Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkki työkokeilusta

Vierailija
23.09.2026 |

Tuttu joutui 6kk päiväkotiin palkattomaan työkokeiluun.

Se kävi siellä ehkä 2-3 kertaa viikossa ja oli silloinkin 2-3 tuntia myöhässä.

Eivät ilmoitelleen tuosta eteenpäin, pelkäsivät, että sitten se on tuolla koko ajan paikalla ja vaikutti olevan heillekin parempi, mitä enemmän tuttu oli sieltä poissa.

Normaalien tukien lisäksi hän sai ainakin matkakorvausta, lounaskorvausta ja päivärahaa, joten veronmaksajille tämä tuli vain kalliimmaksi.

Kukahan tästäkin hyötyy, kysynpä vaan, saisiko asiallisia vastauksia tällaiseen aiheeseen (epäilen vahvasti)?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalien tukien lisäksi hän sai ainakin matkakorvausta, lounaskorvausta ja päivärahaa...

Eli olet siis kateellinen jostain, jota oletat tämän "tuttusi" saaneen. Yleensä työkokeilusta saa sitä mitä ilmankin työkokeilua. Lounaskorvaus on lounaantapainen ehkä työpaikalla tai omat eväät. Varsinainen lisä tuloihin on joku 9 euroa/päivä. 

Se on muuten ihme kuinka moni tietää "tuttujen" asioita aivan eurolleen. Reaalielämässä ollaan ystäviä mutta palstalla ollaankin "tuttuja".

Vierailija
2/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko se työtön tuttu seikkailee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta kuin että Kontissa kytätään työkokeilijoita kuin he olisivat oikeissa töissä jossain Kiinalaisessa hikipajassa.   Aika lailla samat työehdot ja turvallisuus.

Vierailija
4/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että oli aina myöhässä? Onko tää taas joku olettama

Vierailija
5/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin taas se sama "tuttu" jonka puolesta kaveri kävi alapääkutinan vuoksi lääkäriltä kyselemässä ja kokenut lääkäri sanoikin vain että otappas se kaveri esille...

Vierailija
6/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko se työtön tuttu seikkailee.

Sillähän piti olla niin hyvät säästöt tuista ja vielä pääomaa, että luulisi ettei tarvitsisi työkokeiluun mennä.

Vierailija
7/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muuta kuin että Kontissa kytätään työkokeilijoita kuin he olisivat oikeissa töissä jossain Kiinalaisessa hikipajassa.   Aika lailla samat työehdot ja turvallisuus.

Sama kokemus. Reppuja tarkistettiin työpäivän jälkeen ja komento oli kuin Siperian työleirillä. Ikinä kokenut mitään vastaavaa oikeissa työpaikoissa. 

Vierailija
8/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeiluun joutuu jos ei osaa pitää puoliaan. Minä olen päässyt työkokeiluun kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla työkokeilua seurasi puolen vuoden palkkatukityö, koska otin kokeilun tosissani, tein mitä pystyin ja osallistuin kaikkeen mitä tarjottiin. 

Siksi korostan päässeeni työkokeiluun, että monikaan työpaikka ei ota kokeilijoita juurikin "ap:n tutun kaltaisen" lusmun takia. 

Työvoimaviranomaiset mielellään kyllä ehdottavat - tai ainakin vielä pari vuotta sitten ehdottivat - työkokeilua. Jollei siitä kieltäytynyt selkeäsanaisesti, tai mutisi jotain joo, miksei, se katsottiin sitovaksi lupaukseksi hakeutua työkokeiluun, jolloin viimekädessä "työkkäri" saattoi kokeilupaikan löytäessään, ohjata työttömän työkokeiluun. Työkokeilupaikan itse löytäneet ja hommanneet ehkä pääsivät itse haluamaansa paikkaan ja tekivätkin parhaansa.

Vierailija
9/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden normaalien tukien lisäksi saa kulukorvauksen 9e/päivä. Mulla meni siitä yli 100e matkakuluihin. Loput meni ruokaan. Että olipa iso tulo.

Vierailija
10/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk pitkä? Olen ollut pariin otteeseen työkokeilussa ja olivat 2-3 kuukautta. Halusin niihin itse ja hoidin hommani hyvin. Eivät työllistäneet mutta en valita. Tästä on tosin jo aikaa. 

Vierailija
11/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluun joutuu jos ei osaa pitää puoliaan. Minä olen päässyt työkokeiluun kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla työkokeilua seurasi puolen vuoden palkkatukityö, koska otin kokeilun tosissani, tein mitä pystyin ja osallistuin kaikkeen mitä tarjottiin. 

Siksi korostan päässeeni työkokeiluun, että monikaan työpaikka ei ota kokeilijoita juurikin "ap:n tutun kaltaisen" lusmun takia. 

Työvoimaviranomaiset mielellään kyllä ehdottavat - tai ainakin vielä pari vuotta sitten ehdottivat - työkokeilua. Jollei siitä kieltäytynyt selkeäsanaisesti, tai mutisi jotain joo, miksei, se katsottiin sitovaksi lupaukseksi hakeutua työkokeiluun, jolloin viimekädessä "työkkäri" saattoi kokeilupaikan löytäessään, ohjata työttömän työkokeiluun. Työkokeilupaikan itse löytäneet ja hommanneet ehkä pääsivät itse haluamaansa paikkaan ja tekivätkin parhaansa.

Turha nyt viljellä täällä  myyttiä, että tekemällä jotain todella ahkerasti ja blaa blaa pääsee johonkin palkkatukeen. Tämähän on se virsi jolla työkkäri naamioi nämä pakotukset palkattomiin töihin. 

Rahallisesti verotus kyllä vähentää ne lisätulot, joita työttömälle maksetaan kulukorvauksina. Se on todellisuudessa siis jotain 20 euroa lisää /kk siihen mitä saisi jos ei ole näissä "toimenpiteissä" mukana.

Vierailija
12/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka työllistämisen tukitoimissa on ehkä alkujaan ollut jokin myönteinen ajatus ihmisen auttamisesta työelämään, ne ovat järjestään muotoutuneet käytännössä aivan järjettömiksi karuselleiksi. Esimerkiksi työkokeilu. Miksi ihmisiä laitetaan kokeilemaan jotain palkatta, kun se ei johda mihinkään? Asiassa olisi jotain järkeä siinä tapauksessa, että se johtaisi. Mutta tähänhän työnantajia ei voi sitouttaa. Eli ko, on vain järjetön pakkosysteemi jossa ihmisiä kierrätetään työkokeilusta toiseen. Työnantajat  sitten sen sijaan että palkkaisivat työntekijoitä ketjuttavat jatkuvasti näitä itselleen ilmaisia työntekijöitä. 

Vierailija
13/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 kk pitkä? Olen ollut pariin otteeseen työkokeilussa ja olivat 2-3 kuukautta. Halusin niihin itse ja hoidin hommani hyvin. Eivät työllistäneet mutta en valita. Tästä on tosin jo aikaa. 

Juurikin näin. Työkokeilun pidentäminen onnistuu todella helposti, jos sekä kokeilija, että työnantaja sitä haluavat. Itse sanoisin, että alasta riippuen kannattaa aloittaa kuukauden tai maksimissaan kahden kuukauden työkokeilusta. 

Monenako päivänä viikossa ja montako tuntia päivässä on hankalampi kysymys. Yksi päivä viikossa ja neljä tuntia päivä tuskin edistää kokeilijan työuraa mitenkään, toisaalta neljänä päivänä viikossa ja kahdeksan tuntia päivä voi tuntua kohtuuttomalta työkokeilijasta, jos tekemistä todella on koko ajaksi ja se on monotonista ja raskasta. Oma valintani oli neljä päivää viikossa ja kuusi tuntia päivä, tosin työ oli lähellä oman alan asiantuntijan työtä, eikä siten (suurimmaksi osaksi) fyysisesti kuormittavaa.

Vierailija
14/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha nyt viljellä täällä  myyttiä, että tekemällä jotain todella ahkerasti ja blaa blaa pääsee johonkin palkkatukeen. Tämähän on se virsi jolla työkkäri naamioi nämä pakotukset palkattomiin töihin. 

Rahallisesti verotus kyllä vähentää ne lisätulot, joita työttömälle maksetaan kulukorvauksina. Se on todellisuudessa siis jotain 20 euroa lisää /kk siihen mitä saisi jos ei ole näissä "toimenpiteissä" mukana.

9e kulukorvaus on verotonta tuloa. Kannattaako kommentoida jos ei ole hallussa edes perusteet.

Vierailija
15/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että ei kannata mennä työkokeiluun? Itse olin ajatellut kysyä eräästä paikasta pääseekö, mutta en nyt tiedä uskallanko. 100 % palkkatatukeen ei ole vielä oikeutta, joten mietin jos työkokeilun jälkeen olisi päässyt.

Ja semmoinen kysymys, että kuinka monena päivänä viikossa sitä sitten työskennellään? Ei ilmeisesti viitenä, eli lisätulo työttömyystukeen on käytännössä nolla.

Vierailija
16/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin ei jatketa työkokokeilua. Se on se 3 kk. Minä sain sain jatkaa toiset 3 kk työkokeilua. Sen jälkeen sain jatkaa palkkatuella 2 x 10 kk. 

Vierailija
17/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin ei jatketa työkokokeilua. Se on se 3 kk. Minä sain sain jatkaa toiset 3 kk työkokeilua. Sen jälkeen sain jatkaa palkkatuella 2 x 10 kk. 

Tämä vaikuttaa Kontilta.  Heillä on lyhin mahdollinen työkokeilu 3 kk - lyhyempää sopimusta ei tehdä.  Ja ehdottavat pikaisesti jo ensimmäisellä jaksolla jatkoa jos kaikki lähtee menemään hyvin..  Palkkatukea he myös osaavat hakea, tai sellaisia työntekijöitä joilla on mahdollisimman hyvät palkkatukimahdollisuudet.  Konttihan ei itse maksa mitään vaan vetää yhteiskunnalta 2x3 kk + 2x10 kk ilmaisen hyvän työntekijän.

Vierailija
18/18 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9e kulukorvaus on verotonta tuloa. Kannattaako kommentoida jos ei ole hallussa edes perusteet.

On kokemusta näistä ja vaikka itse kulukorvaus verotonta, lopputulemana työttömyyskorvaus + palkkatuki - verot työttömyyskorvauksesta. oli se ,että sain käteen kuukaudessa 20 euroa enemmän kuin se, että en olisi osallistunut toimintaan. Voi siis miettiä kannattaako. Työkkärin puoltopolisiit  voivat itsekin kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme