HS: Kuntakokeilu ruuhkautunut, työttömien palvelut eivät toimi
”Päätökset näyttävät ihan mielivaltaisilta” – Työttömien puheluihin ei ole enää vastattu Vantaalla, taustalla palveluiden ”parannus”
Kokeilun ensimmäinen puolivuotiskausi on alkanut takkuillen isoissa kaupungeissa.
Kokeilun ensimmäinen puolivuotiskausi on alkanut takkuillen isoissa kaupungeissa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008360233.html
Kuntakokeilulla ei tarpeeksi henkilökuntaa, palvelut eivät toimi.
Kaksi edellistäkään työllisyyden kuntakokeilua eivät tuoneet pysyviä työpaikkoja. Joten päätettiin yrittää samaa kolmannen kerran ja odottaa eri tulosta.
Mitä kokemuksia sinulla kuntakokeilusta?
Kommentit (187)
Laitoin juuri toisen aloituksen siitä että minulle soitettiin kuntakokeilusta vaikka ja olen työssä, ja kyseltiin työnantajani ja työsopimukseni tietoja?
Keskittyisivät nyt niihin työttömiin. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme että ruuhkautuu.
Nehän kyykyttää työttömiä pahemmin kuin TE-toimisto.Työskentelen työosuuskunnassa, jossa kaikki palkkaa saavat jäsenet tekevät osuuskunnalle töitä työntekijän asemassa. Työsopimukset on tehty ja työajan seuranta ja muut työnantajan velvollisuudet hoidetaan byrokratian vaatimusten mukaan.
Jokainen osa-aikatyötä tekevä, soviteltua päivärahaa saava joutuu nyt tekemään selvityksen että eivät ole yrittäjiä. Tuet heillä on tauolla kunnes selvitys on tehty ja käsitelty.
Sillä ei ole merkitystä että TE-toimisto on nämä asiat jo selvittänyt.Suurin tappio on tullut siitä että messuja ei ole juurikaan pidetty epidemian aikana. Nyt olisi parit isot messut tulossa, ja niiltä odotetaan hyvää tuottoa. Mutta kunta on katkaissut tuet ja vaatii selvityksiä juuri niiltä työntekijöiltä joilla nyt on kovasti työtä messuvalmisteluiden kanssa. Heidän kannaltaan tilanne on vaikea.
Pahimmillaan tämä homma kataa koko yrityksen, sillä meillä loppuu toimintamahdollisuudet jos työntekijät joutuvat irtisanoutumaan. Päädytään sitten kaikki työttömiksi.
Työttömän muistilista:
------------------------------
Työtön ei saa opiskella.
Työtön ei saa yrittää.
Työtön ei saa tehdä työtä.
Muuten menee tuet ja iskee karenssi.
Eikö työkkärin täti kertonut?
Se, joka opiskelee, on opiskelija eikä työtön.
Se, joka yrittää, on yrittäjä eikä työtön.
Se, joka tekee töitä, on työntekijä eikä työtön.
Miksi kaikille ei makseta työttömyysetuutta, jos se sinusta on jokaisen oikeus?
Millä rivillä minä sellaista väitin?
Minusta työttömyyspäivärahan voisi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisivat puolet työttömistä haastattelemaan niitä jäljellä olevia työttömiä, niin ongelma olisi puoliksi ratkaistu!
Ja taas saataisiin paisutettua julkisen puolen byrokraatti-himmeliä!Minä jopa hain tällaista kuntakokeilun työpaikkaa, mutten tietenkään päässyt edes haastatteluun. On yliopistotutkinto, muutakin koulutusta, paljon työkokemusta useilta eri aloilta, on hyvä kielitaito, ja mielestäni aikamoisena plussana omaa kokemusta työttömyydestä ja työllistymisen vaikeudesta.
Mutta: kiitos hakemuksestasi, haastateltavat on nyt valittu ja valitettavasti valinta ei tällä(kään) kertaa kohdistunut sinuun.Minun mielestäni tärkein vaatimus saisi olla vähintään vuoden mittainen oma kokemus työttömyydestä.
Valitettavasti työttömyys ei pätevöitä esimerkiksi tulkitsemaan lakipykäliä tai varmistamaan, että asiakas osaa toimia kuten pitäisi. Työttömistä asiantuntijoiksi palkatuilla on usein isona ongelmana se, että he kuvittelivat työn olevan helppoa ja yksinkertaista ja sitten pitäisi yllättäen hallita kaksi isoa lakikokonaisuutta, kymmeniä erilaisia palveluja ja projekteja ja kaiken lisäksi varmistaa, että asiakas toteuttaa työllistymissuunnitelmaansa. Lausunto määrittää sen, saako asiakas etuutta vai ei ja jos sen tekee väärin, voi asiakas joutua maksamaan tuhansia euroja jälkiperinnässä.
Niitä lakipykäliä tulkitaan jo nyt monella eri tavalla, ettei tilanne voi muuttua jos sinne joku pystymetsästä repäistään.
Jokaisella työntekijällä on oma tapansa tulkita niitä. Koskaan ei voi etukäteen tietää miten päättävät tulkita. Ei olekaan mitenkään harvinaista että niihin tulkintoihin pitää hakea oikaisua ylemmiltä tahoilta.
Ei oikeassa elämässä kukaan virkailija tarkista että asiakas ymmärtäisi miten pitää toimia. Lätkii vaan perään sanktioita jos joku raukka ei osaa toimia heti oikein uudessa tilanteessa.
Itse olen joutunut maksamaan tuhansia euroja jälkiperinnässä kun TE-toimiston virkailija teki virheellisen päätöksen. Hirveän iso työ piti tehdä että sain virheen korjattua. Itse piti kaikki lakipykälät selvittää ja etsiä TE-toimiston omat toimintaohjeet ja vaatia virkailijoita noudattamaan lakipykäliä ja omia ohjeitaan. Sitten sain vielä maksaa virheellisen päätöksen perusteella maksetut tuet takaisin.
Sain toki tuet myöhemmin korjatun päätöksen perusteella, mutta siihen meni paljon aikaa, mikä kaatoi talouteni aika perusteellisesti.
En ihan hirveästi jaksa kuunnella mitään ylimielistä vittuilua yhdeltäkään päätöksiä onnenpyörällä tekevältä virastomonsterilta.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuntakokeilut ja aktiivimallit ynnä muut toimenpiteet työttömille ovat hyödyttömiä ja kalliita. Silti kaikki puolueet haluaa niitä. Poliitikot voisivat pikkuhiljaa käsittää ettei työttömyys vähene työttömiä potkimalla. Asia on niin yksinkertainen, tarvitaan työpaikkoja niin työttömyys vähenee.
Tätähän Sipilä yritti. Keinoja siihen, että firmojen kannattaisi palkata ihmisiä. Mutta ei, ei kelvannut Suomen kansalle. Nauttikaa nyt, saitte mitä halusitte. 😅
Ay-liikkeelle ei kelpaa mikään joten mitään vaikuttavia työllisyystoimia ei voida tehdä.
Ay-liikettä kiinnostaa vain niiden harvojen onnekkaiden muhkeat edut joilla vielä vakituinen työ on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme että ruuhkautuu.
Nehän kyykyttää työttömiä pahemmin kuin TE-toimisto.Työskentelen työosuuskunnassa, jossa kaikki palkkaa saavat jäsenet tekevät osuuskunnalle töitä työntekijän asemassa. Työsopimukset on tehty ja työajan seuranta ja muut työnantajan velvollisuudet hoidetaan byrokratian vaatimusten mukaan.
Jokainen osa-aikatyötä tekevä, soviteltua päivärahaa saava joutuu nyt tekemään selvityksen että eivät ole yrittäjiä. Tuet heillä on tauolla kunnes selvitys on tehty ja käsitelty.
Sillä ei ole merkitystä että TE-toimisto on nämä asiat jo selvittänyt.Suurin tappio on tullut siitä että messuja ei ole juurikaan pidetty epidemian aikana. Nyt olisi parit isot messut tulossa, ja niiltä odotetaan hyvää tuottoa. Mutta kunta on katkaissut tuet ja vaatii selvityksiä juuri niiltä työntekijöiltä joilla nyt on kovasti työtä messuvalmisteluiden kanssa. Heidän kannaltaan tilanne on vaikea.
Pahimmillaan tämä homma kataa koko yrityksen, sillä meillä loppuu toimintamahdollisuudet jos työntekijät joutuvat irtisanoutumaan. Päädytään sitten kaikki työttömiksi.
Työttömän muistilista:
------------------------------
Työtön ei saa opiskella.
Työtön ei saa yrittää.
Työtön ei saa tehdä työtä.
Muuten menee tuet ja iskee karenssi.
Eikö työkkärin täti kertonut?
Aika monta vuotta tätä hommaa on näin pyöritetty.
Alunperin perustettiin koko yritys työkkärin kanssa yhteistyössä. Tarkoituksena oli työllistää ihmisiä joilla oli vaikeuksia löytää töitä.
Hyvin on homma toiminut. Osa työntekijöistä on jopa perustanut oman yrityksen kun on saanut siihen tukea ja oppia osuuskunnalta.
Nyt saadaan taistella olemassaolosta koronaepidemian ja kunnan aiheuttaminen haasteiden keskellä.
Ei todellakaan oltaisi nykyisessä taloustilanteessa ja pahimpien työkiireiden (nyt kun niitä töitä taas pitkästä aikaa on) keskellä kaivattu mitään byrokratiasotaa.
Linnan ”Tuntematonta” lainaten rajajoen itärannalla:” Usot sie, me uiaan vielä”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ja sosiaalietuudet täytyisi tehdä vastikkeelliseksi. Eli työttömät voisivat esim aamuisin ilmottautua kunnalle töihin ja tästä leima passiin, jolla saa tukea. Teitä ja puistoja siivoomaan, sairaaloihin ja kouluihin apulaiseksi tälläsiä perushommia mitä voidaan ilman koulutusta tehdä. Samalla voitaisiin kunnilta erottaa vastaavat ammattilaiset, niin julkiset menot myös pienenisivät tämän myötä.
Koita käsittää että olisi väärin velvoittaa työttömiä töihin tukia saadakseen. Työstä pitää maksaa palkkaa. Tuo mallisi johtaisi väärinkäyttöön koska eihän mistään haluta maksaa nytkään palkkaa. Tiedä vaikka päätyisit itse mallisi orjaksi jos se toteutuisi?
Britanniassa joku IT-asiantuntija irtisanottiin firmasta ja joutui työttömäksi. Vähän ajan päästä hän joutui samaan firmaan työharjoitteluun samoihin tehtäviin. Tällainen on siellä yleistä ja se sai ihmiset kannattamaan brexitiä.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lama oli ensimmäinen kerta kun ylijäämäväestöstä ei päästy eroon.
Aikaisemmin oli sodat ja ruotsiinmuutto, ne ratkaisivat ongelman ja Suomi tottui siihen että ylijäämäporukka aina häviää jonnekin. Meillä ei ole yhteiskunnassa pitkää perinnettä ratkaista työttömyyttä. Ei ole perinnettä integroida ihmisiä takaisin yhteiskuntaan. Ysärilamaan saakka päästiin aina helpolla.
Nyt onkin se ongelma että muuttamalla pois suomesta törmää samaan työttömyysongelmaan. Mitä enemmän voi koneilla teettää sitä vähemmän tarvitaan ihmisiä töihin. Samaan aikaan maapallon väestö kasvaa. Työttömyys kun ei koske vain tätä meidän pieniväestöistä suomea. Asukaslukuun suhteutettuna tämä on ihan helkkarin laaja maa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuntakokeilut ja aktiivimallit ynnä muut toimenpiteet työttömille ovat hyödyttömiä ja kalliita. Silti kaikki puolueet haluaa niitä. Poliitikot voisivat pikkuhiljaa käsittää ettei työttömyys vähene työttömiä potkimalla. Asia on niin yksinkertainen, tarvitaan työpaikkoja niin työttömyys vähenee.
Tätähän Sipilä yritti. Keinoja siihen, että firmojen kannattaisi palkata ihmisiä. Mutta ei, ei kelvannut Suomen kansalle. Nauttikaa nyt, saitte mitä halusitte. 😅
Pipilän keinoilla täytettiin kaikki 9 e paikat aktiivisen leikkurin pelossa. Sun kaltaisten mielestä se oli työllistämistä. Oikeasti saivat työttömyyskorvausta mutta 9 e ihmisiä ei kätevästi lasketa työttömiksi. Kukaan ei halunnut aktiivimalli kakkosta joka on ihan yhtä hyödytön kuin ensimmäinen. Poliitikot vain ovat surkeita puolueesta riippumatta.
Usko tai älä niin 95 % työttömistä lähtisi heti töihin jos saisivat paikan minkä palkalla elää ilman tukia.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt varsinaisesti kaipaa heiltä mitään, mutta hiukan nauratti tv:ssä esiintyneen työministerin vakuuttelut siitä, kuinka työttömäksi jääneelle soitetaan nyt kuntakokeilun piirissä olevissa kunnissa kahden viikon kuluessa työttömyyden alkamisesta.
Siitä on nyt melkein päivälleen 4 kk, kun minulta loppui työt, eikä ole kunnasta vielä kukaan perään soitellut 😄😄😄
Minulle kesti 7kk ennenkuin soittivat, sitä ennen työkkäristä ei ollut kuulunut mitään vuoteen. Olen työmarkkinatukilainen.
että arvatkaapa repeilinkö tuosta uutisesta😂
Silloin kun viimeksikin jäin työttömäksi, minulle soitettiin n. 5 kk työttömyyden alkamisesta. Puhelu tuli iltapäivällä viimeisenä työpäivänä ennen joululoman alkamista. Olin oikein virkailijan viimeinen asiakas ennen lomaa.
No, virkailija kyseli kysymyksensä ja lopuksi kertoi että minun täytyy n päivän kuluessa käydä täyttämässä jotain TE-toimiston lomakkeita. Olivatkohan jotain suunnitelmia. Aikaa tälle oli vain muutama päivä.
Katselin siinä kalenteria ja kysyin että miten pyhäpäivät vaikuttavat päivien laskemiseen. Lasketaanko vain arkipäivät vai myös pyhät.
Vastaus oli että kaikki päivät lasketaan ja että minun täytyy täyttää kaikki vaadittavat asiat viimeistään joulupäivänä.
Siinäpä oli kiva alkaa viimeisiä jouluvalmisteluita alkaa tekemään. Vähän oli juhlatunnelmat hakusessa. Onneksi ei oltu lähdössä mihinkään reissuun vaan pysyttiin kotona sinä jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Kohta perustetaan joku työryhmä joka selvittää missä mennään.
Eli tuo työryhmä on ainoa konkreettinen tulos.
Juuri näin. Mikään ei edisty.
Suomessa tulee ottaa minimipalkka 15 euroa käyttöön tunnilta.Maamme on yksi maailman kalleimmista ja on aika tunnustaa tosiasiat
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä Palvelukeskuksessa, muutamia vuosia.
Ja vaikka monet nyt ihmettelee että mistä niitä työpaikkoja pakottamalla saataisiin ihmeellä lisää, niin täytyypä ikäväkseni kertoa, että niitä jotka ei vaan lähde olemassa oleviin töihin on kuitenkin paljon! Ainakin minun kaupungissani. Jotkut kaupinginosat ihan hautoo näitä.Menin toimistoon töihin täysin sinisilmäisenä, ja vilpittömästi töitäni tekemään ja kyllä iski todellisuus vastaan aika lujaa.
Valtio ja kunta tarjosi palkkatukea, matkakorvauksia, työantajilla oli pulaa miehistä, näinhin paikkoihin palkka oli oikea tes:n ja sen alueen palkka, ei siis mitään orjatyötä. Selvitettiin koulutukset ja niihin oli rahaa, tarjolla oli oikeita töitä, mutta ei vaan nappaa!?
Herroilla oli vouti väijymässä heidän omia kupruja ja omien lasten ruokkoja, joten ei kuulemma kannata lähteä noilla palkoilla. Joku tavan toppahousu oli sitä mieltä että heti alkuun pitää tulla monta tonnia enemmän ”että kannattais”.
Kukaan ei voinut ajatella, että työssä edetään ja hommat ja palkat paranee ajan kuluessa. Ei , kun heti massit tappiin.
Koulutuksia ei voinut käydä , kun ei niistä ollut heti ”mitään hyötyä”. No ei kait heti eka päivästä olekaan, se hyöty ja palkinto tulee myöhemmin.Sanomattakin on selvää, että runsas ja monipuolinen pimeä duuni ja jatkuva pikku puljaaminen jotain katsotaan taas erittäin järkeväksi. Ja sitä tehdään.
Esimerkkinä konepajat: pulaa on tekijöistä. Firmat joutuu myymään ei-oota.
Mutta markan kovis ja oman kylän sankari ei vaan voi jollain tekosyyllä töihin lähteä.Joten kokemukseni perusteella sanoisin, että nämä pimeän talouden pyörittäjät pitää saada joko verokirjalla töihin ja ehdottomatsti pois roikottamassa itseään jollain kelan rahalla vuosikymmeniä muka teeskentelemässä työtöntä työnhakijaa. Olis tilastot kummasti eri näköiset hetkessä.
Se onkin ihan mahtava hamsteripyörä kun aina työttömäksi jäämisen jälkeen pitää aloittaa uudestaan pohjalta. Joka kerta. Vaikka olisi ollut 20 vuotta töissä ja olisi alansa ammattilainen, sitä on vaan nöyrryttävä aloittamaan pohjalta aina uudestaan ja uudestaan.
"Seuraavassa työssä sitten jotain parempaa. Eihän se nyt ensimmäisen työ voi heti huippuhomma olla."
Mitä °°ttua sille vanhalle työkokemukselle tapahtuu työttömäksi jäädessä?
Miten sen uuden pohjalta aloittamisen jälkeen muka voi edetä jos työkokemus ja osaaminen nollautuu heti kun kun sulkee työpaikkansa oven viimeistä kertaa.
Onneksi vanha työnantaja pyysi takaisin töihin silloin kun itse olin vähällä joutua tuohon hamsteripyörään. Ei tarvinnutkaan aloittaa uudestaan pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudellemaalle tulee Työdesing..lukekaa netistä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin juuri toisen aloituksen siitä että minulle soitettiin kuntakokeilusta vaikka ja olen työssä, ja kyseltiin työnantajani ja työsopimukseni tietoja?
Keskittyisivät nyt niihin työttömiin. 🙄
Toivottavasti sanoit, ettei kuulu teille.
Duure kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on perustamassa OY:tä johon osatyökykyiset siirretään tekemään töitä. En valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Duure kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on perustamassa OY:tä johon osatyökykyiset siirretään tekemään töitä. En valehtele.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_198+2021.a…
"Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä ja siihen liittyviksi laeiksi
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä, ruotsiksi Jobbkanalen Ab. Lisäksi muutettaisiin työttömyysturvalakia ja julkisesta työvoima-ja yrityspalvelusta annettua lakia. Esitys liittyy pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelman tavoitteeseen saavuttaa 75 prosentin työllisyysaste.
Esityksessä ehdotetaan, että Suomeen perustetaan uusi, valtion kokonaan omistama yhtiö, jonka tarkoituksena on työllistää heikossa työmarkkinatilanteessa olevia osatyökykyisiä. Tavoitteena on tukea heidän siirtymistään edelleen avoimille työmarkkinoille.
Esityksessä ehdotetaan, että työ- ja elinkeinotoimisto ohjaisi keskitetysti osatyökykyisiä Työkanava Oy:n palvelukseen viimesijaisena vaihtoehtona silloin, kun työllistyminen ei muutoin ole mahdollista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt varsinaisesti kaipaa heiltä mitään, mutta hiukan nauratti tv:ssä esiintyneen työministerin vakuuttelut siitä, kuinka työttömäksi jääneelle soitetaan nyt kuntakokeilun piirissä olevissa kunnissa kahden viikon kuluessa työttömyyden alkamisesta.
Siitä on nyt melkein päivälleen 4 kk, kun minulta loppui työt, eikä ole kunnasta vielä kukaan perään soitellut 😄😄😄
Minulle kesti 7kk ennenkuin soittivat, sitä ennen työkkäristä ei ollut kuulunut mitään vuoteen. Olen työmarkkinatukilainen.
että arvatkaapa repeilinkö tuosta uutisesta😂Silloin kun viimeksikin jäin työttömäksi, minulle soitettiin n. 5 kk työttömyyden alkamisesta. Puhelu tuli iltapäivällä viimeisenä työpäivänä ennen joululoman alkamista. Olin oikein virkailijan viimeinen asiakas ennen lomaa.
No, virkailija kyseli kysymyksensä ja lopuksi kertoi että minun täytyy n päivän kuluessa käydä täyttämässä jotain TE-toimiston lomakkeita. Olivatkohan jotain suunnitelmia. Aikaa tälle oli vain muutama päivä.
Katselin siinä kalenteria ja kysyin että miten pyhäpäivät vaikuttavat päivien laskemiseen. Lasketaanko vain arkipäivät vai myös pyhät.
Vastaus oli että kaikki päivät lasketaan ja että minun täytyy täyttää kaikki vaadittavat asiat viimeistään joulupäivänä.Siinäpä oli kiva alkaa viimeisiä jouluvalmisteluita alkaa tekemään. Vähän oli juhlatunnelmat hakusessa. Onneksi ei oltu lähdössä mihinkään reissuun vaan pysyttiin kotona sinä jouluna.
Eikö tuollaiset lomakkeet täytä aika äkkiä? En ainakaan itse näkisi ylimääräistä vaivaa, vaan sitten tarvittaessa myöhemmin täydentäisin niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että arvatkaapa repeilinkö tuosta uutisesta😂Silloin kun viimeksikin jäin työttömäksi, minulle soitettiin n. 5 kk työttömyyden alkamisesta. Puhelu tuli iltapäivällä viimeisenä työpäivänä ennen joululoman alkamista. Olin oikein virkailijan viimeinen asiakas ennen lomaa.
Vastaus oli että kaikki päivät lasketaan ja että minun täytyy täyttää kaikki vaadittavat asiat viimeistään joulupäivänä.Siinäpä oli kiva alkaa viimeisiä jouluvalmisteluita alkaa tekemään. Vähän oli juhlatunnelmat hakusessa. Onneksi ei oltu lähdössä mihinkään reissuun vaan pysyttiin kotona sinä jouluna.
Eikö tuollaiset lomakkeet täytä aika äkkiä? En ainakaan itse näkisi ylimääräistä vaivaa, vaan sitten tarvittaessa myöhemmin täydentäisin niitä.
No se työnhakusuunnitelma on vähän kuin pienimuotoinen essee. Sitten lisäksi pitää valita valikosta pari muutakin "tehtävää" jotka pitää tehdä.
Niitä ei voi täydentää myöhemmin, vaan kun ne lähettää, ne on lähetetty.
Olen ollut töissä Palvelukeskuksessa, muutamia vuosia.
Ja vaikka monet nyt ihmettelee että mistä niitä työpaikkoja pakottamalla saataisiin ihmeellä lisää, niin täytyypä ikäväkseni kertoa, että niitä jotka ei vaan lähde olemassa oleviin töihin on kuitenkin paljon! Ainakin minun kaupungissani. Jotkut kaupinginosat ihan hautoo näitä.
Menin toimistoon töihin täysin sinisilmäisenä, ja vilpittömästi töitäni tekemään ja kyllä iski todellisuus vastaan aika lujaa.
Valtio ja kunta tarjosi palkkatukea, matkakorvauksia, työantajilla oli pulaa miehistä, näinhin paikkoihin palkka oli oikea tes:n ja sen alueen palkka, ei siis mitään orjatyötä. Selvitettiin koulutukset ja niihin oli rahaa, tarjolla oli oikeita töitä, mutta ei vaan nappaa!?
Herroilla oli vouti väijymässä heidän omia kupruja ja omien lasten ruokkoja, joten ei kuulemma kannata lähteä noilla palkoilla. Joku tavan toppahousu oli sitä mieltä että heti alkuun pitää tulla monta tonnia enemmän ”että kannattais”.
Kukaan ei voinut ajatella, että työssä edetään ja hommat ja palkat paranee ajan kuluessa. Ei , kun heti massit tappiin.
Koulutuksia ei voinut käydä , kun ei niistä ollut heti ”mitään hyötyä”. No ei kait heti eka päivästä olekaan, se hyöty ja palkinto tulee myöhemmin.
Sanomattakin on selvää, että runsas ja monipuolinen pimeä duuni ja jatkuva pikku puljaaminen jotain katsotaan taas erittäin järkeväksi. Ja sitä tehdään.
Esimerkkinä konepajat: pulaa on tekijöistä. Firmat joutuu myymään ei-oota.
Mutta markan kovis ja oman kylän sankari ei vaan voi jollain tekosyyllä töihin lähteä.
Joten kokemukseni perusteella sanoisin, että nämä pimeän talouden pyörittäjät pitää saada joko verokirjalla töihin ja ehdottomatsti pois roikottamassa itseään jollain kelan rahalla vuosikymmeniä muka teeskentelemässä työtöntä työnhakijaa. Olis tilastot kummasti eri näköiset hetkessä.