Äiti itkee ja anelee rahaa
Äitini jäi eläkkeelle pari vuotta sitten. Jo työaikana hän eli kädestä suuhun eikä mitään jäänyt säästöön. Nyt eläkkeellä hän ei ole pienentänyt menojaan mitenkään, eli rahat eivät enää riitä. Rahat menevät täysin tarpeettomiin asioihin, ei juo eikä polta, mutta ostelee kaikkea ihan turhaa tavaraa kun halvalla saa ja vastaa jokaiselle puhelinmyyjälle ja ilmeisesti tilaa sitten heiltäkin, kun oli niin hyvä tarjous :(
Loppukuusta rahattomana äitini on sitten minun ovellani itkemässä laskunipun kanssa (joiden eräpäivät mennyt jo) että auta ja maksa nämä.
Olen auttanut ja maksanut koska koen olevani äidille "velkaa" koska hänellä oli rankkaa yksinhuoltajana kun olimme lapsia.
Minulla on veljiä, toinen on työtön ja toinen opiskelee, heillä ei ole varaa auttaa äitiä. Ei tosin olisi minullakaan, olen osa-aikatyössä (kaupan ala, täysiä tunteja ei saa) ja äidin takia elän nyt itse niin ettei mitään jää säästöön eikä puskurirahastoa pahan päivän varalle ole.
Olen puhunut tästä äidille kauniisti ja rumasti, olen itkenyt ja pyytänyt että äiti lopettaisi kaiken muun kuin tarpeellisen ruoan, pesuaineiden yms ostamisen, eikä vastaisi puhelinmyyjille (ei ole älypuhelinta, en pysty estämään numeroita hänen puhelimesta.) Äiti lupaa muutosta, mutta mikään ei muutu.
Olen niin väsynyt tähän että haaveilen toiselle puolen Suomea muuttamisesta ja välien poikki laittamisesta. Äiti soittaa minulle joka päivä (soittaa niin usein ja kauan että vastaan) enkä enää jaksaisi sitäkään. Äiti on läheisriippuvainen meistä aikuisista lapsistaan eikä hänellä ole ystäviä/kumppania eikä halua yrittää sellaisia löytää.
Mitä tehdä? Auttaako muu kuin välien poikki laitto?
Kommentit (67)
Lopeta äitisi laskujen maksaminen. Sanot jämäkästi, että sinulla ei ole nyt rahaa. Ja sitten et anna. Kerro, että voit auttaa laskujen eräpäivien siirtämisessä ja raha-asioissa järjestelemällä. (Samalla kun haet lisäaikaa laskunmaksuun, niin irtisanot kaikki tilaukset).
Muuten yhteiskunta huolehtii vähävaraisesta. Vaikka sinulla oli köyhä lapsuus, niin et ole äidillesi rahaa velkaa.
Meeppä äitin eläkepäivänä hädissäsi pyytämään häneltä lainaa kun löysit ihanan talvitakin, joka sun on pakko saada, mut rahat ei riitä.
Huoli-ilmoitus. Käy ammattilaiset selvittämässä tilanteen
Vaatisin kirjanpitoa kaikista menoista, pitkältä ajalta.
Laskut maksetaan 1. Sen jälkeen päiväbudjetti loppukuuksi.
Velkaantumisesta , korteista eroon. (Esim. Järjestelylaina)
Et anna rahaa, vaan esim. käytte kaupassa ja kokkaatte kimpassa.
Voiko äiti saada lisätuloja, osaako mitään? (Ompelu, lastenvahti, kokkaus...)
Turhan krääsä myynti
Pienistä pisaroista alkaa puro, joki ja valtameri.
Apua lääkäriltä, nimittäin tuo "tarpeeton ostelu" on masennusoire vastaavasti kuin kerääminen (hoarding).
Lääkityksestäkin on apua ensihätään.
Mun äiti kuoli jo 20 v sitten. Jos olisi apua pyytänyt ja mulla olisi ollut mahdollista jeesiä niin auttanut olisin. Mutta en halua syyllistää. Ajattelen vaan että olisi mukava kun olisi äiti.
Vierailija kirjoitti:
Meeppä äitin eläkepäivänä hädissäsi pyytämään häneltä lainaa kun löysit ihanan talvitakin, joka sun on pakko saada, mut rahat ei riitä.
No hänhän varmaan antaisi rahat, en epäilisi yhtään. Ja pyytäisi ap:ltä loppukuusta rahaa laskuihin.
Tämä on kasvun paikka sinulle: opettele sanomaan EI. Sinun ei tarvitse katkaista välejä ja muuttaa muualle lopettaaksesi äitisi laskujen maksun.
Senkun vaan sanot ei. Jonkun aikaa se äitisi kapinoi kun asetat rajat (ihan niinkuin pikkulapset), mutta asettuu sitten. Jos äitisi katkaisee välinne koska et maksa laskuja, niin sittenpä tiedät miksi äitisi oli kanssasi tekemisissä. Sitten saa mennäkin.
Pummiiko sisaruksesi äidiltäsi rahaa?
Ja talousneuvolaa suosittelen jos paikkakunnaltanne löytyy. https://oikeus.fi/talousjavelkaneuvonta/fi/index/apuatalousvaikeuksiin_…
Et auta äitiäsi yhtään antamalla rahaa. Pitkität vain ongelmaa. Ja näin aikuisten lasten äitinä: lapseni eivät ole minulle mitään velkaa, minä halusin heidät, ja kaikki se vaiva, mitä heidän takiani olen nähnyt, on ollut minun haluni ja valintani, ei heidän.
Aseta äidillesi rajat. Ilmoita, kuinka usein vilpittömästi jaksat hänen kanssaan jutella. Ilmoita, että et enää anna rahaa, etkä enää ota vastaan lahjoja. Mutta sano, että rakastat, ja jos äitisi haluaa, voit etsiä hänelle yhteystietoja ihmisistä, jotka voisivat auttaa, ja tarjota keskusteluapua.
Jaksamista!
Vierailija kirjoitti:
Yritä hommata hänelle jotain keskusteluapua tms.
Hyvä mielipide. Ajattelin joitakin vastauksia lukiessani, onpa nuoret tunteettomia ja narsistisia nykyään. Ei ihme, että lapset voi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
https://telemar inointikielto.fi/?gclid=Cj0KCQjww4OMBhCUARIsAILndv4SitMp4JLKtkxpfjEi116hF94uz1XXHN6jSNC2V6Pv2mpqZSrfSzB
Onnistuu myös ihan tavis puhelimesta.
Miksi jaat tällaista maksullista pskaa tänne? Lisää kulujahan apn äiti tarvitseekin?
Oikea paikka kieltää puhelinmarkkinointi on https://www.asml.fi/kieltopalvelut/ voimassa kolme vuotta. Ei maksuja.
Toisaalta, jos et maksa laskuja ja tulee maksuhäiriömerkintä, niin sen jälkeen ei puhelinmyyjätkään kauppaa hetkeen tavaraa.
Asunnosta ei sinänsä kannata olla liian huolissaan. Kyllä se järjestyy yhteiskunnalta, jos muuten on sisäsiisti yksilö, eikä örvellä känni- tai huumepäissään. Ei vanhuksia kadulle laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos et maksa laskuja ja tulee maksuhäiriömerkintä, niin sen jälkeen ei puhelinmyyjätkään kauppaa hetkeen tavaraa.
Asunnosta ei sinänsä kannata olla liian huolissaan. Kyllä se järjestyy yhteiskunnalta, jos muuten on sisäsiisti yksilö, eikä örvellä känni- tai huumepäissään. Ei vanhuksia kadulle laiteta.
Mutta, jos omistaa kaksion, niin eihän siitä kannata luopua.
Ei minkään kämpän vuokra ole niin matala, että olisi hoitovastikkeen tasolla.
Onko äitisi järjissään, eikä ole dementoitumassa?
Jos on ok, niin kyllä hänen pitää tajuta elämisen realiteetit. Outoa, että hän kerjää sinulta rahaa elämiseensä. Ei sellasta voi kuvitella mitenkään.
Jonkun pitää käydä hänen kanssaan kaikki menot läpi, kirjat ne ylös ja sitten alkaa karsimaan pois ne, mitkä eivät ole elintärkeitä. Ne kokonaan pois.
Aikuisen pitää se tajuta. Tarvitsee ammattiapua, jos ei muuta tapojaan. Sinun pitää olla jämäkkä, etkä saa taipua ollenkaan vaikka kuinka itkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokran suuruudella ei ole väliä, jos se tulee asumistuesta/toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on kuitenkin äidin oma valinta, ei lapsen. Äiti saa tehdä omat valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokran suuruudella ei ole väliä, jos se tulee asumistuesta/toimeentulotuesta.
Mutta, jos on edes se oma asunto niin on parempi mahdollisuus päästä kuiville raha-asioissa. En itse ainakaan näin eläkeläisenä haluaisi lähteä mihin tahansa toisten osoittamaan vuokra-asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on kuitenkin äidin oma valinta, ei lapsen. Äiti saa tehdä omat valintansa.
Tokko se äitikään haluaa luopua omasta asunnostaan, jos on sellaiseen päässyt.
Varatkaa hänelle aika velkaneuvojalle/talousneuvojalle, joka opettaa yksinkertaisen talouskirjanpidon. Voi seurata rahojaan, tulojaan, ostojaan/menojaan, velkojaan yms. kirjan avulla. Myös Excel käy, mutta tilikirja on vielä parempi.