Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämästä on tullut kauheaa, riistoa ja huonoa kohtelua. Mutta MIKSI? Pohdiskelua syistä.

Vierailija
02.11.2021 |

En ole nyt mäkättävä boomer vaan n. 20v työelämässä eri johtamisen kehitystehtävissä ollut konsultti. Seuraan siis työelämää ja tälläkin palstalla ollut paljon juttuja tästä. Kaikki eivät ilmiötä tunnista - sellaiset joilla on hyvin asiat - mutta silti ilmiö on tosi mielestäni. Ilmentymiä esim;
-harjoittelu”orjat” joita ei aikomustakaan palkata mutta työpanos otetaan
-pätkää pätkän perään, ketjutusta jopa vuosia
-huono kohtelu, esimies kiusaa
-todella kireät tulosvaatimukset, tulos tai ulos
-lakeja ei noudateta

Itse esim ollut firmassa jossa jokainen perhevapaalle jäänyt irtisanottiin heti palatessa, koska ylin johto oli sitä mieltä että lapsen teko oli loukkaus ja petturuus johtoa kohtaan.

Tällaista ei ollut ollenkaan ENNEN, siis esim 15v sitten, silloin ihminen oli ihminen, eikä hyödyke, tavara, nuppiluku, rahasumma. Nyt on eri meno.

Oma teesini on se (tämä ei ole siis mikään tieteellinen vaan perstuntuma) että koko yhteiskunnan pahoinvointi heijastuu työpaikoille. Ihmiset purkaa ahdistustaan toisiin.

Mitä mieltä sinä olet? Tunnistatko ilmiön? Mistä se johtuu?

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurin rappeumaa. Ihmiset eivät välitä toisista, kuten työkavereistaan, vaan heidät nähdään vain kilpailijoina ja esteinä omalle kiipijyydelle.

Ihmisistä, joista ei ole itselle välitöntä hyötyä, nähdään turhina, eikä heille viitsitä olla edes kohteliaita. Ei sellaista menoa kukaan kauaa jaksa.

Mielenterveysongelmat vaan lisääntyvät ja tulevat ihan kaikkien maksettavaksi, mutta näin pitkälle ei pyrkyri osaa ajatella.

Voi meitä, ei kyllä hyvin mene.

Vierailija
122/133 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä otaksun, että eniten valittavat nykyisestä työelämästä ne, jotka aikoinaan tottuivat vetelehtimään työpaikoillaan, eikä ollut niin nöpönuukaa, jos meni päiviä, ettei tullut kunnolla tehdyksi oikein mitään.

Nyt kun pitäisi palkkansa eteen alkaa kunnolla tehdäkin työtä, niin kas mikä itku ja valitus ja huuto!

Maailma on nyt globaali ja kilpailu on  järkyttävän kovaa.

Ihmisiä vähennetään töistä ja yhä pienemmällä porukalla on pärjättävä.

Mutta ne ihmiset ja ne työntekijät, jotka ovat tehneet töitä hyvin ja kunnolla myös niinä hyvinä aikoina, pärjäävät töissään nyt hyvin.   Koska ovat oppineet ja tottuneet tekemään töitä, ei oleskelmaan työapaikalla.

Sain tossa lähivuosina yksi kesä Postilta töitä. Kivaa oli. 1h 50min työmatka, siis yhteen suuntaan kahdella eri julkisella ja kävellen. Siinä sitten poljet yhteen menoon 10h rappusten juoksemista unohtamatta ilman ruokataukoa. Ei sitä kuukautta kauempaa jaksanut ja senkin vain juuri ja juuri. Jossain kauppakeskuksen pukaruokalassakin oli kevyempää ja sekin oli rankkaa. Soitinkaupassa työskentely ei ole raskasta.

Näin se valtionyhtiö näyttää mallia työntekijöiden kohtelusta. Ennen postiljooni oli valtion virkamies ja jos onnistui sellaiseksi pääsemään niin usein sieltä lähdettiin vasta eläkkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te naiset aiheutatte sen AIVAN ITSE. Suoritatte angstisena ja ”itkuisena” hampaat irvessä kun ette osaa sanoa ei tai ylipäänsä uskalla vaikuttaa työnne sisältöön muuta kuin suorittamalla entistä enemmän.

Ja siihen vielä oma selkäänpuukotuksenne ja juoruilunnne töissä, puhumattakaan asioiden vatvomisesta.

Huoh!!! 🤦🏻‍♂️

Vierailija
124/133 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysten arvot on narsistisia, ei niillä tarvitse olla todellista moraalia, mutta suhteessa työntekijään ovat se jonka kanssa toimitaan.

Vierailija
125/133 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te naiset aiheutatte sen AIVAN ITSE. Suoritatte angstisena ja ”itkuisena” hampaat irvessä kun ette osaa sanoa ei tai ylipäänsä uskalla vaikuttaa työnne sisältöön muuta kuin suorittamalla entistä enemmän.

Ja siihen vielä oma selkäänpuukotuksenne ja juoruilunnne töissä, puhumattakaan asioiden vatvomisesta.

Huoh!!! 🤦🏻‍♂️

Pötyä, olen sanonut, että haluan muita tehtäviä ja olen myös pyytänyt etätyötä. Sellainen aiheuttaa meillä kostoa johdon taholta.

Vierailija
126/133 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh!!! 🤦🏻‍♂️

Ja pyh! Meidän tiimihengen pilasi nuori pyrkyri mies joka milloin kenellekin jauhoi paskaa toisista ja sekoitti muuten hyvin toimivan tiimihengen. Hän oli pyrkyri,tulokas nuorimies.

Vierailija
127/133 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai syy? Syy on tässä: Vanguard ja Black Rock.

Vierailija
128/133 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että kaikki valittavat ja levittävät pahaa oloa ympäriinsä sen sijaan, että tajuaisi myös oman roolinsa kokonaisuudessa. Meistä jokainen voi tehdä hyvää ja tuottaa muillekin hyvää mieltä. Se kumuloituu. Ja päinvastoin. Jatkuva nurina, valitus ja pahan olon oksentaminen muiden päälle ei kuulu työpaikalle. On tietysti paikkoja, missä ikävät asiakkaat tekee tuota, mutta työkaverien kesken kantsii miettiä myös sitä, että millaista henkeä itse levittää. Hyvää vai huonoa.

Vierailija
129/133 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kommentoida kuin otsikkoa ja tämänkin joku varmasti jo vastannut, mutta työelämä on ollut riistoa aina.

Nykyään työelämän tilanne on merkittävästi parempi työolojen ja orjuuden vähenemisen vuoksi.

Höpö höpö, täysin paskapuhetta. Esim. 80-luvulla töissä oli paljon paremmat olot, kuin nykyisin. Töitä oli, samoin tekijöitä. Ei ollut ”tehostettu” toimintaa!

Jep. Olin itse silloin pienessä ruokakaupassa töissä ja meitä saattoi olla parhaimmillaan kymmenenkin henkilöä samaan aikaan töissä. Nyt on kaksi. Eikä enää tehdä pelkästään kaupan töitä vaan hoidetaan samalla Posti ja monta muuta hommaa.

Vierailija
130/133 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
131/133 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
132/133 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko enempi suomalainen ilmiö kuin muualla maailmassa, en tiedä, mutta nykysuomessa työssä jaksaminen on viety minimiin näiden helvetin kyyläreiden ja veneenkeikuttajien ansiosta ja sitten ihmetellään syyttöminä, että mikä "meidän tiimiä" vaivaa, suksikkon tiimihenkineen sinne. 

Vaikka suomalaisessa työelämässä on vikaa, olen varma, että muualla maailmassa on paljon pahempaa olla tehtaassa töissä. Siellä seistään liukuhihnojen ääressä vaipat housuissa, ettei arvokasta aikaa menee hukkaan työntekijän käydessä vessassa.

Vierailija
133/133 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko enempi suomalainen ilmiö kuin muualla maailmassa, en tiedä, mutta nykysuomessa työssä jaksaminen on viety minimiin näiden helvetin kyyläreiden ja veneenkeikuttajien ansiosta ja sitten ihmetellään syyttöminä, että mikä "meidän tiimiä" vaivaa, suksikkon tiimihenkineen sinne. 

Vaikka suomalaisessa työelämässä on vikaa, olen varma, että muualla maailmassa on paljon pahempaa olla tehtaassa töissä. Siellä seistään liukuhihnojen ääressä vaipat housuissa, ettei arvokasta aikaa menee hukkaan työntekijän käydessä vessassa.

Kuten vaikka Norjassa ja Ruotsissa? Ja palkatkin on varmaan huonommat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi