"Helsinki linjasi: lihansyönti loppuu kaupungin tilaisuuksissa"
Jee, suomen ruokakulttuuri ja kerttisten käyttö on menossa huippu hyvään suuntaan , i am very happyy!!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6556111d-4369-4bb7-aaf0-9a6600f830ac
Kommentit (1030)
Minä laittaisin viljelijänä jonkinlaisen karvalakkilähetystön pystyyn tuon Helsingin pähkähullun päätöksen kumoamiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Minä laittaisin viljelijänä jonkinlaisen karvalakkilähetystön pystyyn tuon Helsingin pähkähullun päätöksen kumoamiseksi!
Ei tartte. Uushelsinkiläiset hakee pimeää lammasta minkä ehtivät. Päkätti lähtee corollan kyydissä kohti stadia, elävänä. Minä merkkaan sen kuolleeksi.
Ekoteko olisi ollut siirtyä kotimaiseen luomuun!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ihan "kamalat" maanviljelijät edelleen tuon kaurankin sitten tuottaa ja muut pula-aikaan rinnastettavat lihan korvikkeet.
Mutta millä kaura kasvaa, jollei joku pursota lantaa peräpäästään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kasviskin tapetaan ennen sen syöntiä. Ei tätä faktaa pakoon pääse millään ilveellä.
Eihän tässä tappamista ollut tarkoitus vähentää, vaan tapettavan kasvattamisen aiheuttamaa ympäristön kuormittumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla, että tarjoiluihin ei ole enää varaa. Vegenakit on aika lailla hintavia grillimakkaraan verrattuna.
Millaisissa kaupungin tilaisuuksissa yleensä edes tarvitsee olla tarjoitua?
Papusoppa on halpaa. (Ja vegenakit pahoja.) Silakkakin on keksitty.
Siksi, että se voi kestää vaikka koko päivän.
Sen sijaan voisivat lopettaa alle 5-tunnin kokouksista kaiken tarjoilun. Vesi riittää.
Kissan ristiäiset voidaan lopettaa täysin. Paikallisten ei tarvitse kekkuloida lasit kädessä popsimassa pikkupurtavaa yhtään mistään syystä. Diplomaattitason jutut ovat asia erikseen ja silloin tämänkin ohjeistuksen mukaan tarjoilu on sivistysmaan tasolla eli lihaa voi tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Ekoteko olisi ollut siirtyä kotimaiseen luomuun!
Samaa mieltä, kotimaisesti eettisesti tuotettua lihaa ja maitotuotteita. Ulkoilevan vapaan eettisesti kasvatetun eläimen tuotteita.
Koskeeko myös myös pikkujoulujen jatkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei vain nälkä lähde noilla kasvispöperöillä. Tarviin kunnolla rasvaa ja proteiineja ravinnostani, joka päivä.
Oikein koostetussa kasvisruoassa todellakin on proteiineja ja rasvoja riittävästi. Tämän on todennut jopa isäni, joka on viimeisen parin vuoden aikana suostunut ensimmäisiä keroja kokeilemaan kasvisruokia - ja onkin yllättynyt, kun ne pitävät nälkää.
Koostapa mulle näytteeksi hyvä ja tasapainoinen vegeruoka jos ruokailija on keliaakikko ja herne, papu, soija, pähkinä, manteli, omena, banaaniallergikko.
Alkuun kasvissosekeitto, (sipuleita, bataattia, porkkanaa, parsakaalta, kaalta jne. keitettynä vahvasti maustetussa niukassa liemessä... Soseuta lisää kiehuvaa vettä, jos liian paksua tai vahvaa. Tiraus oliiviöljyä päälle ja yrttejä)
(kasvispiirakkakin onnistuu, kunhan tekee pohjan gluteenittomista jauhoista (itse suosin riisi ja maissijauhoja))Vegaanista quoarnia kookospinaattikastikkeessa, paahdettuja kaudenkasviksia. Tai sushia/gimbap, norista protskut..
Jälkkäriksi elävän ravinnon kakkua - tässä on vain taivasrajana. Marjoja, hedelmiä, suklaakakkua....
Huomaat, että kasasin tuohon vegaanisen kolmen kokonaisuuden, vaikka pyysit vegeä. Vegeruoassa olisi vielä käytössä maitotuotteet ja munat, joten proteiinin saanti olisi helppoa.
Kyllähän se tietenkin hankaloituu, jos vegaani on noinkin allerginen kuten esimerkkisi. Se rajaa vaihtoehdot proteiinin suhteen aika vähiin.ohis, joka vastasi kutsuusi aikansa kuluksi ja tuli suunnitelleeksi ensi viikon duunit samalla. Kiitos. :)
Hahah. On se vaan soijainen kaupunki. Onneks ei tarvi ho mo cityssä vierailla.
Mikä siinä onkin, että vaikka kasvissyöjille tarjotaan oma vaihtoehto, he eivät itse halua sellaista muille antaa? Kauramaito ei käy mm. seuraaville: keliaakikot, suolisto-ongelmaiset, osa diabeetikoista. Olisiko se maksanut niin kamalasti pitää valikoimissa myös kotimainen maito, vaikkapa sitten luomuna? En usko.
Pääasia on se, että pormestari saa popsia lihaa kuten ennenkin!
Suomessa on lukuisia upeita kasvisravintoloita. Osa tekee huippugourmetannoksia, joiden sapluunaa kopioiden saadaan kyllä juhlavat lounas- ja päivällisruoat kaikille ulkomaan vieraille. Eivät edes huomaa, että liha puuttuu. Jos nyt olisivat sitä vaillakaan. Jokainen korkean tason vieras on hyvin tietoinen ilmastoasioista, joten ymmärtävät kyllä kasvisruoan tarjoamisen perusteet. Eli toivottavasti heillekin tullaan Helsingissä tarjoamaan muuta kuin lihaa. Ja toivottavasti muut isot kaupungit seuraavat perässä.
"Alkuun kasvissosekeitto, (sipuleita, bataattia, porkkanaa, parsakaalta, kaalta jne. keitettynä vahvasti maustetussa niukassa liemessä... Soseuta lisää kiehuvaa vettä, jos liian paksua tai vahvaa. Tiraus oliiviöljyä päälle ja yrttejä)
(kasvispiirakkakin onnistuu, kunhan tekee pohjan gluteenittomista jauhoista (itse suosin riisi ja maissijauhoja))
Vegaanista quoarnia kookospinaattikastikkeessa, paahdettuja kaudenkasviksia. Tai sushia/gimbap, norista protskut..
Jälkkäriksi elävän ravinnon kakkua."
Siinäpä oivaa murkinaa jatkossa Helsingin herroille ja eliittirouville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kasviskin tapetaan ennen sen syöntiä. Ei tätä faktaa pakoon pääse millään ilveellä.
Eihän tässä tappamista ollut tarkoitus vähentää, vaan tapettavan kasvattamisen aiheuttamaa ympäristön kuormittumista.
Lopeta nyt lässyt ja "vaihtoehtoisten faktojen" esittäminen. Tutustu suomalaiseen lihan tuotantoon, joka loppupeleissä on lähes päästötöntä. Tutustu koko kiertoon, millä ruokitaan ja miten sekin vaikuttaa. Ei siis voi perustella ilmastosyillä!
Ja tutustu todellakin faktoihin äläkä mihinkään vihreiden "vaihtoehtoisiin faktoihin".
Ja todellakin kotimaiseen, jolla tarkoitan tässä suomalaista, tuotantoprosessiin.
Turha kuvitella, että suosimasi kasvisravinto olisi muka ympäristöystävällistä. Ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte. Uushelsinkiläiset hakee pimeää lammasta minkä ehtivät. Päkätti lähtee corollan kyydissä kohti stadia, elävänä. Minä merkkaan sen kuolleeksi.
Mistä päin saa hakea?
Pitää alkaa tarhata lihakaneja itselle kun tuo hulluus alkaa mennä yli äyräiden.
Vierailija kirjoitti:
Miten liekö tuhansille miljoonille lehmille, kanoille, sioille, härille jne. käy, kun lihan syönti lopetetaan? On aika monta työtöntä lehmää ja kanaa, eikä niitä kaikkia voi pelastaa, koska vaativat vähän toista kuin kissan pito. Kuolevatko ne sukupuuttoon?
Typerintä mitä olen lukenut pitkään aikaan.
Ei se lihansyönti lopu kuin seinään. Vielä ehtii syntyä miljoonat ja taas miljoonat kanat/siat ym kuollakseen lyhyen ja kurjan elämänsä jälkeen ihmisen lautaselle.
Ei possukaan halua syntyä elämään kurjissa oloissa betonilattia sorkkien alla päästäkseen puolivuotiaana teuraaksi. Kurkku auki ja takajaloista kattoon roikkumaan.
Ei eläimet siitä kärsi, etteivät synny huonoihin oloihin kuollakseen lähes vauvoina julmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aiheellista, aina puhutaan miten yksilön pitäisi tehdä sitä ja tätä niin nyt sentään kaupunkikin tekee. Lihaa syövät eivät varmasti kärsi vaikka joskus tarjottavana olisikin jotain muuta.
Tämä, tosin lisäisin kuitenkin, että ei se ruoka yhtään sen ympäristöystävällisemmäksi muuttunut, vaikka liha pois jäikin. Nyt ollaan niin vihreitä, kun jätettiin liha pois, vaikka vihreys on kaukana. Mielestäni kotimainen riista olisi ollut ekoteko.
Riistan syönti on eläimiä kohtaan ystävällisempää, koska riistaeläimet kuitenkin saavat elää lajityypillistä elämää. Riistaa on kuitenkin maailmassa niin vähän, että sitä ei mitenkään riitä maailmassa kaikille lihaa syöville ihmisille. Suurin osa maailman eläimistä on tällä hetkellä ihmisen palveluksessa tuotantoeläiminä. Ihminen vie elintilan tältä vapaalta luonnolta.
Niin? Joka tapauksessahan ruoasta tehdään jokin päätös. Miksei voida päättää vaikka näin? Vai onko se jokin epäpäätös, että päätetään että on porsaanseläkettä tarjolla?