Onko muita, joiden mielestä joulukalenterit ovat menneet ihan överiksi
Joka päivä uusi lelu, koru tai meikki, eikös se ole jo aika ylenpalttista? Onko joululahjoissa enää mieltä, jos koko joulukuun ajan saa joka päivä yhden lahjan? Entäs joku suklaapatukka tai karkkipussi joka päivä, eikö se ole jo vähän liikaa?
Kelpaako enää kellekään lapselle se perinteisen kokoinen suklaakalenteri, jos ”kaikki muut” saavat jonkun metrin kokoisen Kinder-kalenterin tai joka päivä legopaketin?
Kommentit (431)
Jokin 30 euroa on toki hieman suolainen hinta yhdestä kalenterista. Ei oikein ole käyttistä.
Vierailija kirjoitti:
Erilainen muori kirjoitti:
Ostaisin heti jopa useampia kalentereita, jos vain löytäisin jostakin sellaisia litteitä vanhoja 1960- ja 1970-luvulta - miellyttäviä kuvia, vähän jotain kultareunusta, kimalletta, enkeleitä, lapsia, tonttuja, kynttilöitä. Luukkujen takana ei ollut tavaraa vaan jokin mukava kuva.
Nämä oli ihania, itsellänikin oli lapsena joka vuosi! Nostalgisia muistoja, kaipaan näitä lapsuuden joulukalentereita. Erityisesti se kimalle oli minusta lapsena aivan ihanaa. Voisin myös ostaa, jos jostain vielä löytyisi. Ne olivat kauniita ja tunnelmallisia.
https://www.reetanruutu.fi/fi/tuoteryhma/957369-saksalaiset-joulukalent…
Niin överiksi, että ostin ihan vaan perus 2€ suklaakalenterit. Pitääkö oikeesti saada jpka päivä pieni sipsipussi, patukka, pieni karkkipussi? Ennen joulua on sit saatu 3kg massaakin lisää.
Haha, nää on kyllä pahoja :D Olin täysin unohtanut näitten olemassaolon, mutta muistin tämän ketjun myötä että näinhän sitä joulua nykyään monet viettävät. Ymmärrän toki että jos joku harakka ostaa jatkuvasti muutenkin uutta kosmetiikkaa kaupoista, niin voi kosmetiikkakalenteri olla hyödyllinen. Useat meistä eivät kuitenkaan osta, kaipaa tai tarvitse turhuuksia päivittäin. Käyttötuote-kalenterit ovat sentään aavistuksen fiksumpia kuin romukalenterit (esim kalenteri täynnä jotain hiivatin kinderyllätyksiä) mutta näissäkin hinnat usein yliammutut ja tuotteet keskinkertaisia.
Joulutee-kalenteri on teoriassa kiva jos juo teetä, mutta jonain vuonna kokeillessa huomasin että vain osa teelaaduista oli oikeasti mielenkiintoisia: suuri osa on vain halpoja "täytemakuja". Sama olutkalentereissa, joissa ainakin kolmasosa on perus Karhua, Lapparia yms.
Hauskimman kalenterin saisi itse tekemällä tämmöisen rakkaalleen (oli sitten lapsi tai aikuinen): vaikka yhdelle päivälle jännä aamupuuro, toiselle päivälle toivottu huulirasva, jne.
Se on nyt tosiaan outoa että joka ainoa brändi on tuonut markkinoille joulukalenterin. Kaikki paitsi vaatemerkit.
Kaikki keskustelupalstat ovat täynnä kirjoituksia mua ahdistaa jne.
Ei ahdista tippaakaan. Jos naapurin Jani-Petteri saa jotain, ei se oo multa pois.
Meillä lapset sai valita kalenteri tai 30 euroa. Ottivat rahat.
Mä voiton teekalenterin ja oon jo aloittanut sen juomista, kun ne aina kestää pitkään.
Elän muuten hyvin minimalistisesti. Kyllä jouluna saa irrotella. Ostin Tigeristä yhden joulukoristeenkin, 2 euroa.
Mulla ollut nimenomaan tapana antaa jokavuosi lahjoja pitkin joulukuuta, esim. viime joulukuussa sai yhden isommankin lahjan, eli luistimet, jo ennen joulua. Yleensä ollut jotain pieniä juttuja, pinni, ponnari, suklaakonvehti, purkkaa...
Onko lahjavuoressa yhtenä iltanakaan mitään ideaa?
Olin kai vähän niuho vanhempi aikanani, en koskaan suostunut edes suklaakalenteria ostamaan. Minusta on hullu ajatus, että joka aamu alkaa suklaapalalla, joka sitä paitsi ei ole edes hyvää suklaata. Kerran voittivat jostain arvonnasta joulukalenterin ja söivät suklaat sieltä jo etukäteen, totesivat itsekin, ettei se niin hyvää ollut. Perinteinen partiokalenteri on paras. Joskus oli muumikalenteri, josta joka päivä tuli joku hahmo, jonka pystyi kiinnittämään haluamaansa kohtaan kalenterissa.
Kyllä överiksi on mennyt, kaikenmaailman sipsikalentereita yms.
Postiluukusta tulee vuosittain kuvakalenteri Punaiselta ristiltä ja usein on ostettu partiolaisten kalenteri. Ovat tylsiä, mutta haluan suklaani ihan erikseen enkä jotain pientä palaa joka päivä. Puolisollani oli viime vuonna teekalenteri. Teenjuojalle se on oivallinen.
Nyt kun muutettiin, on roinaa hävitetty todella rankalla kädellä pois. En halua mitään roinaa pyörimään nurkkiin enempää. Jos postiluukusta kalenteri tulee niin tulkoon, mutta en sellaista tänäkään vuonna hanki.
Mä tein lapselle monena vuonna aarrekarttakalenterin. Siinä sitten ratkoi kuva-arvoituksia ja haki yllätyksensä. Sukat, hiuspompula, muumi-pefletti, karkkipäivän karkkipussi, askartelujuttuja, piparitalon tarpeet, jonain vuonna laitoin legopaketin tai palapelin muutama osa kerrallaan. Yhtenä vuonna lapsi piirsi kartat lokeroihin itse ja tonttu vei sitten yllärit sinne.
Siihen sai kätkettyä tarpeellista ja iloisia yllätyksiä sopivassa suhteessa eikä karkkia ollut normaalia kuukautta enempää.
Ihmettelen kyllä. Just pyörittelin miltei satasen kynsilakkakalenteria kaupassa. Mieluummin ostan varmasti mieluisan kynsilakan uin monta sikaa säkissä.
Kauheasti puhutaan kuinka maailma peittyy roskaan. Sitten ostellaan näitä ylipakattuja turhakkeita.
Sinänsä ihan kivoja ideoita nämä aikuisten kosmetiikka ym. kalenterit, mutta aika paljon ylimääräistä krääsää kun tuskin kaikki tuotteet kuitenkaan käyttöön päätyvät. En uskaltaisi laittaa niin paljon rahaa niihin, kun on iso riski saada turhia tuotteita. Jollekin läheiselle olisi kiva tehdä itse kalenteri vaikkapa pienistä herkuista, joista tietää tämän tykkäävän. Ehkä voisinkin toteuttaa sen tänä jouluna.
Kuka oikeasti on kiinnostunut vanhanaikaisesta joulukalenterista, josta luukusta paljastuu joku huono piirros tai littana suklaanpala. Ihan hyvä, että on kalentereita, joissa oikeasti on jotain siellä luukun takana. Eihän sinne nyt kovin paljon mahdu isossakaan kalenterissa. Ja joulu on krääsäjuhla ja elämä yhtä kulutusjuhlaa suurimmalle osalle ihmisistä, joten idea istuu kuin nenä päähän nykyihmisille.
Joulua on perinteisesti vietetty Kristuksen syntymän muistoksi. Ne, jotka niin edelleen tekevät, eivät juuri mitään kalentereita osta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on semmoisia merkkifriikkikamuja harrastusryhmissä ja ostavat jotain monien satojen hajuvesi- ja kosmetiikkakalentereita itselleen.
Järjetöntä haaskausta, apteekista saa perusvoideputkilon alle kympin ja siitä riittää vähintään puoleksi vuodeksi
Perusvoideputkilo taitaa olla vähän eri asia kuin luksushajuvesi? Itse en tuollaisia ostele, mutta jos jollain on varaa niin mikä ettei.
Vierailija kirjoitti:
Tee- tai kahvi- tai puurokalenteri on ihan kiva idea, jos joka tapauksessa käyttää ko. ainetta päivittäin. Ei lisää epäterveellistä syömistä, eikä lisää krääsää, jota ei olisi ikinä tullut ostettua ilman kalenteria.
Vielä puuttuu maito-, leipä- ja vessapaperikalenteri!
Näitä vasta en ymmärräkään. Miksi tee tai puuro pitää ostaa ylihintaan vain "yllättyäkseen" teestä tai puurosta.
Tavallaan olen samaa ja eri mieltä. Esimerkiksi pysyvää tavaraa kuten leluja tai muuta krääsää on jo maailma pullollaan, joten sellaisia joulukalentereja vastustan. Mutta kosmetiikka ja suklaa/herkkukalenterit ovat mielestäni ihania siinä mielessä että niistä tulevat yllätykset syödään tai käytetään ja heitetään sitten roskiin. Ja ne saavat edes jollain asteella aikuisissakin vähän niinkuin lapsenomaisen innon ja odottavan jännityksen heräämään ja tuovat pimeään ja kylmään joulukuuhun joka päivälle jonkun yllätyksen. Mielestäni siinä on ihanaa leikkisyyttä ja hauskaa kevyttä arjen piristystä. Myös esim. kosmetiikkakalentereiden avulla voi saada uusia oivalluksia eri merkeistä ja tuotteista joita ei ole aiemmin käyttänyt ja löytää parhaassa tapauksessa uusia suosikkeja. Itse odotan innolla jo kosmetiikkakalenterin ensimmäisen luukun avaamista. Ja jo tämä, että sitä odottaa innolla, on mahtava piristys kiireisen arjen keskelle.
Mulla on hyvä idea niille, jotka eivät halua ostaa näitä kalliita kosmetiikka/herkkukalentereja. Teen tämän itselleni myös tänä vuonna, sen lisäksi että mulla on ihana kosmetiikkakalenteri. Eli: positiivisuus/hyvät teot - kalenteri. Kirjoitan 24 lapulle positiivisia ja kannustavia tehtäviä, kuten "kehu puolisoa", "kiitä työkaveria", "laita viestiä ystvälle" tai "laita kiva kommentti somessa". Sitten joka päivä teen näitä hyviä asioita.
Tietenkin ihan muutenkin näitä tulee tehtyä, mutta positiivisuusjoulukalenteri luo sellaista ekstrapositiivisuutta jokaiseen päivään ja muistuttaa siitä, että haluan osoittaa lähipiirille, että he ovat tärkeitä ja että positiivisen ilmapiirin luominen on tosi hyvä juttu töissä, harrastuksissa ja missä vaan.
https://www.pentik.com/blogs/inspiraatiota/joulukalenteri
Katsokaapa tätä Pentikin esimerkkijoulukalenteria. Toki kuvauksia varten tehty ja täytetty, sillä kuka oikeasti laittaisi viiteen luukkuun pehmoleluja, joiden kappalehinta lähes 30 e 😃
Itse olin lapsena onnellinen, kun äiti täytti minulle itsetehtyä joulukalenteria ja sain askarteluvälineitä yms. muuta pientä, arvoltaan väliltä noin 10 snt-2 e kpl. Ja näin tekisin omalle lapsellekin.
Noissa meikkikalentereissa ei ole mitään ideaa, koska niiden sisältö ensinnäkin spoilataan AINA heti, kun uusi kalenteri tulee markkinoille. Lisäksi niissä on aina pelkkää samaa pas......kaa, jotain huulikiiltoja tmv. Sama tuote jossain kymmenessä eri sävyssä. Tämän tiedän, koska olen katsonut niitä spoilausjuttuja netistä. Ikinä en ole ostanut tuollaista krääsäkalenteria enkä osta. Paljon kivempaa ostaa meikit niin, että ovat oikeasti mieluisia.
Menny multa ihan ohi, en oo ollenkaan nähnyt omissa ostoksissani lidlissä