Onko muita, joiden mielestä joulukalenterit ovat menneet ihan överiksi
Joka päivä uusi lelu, koru tai meikki, eikös se ole jo aika ylenpalttista? Onko joululahjoissa enää mieltä, jos koko joulukuun ajan saa joka päivä yhden lahjan? Entäs joku suklaapatukka tai karkkipussi joka päivä, eikö se ole jo vähän liikaa?
Kelpaako enää kellekään lapselle se perinteisen kokoinen suklaakalenteri, jos ”kaikki muut” saavat jonkun metrin kokoisen Kinder-kalenterin tai joka päivä legopaketin?
Kommentit (431)
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti on kiinnostunut vanhanaikaisesta joulukalenterista, josta luukusta paljastuu joku huono piirros tai littana suklaanpala. Ihan hyvä, että on kalentereita, joissa oikeasti on jotain siellä luukun takana. Eihän sinne nyt kovin paljon mahdu isossakaan kalenterissa. Ja joulu on krääsäjuhla ja elämä yhtä kulutusjuhlaa suurimmalle osalle ihmisistä, joten idea istuu kuin nenä päähän nykyihmisille.
Joulua on perinteisesti vietetty Kristuksen syntymän muistoksi. Ne, jotka niin edelleen tekevät, eivät juuri mitään kalentereita osta.
Se kalenterin alkuperäinen ideahan on joulun (Kristuksen syntymän) odotus ja päivien laskeminen. Se luukussa oleva numero siis on oikeastaan homman pääasia, ja luukusta paljastuva asia vain siinä sivussa tulevaa rattoisaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt tosiaan outoa että joka ainoa brändi on tuonut markkinoille joulukalenterin. Kaikki paitsi vaatemerkit.
Taitaa olla vain ajan kysymys.. Eiköhän joku pikamuotikauppa kohta tarjoa vaatekalenteria, josta tulee joka päivälle uusi kerran käytettävä kiinavaate 🥵
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti on kiinnostunut vanhanaikaisesta joulukalenterista, josta luukusta paljastuu joku huono piirros tai littana suklaanpala. Ihan hyvä, että on kalentereita, joissa oikeasti on jotain siellä luukun takana. Eihän sinne nyt kovin paljon mahdu isossakaan kalenterissa. Ja joulu on krääsäjuhla ja elämä yhtä kulutusjuhlaa suurimmalle osalle ihmisistä, joten idea istuu kuin nenä päähän nykyihmisille.
Joulua on perinteisesti vietetty Kristuksen syntymän muistoksi. Ne, jotka niin edelleen tekevät, eivät juuri mitään kalentereita osta.
Huonot suklaakalenterit ei ole mistään kotoisin, mutta esim. partiolaisten joulukalenterihan on ihan klassikko. Meillä joulutunnelmaa tehdään koristelemalla kotia pikkuhiljaa, leipomalla, joulumusiikilla jne. Pahvisen joulukalenterin luukun avaaminen aamuisin jaksaa kyllä innostaa lapsiakin. Ihan yhtä paljon iloa siitä kuvan katsomisesta tulee, kuin jostain RyhmäHau tms. krääsän saamisesta joka jaksaa kiinnostaa pienen hetken ja sitten aletaankin jo odottaa seuraavan aamun uutta krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikkakalenteri on siinä mielessä kätevä, että niistä saa matkakokoisia tuotteita. Mutta noin yleisesti olen samaa mieltä kuin aloittaja, homma ON mennyt aika överiksi. On jos jonkinlaista krääsäkalenteria tyrkyllä ja osa on pöyristyttävän hintaisia. Sopivat hedonistiselle ihmistyypille?
Totta, matkakokoiset pakkaukset on käteviä, ja onhan myös hyvä voida testata uuta tuotetta, olisi kurja hankkia iso purkki, jos sitten huomaakin ettei se sovikaan. Mutta se pakkausjätteen määrä on kyllä aivan järkyttävä joten en voi kannattaa kosmetiikkakalentereita. Käyttäisivät edes Sulapacin maatuvia pakkauksia tai jotain...
Mä olen säästänyt Lumene-kalenterin pienet pakkaukset ja käytän niitä uudelleen matkapakkauksina. Minusta on hyvä että ovat kestävää materiaalia, koska kestävät myös hyvin pesua ja uudelleenkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikkakalenteri on siinä mielessä kätevä, että niistä saa matkakokoisia tuotteita. Mutta noin yleisesti olen samaa mieltä kuin aloittaja, homma ON mennyt aika överiksi. On jos jonkinlaista krääsäkalenteria tyrkyllä ja osa on pöyristyttävän hintaisia. Sopivat hedonistiselle ihmistyypille?
Tässä on muuten menty siihen ettei kosmetiikan ostaja saa enää tuotenäytteitä ostosten yhteydessä, vaan ne näytteet MYYDÄÄN joulukalenterin muodossa! : / Huijausta.
Teekalenterin ostan sillä pidän teestä kovasti, ja on hauskaa testata joka päivä uusi maku jota muuten ei ehkä olisi kokeillut. Sillä on pärjännyt vallan hyvin, tosin en kovin hedonistinen ihminen ole enkä tarvitse mitään krääsää kotiin.
Päättäköön kukin itse kalenteristaan. Mutta sitä ihmettelen, miksi tässä ketjussa elämästä nauttiminen, hemmottelu, leikkisyys, juhlamieli, ilo ja jouluisuus tarkoittavat nimenomaan ostettua turhaa tavaraa (ja paljon pakkausroskaa)? Onhan tässä hyödyllisestä käyttötavarastakin ollut puhe, mutta kun puhutaan kaikesta turhasta ja epäekologisesta, niin juuri siinä kohtaa nousee vahvin puolustus leikkisyydelle ja juhlavuudelle jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos elän sen n. 300 päivää vuodesta ekologisesti mutta jouluksi eli 24 päiväksi haluan ostaa itselleni "turhan krääsäkalenterin", olen siis ihmisenä aivan pilalla ja pilannut luonnon siinä ohessa myös? Koen, että jos muuten teen päivittäin fiksuja ja ekologisia valintoja, on minulla oikeus joskus kerran vuodessa ostaa itselleni jotain sellaista, joka tuo hyvän mielen ihan vain siksi että se tuo hyvän mielen.
Noh noh, muitakin sävyjä on kuin musta ja valkoinen. Mietin vain, että jos ihminen HALUAA elää ekologisesti 300 pv vuodesta, niin miksi hän haluaa? Hänellä on varmaan selkeät syyt, hyvin punnitut elämänvalinnat ja todella hyvä motivaatio. Tuntuu oudolta, että tällainen ihminen joulukuussa kuitenkaan ei HALUA toteuttaa ihanteitaan. Mihin ne syyt ovat silloin kadonneet?
Musti ja Mirri myy koirille julukalenteria. Oujee, heti hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on vain mies ja minä. Olen itse ostanut vuosia 1-2 kosmetiikkakalenteria ulkomailta. Rakastan niitä. Katson hyvissä ajoin tubesta mitä niissä on ja valitsen sellaisen jossa hyvä sisältö. Sopimattomat (esim. väärän väriset meikit) lahjoitan tutuille ja kavereille.
Tänä jouluna meillä on 9 +1 kalenteria
- 2 kosmetiikkakalenteria minulle
- Bailey's miehelle (jotain alkoholia ja suklaata kai)
- Fazerin patukkakalenteri molemmille
- After Eight -kalenteri enimmäkseen minulle
- Lindt-kalenteri minulle
- Tarrakalenteri minulle
- 2 perinteistä kuvakalenteria minulle
Se viimeinen on itse tekemäni kalenteri miehelle. Pussitan ja paketoin 24 lahjaa miehelle, joita saa avata joulukuussa ja isoin ja paras sitten aattona. Näissä pusseissa on esim. dödöjä, merinovillakerrastoja, proteiinipatukoita, hajuvettä, pelejä, kaikenlaista kivaa. Ja sit yhdessä joku vähän parempi.
Haluaisin ostaa VIELÄ enemmän noita kosmetiikkakalentereita. Esim. Yankee Candles -kynttiläkalenterin, sekä Lushin 250 euroa maksavan kylpypommikalenterin. Rakastan testailla tuotteita ja haluan pieniä minikokoisia tuotteita (noissa molemmissa on kyllä myös normaalikokoisia), koska saatan kyllästyä helposti isoon tuotteeseen.
Mielestäni jokainen saa ilahduttaa itseään juuri niin kuin haluaa. Meillä ei osteta viinaa eikä matkustella, joten kai me saamme nauttia näistä höpsöistä iloista?
Itselläsi siis on 8 kalenteria. Mikäs siinä tietysti, jos niistä saa iloa, mutta.. saatko tosiaan niistä 8-kertaisesti iloa? Suklaakalentereita tuossa oli 3. Ajattelen vain, että jos itse saisin 3 kalenterisuklaata päivässä, niin ei se tuottaisi sen enempää iloa kuin yksi suklaa. Plus nuo kaikki muut päälle. Voihan joku toinen olla erilainen, niin että jokainen luukku loppuun asti tuottaa saman ilon ja jännityksen kuin lapsena aamuhämärissä avattu elämän ensimmäisen suklaakalenterin luukku.
Vierailija kirjoitti:
Jokin 30 euroa on toki hieman suolainen hinta yhdestä kalenterista. Ei oikein ole käyttistä.
Kalleimmat maksavat satoja euroja. Voi olla, että jotkut luksusluksuskalenterit ovat vielä kalliimpia.
Itse ostin viime jouluksi Fazerin patukkakalenterin. Olen kyllä normaalisti lähes suklaa-addikti, mutta minullekin oli tuo suklaakalenteri liikaa muutaman päivän jälkeen.. Patukoita alkoi kerääntyä varastoon. Toki ne tuli syötyä sitten myöhemmin..
Ihan hirveetä krääsää. Olen sanonut isovanhemmille ja kummeille että meille ei saa ostaa yhtään kalenteria. Ostamme itse lapsille yhden kalenterin / lapsi ja se on yleensä suklaakalenteri koska sitä hiton muoviromua on nurkat täynnä muutenkin.
Maailma hukkuu roskaan ja turhaan tavaraan, meret on täynnä muoviromua. Tästä puhutaan paljon mutta aina vaan tulee uusia ja isompia ja halvemmalla tuotettuja tavaroita Kiinasta (tai jostain).
Näitä aina ja aina vaan uusia kertakäyttöasioita ostamalla me opetamme omille lapsillemmekin tätä kulutushysteriaa, sitä että on ok ostaa kaiken maailman TURHAA krääsää joka jää jouluviikon alku ihastuksen jälkeen laatikoiden täytteeksi.
Ei ole ihme että maailma saastuu saastumistaan.
Jonkin luksuskosmetiikkamerkin kalenteri maksoi muistaakseni 380 euroa!
Miten olisi nämä älyttömät luksuskalenterit? Juttua on muokattu tälle vuodelle 2022.
https://www.hellomagazine.com/healthandbeauty/20211106125761/most-expen…
Jalokiviliikkeen kalenteri maksaa £25,000 ja on £28,575 arvoinen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee- tai kahvi- tai puurokalenteri on ihan kiva idea, jos joka tapauksessa käyttää ko. ainetta päivittäin. Ei lisää epäterveellistä syömistä, eikä lisää krääsää, jota ei olisi ikinä tullut ostettua ilman kalenteria.
Vielä puuttuu maito-, leipä- ja vessapaperikalenteri!
Vessapaperikalenteri 😂😂😂
Heti ostaisin. Mulla on himona hillokalenteri vaikken hilloja syökään : D Tässä ajassa pitää olla vähän hullutusta! Pipoa löysemmälle!
Totta, matkakokoiset pakkaukset on käteviä, ja onhan myös hyvä voida testata uuta tuotetta, olisi kurja hankkia iso purkki, jos sitten huomaakin ettei se sovikaan. Mutta se pakkausjätteen määrä on kyllä aivan järkyttävä joten en voi kannattaa kosmetiikkakalentereita. Käyttäisivät edes Sulapacin maatuvia pakkauksia tai jotain...