Miten luettelette henkilötunnuksen?
Esimerkkinä siis vaikkapa jos omani olisi 010190-123A niin luettelen sen ilman, että sanon viivaa väliin (eli --yhdeksän nolla yksi kaksi kolme aarne), mutta lapseni joka on nyt leikisti 010114A123Y niin sanon aina sen aan väliin. Ei kai sitä tarvitse sanoa kuten ei tuota omaa viivaakaan? Tuntuu typerältä "keskeyttää" rimpsu heittämällä se aa väliin, mutta kai sen voi jättää sanomattakin? :D
Kommentit (60)
numeronumeronumeroVIIVAnumeronumeronumeroDEE
26, en tietenkään laita palstalle henkilötunnustani. t. 24
Mitä, onko 2000-luvulla syntyneillä oikeasti joku ylimääräinen A henkilötunnuksessa? :O Miksi ihmeessä? Eikö se ole kamalan sekava, kun alku- ja loppuosa ei ole nätisti eroteltu viivalla, vaan se on yhtä pötköä kaikki? Mikä siinä viivassa oli vikana, kun se piti vaihtaa?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:45"]Minä työkseni niitä tunnuksia otan vastaan. Kaikki luetellut on ihan ok. Tiedän milloin tulee viiva (miinus) ja milloin A.
Huono tapa on sano viideskuudettakuuskymmentä tai luetella koko syntymävuosi 1987.
[/quote]
Ja huono tapa vastaanottajilla on kysyä syntymäaikaa, kun tarkoittavat henkilötunnusta. Jos minulta kysytään syntymäaikaa, vastaan "ensimmäinen tammikuuta 1987", ja hämmennyn jos kysytään "loppuosaa", koska siinä oli koko syntymäaikani.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:45"]Minä työkseni niitä tunnuksia otan vastaan. Kaikki luetellut on ihan ok. Tiedän milloin tulee viiva (miinus) ja milloin A. Huono tapa on sano viideskuudettakuuskymmentä tai luetella koko syntymävuosi 1987. [/quote] Ja huono tapa vastaanottajilla on kysyä syntymäaikaa, kun tarkoittavat henkilötunnusta. Jos minulta kysytään syntymäaikaa, vastaan "ensimmäinen tammikuuta 1987", ja hämmennyn jos kysytään "loppuosaa", koska siinä oli koko syntymäaikani.
[/quote]Loppuosa on tietenkin kellonaika.
Oma 123456 lyhyt tauko 111A
Ja lapsen 232323 Aa 1234
Lapsi syntyi vuonna 2010 ja oli niin outoa se A sinä niin se vaan tulee aina sanottua :D
Ohhoh.. Luulin että kaikilla on "-" välissä. Kaikkea sitä täältä palstalta oppii.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:45"]Minä työkseni niitä tunnuksia otan vastaan. Kaikki luetellut on ihan ok. Tiedän milloin tulee viiva (miinus) ja milloin A. Huono tapa on sano viideskuudettakuuskymmentä tai luetella koko syntymävuosi 1987. [/quote] Ja huono tapa vastaanottajilla on kysyä syntymäaikaa, kun tarkoittavat henkilötunnusta. Jos minulta kysytään syntymäaikaa, vastaan "ensimmäinen tammikuuta 1987", ja hämmennyn jos kysytään "loppuosaa", koska siinä oli koko syntymäaikani.
[/quote]Loppuosa on tietenkin kellonaika.
[/quote]
Ah, totta. Kiitos! Enää pitäisi selvittää se jostain vauvakirjasta tms.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:13"]
Ohhoh.. Luulin että kaikilla on "-" välissä. Kaikkea sitä täältä palstalta oppii.
[/quote]Mun laps syntyi 2000 alkuvuodesta ja enemmän kuin yhden kerran sain korjata, kun joku kirjoitti sen tunnuksen ja ihmetteli, miks viivan jälkeen on 5 merkkiä. Olivat ihmeissään, kun sanoin, että ei siihen mitään viivaa tule, vaan sen tilalle tulee A
Kaksiyksi nollakolme kuusikuusi viiva viisinollaneljä hoo niin kuin Heikki. Muut keksittyjä paitsi tuo hoo niin kuin Heikki. Henkäisen sen hoon oikein reilusti varsinkin puhelimessa, ettei jää epäselvyyksiä. Heikin lisään, jottei luultaisi hoota ainakaan ooksi.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:20"]
Kaksiyksi nollakolme kuusikuusi viiva viisinollaneljä hoo niin kuin Heikki. Muut keksittyjä paitsi tuo hoo niin kuin Heikki. Henkäisen sen hoon oikein reilusti varsinkin puhelimessa, ettei jää epäselvyyksiä. Heikin lisään, jottei luultaisi hoota ainakaan ooksi.
[/quote]Mulla on äffä ja jo pitkän aikaan olen sanonut pelkästään Faarao
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:22"]
[/quote]No höh, se väitti, etten voi lähettää viestiä nyt, yritä myöhemmin uudelleen. Ja kun yritin, niin tuli tuplasti :(
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:13"]
[/quote]
Nojust. Huuli pyöreänä täälläkin. En tosin suomalaista sotua ole vuosiin tarvinnut, mutta olipa aukko sivistyksessä tuon miinuksen kanssa. Hauska tietää silti, miten tuo menee (+, -, A).
Olen asiakaspalvelutehtävissä ja hajoan aina, kun esimerkiksi hetu on 231145-155a ja se kerrotaan muodossa kaksikymmentäkolmeyksitoista...koska alan kirjoittamaan samantien ja aloitan 20..:) pieni juttu, mutta olen varma että nämä ihmiset joutuvat joka paikassa sanomaan hetunsa moneen otteeseen.
Lasten henkilöturvatunnusta en koksaan muista kysytyn puhelimessa (neuvolatäti ja sairaalassa tiedot on löytynyt syntymäajan perusteella, joskus ehkä aisa varmistetaan kysymällä lapsen toinen nimi, ei henkilötunnuksen loppuosaa. Enkä omaanikaan luettele yleensä kokonaan ellei loppuosaa erikseen kysytä.
Pitipä tätäkin googlata ja taas on pää täynnä turhaa tietoa. Se miinus ei muuten ole ollut alunperin miinus, vaan todellakin viiva, joka ei ole tarkoittanut yhtään mitään eikä sitä ole aina edes käytetty. Vasta paljon myöhemmin on tullut käyttöön + (sitä ennen myös 1800-luvulla syntyneillä oli -) ja sitä kautta viivaa on alettu kutsua miinukseksi.
Vuosisadan puuttumiseen näyttää olevan kolme syytä:
- Ensinnäkin tunnuksella ei ole edes yritetty kertoa ihmisen syntymävuosisataa (tai edes syntymäaikaa), syntymäaika on vaan otettu koodiin, koska se on ollut ihmisten helppo muistaa.
- Yli satavuotiaita on ollut niin vähän, ettei harvinaisia poikkeustapauksia ole nähty tarpeelliseksi huomioida järjestelmässä.
- Kuusikymmenluvulla ei käynyt järjestelmän luojilla mielessä, että sama numerointi olisi käytössä vielä viidenkymmenen vuoden kuluttua ja että sen merkitys olisi kasvanut paljon merkittävämmäksi kuin silloin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:14"]
Pitipä tätäkin googlata ja taas on pää täynnä turhaa tietoa. Se miinus ei muuten ole ollut alunperin miinus, vaan todellakin viiva, joka ei ole tarkoittanut yhtään mitään eikä sitä ole aina edes käytetty. Vasta paljon myöhemmin on tullut käyttöön + (sitä ennen myös 1800-luvulla syntyneillä oli -) ja sitä kautta viivaa on alettu kutsua miinukseksi.
Vuosisadan puuttumiseen näyttää olevan kolme syytä:
- Ensinnäkin tunnuksella ei ole edes yritetty kertoa ihmisen syntymävuosisataa (tai edes syntymäaikaa), syntymäaika on vaan otettu koodiin, koska se on ollut ihmisten helppo muistaa.
- Yli satavuotiaita on ollut niin vähän, ettei harvinaisia poikkeustapauksia ole nähty tarpeelliseksi huomioida järjestelmässä.
- Kuusikymmenluvulla ei käynyt järjestelmän luojilla mielessä, että sama numerointi olisi käytössä vielä viidenkymmenen vuoden kuluttua ja että sen merkitys olisi kasvanut paljon merkittävämmäksi kuin silloin.
[/quote]
Linkki siis täällä
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:24"]Meinaat, ettei 60-luvulla tajuttu, että ihminen voi elää yli 100v
[/quote]
eipä tajuttu ainakaan kunnolla varautua. Tietokoneisiinkin tehtiin y2k muutoksia kovalla kiireellä vaikka vuosituhannen vaihtuminen tietenkin ajoissa tiedossa