Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kuntakokeilu ruuhkautunut, työttömien palvelut eivät toimi

Vierailija
03.11.2021 |

”Päätökset näyttävät ihan mielivaltaisilta” – Työttömien puheluihin ei ole enää vastattu Vantaalla, taustalla palveluiden ”parannus”
Kokeilun ensimmäinen puolivuotiskausi on alkanut takkuillen isoissa kaupungeissa.

Kokeilun ensimmäinen puolivuotiskausi on alkanut takkuillen isoissa kaupungeissa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008360233.html

Kuntakokeilulla ei tarpeeksi henkilökuntaa, palvelut eivät toimi.

Kaksi edellistäkään työllisyyden kuntakokeilua eivät tuoneet pysyviä työpaikkoja. Joten päätettiin yrittää samaa kolmannen kerran ja odottaa eri tulosta.

Mitä kokemuksia sinulla kuntakokeilusta?

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä Palvelukeskuksessa, muutamia vuosia.

Ja vaikka monet nyt ihmettelee että mistä niitä työpaikkoja pakottamalla saataisiin ihmeellä lisää, niin täytyypä ikäväkseni kertoa, että niitä jotka ei vaan lähde olemassa oleviin töihin on kuitenkin paljon! Ainakin minun kaupungissani. Jotkut kaupinginosat ihan hautoo näitä.

Menin toimistoon töihin täysin sinisilmäisenä, ja vilpittömästi töitäni tekemään ja kyllä iski todellisuus vastaan aika lujaa.

Valtio ja kunta tarjosi palkkatukea, matkakorvauksia, työantajilla oli pulaa miehistä, näinhin paikkoihin palkka oli oikea tes:n ja sen alueen palkka, ei siis mitään orjatyötä. Selvitettiin koulutukset ja niihin oli rahaa, tarjolla oli oikeita töitä, mutta ei vaan nappaa!?

Herroilla oli vouti väijymässä heidän omia kupruja ja omien lasten ruokkoja, joten ei kuulemma kannata lähteä noilla palkoilla. Joku tavan toppahousu oli sitä mieltä että heti alkuun pitää tulla monta tonnia enemmän ”että kannattais”.

Kukaan ei voinut ajatella, että työssä edetään ja hommat ja palkat paranee ajan kuluessa. Ei , kun heti massit tappiin.

Koulutuksia ei voinut käydä , kun ei niistä ollut heti ”mitään hyötyä”. No ei kait heti eka päivästä olekaan, se hyöty ja palkinto tulee myöhemmin.

Sanomattakin on selvää, että runsas ja monipuolinen pimeä duuni ja jatkuva pikku puljaaminen jotain katsotaan taas erittäin järkeväksi. Ja sitä tehdään.

Esimerkkinä konepajat: pulaa on tekijöistä. Firmat joutuu myymään ei-oota.

Mutta markan kovis ja oman kylän sankari ei vaan voi jollain tekosyyllä töihin lähteä.

Joten kokemukseni perusteella sanoisin, että nämä pimeän talouden pyörittäjät pitää saada joko verokirjalla töihin ja ehdottomatsti pois roikottamassa itseään jollain kelan rahalla vuosikymmeniä muka teeskentelemässä työtöntä työnhakijaa. Olis tilastot kummasti eri näköiset hetkessä.

Jos on elatusmaksuja ulosotossa, niin silloin ei palkkatyö kannata. Tällöin on parempi tehdä työharjoittelua kunnes velat vanhenevat. Jos vuoti pääsee ulosmittaamaan palkasta, velan vanheminen pysähtyy ja velka-aika alkaa alusta.

Vierailija
122/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuneesta syystä tiedän tästä systeemistä aika paljon. Kunnat lähtevät innolla tälläisiin projekteihin mukaan, koska eivät haluaisi maksaa sakkoja joita joutuvat maksamaan, jos eivät onnistu työllistämään pitkäaikaistyöttömiä. Tavoite on "kiusata" kaikki kynnelle kykenevät vaikka mihin p*skaduuniin, ja loput siirtää sairauspäivärahalle, jolloin kulut siirtyvät valtiolle.

Pahimmat ongelmat ovat: a) suurin osa pitkäaikaistyöttömistä on monisairaita, joiden kuuluisi olla työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta eivät pääse. Toisin kuin moni luulee, eläkkeelle pääsy on todella, todella vaikeaa. Vaikka olisi b-lausunto kymmeneltä lääkäriltä, sekä kela, että vakuutusyhtiöt toteavat yksilön lähes aina täysin työkykyiseksi paperien perusteella. B) työpaikkoja ei tarpeeksi, ja vuosi vuodelta vaan vähemmän. Ilmastonmuutostoimet, automaatio, digitalisaatio ja Suomen epäinhimillinen verotus syövät työpaikkoja kiihtyvällä tahdilla. Totuus on, että kaikille ei tule olemaan töitä enää koskaan. Lisäksi, hyvin suuri osa työttömistä oli yli 50-vuotiaita, joiden on käytännössä mahdotonta työllistyä. Juuri ikänsä vuoksi he ovat potkut saaneetkin.

Nämä "työllistämistoimet" ovat täysin hyödyttömiä eivätkä johda mihinkään, jokainen joka tietää asioista edes rippusen, voi tämän vahvistaa. Koska poliitikoilta vaaditaan jatkuvasti "toimenpiteitä", niin tätä näytelmää on näyteltävä. Työttömille on äärimmäisen stressaavaa, kun aina vaan enenevässä määrin karenssille joutumisriski kasvaa, mutta muuten oikeastaan mikään ei muutu. Ainoastaan työttömien elämä tehdään aina vaan tukalammaksi. Toisin kuin moni tässäkin keskustelussa on kirjoittanut, työttömyysturva on jo nyt vastikkeellista. Jos ei muuhun pysty, joutuu katkokävelevien puliukkojen kanssa askartelemaan linnunpönttöjä homeiseen hökkeliin. Tai opettelemaan perunoiden keittämistä mielenterveysongelmaisten kanssa.

Monet ovat tämän piirileikin käyneet läpi jo lukuisia kertoja, ja ovat pelleilyyn jo lopen uupuneita. Niitä työpaikkoja ei voi tyhjästä nyhjäistä. Ja se, että tänne nyt sitten haalitaan lisää "työvoimaa" ulkomailta on puhdasta absoluuttista tyhmyyttä. Näistä muuttajista ylivoimainen enemmistö on kortistossa alta kahdessa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella oli jo samanlainen kuntakokeilu muutama vuosi taaksepäin. Tämä on kunnalle käytännössä vain toinen kierros. Ja kummallakaan kerralla käytännössä mikään muu ei muuttunut kuin se että missä osoitteessa käydään tekemässä työllistymissuunnitelma. Puheluja ei tullut sen enempää tai vähempää kuin ennenkään. Tosin korona-aikana ei ole tullut edes kutsua työkkäriin vaan kaikki asiat on hoidettu netissä tai puhelimitse.

Vierailija
124/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kuntakokeilut ja aktiivimallit ynnä muut toimenpiteet työttömille ovat hyödyttömiä ja kalliita. Silti kaikki puolueet haluaa niitä. Poliitikot voisivat pikkuhiljaa käsittää ettei työttömyys vähene työttömiä potkimalla. Asia on niin yksinkertainen, tarvitaan työpaikkoja niin työttömyys vähenee.

Totta.

Ja kokoaikaisia työpaikkoja ja palkka enemmän kuin minimi.

Ei ihme ettei hyviä työtekijöitä saada kun palkka aina se surkein TES.

Kyllä nämä lorvehtijat sitten ovat tavallista herrakansaa. Normaaleiden ihmisten työpaikat eivät kelpaa kenellekään heistä. Aina pitäisi päästä kultaiselle orrelle ja monesti ilman minkäänlaista koulutusta tai osaamista. Vai ei tessitkään teille riitä. 

työttömyyskorvaua 650e, asumistuki 550e, toimeentulotuki 650e

otat vastaan osa-aikaisen siivoustyön ja saat 500e palkkaa, 550e asumistuke ja 800e toimeentulotukea, 650e toim.tulo. nousi 150e kun työttömyyskorvaus 650e korvautui 500e palkalla

tuosta näkee, että myöskään veronmaksajat eivät juurikaan hyödy siitä, että työttömät ottavat näitä liian pienien palkkojen töitä vastaan

ainoa asia mitä tällä saavutetaan on se että taas joku liikkuu turhaan autolla ja päästöjä tulee enemmän kun ihmisten turhaa liikkumista pitäisi ilmaston nimissä pyrkiä rajoittamaan

Mitä ihmettä sekoilet? Jos sinkku saa työmarkkinatukea noin 500 netto ja asumistukea esim 800 e eli koko yksiön vuokran verran, ei siihen saa enää toimeentulotukea päälle! Tt-tuki on vain noin 500 e asti elämiseen. Eli jos vuokra on vaikka 500 euroa ja työmarkkinatuki menisi kokonaan siihen, niin silloin saa sen 500 euroa tt-tukena.

Jos menet töihin ja saat palkkaa vaikka 1200 netto, ja sun vuokra on 500, voit saada vähän asumistukea ja jää käteen yli 300 enemmän kuin työmarkkinatuella.

Eri asia on sitten paljon sairastavat, joiden on käytännössä kannattavaa olla vain täysin varaton koska silloin saa koko terveydenhuollon ilmaiseksi.

Eihän kukaan saa asumistukea koko vuokran verran. Esimerkki itseltäni: Vuokra 430 + vesi 25, asumistuki on 289 euroa. Saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea.

Vierailija
125/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tääkin on hienoa logiikka hallitukselta

-Työttömiä ennätyspaljon

-Töitä tarjolla ennätysvähän

->Palkataan kymmenillä miljoonilla lisää jakkukalkkunoita sinne työvoimatoimistoihin aktivoimaan ja hoitamaan työttömien asioita.

Sillähän niitä töitä tulee lisää... Olisi ennemmin niin, että nuo työkkärin virkailijoiden hommat olisi kiertäviä työttömien keskuudessa. Että aina vaikka puoli vuotta jotkut istuu siellä tiskin takana ja sitten vaihto. Tekisi sekin lafka edes jotain hyvää.

Ei sinne palkata yhtäkään uutta, käytännössä koronan takia palkattujen työsuhteita jatketaan vuoteen 2024 asti.

Ajatella, miten iso menoerä nuo työkkärin virkailijatkin ovat? Ja miten turha. Koko virkailija-armeija olemassa vain monimutkaisen byrokratian takia. Samanhan voisi hoitaa nettisivulla, missä on avoimet työpaikat ja vapaat työntekijät. Sieltä senkun kumpikin puoli valkkaisi sopivia sopivin kriteerein. Onko joku saanut joskus töitä tuollaisen virkailijan ansiosta?

Aivan uskomatonta, että vielä nykyäänkään ei ole mitään kansalaispalkan tyylistä järjestelmää käytössä. Jos kerran yhteiskunta takaa kaikille perustoimeentulon, niin miksi tämä perustoimeentulo ei voisi sitten tulla kaikille ihan hakematta ja ilman byrokratiaa? Ihan erittelemättä sitä, oletko opiskelija, eläkeläinen, työtön, sairas vai jotain muuta. Veroprosentit sitten säädettäsiin niin, että ansiotaso noin muuten vastaisi keskimäärin nykyistä (siinähän voisi halutessaan sitten hienosäätää pieni/suurituloisten reaaliansioita).

Mikä tuossa olisi huonoa? Hyvää olisi ainakin:

-byrokratia vähenisi merkittävästi -isot säästöt kunnille ja valtiolle

-ei kannustinloukkuja tai väliinputoajia

-työnteko kannattaisi aina -> pienikin työ toisi lisää rahaa

-kokonaiskustannus ei juuri nousisi, koska edelleen tuen tarvitsijat saisivat tuen ja palkkatyöläisten verotus olisi tuon perustulon verran kovempi, jolloin käteen jäisi ihan saman verran kuin nykyään. ihan pienituloiset hyötyisivät, mutta toisaalta byrokratian pyörittämisen kulut jäisi pois

Itse olen akateemisesti koulutettu, keskituloinen työläinen ja kannattaisin ehdottomasti perustulomallia.

Ainoa syy miksi perustulomallia ei haluta on se, että sitten ihmisten valvominen loppuisi. Kuka tietää sitten mitä ne tekee? Suomi on kumma maa, täällä pitää jokaisen olla jonkun kytättävänä. 

Hirvittävintä mitä tiedän on se, että työttömyydestä on tehty sosiaalinen ongelma ja työttömät laitetaan sosiaalitanttojen kytättäväksi. Ajatteles ny, perustulo tekisi lopun tuosta. Eihän sellasta nyt voida sallia. 

Suomessa on vieläkin joku ihme tsaarinajan mentaliteetti että ihmiset on lapsia joita pitää vahtia koko ajan. 

Vierailija
126/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tämä johti siihen, että kaikki yhteydenpito työkkäristä JA kunnalta lakkasi. Minulla oli aiemmin mm. oma sossu, joka sitten vaan ykskaks lakkasi pitämästä yhteyttä. Työkkärin kanssa olen puhunut viimeksi vuosi sitten. Eilen piti tulla soitto, oli kirjattu työkkärin nettisivullekin, mutta eipä vaan tullut. 

t. vajaakuntoinen pitkäaikaistyötön

Vierailija
127/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, laitoin siihen toiseen ketjuun. Ei mitään kokemusta kuntakokeilusta koska olen töissä. 

Olen ollut Helsingissä työttömänä parisen vuotta noin 20 v sitten  sekä samanlaisen pätkän 2015-17, kotikunta uusimaalainen kaupunki ei pk-seutua.  Helsingissä palvelu oli hyvä ja johti lopulta työllistymiseen. Toimenpiteitä tehtiin. Ei mikään huipputyö, olin aika nuorikin  ja vain kandi. Mutta koin kyllä että minua kuunneltiin ja vaivauduttiin työkkärin osalta. Muistatteko sen akateemisten Mikonkadulla. 

Sen sijaan tästä edellisestä ei ole mitään hyvää sanottavaa.  En työllistynyt heidän kauttaan, en käynyt yhdessäkään haastattelussa ja he eivät pakottaneet minua hakemaan mitään. Yhtä työpaikkaa he onnistuivat ehdottamaan minulle, jotain arabian kielen tulkin hommaa. Koska olin opiskellut kieliä ja käännöstiedettä.  Sitäkään paikkaa ei sitten tarvinnu hakea kun kerroin, että voi-voi, arabian kielen osaaminen on tasan nolla. Olen sitä ikäluokkaa että koulussa opiskeltiin kotimaisten lisäksi enkkua, saksaa ja ranskaa ja niitä sitten opiskelin myöhemmin eikä mitään eksoottisempia kieliä. Mutta landella näitä tyyppejä ketkä luulee, että jos on kieliä opiskellut niin kääntää sitten vaikka venäjää tai kiinaa. Sen tasoista porukkaa siis te-toimistolla töissä.

Vierailija
128/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nuo turhat TE-puljut lakkauttaa? En tunne ketään, joka sitä kautta olisi saanut töitä. Itse aikanaan sain 1,5v aikana 2 kpl "hae tätä työtä" lappuja, joita toiseen olin tysin epäpätevä ja toinen oli tohtorikoulutettavan pesti, jossa lähtökohtaisesti pitäisi kai olla ko. aiheeseen isompaakin innostusta kuin "jos nyt jotain duunia saisi".

Mä oon ollu vuodesta 2009 työkkärin asiakas, josta 19kk merkonomina ja en ole vielä kertaakaan saanut tuollaisia lappuja. Tämä turussa. Mä sain muuten kuntakokeilusta ekan puhelun muutama päivä sitten.

Vierailija
129/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, laitoin siihen toiseen ketjuun. Ei mitään kokemusta kuntakokeilusta koska olen töissä. 

Olen ollut Helsingissä työttömänä parisen vuotta noin 20 v sitten  sekä samanlaisen pätkän 2015-17, kotikunta uusimaalainen kaupunki ei pk-seutua.  Helsingissä palvelu oli hyvä ja johti lopulta työllistymiseen. Toimenpiteitä tehtiin. Ei mikään huipputyö, olin aika nuorikin  ja vain kandi. Mutta koin kyllä että minua kuunneltiin ja vaivauduttiin työkkärin osalta. Muistatteko sen akateemisten Mikonkadulla. 

Sen sijaan tästä edellisestä ei ole mitään hyvää sanottavaa.  En työllistynyt heidän kauttaan, en käynyt yhdessäkään haastattelussa ja he eivät pakottaneet minua hakemaan mitään. Yhtä työpaikkaa he onnistuivat ehdottamaan minulle, jotain arabian kielen tulkin hommaa. Koska olin opiskellut kieliä ja käännöstiedettä.  Sitäkään paikkaa ei sitten tarvinnu hakea kun kerroin, että voi-voi, arabian kielen osaaminen on tasan nolla. Olen sitä ikäluokkaa että koulussa opiskeltiin kotimaisten lisäksi enkkua, saksaa ja ranskaa ja niitä sitten opiskelin myöhemmin eikä mitään eksoottisempia kieliä. Mutta landella näitä tyyppejä ketkä luulee, että jos on kieliä opiskellut niin kääntää sitten vaikka venäjää tai kiinaa. Sen tasoista porukkaa siis te-toimistolla töissä.

Se korkeakoulutetuille räätälöity mikonkatu oli juuri sopiva, itsekin sain sieltä työpaikan jossa olin kaksi vuotta(palkkatuella tosin mutta se oli kaupungin säästökeino) ihan täysin omaa alaa. Sitten se korkeakoulytettujen ajettiin alas, ei mitään työosoituksia kun ei ne tiedä taidealalta ne tavistyökkärit mitään.

Vierailija
130/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se korkeakoulutetuille räätälöity mikonkatu oli juuri sopiva, itsekin sain sieltä työpaikan jossa olin kaksi vuotta(palkkatuella tosin mutta se oli kaupungin säästökeino) ihan täysin omaa alaa. Sitten se korkeakoulytettujen ajettiin alas, ei mitään työosoituksia kun ei ne tiedä taidealalta ne tavistyökkärit mitään.

Miksiköhän se muuten lakkautettiin? Olin joskus vuosia sitten siellä asiakkaana reilun vuoden ajan, ja kyllähän se järkevämmältä kuulostaisi, että sellainen olisi edelleen.

Vierailija
131/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kuntakokeilut ja aktiivimallit ynnä muut toimenpiteet työttömille ovat hyödyttömiä ja kalliita. Silti kaikki puolueet haluaa niitä. Poliitikot voisivat pikkuhiljaa käsittää ettei työttömyys vähene työttömiä potkimalla. Asia on niin yksinkertainen, tarvitaan työpaikkoja niin työttömyys vähenee.

Totta.

Kyllä nämä lorvehtijat sitten ovat tavallista herrakansaa. Normaaleiden ihmisten työpaikat eivät kelpaa kenellekään heistä. Aina pitäisi päästä kultaiselle orrelle ja monesti ilman minkäänlaista koulutusta tai osaamista. Vai ei tessitkään teille riitä. 

otat vastaan osa-aikaisen siivoustyön ja saat 500e palkkaa, 550e asumistuke ja 800e toimeentulotukea, 650e toim.tulo. nousi 150e kun työttömyyskorvaus 650e korvautui 500e palkalla

tuosta näkee, että myöskään veronmaksajat eivät juurikaan hyödy siitä, että työttömät ottavat näitä liian pienien palkkojen töitä vastaan

ainoa asia mitä tällä saavutetaan on se että taas joku liikkuu turhaan autolla ja päästöjä tulee enemmän kun ihmisten turhaa liikkumista pitäisi ilmaston nimissä pyrkiä rajoittamaan

Ennen 1990-luvun lamaa suomalaisille oli kunnia-asia elättää itsensä omalla työllään. Myös niillä, jotka joutuivat työnteosta huolimatta hakemaan asumistukea ja mahdollisesti muitakin yhteiskunnan tukia. Ei silloin ajateltu, onko työssäkäynti kannattavaa vai kannattavampaa loisia yhteiskunnan elättinä. Sossussa käyntiä pidettiin hävettävänä eikä sinne menty, jos ei ollut aivan pakko. Suomessa on iäkkäitä ihmisiä, jotka olisivat oikeutettuja toimeentulotukeenkin, mutta eivät hae sitä, koska se on hävettävää. Nuorempi sukupolvi taas ajattelee, että yhteiskunnan tuilla eläminen on jokaisen perusoikeus ja töihin mennään vain, jos siitä saa merkittävää taloudellista hyötyä. 

Silloin myös asunnot olivat edullisempia. Ja monelle kelpasi asua ihan tavallisessa asunnossa.

Vierailija
132/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt varsinaisesti kaipaa heiltä mitään, mutta hiukan nauratti tv:ssä esiintyneen työministerin vakuuttelut siitä, kuinka työttömäksi jääneelle soitetaan nyt kuntakokeilun piirissä olevissa kunnissa kahden viikon kuluessa työttömyyden alkamisesta.

Siitä on nyt melkein päivälleen 4 kk, kun minulta loppui työt, eikä ole kunnasta vielä kukaan perään soitellut 😄😄😄

Samaa huttua hallituksesta toiseen. Ei ollut kyllä kuntakokeilu, kun olin työtön, mutta puolueesta riippumatta kaikki vaahtosivat siitä, kuinka työttömäksi jääneeseen otataan yhteyttä oliko se parin viikon vai yhden kuukauden sisällä. No soittihan sieltä joku, kun olin ollut yli vuoden työttömänä. Jatkosta en jaksa edes puhua, kun joku kaksikymppinen yritti jotain selittää edes tajuamatta koulutuksestani mitään. Voi laupias taivas. Ne oli aktiivimallin aikoja. Itse selvitin asiani. Taitaa show jatkua.

Vierailija
133/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt varsinaisesti kaipaa heiltä mitään, mutta hiukan nauratti tv:ssä esiintyneen työministerin vakuuttelut siitä, kuinka työttömäksi jääneelle soitetaan nyt kuntakokeilun piirissä olevissa kunnissa kahden viikon kuluessa työttömyyden alkamisesta.

Siitä on nyt melkein päivälleen 4 kk, kun minulta loppui työt, eikä ole kunnasta vielä kukaan perään soitellut 😄😄😄

Viimeksikin piti muka tavata 3 kuukauden välein, käytännössä 2 vuoden välein.

Vierailija
134/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitin tämän n iin, että tämä nykyinen kokeilu on mahdollisesti erittäin hyvä niille harvoille, jotka pääsevät kokonaisvaltaiseen elämän ongelmien kartoitukseen ja saavat tukea näihin. Enemmistö taas ei saa mitään apua. Toisaalta niitä työpaikkojahan voi kyllä etsiä ihan itse, vaikka kukaan ei pakotakkaan lähettämään hakemuksia, tai tekemään jotain pilipalitehtäviä verkossa.

Vierailija
135/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päihdeongelmainen vaan täysin päihteetötön,en vammainen vaan aktiivikuntoilija ja vielä suht' nuorikin. Töihin en vaan kelpaa. Jotain sairauksia on, mutta pärjäisin silti osa-aikatöissä, mutta kun en vaan kelpaa, en enää edes näihin 9€/vrk pelleilyihin.PERUSTULO!!!! Mitään järkeä stressauttaa ja siten sairastuttaa ihmisiä ja ajaa i.m:iin pahimmillaan vain koska kaikille ei RIITÄ nytkyään järkeviä palkkatöitä. Piste.

Vierailija
136/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muutosta ole tuonut. 2 kertaa ollut yhteyksissä te-toimistoon 6 kk aikana. Yksi puhelinaika keväällä ja vasta oli pakollinen käynti te-toimistossa kun uusittiin työllistymissuunnitelma taas 3kk eteenpäin. 

Vierailija
137/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautings!! Sanna on niin ihana!!

Vierailija
138/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa ku kilo paskaa olla yhteydessä kuntasekoilun tyyppeihin joten rottailen niin kauan ku huvituttaa

:-D :-D :-D

Vierailija
139/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisivat puolet työttömistä haastattelemaan niitä jäljellä olevia työttömiä, niin ongelma olisi puoliksi ratkaistu!

Ja taas saataisiin paisutettua julkisen puolen byrokraatti-himmeliä!

Minä jopa hain tällaista kuntakokeilun työpaikkaa, mutten tietenkään päässyt edes haastatteluun. On yliopistotutkinto, muutakin koulutusta, paljon työkokemusta useilta eri aloilta, on hyvä kielitaito, ja mielestäni aikamoisena plussana omaa kokemusta työttömyydestä ja työllistymisen vaikeudesta.

Mutta: kiitos hakemuksestasi, haastateltavat on nyt valittu ja valitettavasti valinta ei tällä(kään) kertaa kohdistunut sinuun.

Minun mielestäni tärkein vaatimus saisi olla vähintään vuoden mittainen oma kokemus työttömyydestä.

Valitettavasti työttömyys ei pätevöitä esimerkiksi tulkitsemaan lakipykäliä tai varmistamaan, että asiakas osaa toimia kuten pitäisi. Työttömistä asiantuntijoiksi palkatuilla on usein isona ongelmana se, että he kuvittelivat työn olevan helppoa ja yksinkertaista ja sitten pitäisi yllättäen hallita kaksi isoa lakikokonaisuutta, kymmeniä erilaisia palveluja ja projekteja ja kaiken lisäksi varmistaa, että asiakas toteuttaa työllistymissuunnitelmaansa. Lausunto määrittää sen, saako asiakas etuutta vai ei ja jos sen tekee väärin, voi asiakas joutua maksamaan tuhansia euroja jälkiperinnässä.

En sanonutkaan että sen pitäisi olla _ainoa_ pääsyvaatimus. Sulla ei taida tuo luetun ymmärtäminen olla kovin hyvällä tasolla?

Kaltaisiani korkeasti koulutettuja ja monipuolisissa työtehtävissä kauan olleita on työttöminä vaikka kuinka, mutta työllisyysasioita ratkomaan otetaan mieluummin vastavalmistunut tradenomi, jolla ei ole mitään kokemusta työmarkkinoista ja työttömän todellisuudesta.

Tämä on nimittäin aivan totta.

Käsittääkseni kuntakokeilun töissä on sosiaalityöntekijöitä. Ideana oli nostaa työntekijöiden osaamistasoa, työkkärissä ei ole akateemisia ratkomassa asioita. 

Nyt kun joku viisas vielä kertoisi, miten sossutantan kanssa asioiminen parantaa kenenkään työllistymismahdollisuuksia. Otan esimerkiksi itseni, koulutetun ammattilaisen pitkäaikaistyöttömän. Olen työkykyinen ja -haluinen mutta töitä en vaan saa. Aika moni jo arvasikin mistä kiikastaa. Kyllä vaan, ikärasismista on kyse. Olen viiskymppinen. Mulle on harvinaisen yhdentekevää istuuko työkkärissä sossutantta, 23v vastavalmistunut tradenomi vai karjakko. Yksikään näistä ei mua työllistä palkkatöihin.

Vierailija
140/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Mitä ihmettä sekoilet? Jos sinkku saa työmarkkinatukea noin 500 netto ja asumistukea esim 800 e eli koko yksiön vuokran verran, ei siihen saa enää toimeentulotukea päälle! Tt-tuki on vain noin 500 e asti elämiseen. Eli jos vuokra on vaikka 500 euroa ja työmarkkinatuki menisi kokonaan siihen, niin silloin saa sen 500 euroa tt-tukena.

Jos menet töihin ja saat palkkaa vaikka 1200 netto, ja sun vuokra on 500, voit saada vähän asumistukea ja jää käteen yli 300 enemmän kuin työmarkkinatuella.

Eri asia on sitten paljon sairastavat, joiden on käytännössä kannattavaa olla vain täysin varaton koska silloin saa koko terveydenhuollon ilmaiseksi.

Eihän kukaan saa asumistukea koko vuokran verran. Esimerkki itseltäni: Vuokra 430 + vesi 25, asumistuki on 289 euroa. Saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea.

Loppujen lopuksi aika harva työtön saa asumistukea ja vielä harvempi tt-tukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme