Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joiden mielestä joulukalenterit ovat menneet ihan överiksi

Vierailija
03.11.2021 |

Joka päivä uusi lelu, koru tai meikki, eikös se ole jo aika ylenpalttista? Onko joululahjoissa enää mieltä, jos koko joulukuun ajan saa joka päivä yhden lahjan? Entäs joku suklaapatukka tai karkkipussi joka päivä, eikö se ole jo vähän liikaa?

Kelpaako enää kellekään lapselle se perinteisen kokoinen suklaakalenteri, jos ”kaikki muut” saavat jonkun metrin kokoisen Kinder-kalenterin tai joka päivä legopaketin?

Kommentit (431)

Vierailija
261/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurinteet penniaan kirjoitti:

Saako mistään nykyään sellasta ihan perus paperi-/kuvagalleria?!? Ja vielä sellanen kotimainen tai "kotimainen" missä olis tyyliin 6. luukussa kaks kynttilää tai Suomen lippu ja 13. luukussa Lucia-aihe. Ei yllättävää, mutta ihanan perinteistä😁😁

Täältä voit tilata partiolaisten joulukalenterin tai etsiä lähimmän partiokolon yhteystiedot: https://www.adventtikalenteri.fi/

Lupaavat tuoda kotiovelle, mikäli asut maltillisen matkan päässä.

Vierailija
262/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin mennyt ihan hulluksi tää touhu. Joka päivä pitäis saada jotakin, krääsää mitä sitten katotaan hetki ja heitetään roskiin. Tai pakko saada mässyttää suklaata, sipsiä tms. joka aamu.

Oon varmaan nihkee mutsi, mutta meille ei todellakaan tuu tollasia krääsäkalentereita. Meillä tosin lapset osaakin olla iloisia pienistä jutuista, eikä kaipaa jatkuvaa materiaa. Toki moni vanhempi varmaan haluaa ostaa lapselleen hyvää mieltä kun oma aika menee töissä tai puhelimella. Lapsen on kivempi sit kasvaa yksin kun on nurkat täynnä tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin Pukka Luomu teejoulukalenterin. Lopetin just kahvinjuonnin, joten mukava maistella erilaisia teemakuja. 

Vierailija
264/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun innoittamana päätin toteuttaa pitkäaikaisen haaveen ja tehdä itselleni joulukalenterin. Suklaakalenterit on minusta aika tylsiä, sama ostaa oma lempisuklaarasia ja napata sieltä aina yksi konvehti aamukahvin kanssa, kosmetiikkaa käytän niin vähän, että menisi vain rahat hukkaan ja erotiikkakalenteri... No, se olisi kiva kyllä, mutta minne minä ne kaikki härpäkkeet säilöisin. Luultavasti tulisi vain paha mieli lopulta kuitenkin, koska tuollaista kai parisuhteessa elävän kuuluisi availla yhdessä kumppanin kanssa, mutta ei minun miestä kiinnosta seksi niin paljon, että innostuisi.

Oli miten oli, oma idea on tällainen:

-muutama kosmetiikkatuote, joita muutenkin käytän ja ostaisin, mutta jotain muuta kuin yleensä käytän/vähän kalliimpaa kuin perus markettipurnukat.

-muutama herkkuluukku. Nämäkin jotain erilaista mitä tavallisesti ostaa, tai esim. lumiukkokaakao tai hae kaupasta kermamunkki päiväkahville -tyyppisiä juttuja.

-muutama "tehtävä"luukku tyyliin katso leffa keskellä päivää, älä avaa nettiä koko päivänä, tee eväsretki koirien kanssa jne.
-myös muutama ihan oikea tehtäväluukku kuten vietä koko päivä kaapeissa, leivo pipareita ym. niin tulee jouluhommat tehtyä vähän kuin huomaamatta. Näihin voisi sujauttaa jonkun herkun mukaan, ikään kuin palkinnoksi.

Itsekään en siis noita överikrääsäkalentereita osaa arvostaa, vaikka ajatus ei sinänsä ole huono. Kyllähän me aikuisetkin joskus kaipaamme hemmottelua, eikä sitä aina osaa ottaa itselleen edes sitä pientä hengähdyshetkeä arjessa. Joulukalenteri tarjoaa kuitenkin 24 mikrohemmotteluhetkeä, eli sikäli ihan kiva keksintö näitä aikuisillekin myydä.

Me, joiden ideologiaan ei kerskakulutus sovi, voidaan keksiä näitä vaihtoehtoisia tapoja ilahduttaa itseämme sen sijaan että käytämme aikamme toisten valintojen arvosteluun. Olisihan se mahtavaa, jos kaikki osallistuisivat Pelasta maailma-talkoisiin, mutta käytännössä niin ei tule koskaan olemaan. Ihminen on lyhytnäköinen ja itsekäs eläin, sitä ei mikään määrä marmatusta muuta.

Mitä jos laittaisit jouluaattoon tuon "vietä koko päivä kaapissa" -tehtävän. Voisit siellä tuntea henkistä yhteyttä muihin, joiden ideologiaan kerskakulutus ei sovi. Voit siellä muistella myös aiempia ei-kerskakulutus-luukkujen tuotteita kuten herkkumunkkia, lumiukkokaakaota ja kosmetiikkatuotteita.

Vierailija
265/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä noita olutkalentereita myydään?

Joskus niitä myytiin Citymarketissa mutta ei ole enää pariin vuoteen myyty. Eivät osanneet sanoa, miksi on poistunut valikoimasta, kun kysyin. Kun laittaa Googleen "olutkalenteri", saa kyllä pitkän liudan panimoita, joista sellaisen voi käydä ostamassa.

Vierailija
266/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noita olutkalentereita myydään?

Joskus niitä myytiin Citymarketissa mutta ei ole enää pariin vuoteen myyty. Eivät osanneet sanoa, miksi on poistunut valikoimasta, kun kysyin. Kun laittaa Googleen "olutkalenteri", saa kyllä pitkän liudan panimoita, joista sellaisen voi käydä ostamassa.

Jaa, ilmeisesti niitä jälleen saa myös Cittarista.

Vierailija
267/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen niitä joita ei joulu kiinnosta pätkän vertaa. En ole "viettänyt!" joulua vuosiin, koska koen  ihan helvetin turhaksi koko vouhotuksen. Mutta...jokainen tekee niinkuin lystää ja kaikki tavallaan, ei kiinnosta eikä vaivaa muitten joulunvietot millään tavalla. Ihan sama., kalenterit ja muut :).

Vierailija
268/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodelissa on muuten oma kanava @joulukalenterit (Helsingin alueella), missä availlaan näitä ihanuuksia. Jos ei itse halua tuhlata niin voi tulla sinne fiilistelemään

Vierailija
269/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on jopa Pilttikalentereita vauvoille josta joka päivä uusi smoothiemaku...

haha! Minä (40v nainen) toivoin tätä tyttäreltäni (13v) joka on tehnyt mulle joka vuosi itse joulukalenterin. Nyt sanoi että voisi ostaa jonkun kalenterin mulle. Toivoin tätä (koska syön joka aamu puuron piltillä). Tytär pyöritteli silmiään... :D katsotaan minkä kalenterin tytär kotiin tuo ;) 

Vierailija
270/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri tänään Suomalaisesta Kirjakaupasta ihanan kuvakalenterin. Siinä oli kimallettakin ihan kuin 70-luvulla lapsuudessani. :)

Rakastin lapsena kuvallisia joulukalentereita. En tiedä mikä siinä oli kun olin niin innostunut aamuisin avaamaan joulukalenterin luukun että ei tarvinnut montaa kertaa kehoittaa heräämään. Joskus olin jopa liian innokas ja yritin salaa kurkkia seuraavan päivän luukun taakse. Ja ihan pelkkien kuvien takia.

Kun suklaakalenterit tulivat 80-luvulla niin olin ensin innoissani ja odotin ensimmäistä luukkua, mutta se olikin hurja pettymys. Siellä oli vain epämääräisen muotoinen pahanmakuinen suklaa eikä minkäänlaista kuvaa taustalla. Vain läpinäkyvä muovikalvo suklaan takana ja valkoinen tausta. Se suklaakin maistui ihan muoville.

Se jäi viimeiseksi lapsuuden joulukalenterikseni. Seuraavan kerran ostin joulukalenterin vasta aikuisena kun satuin näkemään kuvakalenterin myynnissä. Se perinne tulee kyllä jatkumaan edelleenkin. Eihän se samanlaiselta tunnu kuin lapsuudessa, mutta kuitenkin tuo muistoja mieleen.

Nykyisin nämä kalliit suklaa & krääsäkalenterit kyllä ovat menneet jo hieman liian pitkälle. Lapsien pitää saada kolmenkympin Fazerin suklaapatukkakalenteri tai Kinder kalenteri tai muuten lähtee itkupotkuraivarit.

Vierailija
271/431 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Suoraan sanoen tekee pahaa tämä ylikulutus ja mässäily tässä maailmantilanteessa. Tiivistyy noihin kalentereihin.

Vierailija
272/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elän sen n. 300 päivää vuodesta ekologisesti mutta jouluksi eli 24 päiväksi haluan ostaa itselleni "turhan krääsäkalenterin", olen siis ihmisenä aivan pilalla ja pilannut luonnon siinä ohessa myös? Koen, että jos muuten teen päivittäin fiksuja ja ekologisia valintoja, on minulla oikeus joskus kerran vuodessa ostaa itselleni jotain sellaista, joka tuo hyvän mielen ihan vain siksi että se tuo hyvän mielen.

Vierailija
273/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elän sen n. 300 päivää vuodesta ekologisesti mutta jouluksi eli 24 päiväksi haluan ostaa itselleni "turhan krääsäkalenterin", olen siis ihmisenä aivan pilalla ja pilannut luonnon siinä ohessa myös? Koen, että jos muuten teen päivittäin fiksuja ja ekologisia valintoja, on minulla oikeus joskus kerran vuodessa ostaa itselleni jotain sellaista, joka tuo hyvän mielen ihan vain siksi että se tuo hyvän mielen.

Ai sinulla on oikeus ostaa? No sitten ei mitään hätää, ympäristön tuho ja ilmastonmuutos peruutettu!

Vierailija
274/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään niistä vanhan ajan kuvallisista eniten.

Kodissani ei ole paljoa joulukoristeita. Kyntteliköt ikkunoissa ja pari tähteä. Muutoin on vain puhdasta ja siistiä ja jotain punaista jouluisen näköistä mattoa tms. Tietysti kuusi kynttilöineen ja pari koristepalloa on.

Pidän tyylikkyydestä enemmän kuin pröystäilystä. Siihen sopii myös nuo vanhat säästämäni Partiolaisten kalenterit, joita voi käyttää jouluisina kuvina. Harmittavasti postikorttien suosio on laskenut ja niitä tulee todella vähän ja vain vanhemmilta sukulaisilta. Odottelen että tässä menisi noin parikymmentä vuotta ja nuoret löytäisivät postikorttien lähettämisen uudelleen, kuten aina ennenkin poistuneille tavoille. Siihen saakka olen silloin tällöin ostanut kauniita jouluisia postikorttikuvia, lähettänyt rumimmat tuntemilleni ystävilleni, ja laittanut niitä kauneimpia joulun ajaksi esiin yhdessä kalenterien kanssa.

Vierailija
275/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutun vuosi vuodelta vanhanaikaisemmaksi ja askeettisemmaksi joulun suhteen ylipäätään - sitä mukaa kun muut tekevät siitä krääsäistä pinnallista muovijuhlaa. Saavutin jo viitisen vuotta sen pisteen että aloin inhota valosarjoja. Ennen ne oli nättejä, mutta nykyään niitä on niin paljon ja niitä poltetaan niin monta kuukautta, että en pysty näkemään niitä muuna kuin valosaasteena ja ongelmajätteenä. Minulla on jouluvaloina enää yksi joulutähti ja muuten poltan kynttilöitä.

Koristeiden suhteen olen ajatellut, että en tänä vuonna halua laittaa enää mitään muovista. Laitan vanhanaikaisia olkikoristeita ja sellaisia, jotka eivät jää nurkkiin pyörimään joulun jälkeen, kuten punaisia omenoita, neilikka-appelsiineja, koristeltuja pipareita, leikkokukkia, kartongista askarreltuja tontturivistöjä (muistatteko ne?), lumitähtiä ikkunoihin ym.

On varmaan selvää tämän vuodatuksen perusteella, että en ikimaailmassa hankkisi tavarakalenteria. Siis kun, miten sellaisesta saa edes mitään joulutunnelmaa? Vai hankitaanko niitä niihin perheisiin, joissa vanhemmat rakastavat pikkujouluja, mutta inhoavat joulua, koska silloin ei pääse baariin? Tiedän että niitäkin perheitä nimittäin on.

Vierailija
276/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko joulu on nykyään överit.

Huvittavinta on, että sitä juhlii myös ateistit, kirkosta eroneet yms. Vaikka kyse on kristillinen juhla, mikäs siinä adventtikalenteria availlessa...

Vierailija
277/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kosmetiikkajoulukalentereista; hauska tapa päästä kokeilemaan lempimerkeiltä uusia tuotteita. 24 purnukkaa olisi kyllä itselle liikaa, mutta olemme tehneet jo vuosia niin, että jaamme kalenterin sisällön parhaan ystäväni kanssa puoliksi. Sitten testaan em. tuotteita koko vuoden ajan.

Vierailija
278/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on, että sitä juhlii myös ateistit, kirkosta eroneet yms. Vaikka kyse on kristillinen juhla, mikäs siinä adventtikalenteria availlessa...

Jaahas, taas näitä historiaa tuntemattomia kommentoijia liikkeellä.

Vierailija
279/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on, että kristityt edelleen kuvittelevat joulun olevan kristillinen juhla.

Vierailija
280/431 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt toista kertaa Baborin ampullikalenteri, edelliset kesti kolmisen vuotta ja täytyy sanoa että mahtavaa kamaa..kiva setti kulhossa heikkoja päiviä varten. Lapsella ollut enimmillään kolme eri tyyppistä kalenteria, mutta hitonko väliä-joul  on kerran vuodessa ja nyt vanhetessa homma on tasaantumaan päin.