Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat ne mt-ongelmat jotka ovat turn offeja?

Vierailija
12.01.2015 |

Täällä monesti tyrmätään mt-ongelmaiset mahdollisina kumppaneina. Mitkä mt-ongelmat tarkalleen on huonoja? Mt-ongelmiahan on vaikka kuinka paljon ja osa on aika harmittomia.

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:34"]Ehdoton turn-off on skitsofrenia, en voisi ikimaailmassa ottaa sitä riskiä, että alkaisin seurustella skitson kanssa. Seuraavaksi pahin on asperger. Olen joutunut täysin sekopäisen ja pakkomielteisen assimiehen vainoamaksi työpaikallani ja sitä kesti niin kauan, että meinasin itsekin seota. Mies oli minua paljon vanhempi, mutta kuvitteli valmiiksi minusta itselleen tulevan puolisonsa, eikä suostunut päästämään pakkomielteestään irti.

Vihaan nykyisin sen vuoksi asseissa kaikkea, heidän monotonista ääntään, tic-oireita nykiviä ilmeettömiä kasvojaan ja äänen korjaamista köhimällä, "yhden asian" pakkomielteitä ja niihin liittyvää nippelitietoutta, vainoharhaisuutta, takertumista, asiattomuuksia, pervoja puheita jne. jne. 

En pidä myöskään bipoista, jotka eivät huolehdi lääkityksestään. ADHD on sekin iso turn off, sitoutumiskyvyttömiä päällepuhujia kaikki tuntemani addit.
[/quote]

Ot, mutta olen skitsofrenikko ja seurustelen aspergerin kanssa :D Minulla on harhoja pari kertaa vuodessa ja nekin tiedän harhoiksi, lääkitystä ei ole, ja mies työskentelee vaikeiden nuorten kanssa, on suosittu ohjaaja, kun on niin sydämellinen ja osaa kuunnella. As esiintyy pääasiassa huomattavana lahjakkuutena musiikin parissa, mutta silti löytyy diagnoosi. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.

Vierailija
102/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:53"]

No on se ainakin mulla. Unilääkkeitä en pysty syömään kun niistä tulee niin huono olo. Melatoniinilla nukahdan muutamaksi tunniksi ja valvon sitten aamuun asti. Hermot meinaa mennä ja paniikkeja tulee kun on koko ajan niin zompi olo. En tiedä kuntoudunko tästä töihin enää koskaan enkä usko että kukaan tätä ominaisuutta kovin viehättävänä pitää. Alan totutella ajatukseen että olen yksin lopun elämäni.

[/quote]

Saanko kysyä, oletko kokeillut kuinka montaa eri valmistetta? Kyllähän noita riittää. Ja millä tapaa tulee huono olo? Olen siis kiinnostunut siksi, että itse kärsin myös pahasta unettomuudesta ja olen joutunut kierrättämään eri uni/nukahtamislääkkeitä, ja nyt onneksi vähän aikaa sitten löytyi valmiste, joka mulle sopi ja sain vihdoin taas nukuttua edes suurimman osan yöstä, olin meinaan valvonut aikalailla ja arki oli yhtä kurjaa, sekavaa pakkopullaa...
[/quote]

Olen kokeillut monia eri valmisteita ja oksennan ne melkein heti pois. Huimaava olo tulee heti. Tosin olen kyllä niillä nukahtanutkin, mutta seuraava päivä on sitten sellaista krapulaa etten halua sellaista elämää. Olen muutenkin herkkä mille tahansa lääkkeelle. Saan heti jotain sivuoireita. Jopa melatoniini aiheuttaa minulle huonon olon ja huimauksen. Kaikkein paras on se kun saan olla kotona eikä tarvi lähteä minnekään. Silloin nukahdan joskus jossain vaiheessa. Jos on aamulla menoa niin en saa sitten koskaan nukuttua. Tämä unettomuus tuli erään kriisin myötä ja jäi nyt näköjään päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:38"]

Täällä monesti tyrmätään mt-ongelmaiset mahdollisina kumppaneina. Mitkä mt-ongelmat tarkalleen on huonoja? Mt-ongelmiahan on vaikka kuinka paljon ja osa on aika harmittomia.

[/quote]

No näin äkkiseltään ainakin  masennus.Oma miesystäväni masentui vakavasti joku vuosi sitten,menihän se aikanaan ohi,mutta oli todella raskasta aikaa.Ehkä joku vakava maanis-depressiivisyystapaus voisi myös olla arveluttava kumppani.Eipä tule juuri muita mieleen.

Vierailija
104/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa, jos saat huimauksen ja oksennat ja seuraavana päivänä on krapula.
Kokeile kuitenkin tohkeasti eri lääkkeitä, jos löytyisi. Esim jotain väsyttävää allergialääkettä käytetään yleisesti unettomiuden hoidossa.
Ja Ketipinorkin on oikeasti epilepsialääke, joka miniannolsella auttaa unettomuuteen. Kokeile masennuslääkettä. Niissä on väsyttäviäkin.

Vierailija
105/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor kyllä sotkee aivoja ihan urakalla, kokeillut olen enkä ikinä enää koske. Tiedän, että jotkut nukkuvat sillä eivätkä saa siitä sivuvaikutuksia, ja hyvä heille, uni on tärkeätä, mutta...

Unettavista allergialääkkeistä on Atarax, mutta toisilla se ei nukuta mitenkään, ei edes vrk maksimiannostuksella. Sitä käytetään paljon ihotautipotilaiden kutinoihin ja ihon herkkyyteen, siihen kyllä toimiva aika usein.

Vierailija
106/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:21"]Kurjaa, jos saat huimauksen ja oksennat ja seuraavana päivänä on krapula.
Kokeile kuitenkin tohkeasti eri lääkkeitä, jos löytyisi. Esim jotain väsyttävää allergialääkettä käytetään yleisesti unettomiuden hoidossa.
Ja Ketipinorkin on oikeasti epilepsialääke, joka miniannolsella auttaa unettomuuteen. Kokeile masennuslääkettä. Niissä on väsyttäviäkin.
[/quote]
Allergialääkkeistä käytin unettomuuteen ainakin Ataraxia. Se oli ihaan hullu lääke minulle. Menin ihan sekasin siitä ja laskin vaan tunteja että vaikutus lakkaisi. Uni ei kyllä tullut. Pitää kai varovaisesti jotain uutta taas yrittää kokeilla.

Vierailija
107/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Mirtazapin? Se pienellä annostuksella väsyttää.

Vierailija
108/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 Mitä oireita sait Ketipinorista. Miten se sotki aivosi oikein urakalla?

Vierailija
109/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 15:43"]

Kaikki paitsi masennus. Bonareiksi vielä asperger ja adhd, vaikkeivät nuo varsinaisia mt-ongelmia olekaan. Nimim. Mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa

[/quote]

Hassua,mä taas sanoisin juuri toisin päin :D Lähipiiriini kuuluu/on kuulunut masentuneita,AS-ihmisiä ja ADHD-ihmisiä.Masentuneen tukena on erittäin raskasta olla,en tiedä jaksaisinko enää puolison toista vakavaa masennuskautta.Sen sijaan eurologisesti erilaisten kanssa pärjää kun oppii kestämään  toisen erikoisuuksia.(Esimerkiksi asperger-veljeni kanssa kauppareissuun saa varata rutkasti aikaa,koska hänellä kestää päättää mitä juustoa ostaisi.)

Vierailija
110/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:27"]Mites Mirtazapin? Se pienellä annostuksella väsyttää.
[/quote]

Lääkkeet sekoittaa pään. Kannattaisi ehkä terapialla hoitaa itseään.

Vierailija
111/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelen miehen kanssa jolla epilepsia+2-suuntainen. En ole ikinä ollut onnellisempi, mies kultaakin kalliimpi. Kai se sitten on niin yksilöllistä..

Vierailija
112/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:29"]

65 Mitä oireita sait Ketipinorista. Miten se sotki aivosi oikein urakalla?

[/quote]

Rupesi aiheuttamaan erittäin lyhyen käytön jälkeen erittäin eläväntuntuisia painajaisunia, joista heräsi aivan paniikissa ja hiessä, eikä tiennyt oliko herännyt oikeasti, mikä oli todellisuutta ja mikä ei. Sellaisen jälkeen ei enää uskaltanut nukkua ollenkaan, ja jos nukahtikin niin samat eläväntuntuiset painajaiset jatkuivat heti. Loppuivat myös samantien kun Ketinipinorin lopetti. Koskaan aikaisemmin ei ole minkään univalmisteen, oli sitten bentso tai masennuslääke, käynyt näin.
Olen kuullut useammalta taholta, että Ketipinor on vanha lääke, jota ei tulisi enää määrätä.

Vierailija
113/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:27"]Mites Mirtazapin? Se pienellä annostuksella väsyttää. [/quote] Lääkkeet sekoittaa pään. Kannattaisi ehkä terapialla hoitaa itseään.

[/quote]

Eiköhän nämä ihmiset kuule siellä terapiassa myös käy, keskustelun tarve on yleensä, varsinkin nuorilla, nykyään suuri mutta usein ainakin julkisella puolella vaan tuputetaan noita lääkkeitä, sen keskusteluavun sijaan, joka on mielestäni aivan kamalaa, eihän sen näin pitäisi mennä että nappia vaan tyrkätään ja jätetään yksin pärjäämään..!!

Vierailija
114/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:32"]

Kiitos tästä mieltä nostattavasta ketjusta. Tunnen taas itseni hieman kelvottomammaksi ja arvottomammaksi (ja AV-mammammaksi), kuin ennen.

T. bipolaarinen mielialahäiriö, yl. ahdistuneisuus -häiriö, vaikea depressio ja lääkkeet ottamatta.

[/quote]

Se, miten itse suhtaudut ja voit vaikuttaa asiaan, alkaa siitä että tarkistutat lääkityksesi kuntoon ja myös otat ne lääkkeet sinulle määritetyn annostuksen ja ohjeistuksen mukaisesti.

Vierailija
115/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Ketipinor-vastauksesta. Miksi monella taholla ollaan sitä mieltä, ettei sitä pitäisi enää määrätä. Niiden painajaistrn takia vai?

Vierailija
116/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites minä :Dd Minulla on kaksisuuntainen, paniikkihäiriö, keskivaikea masennus, syömishäiriö, add, alkoholiriippuvuus plus hyvin paljon aspergerin oireita. Itse olen tehnyt valinnan olla seurustelematta ennen kuin saan pääni kuntoon. Lapsia en halua. MUTTA koen seurustellessani olleeni hyvä tyttöystävä. Olen äärettömän lojaali, uhrautuvainen ja kun välitän toisesta teen kaikkeni että hän olisi onnellinen. Käyn kokopäiväisesti töissä, lääkitys kunnossa ja viikoittainen terapia.

Vierailija
117/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:46"]Kiitos Ketipinor-vastauksesta. Miksi monella taholla ollaan sitä mieltä, ettei sitä pitäisi enää määrätä. Niiden painajaistrn takia vai?
[/quote]

Minulla aiheuttaa painajaisia ja järkyttävä zombi-olo aamuisin. En nukahda, vaan ketipinor vetää tajun poia viimeistään tunti lääkkeiden ottamisesta ja järkyttävät päänsäryt seuraavana päivänä. Alkaa pikkuhiljaa riittää, oireiden piti kuulemma hävitä parissa viikossa, mutta tällä tapaa on mennyt jo 2v... Nyt parin viikon sisään kokeillaan mirtzapiinia, jos se olisi parempi lääke.

Vierailija
118/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:42"]

Pitäisi antaa, eli siis jos esim. henkilö kertoo tällaisesta diagnoosistaan, niin päätätkö ja sanotko heti "morjes, en halua kuulla tai nähdä sua enää ikinä vaikken sua tunne, kun sulla on tommonen DG!" - sitä tarkoitetaan tilaisuuden antamisella toiselle, suvaitsevaisuus on kova sana. Ei kukaan pakota mihinkään suhteeseen mutta pitääkö sitä syrjiä edes tuntematta ihmistä yhtään sen paremmin?

[/quote]

Mä arvostan omaa mielenterveyttäni ja jaksamistani lasteni kanssa sen verran etten ota ehdoin tahdoin ketään mielenterveysongelmista kärsivää vaivoikseni. 

Vierailija
119/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:47"]En arvostelisi kyllä mt-potilaita koska se voi napsahtaa omalle kohdalle kuin salama kirkkaalta taivaalta nm: Kokemusta on
[/quote]No ei voi. Olen onnellinen, en stressaa, pelkää enkä vihaa. En ole kade ja luotan elämään. Mikäs sairaus nyt napsahtaisi?

Vierailija
120/134 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:46"]

Kiitos Ketipinor-vastauksesta. Miksi monella taholla ollaan sitä mieltä, ettei sitä pitäisi enää määrätä. Niiden painajaistrn takia vai?

[/quote]

Tarkennan (unohtui) että erityisesti unilääkkeenä, että ennemmin sen oikeaan tarkoitukseen, koska sehän on antipsykoottinen lääke eli neurolepti, jolla on kattava lista haittavaikutuksia (toki onhan monilla muillakin lääkkeillä, ei sitä kukaan varmasti kiellä). Ketipinorista on ollut puhetta että se voi vaurioittaa aivoja ja haitat saattaa ilmetä vasta paljon myöhemmin, joten sitähän ei juuri käyttäessä sitten havaitse. Sitten on nää hallusinaatiot, joita itse koin unien muodossa ja niistä heränneenä ei ollut todellisuuden tajua tunteihin, ja uudestaan nukahtamisen lisäksi oli muitakin pelkotiloja, luulin että asunnossa on joku mun lisäksi, luulin kuulevani kaikenlaisia ääniä jne. Myöhemmin on sairaanhoitajia ja muutama lääkäri kommenotinut näihin kokemuksiini, että eivät kyllä Ketipinoria suosittelisi kellekään, on nykyään muitakin, tutkitumpia vaihtoehtoja.

Tässä linkki Ketipinorin lääkeselosteeseen, jos kiinnostaa http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=18783&

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi