Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämästä on tullut kauheaa, riistoa ja huonoa kohtelua. Mutta MIKSI? Pohdiskelua syistä.

Vierailija
02.11.2021 |

En ole nyt mäkättävä boomer vaan n. 20v työelämässä eri johtamisen kehitystehtävissä ollut konsultti. Seuraan siis työelämää ja tälläkin palstalla ollut paljon juttuja tästä. Kaikki eivät ilmiötä tunnista - sellaiset joilla on hyvin asiat - mutta silti ilmiö on tosi mielestäni. Ilmentymiä esim;
-harjoittelu”orjat” joita ei aikomustakaan palkata mutta työpanos otetaan
-pätkää pätkän perään, ketjutusta jopa vuosia
-huono kohtelu, esimies kiusaa
-todella kireät tulosvaatimukset, tulos tai ulos
-lakeja ei noudateta

Itse esim ollut firmassa jossa jokainen perhevapaalle jäänyt irtisanottiin heti palatessa, koska ylin johto oli sitä mieltä että lapsen teko oli loukkaus ja petturuus johtoa kohtaan.

Tällaista ei ollut ollenkaan ENNEN, siis esim 15v sitten, silloin ihminen oli ihminen, eikä hyödyke, tavara, nuppiluku, rahasumma. Nyt on eri meno.

Oma teesini on se (tämä ei ole siis mikään tieteellinen vaan perstuntuma) että koko yhteiskunnan pahoinvointi heijastuu työpaikoille. Ihmiset purkaa ahdistustaan toisiin.

Mitä mieltä sinä olet? Tunnistatko ilmiön? Mistä se johtuu?

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä taas olen viihtynyt työelämässä hyvin.

Vuosien mittaan on tullut jopa palkankorotuksia.  Olen ammattitaitoinen ihminen ja taatusti osaan hommani hyvin.   Ja hyvin myös duunini teen.

Ei ole naputtanut esimies mistään eikä suuremmatkaan johtajat, pärjään myös duunikavereiden kanssa.

Töissä ollaan tekemässä töitä, ei muuta.

Ja se että tekee duuninsa kunnolla ja hyvin on koko firman etu, lisää tulosta ja sen kautta tekee työpaikasta varmemman, ettei ole koko ajan pelkona, että yt:t tulossa.

Tässä näkyy yleinen harhakuvitelma siitä, että jos saa hyvää kohtelua, se johtuu siitä, että on erityisen hyvä työntekijä. Ihminen on kovin itserakas otus. 

Vierailija
42/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa miten eriarvoinen yhteiskunta meilläkin alkaa olemaan, samassa ketjussa yksi itkee sitä kun ei saanut istua hetkeksi fyysisesti työstä tauolle, ja toinen kiittelee työntekotahtiaan kun surffaa työn ohella netissä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulosta vaan ja vähemmällä porukalla. Kun palat loppuun on jo seuraava ovella.

Vierailija
44/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä otaksun, että eniten valittavat nykyisestä työelämästä ne, jotka aikoinaan tottuivat vetelehtimään työpaikoillaan, eikä ollut niin nöpönuukaa, jos meni päiviä, ettei tullut kunnolla tehdyksi oikein mitään.

Nyt kun pitäisi palkkansa eteen alkaa kunnolla tehdäkin työtä, niin kas mikä itku ja valitus ja huuto!

Maailma on nyt globaali ja kilpailu on  järkyttävän kovaa.

Ihmisiä vähennetään töistä ja yhä pienemmällä porukalla on pärjättävä.

Mutta ne ihmiset ja ne työntekijät, jotka ovat tehneet töitä hyvin ja kunnolla myös niinä hyvinä aikoina, pärjäävät töissään nyt hyvin.   Koska ovat oppineet ja tottuneet tekemään töitä, ei oleskelmaan työapaikalla.

Tuo on varmasti totta. Eikä tarvitse olla edes mikään duracell-pupu  aian touhoamassa, vaan ihan normaali työsuoritus riittää kunhan on sitoutunut työhönsä ja tekee parhaansa. Minulla on työssä runsaasti aikaa lueskella nettiä ja hoidella omia asioita vaikka ulospäin teen työni vähintään riittävän hyvin. Pitkä työkokemus varmasti helpottaa siinä että asiat vaan hoituvat.

Ei pidä paikkaansa. Itse olen hoitaja ja päivän aikana ei pidetä kahvitaukoja, ei ruokataukoa eikä aina edes vessataukoa. Mikään ei riitä.

Vierailija
45/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työläisellä ei ole arvoa, se on vaihdettava osa koneistoa.

Vierailija
46/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ja käytännöt ovat koventuneet ja muuttuneet paljon, jopa työn käsite on eri kuin vuosia sitten, ainoa mikä on ja pysyy, on perkeleenmoinen pikkurointi ja p-reiän nuolemiskonsepti, vaikka pomo on täydellinen k-pää ja osaamaton, taitamaton ja koko työyhteisön kehityksen jarru, pitää näitä idioitteja nyökytellä. Oksettaa!

Vierailija
47/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä otaksun, että eniten valittavat nykyisestä työelämästä ne, jotka aikoinaan tottuivat vetelehtimään työpaikoillaan, eikä ollut niin nöpönuukaa, jos meni päiviä, ettei tullut kunnolla tehdyksi oikein mitään.

Nyt kun pitäisi palkkansa eteen alkaa kunnolla tehdäkin työtä, niin kas mikä itku ja valitus ja huuto!

Mutta ne ihmiset ja ne työntekijät, jotka ovat tehneet töitä hyvin ja kunnolla myös niinä hyvinä aikoina, pärjäävät töissään nyt hyvin.   Koska ovat oppineet ja tottuneet tekemään töitä, ei oleskelmaan työapaikalla.

Tuo on varmasti totta. Eikä tarvitse olla edes mikään duracell-pupu  aian touhoamassa, vaan ihan normaali työsuoritus riittää kunhan on sitoutunut työhönsä ja tekee parhaansa. Minulla on työssä runsaasti aikaa lueskella nettiä ja hoidella omia asioita vaikka ulospäin teen työni vähintään riittävän hyvin. Pitkä työkokemus varmasti helpottaa siinä että asiat vaan hoituvat.

Ei pidä paikkaansa. Itse olen hoitaja ja päivän aikana ei pidetä kahvitaukoja, ei ruokataukoa eikä aina edes vessataukoa. Mikään ei riitä.

Totta, itsekin olen ollut vastaavassa kiireessä töissä ja verrattuna nykyiseen paikkaan jossa syödään silloin kun on nälkä, käydään vessassa kun on hätä ym niin onhan tämä luksusta ja jaksamiseni on parantunut kuten mielialakin

Vierailija
48/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tässä on paljon muuttunut niistä ajoista kun aloitin työelämän. Muutokset ovat joissakin asioissa sellaisia, että vanha systeemi toimi selvästi paremmin, mutta silti täytyy käyttää uutta koska se nyt vaan on nykyaikaa.

Mietin usein onko teknologia mennyt jo liiankin pitkälle ja alkaakin kääntyä itseään vastaan. En käsitä miten meillä töissä nykyään sählätään kaikki yksinkertaisetkin asiat? Ennen ne hoitui ihan vaan puhumalla. Nyt kukaan ei tiedä enää mistään mitään koska ei puhuta eikä kysytä.

Teknologiaa käytetään liikaa. Koko ajan pitää olla kirjaamassa milloin mitäkin. Hoitoalalla kirjaaminen vie paljon aikaa pois potilastyöstä. Voi myös miettiä, onko ihan kaikkea pakko kellottaa ja tilastoida jne.?

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Tänä päivänä kaikki raportoidaan ja tilastoidaan. Kirjallisia töitä on paljon. Mitä varten?

Sepä se. Sitten monta ihmistä istuu niitä ihmettelemässä, kun voisi käyttää aikansa hyödyllisemmin. Ja meillä on niin naurettavaa se että ei voida mennä kysymään! Lähetellään vaan viestejä, vaikka viereiseen huoneeseen. Ja näistä tulee sitten niitä sekaannuksia.

Vierailija
49/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soksi niin moni valitsee keikkailun tai sijaisuudet. Olisi ihan painajaista olla siinä sateessa aina. Itse irtisanouduin viime vuonna, 17 vuodessa kaikki kentällä on mennyt täysin järjettömäksi. -laitoshuoltaja

Vierailija
50/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä siis työskennellään nälkäisinä ja vielä guset housuissa, säälin potilaita!

Vierailija
51/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle usean kuukauden jatkuvaa yö heräämistä. Vaativa työ, kuukausi myynnit pitäisi koko ajan nousta juuri lisättiin oman myymälään lisää tehtävää lisäksi koronan takia ei voida palkata ketään ylimääräistä vaan jos 2 työntekijää on kipeenä niin liikkeet on kiinni.

Tänään en enään pystynyt oleen töissä vaan väsymyksen takia hain saikkua ja lääkkeet jotta saan nukuttua ja itseni takaisin töihin. Kun palaan on tiedossa kuulemma puhuminen esimiehen kanssa

Vierailija
52/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa (yksi isoimmista maassa) tykätään tilastoida ja optimoida. Jos työntekijä satuttaa itsensä, paikalle saapuu Mysteerihenkilö, joka mittaa, laskee ja kuvaa "onnettomuuspaikan". Myöhemmin päämajalta tulee "huolestunut" meili siitä, että näin ei saisi käydä enää, ja liitteenä ohjeistus turmapaikan muuttamisesta sopivammaksi. Ongelma on nyt vaan siinä, että kaikkea ei voi muokata loputtomiin; ja lisäksi ihmiset tekevät virheitä. Joskus vika ei ole missään muussa kuin inhimillisyydessä. 

Päämaja kokee varmasti tekevänsä hyvää työtä kun kuvauttaa sen saman rampin neljättä kertaa, mutta työntekijöiden keskuudessa leviää hiljentämisen kulttuuri: "älä helvetissä kerro pomolle että satutit itsesi, tai meidän pitää tehdä jatkossa toi yksi työvaihe vaikeimman kautta!". 

Vierailija
53/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tunnistan. Yksi erittäin tärkeä syy in se, että narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä on suosittu nyt jo 10-20 vuotta erityisesti johtajien rekrytoinnissa. Tässä on tulos. Rekrytointifirmoilla on tässä erittäin suuri vastuu, mutta siitä puhutaan harvoin. Narsistia ei ole helppoa tunnistaa, mutta rekrytointifirmoilla pitäisi olla siihen asiantuntemusta. Joskus ei kuulemma edes tarkisteta pitävätkö CV:ssä lukevat asiat ja puheet paikkansa. Nykyään haetaan myös usein "hyvää tyyppiä", joka helposti on narsisti, koska he osaavat puhua niin hyvin.

Vierailija
54/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo olen huomannut saman. Työelämästä on tullut yhtä suorittamista, kaikki työt kasataan yhden ihmisen niskaan jolloin myös yhteisöllisyys kärsii. Aina on kiire ja silti samalla täytyy panostaa 110%, ei riitä tavallinen vaan pitää olla hyvä ja paras.

Ja silti se ei näy palkassa.

Vierailija
55/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneushan se jonka yhteiskunta on mahdollistanut palkkatuki yms keplottelulla.

Vierailija
56/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei pidä edellisen kirjoittajan tai monen muunkaan osalta paikkaansa? Ei kaikki työpaikat vaadi pakkotahtista suorittamista. Maailma on täynnä pikkuliikkeitä, joissa aika kuluu lähinnä asiakkaita odotellessa. Samoin palomiehet, taksikuskit, järjestysmiehet, tarjoilijat ja monet muut.

Vierailija
57/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on varmaan vaikea kertoa AP:lle,  sehän on asiantuntija, hokemaan sitä että työvoimapula iskee päähän.  Nyt vaatimus on että rajat pitää avata, jotta saadaan ulkomailta asti halpatyövoimaa.  Kun tulee seuraava lama, niin pannaan ne roskakoriin.  Nämä vastaukset eivät kelpaa, koska se jolla on enempi rahaa on oikeassa. 

Vierailija
58/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin joskus netissä väitteeseen, jonka mukaan Suomessa on EU-maista kaikista heikoimmat johtajat. Aihetta on tutkittu ennenkin, ja aina samat huolenaiheet nousevat esiin: suomalaisessa työpaikkakulttuurissa nousee ensin esiin KIUSAAMINEN. Työntekijät nokkivat toisiaan, mutta myös esimiehet tekevät tätä. Joissakin työyhteisöissä esimies on kaikista pahin kiusaaja. 

Myös kouluissa kiusataan hyvin paljon, tämä on siis hyvin suomalainen ilmiö. 

Vierailija
59/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tunnistan. Yksi erittäin tärkeä syy in se, että narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä on suosittu nyt jo 10-20 vuotta erityisesti johtajien rekrytoinnissa. Tässä on tulos. Rekrytointifirmoilla on tässä erittäin suuri vastuu, mutta siitä puhutaan harvoin. Narsistia ei ole helppoa tunnistaa, mutta rekrytointifirmoilla pitäisi olla siihen asiantuntemusta. Joskus ei kuulemma edes tarkisteta pitävätkö CV:ssä lukevat asiat ja puheet paikkansa. Nykyään haetaan myös usein "hyvää tyyppiä", joka helposti on narsisti, koska he osaavat puhua niin hyvin.

Juuri näin! Hr pomo olen, ja huomasin että n. 10v sitten alettiin suosia juuri narsistisia pomoja ja ”kulissinkiillottajia” pomoina ja johtajina. Nyt niitetään satoa.

Olen itse ollut aina ”introverttejä rakastava” sillä mielestäni he ovat hyviä johtajia - toki siis ekstrovertitkin voivat, sitä en tarkoita. Introvertti esimies aina hyvin tarkkaan miettii miten asian sanoo ja miten palautteen antaa, narsistipomo taas raivoaa pää punaisena miettimättä sekuntiakaan.

Olen nähnyt yhden ison firman nousun ja tuhon, siis sen miten hyvä ihmistä arvostava kulttuuri täysin tuhoutui. Ja just siksi että narsistisia pomoja palkattiin, ja he palkkasivat lisää itsensä kaltaisia. Kiltit ihmisläheiset pomot joutuivat pilkan kohteeksi ja ulos savustetuksi. Irtisanoin itsenikin ennen kuin pahin loppu edes alkoi.

Näin niin hyvin miten siinä tuli se ”groupthink” ajattelu, eli siis narsistiset pomot kilvan kehuivat itseään, toisiaan, ja ihan kaikki muut näkökulmat ja ajatukset liiskattiin voimalla. Tuli suorastaan tuhovimma, eli pyrittiin eroon kaikesta muusta näkemyksestä kuin mitä siellä omassa kuplassa oli.

Ikävä kyllä tämä somenäkyvyys ja itsensä kehuminen somessa on yhä enemmän ja enemmän rekrytoinnin peruste tälläkin hetkellä. Eli pahalta näyttää, narsistiset ihmiset on edelleen erittäin suosittuja.

En suoraan sanoen tiedä miten tän virheen voi enää korjata kun se on nyt kumuloitunut toistakymmentä vuotta Suomessa.

Vierailija
60/133 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohjmies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on varmaan vaikea kertoa AP:lle,  sehän on asiantuntija, hokemaan sitä että työvoimapula iskee päähän.  Nyt vaatimus on että rajat pitää avata, jotta saadaan ulkomailta asti halpatyövoimaa.  Kun tulee seuraava lama, niin pannaan ne roskakoriin.  Nämä vastaukset eivät kelpaa, koska se jolla on enempi rahaa on oikeassa. 

No. Olen siis Ap ja näen kristallinkirkkaasti että mitään työvoimapulaa ei ole. Yhteen työpaikkaan saattaa tulla 120 hakijaa, ja juuri se suuri määrä hakijoita mahdollistaa omalta osaltaan työntekijöiden törkeän kohtelun. ”Portilla on jonossa uusia tulijoita jos ei ehdot kelpaa”. Tätä lausetta työnanantaja voi käyttä sillä viimeiset 20v (ja nyt yhä) on täysin työnantajan markkinat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi