Äiti itkee ja anelee rahaa
Äitini jäi eläkkeelle pari vuotta sitten. Jo työaikana hän eli kädestä suuhun eikä mitään jäänyt säästöön. Nyt eläkkeellä hän ei ole pienentänyt menojaan mitenkään, eli rahat eivät enää riitä. Rahat menevät täysin tarpeettomiin asioihin, ei juo eikä polta, mutta ostelee kaikkea ihan turhaa tavaraa kun halvalla saa ja vastaa jokaiselle puhelinmyyjälle ja ilmeisesti tilaa sitten heiltäkin, kun oli niin hyvä tarjous :(
Loppukuusta rahattomana äitini on sitten minun ovellani itkemässä laskunipun kanssa (joiden eräpäivät mennyt jo) että auta ja maksa nämä.
Olen auttanut ja maksanut koska koen olevani äidille "velkaa" koska hänellä oli rankkaa yksinhuoltajana kun olimme lapsia.
Minulla on veljiä, toinen on työtön ja toinen opiskelee, heillä ei ole varaa auttaa äitiä. Ei tosin olisi minullakaan, olen osa-aikatyössä (kaupan ala, täysiä tunteja ei saa) ja äidin takia elän nyt itse niin ettei mitään jää säästöön eikä puskurirahastoa pahan päivän varalle ole.
Olen puhunut tästä äidille kauniisti ja rumasti, olen itkenyt ja pyytänyt että äiti lopettaisi kaiken muun kuin tarpeellisen ruoan, pesuaineiden yms ostamisen, eikä vastaisi puhelinmyyjille (ei ole älypuhelinta, en pysty estämään numeroita hänen puhelimesta.) Äiti lupaa muutosta, mutta mikään ei muutu.
Olen niin väsynyt tähän että haaveilen toiselle puolen Suomea muuttamisesta ja välien poikki laittamisesta. Äiti soittaa minulle joka päivä (soittaa niin usein ja kauan että vastaan) enkä enää jaksaisi sitäkään. Äiti on läheisriippuvainen meistä aikuisista lapsistaan eikä hänellä ole ystäviä/kumppania eikä halua yrittää sellaisia löytää.
Mitä tehdä? Auttaako muu kuin välien poikki laitto?
Kommentit (67)
tiedän tapauksen, jossa aikuisen (lähes 30-vuotiaan) naisen raha-asioita hoitaa hänen läheisensä, koska tämä nuorehko nainen ei itse siihen kykene. Elämänhallinta jotenkin hukassa, Vaikka pystyy siis opiskelemaan yliopistossa. Tai no, ainakin ajoittain pystyy opiskelemaan, hänellä on masennusta tms.
Mutta tämä aikuinen nainen on siis suostunut siihen, että läheisellä on käyttöoikeus naisen pankkitiliin. Läheinen hoitaa naisen tilin, maksaa vuokrat ja muut välttämättömät menot. Kun välttämättömät menot on hoidettu, läheinen antaa tietyn summan kuukaudessa naisen käyttöön.
Ehkä ap:n äiti voisi suostua johonkin täman kaltaiseen järjestelyyn?
Voi vaan olla niinkin, että ihminen, joka ei osaa hoitaa raha asioitaan, ei halua ottaa mitään neuvoja vastaan. Ainoastaan raha kelpaa.
Minusta pitää auttaa äitiä. Selvästi liian pieni eläke.
Samalla vaatia lopettamaan puhelintilaukset.
Puhelinmyyntikielto. Älä mahdollista nykyisen tilanteen jatkumista, pahenee vain. Tee tarvittaessa huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen.
Pystyykö äidin kanssa puhumaan ja sopimaan edes jollain lailla asioita? Mitä jos perustatte yhteisen tilin, johon vain sinulla on käyttöoikeus. Äidin eläke tulee tälle tilille ja tililtä maksat hoitovastikkeen, vakuutukset jne. Äidille electron kortti omaan tiliin ja tälle tilille siirrät "viikkorahan", jolla äiti ostaa ruuat ja sen mitä haluaa.
Selvitätte yhdessä tai talousneuvojan tms. kanssa äidin tämän hetkiset velat. Alatte maksaa kalleimmista pois, halvemmille maksuaikaa.
Yksi mahdollisuus on, että otat kulutusluoton omiin nimiisi, jolla maksat äidin kaikki lainat pois. Teette velkakirjan ja äiti maksaa sinulle velkaa pois. Sillä tavalla pääsette nopeasti eroon luottokortista ja osamaksuista ja oma luottokiellon päälle. Kierre katki, vaikka tämä on sinulta kylä aivan valtava vastuunotto äitisi hölmöilyistä.
Tyhmähän sinä olet, jos sössit omat raha-asiasi toisen holtittoman käytöksen takia. Et todellakaan ole mitään velkaa äidillesi, hän on itse lapsia hommannut ja eronsa tehnyt.
Älä maksa yhtäkään laskua. Lisäksi kannattaa tehdä jo nyt selväksi, että jos äiti joutuu ulosottoon ja menettää asuntonsa, sinä et ota häntä asuntoosi. Kannattaa vähän herätellä häntä ja muistuttaa, miten voi käydä, jos sama meno jatkuu. Ainakin olet sitten varoittanut ja äitisi on tehnyt tietoisen päätöksen jatkaa tuhlailua, jos kämppä lähtee alta.
Jokainen aikuinen ihminen on vastuussa omista raha-asioistaan.
Pitäisikö asettaa holhoukseen, jos ei pysty raha-asioitaan hoitamaan. Huoli-ilmoitus?