"Helsinki linjasi: lihansyönti loppuu kaupungin tilaisuuksissa"
Jee, suomen ruokakulttuuri ja kerttisten käyttö on menossa huippu hyvään suuntaan , i am very happyy!!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6556111d-4369-4bb7-aaf0-9a6600f830ac
Kommentit (1030)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ihan "kamalat" maanviljelijät edelleen tuon kaurankin sitten tuottaa ja muut pula-aikaan rinnastettavat lihan korvikkeet.
Mutta millä kaura kasvaa, jollei joku pursota lantaa peräpäästään?
Ei millään. Paskantaminen olikin aikoinaan nautakarjan tärkein tehtävä Suomessa. Sivutuotteena saatiin sitten maitoa (kesällä; talvella lehmät olivat ummessa) ja miinakoneen mennessä epäkuntoon lopulta myös lihaa ja nahkaa.
Samalla tavoin voisi menetellä edelleen. Ei ei tarkoituksella kasvattaa elukkaa ruoaksi, mutta pitää sitä hyötyeläimena ja kun siitä aika jättää, hyödyntää loppuun asti.
Helsinki pelastaa maailman kauralimalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten liekö tuhansille miljoonille lehmille, kanoille, sioille, härille jne. käy, kun lihan syönti lopetetaan? On aika monta työtöntä lehmää ja kanaa, eikä niitä kaikkia voi pelastaa, koska vaativat vähän toista kuin kissan pito. Kuolevatko ne sukupuuttoon?
Pienillä askelilla niiden määrää onkin syytä vähentää.
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää kauramaitoa kahvissani. Siis tavallista maitoa tai kahvikermaa ei enää siis saa? Edes kahviinsa? Onneksi mua ei kutsuta näihin tilaisuuksiin.
Jos sinua ei edes kutsuta, niin mitä ihmettä se sinulle kuuluu, mitä ruokaa siellä tarjotaan?
Ja miksi yleensäkään kaupungin tehtävä olisi ruokkia nirsoja ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Miten liekö tuhansille miljoonille lehmille, kanoille, sioille, härille jne. käy, kun lihan syönti lopetetaan? On aika monta työtöntä lehmää ja kanaa, eikä niitä kaikkia voi pelastaa, koska vaativat vähän toista kuin kissan pito. Kuolevatko ne sukupuuttoon?
Ihan validi kysymys, johon kukaan ei vastaa koskaan. Miksi?
Kunnia kaikelle elämälle, mutta jos siitä eläimestä ei enää hyödy ts. saa elinkeinoa, ei niitä tuhatpäisiä laumoja pidä kukaan ja se on valitettava fakta. Villiksi ja vapaaksiko ne kaikki naudat ja kanat laskettaisiin ympäri maailman? Suomessa nauta ei välttämättä pärjää talven yli eteläistä Suomea ehkä lukuunottamatta ja toisekseen "palveluihin" tottunut nauta on todella arvaamaton ja vaarallinen esim. silloin, kun se karkaa. Lisäksi taudit lisääntyy totta kai, koska luonto alkaa raakkaamaan isoa populaatiota pois, vertaa jänisrutto. Lintuinfluenssaa jo nyt mm. fasaaneissa, siitä se vasta riemastuisi, kun vielä kanat laskettaisiin vapaaksi. Venäjällä on jo vakavampaa lintuinfluenssan muotoa siipikarjassa esiintynyt. Ihan todellinen uhkakuva ja siinä jää koronat kakkoseksi.
Luomu, kotimainen ja kyllä, lihansyönnin kohtuullistaminen on oikea ratkaisu pidemmässä juoksussa, jos ei haluta joukkoteurastuksia eläimille "hiilineutraaliuden nimissä".
Olen itse lähes kasvissyöjä, en vegaani, mutta kyllä tällainen tuntuu jo ihmisten pakottamiselta tiettyyn ahtaaseen muottiin. En kyllä haluaisi missään edustustilaisuudessa ja kokouksessa syödä jotain quorneja. Tuntuu myös niin teolliselta prosessoidulta ruualta. Juuri uåyhdessä tilaisuudessa oli vegaanista juustoa. Se oli oikea juuston irvikuva.
Eikös lasvissyöjillä ole riittänyt ohan kohtuullisesti vaihtoehtoja. Miksi nyt aletaan ihmisiä tällaiseen omaan malliin pakottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ihan "kamalat" maanviljelijät edelleen tuon kaurankin sitten tuottaa ja muut pula-aikaan rinnastettavat lihan korvikkeet.
Miten niin ”kamalat”? Tietysti ruoka nyt yleensäkin tuotetaan maaseudulla. Sen takia lihasta luopumista ei voi nähdä vinoiluna maanviljelijöille, vaikka lihantuottajat sen sellaiseksi ehkä haluavatkin vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää kauramaitoa kahvissani. Siis tavallista maitoa tai kahvikermaa ei enää siis saa? Edes kahviinsa? Onneksi mua ei kutsuta näihin tilaisuuksiin.
Jos sinua ei edes kutsuta, niin mitä ihmettä se sinulle kuuluu, mitä ruokaa siellä tarjotaan?
Ja miksi yleensäkään kaupungin tehtävä olisi ruokkia nirsoja ihmisiä?
Miksi kaupungin tehtävä olisi ruokkia ruokarajoitteisia.Kyllä ihminen on ollut ja saa olla sekasyöjä,
Mukavaa kun ei kenenkään tarvitse elää lyhyttä elämäänsä vain kuollakseen ihmisen lautaselle.
Tehotuotanto on niin julmaa.
Ei ole eläimestäkään mukava joutua teurastamolle. Kaikki elävä saa pelätä kuolemaa. Pistäppä kohallesi.
Olen enemmän huolissani saamelais kulttuurista, koska heillä on ollut porotalous monia vuosia, mutta meidän kulttuuri haluaa tuhota saamelaiset eli kaivostoimintaa ym. Me riistämme heiltä elinkeinon. Luin jonkun saamelaisen tarinan, että se poro on suostunut tapettavaksi, että se on kunnia asia kuolla, mutta länsimaalainen ei ymmärrä tätä lainkaan, mutta saamelainen kyllä ymmärtää. Mutta kuka meistä ymmärtää saamelaista kulttuuria? En itse kuulu siihen, mutta kunnioitan heitä ja heidän työtään ja kulttuuria. Mutta toki toivon, että jos pitää sikoja, kanoja tai muita eläimiä, niin heillä on oikeus käydä luonnossa. Itse kuljen lenkillä yhden porsaan kasvattajan läpi, eli possut eivät näe ikinä luontoa, ei heille rakennettu mitään ulkotilaa ja itse possu tilan omistaja autoilee aika kalliilla autolla, mutta ei oikeastaan välitä, että heidän porsailla hyvät elinehdot. Minusta kaikkien tuotanto eläinten oikeuksia pitää parantaa. Ja aika säälittävää, ettei rahat riitä että eläimet viedään ulos edes kesällä, että rahat eivät mukamas riitä? Kun kasvattajat ajavat erittäin kalliilla autoilla, niin jo alkaa ihmettelemään?
Metsästäjänainen kirjoitti:
Kiinnostaa ku kilo paskaa syödä jotain kasvispaskaa eli mielummin kasvatan, teurastan sekä syön oman ruokani joten pitäkää tunkkinne saatanan rasittavuudet!!!
Tunkki mennyt kuitenkin nenään tai hiertää vaginassa kun noin hermostuu. 🙂🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun imielestä aiheellista, aina puhutaan miten yksilön pitäisi tehdä sitä ja tätä niin nyt sentään kaupunkikin tekee. Lihaa syövät eivät varmasti kärsi vaikka joskus tarjottavana olisikin jotain muuta.
Tämä, tosin lisäisin kuitenkin, että ei se ruoka yhtään sen ympäristöystävällisemmäksi muuttunut, vaikka liha pois jäikin. Nyt ollaan niin vihreitä, kun jätettiin liha pois, vaikka vihreys on kaukana. Mielestäni kotimainen riista olisi ollut ekoteko.
Valkoposkihanhia! Siinäpä vasta lähiruokaa. Ensi kesänä kaupungin pakastimet täyteen.
Riistan syönti yleisesti ottaen ei ole mikään ekoteko, mutta on kyllä joitakin lajeja, joita sietäisi vähän harventaa, kuten juuri nämä hanhet. Yhteen aikaan oli kanit, mutta ne ovat kai muutenkin vähän nyt vähentyneet. Niitä syötettiin jossain vaiheessa Korkeasaaren lihansyöjille.
Vierailija kirjoitti:
Ja onneksi moni liha- ja siipikarjan kasvattaja & riistan metsästäjä voi nyt jättää Helsingin kaupungin laskuistaan pois. Ovat varmaan tyytyväisiä.
Oisko aika siirtää MAAN PÄÄKAUPUNKI Turkuun?
Juuri näin. Taisi unohtua, että Helsinki on Suomen pääkaupunki ja sen pitäisi edustaa koko kansaa. Nyt ei ole sitten Lapin lohta tai poroa tarjolla. Eikä saaristolaisleipää Ahvenanmaalta.
Vierailija kirjoitti:
"Alkuun kasvissosekeitto, (sipuleita, bataattia, porkkanaa, parsakaalta, kaalta jne. keitettynä vahvasti maustetussa niukassa liemessä... Soseuta lisää kiehuvaa vettä, jos liian paksua tai vahvaa. Tiraus oliiviöljyä päälle ja yrttejä)
(kasvispiirakkakin onnistuu, kunhan tekee pohjan gluteenittomista jauhoista (itse suosin riisi ja maissijauhoja))Vegaanista quoarnia kookospinaattikastikkeessa, paahdettuja kaudenkasviksia. Tai sushia/gimbap, norista protskut..
Jälkkäriksi elävän ravinnon kakkua."
Siinäpä oivaa murkinaa jatkossa Helsingin herroille ja eliittirouville!
Lopeta tämä lässytys. Ohjeita ei tarvita. Tuo kelpaa sinulle, muttei laadukkaaseen sekaruokaan tottuneelle.
Kyse ei ole nyt resepteistä. Tähänkin asti ovat osanneet niin kasvistarjottavat kuin lihan käsittelynkin.
Kun tuota ruokaa tarjoat, on hävikki valtavaa ja ruokailijat tyytymättömiä. Miksi sinun päähäsi ei mene, että kaikki nyt eivät yksinkertaisesti pidä tuommoisista ruoista eikä kaltaisillasi ole mitään moraalista oikeutta sadistismiinne.
Paras kaikkien (ruokailijoiden, ympäristön, hävikin) kannalta on sekaravinto. Lihaa, salaattia ja paria lajia keitettyä/paistettua vihannesta. Siitä saa jokainen koostettua sopivaa syötävää lautaselleen. Ei niin että joillekin kaikkea ja toisille ei mitään. Tai makaronilaatikkoa lihalla ja ilman, jos halvemmalla halutaan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä itku siitä, että jossain kaupungin tilaisuuksissa saa tästä lähtien silakkapihvejä ja kasvislasagnea eikä nakkikastiketta. Ootte te naurettavia, aikuiset ihmiset :,D
Tää on mun mielestä nimenomaan huolestuttava arvovalinta, miksi silakka on Helsingin kaupungin mielestä vähempiarvoinen eläin? Aina kun puhutaan lihansyönnistä ja erotetaan asiasta kala annetaan ymmärtää, että kala ei ole eläimenä yhtä arvokas.
Kysymys onkin enemmän ilmastonäkökulmasta.
Nyt Tampereella pitäisi tehdä päätös että joka aterialla on tarjottava punaista lihaa.
Saatais hiukan tasapainoo ja järkeä...
Tyypillinen ”ostetaan mielenrauha ja olen hyvä ihminen” päätös.
Vaan ku et ole, kalat tosissaan lennätetään eestaas maailmaa ennenku ne on siinä lautasella, soijan takia sademetsiä tuhotaan aivan surutta ja kahvissakin on omat ongelmansa.
Eikä kasvisruokavalio muutenkaan ole se laadukkain vaihtoehto. Ei pelkkä lihansyöntikään, mutta kun ravinto ja ravintoarvot on balanssissa, silloin on hyvä.
No juokoot sossutantat kauramaitoa keskenään, ei ole tähänkãän asti tarvinnut osallistua noihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki löi märällä rätillä tänään päin kotimaisten lihan- ja maidontuottajien pläsiä ja lautasia! Voi j-lavita!
Ei olla jättämässä maitotuotteita kokonaan. Maanviljelijöiden tulee ottaa askeleita kohti sitä viljelyä, joka on myös osa maataloutta. Kun on avoin mieli ja mukana nykyajassa ja dynaaminen yrittäjä, voi siirtyä vaikka enemmän kauraan, herneeseen ja härkäpapuun.
Joo vehnän viljelijät voisikin siirtyä tuohon kauraan,herneeseen ta härkäpapuun mutta maito maitona ja liha lihana.
Jos katsoitte tuon aiemman SITRAN videon niin kaupungissa ei ole mitään eläinperäistä ruokaa. Se tarkoittaa myös kananmunia.
Mitäpä veikkaatte miten munantuottajista päästään helposti eroon...
Lintuinfluenssa....
Siis miksi muka vähintään osa lihantuottajista ei voisi siirtyä (takaisin) maanviljelyyn? Ihmiset syövät nykyään poikkeuksellisen paljon lihaa. Siis epänormaalin paljon.
Ja onneksi moni liha- ja siipikarjan kasvattaja & riistan metsästäjä voi nyt jättää Helsingin kaupungin laskuistaan pois. Ovat varmaan tyytyväisiä.
Oisko aika siirtää MAAN PÄÄKAUPUNKI Turkuun?