierrätysaste on kauhean matala, hiilipäästöt sulattaa napajäätiköt ja ihmisistä tulee uskomattoman pinnallisia.
Ois mulla rahaa, ei se siitä ole kiinni. En vaan saa silmiä ummistetuksi tosiasioilta. Toisilta näyttää sujuvan mallikkaasti, ja jos muistuttaa tosiasioista, niin tarjotaan kateuskorttia, kun muuta ei kai ole hihassa.
t. Eri
Vierailija kirjoitti:
Minä, hieman alle nelikymppinen nainen, haluaisin kauniisti kuvitetun perinteisen kartonkisen joulukalenterin, jossa kuva täydentyy luukun takaa löytyvällä yksityiskohdalla. Kosmetiikalla, herkuilla, pikkutavaroilla tms. en tee yhtikäs mitään.
Kuvailit juuri partiolaisten adventtikalenterin, se on paras. Vieläkin joka vuosi sen hankimme vaikka lapset ovat jo lentäneet pesästä.
Kaiken lisäksi pitää vielä tietää etukäteen mitä sieltä on tulossa, että tietää minkä kalenterin tai mitkä haluaa. Voit mennä tubeen ja etsiä joulukalenteri 2022 sitten "valita" mitkä tavarat haluat. Ihmiset on hassuja.
Kun minä olin lapsi, oli joulukalenteri painettu ei-kiiltävälle paperille, ja luukuissa oli vaan kuvia, ei mitään karkkeja hyvänen aika. ensimmäisessä luukussa oli kynttilä ensimmäisen adventti sunnuntain kunniaksi, kuudennessa luukussa siniristi lippu maamme itsenäisyyspäivän kunniaksi, jne ja sitten 24 luukssa Herramme Jeesuksen kuva seimessä.
ei kalenterissa mitään karkkeja ollut, vasta aattona joululahjoissa yksi fazerin sininen levy joka jaettiin sisarusten kesken kristillisellä tasajaolla.
Ja se, teki minusta miehen!
"Kelpaako enää kellekään lapselle se perinteisen kokoinen suklaakalenteri"
Se ihan aito perinteinen kalenteri ei ole suklaakalenteri, vaan sellainen, jonka joka luukun takaa paljastuu kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee- tai kahvi- tai puurokalenteri on ihan kiva idea, jos joka tapauksessa käyttää ko. ainetta päivittäin. Ei lisää epäterveellistä syömistä, eikä lisää krääsää, jota ei olisi ikinä tullut ostettua ilman kalenteria.
Vielä puuttuu maito-, leipä- ja vessapaperikalenteri!
Vessapaperikalenteri 😂😂😂
Kuulostaa kiinnostavalta, voisin kokeilla. Vessapaperia kuitenkin kuluu joka päivä.
Pettson och Findus ei ole joulukalenteri, mutta kiva piirretty. Pettson on ukko, jolla on kissa Findus. Ehkä youtubesta löytyy. meni aikanaan svt:ssä.
Joulukalentereita on Ruotsin tellussa ollut vuodesta 1960, ennen sitä oli joulukalenteri radiossa, niitä en ole koskaan kuullut.
Mutta on ihan hyvä katsoa vuosien takaisia, pääsee paremmin tunnelmaan!
Nyt en ehdi kirjoittella enempiä, pitää lähteä höyläämään. Verstaalle.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tänä vuonna on uusi irtokarkkikalenteri! Sitä himoitsen ja lisäksi yritän etsiä jäätelökalenteria paikkakunnan kaupoista. Vielä ei ole tärpännyt
Niin, se irtokarkkikalenteri täytetään siis itse niillä karkeilla...ja 24 päivää irtokarkkeja putkeen. Kuulostaa hauskalta. Lapsetkin oli ihan järkyttyneitä, että sen hinta on 30 euroa! Että miksi ei vaan osta niitä karkkeja, kovin kallis pahvirasia...
Kyllähän se on överiksi mennyt, kun on monen kymmenen euron joulukalentereita joka lähtöön jopa eläimille asti niin että jokaiselle varmasti löytyy omanlainen kalenteri. Ihmettelen vain, että miten siten ennen tultiin toimeen kun ei välttämättä ollut sitä kalenteria ollenkaan tai sitten oli joku halpa kalenteri, josta sai pienen suklaapalan tai jonka luukun takaa löytyi joku pieni kuva tai jotain. En minä ainakaan olisi lapsena 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa osannut edes kuvitella, että aikuisillekin olisi ollut kalentereita, saati että niitä olisi ollut eläimille. Nykyään kun olen ainakin koirien ja kissojen omia kalentereita nähnyt, vaikka miten muka joku kissa tajuaa, että on tulossa joulu ja että oma joulukalenteri tekee sen joulunodotuksesta helpomman? Ja mitä sitten annetaan lahjaksi lapselle, joka siis saa kalenterista joka päivä vaikka jonkun uuden lelun? Kenties oma auto ehkä?
Kaikista naurettavin uutuus on se 29.90 maksava irtokarkkikalenteri, johon voi joka luukkuun valita haluamiaan karkkeja. Siis jos itse sen täytät, niin senhän tiedät jo etukäteen, että mitä minkäkin luukun takana on. Ainakin minusta sen kalenterin idea lapsena oli siinä, että se luukun takana oleva asia on yllätys ja sen joka päiväisen yllätyksen odottaminen teki siitä joulunkin odottamisesta helpomman. Sitä paitsi sillä rahalla mikä siihen kalenteriin menee saa niitä irtokarkkeja oikeasti monta kiloa ilman sitä pahvia, jos et osta sitä kalenteria.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on överiksi mennyt, kun on monen kymmenen euron joulukalentereita joka lähtöön jopa eläimille asti niin että jokaiselle varmasti löytyy omanlainen kalenteri. Ihmettelen vain, että miten siten ennen tultiin toimeen kun ei välttämättä ollut sitä kalenteria ollenkaan tai sitten oli joku halpa kalenteri, josta sai pienen suklaapalan tai jonka luukun takaa löytyi joku pieni kuva tai jotain. En minä ainakaan olisi lapsena 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa osannut edes kuvitella, että aikuisillekin olisi ollut kalentereita, saati että niitä olisi ollut eläimille. Nykyään kun olen ainakin koirien ja kissojen omia kalentereita nähnyt, vaikka miten muka joku kissa tajuaa, että on tulossa joulu ja että oma joulukalenteri tekee sen joulunodotuksesta helpomman? Ja mitä sitten annetaan lahjaksi lapselle, joka siis saa kalenterista joka päivä vaikka jonkun uuden lelun? Kenties oma auto ehkä?
Eläinten joulukalenteri on kyllä kaikista isoin huuhaa mitä voi olla: Ei sitä eläintä kiinnosta, että tuleeko se nami jostain kalenterista vai ämpäristä vai pussista, sitä kiinnostaa vain ja ainoastaan se nami, mitä ainakin meillä saa päivittäin koulutustilanteissa muutenkin.
Ihmettelen että siskoni, joka on ihan ääriekologinen joskus rasittavuuteenkin asti osti koirilleen tuollaisen joulukalenterin, niinkuin mitä vttua? Sitten vielä lapsille useammat joulukalenterit ja vanhemmille molemmille omat. Se siitä ekologisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailit juuri partiolaisten adventtikalenterin, se on paras. Vieläkin joka vuosi sen hankimme vaikka lapset ovat jo lentäneet pesästä.
Ikävä kyllä, on joka vuosi ruma. Ja kallis. Ja rahasta menee vain pieni osa sille porukalle, joka ne myy. Suurin osa menee keskusjaostolle, vai mikä se nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi konditionaali? Mene ja osta sellainen, jos haluat eikä 5-10 euron kalenteri vie budjettiasi perikatoon. Itsekin ostin söpön paperikalenterin juuri viime viikolla.
Ei sun tarvi tuntea alemmuutta niitä kohtaan jotka ostavat lapsilleen materiaa. Kuulostat nimittäin siltä että tuntisit itsesi huonommaksi ja sen takia haukut heitä.