Treenavat työssäkäyvät äidit: miten teette sen?!
Mikä/kuka mahdollistaa sen että töiden ja lastenhoidon lisäksi pääset treenaamaan?
Olen havahtunut siihen että tämä ei olekaan ihan vaan itsesä kiinni. Sinä iltana kun itse ehtisin/jaksaisin lähteä salille ei mies välttämättä jaksakaan pyörittää kotirumbaa yksin. Lapsiparkkiin ei tarhapäivän päälle enää haluaisi viedä. Sovitteko ennakkoon treenipäivät puolison kanssa tai käytättekö lapsenvahtia?
Kommentit (63)
Mun ratkaisu tähän ongelmaan on: juoksu, jooga ja kehonpainoharjoittelu. Noilla kolmella lajilla pystyy tekemään täyspainoisen treenin kotona tai kodin läheisyydessä. Jos haluaa oikein panostaa, niin hankkii myös pari kahvakuulaa tehostamaan lihaskuntotreeniä. Kuntosalikorttia en ole käyttänyt vuosiin, vaikka treenejä tuleekin 6 viikossa.
Treenaaminen menee perheen yhdessäolon edelle? Eikö voi lenkkeillä ja treenata yhdessä koko perheellä? Koska olette miestenne kanssa, jos vuoroiltoina treenaatte? Perheen hyvinvointi vaatii myös yhdessäoloa koko porukalla ei vain vuorotellen lastenvahtimista!
Miten ihminenvoi olla niin avuton, ettei keksi keinoja treenata, jos haluaa!??
Eli ei oikeesti halua.
Käyn salilla tiettyinä päivinä viikossa, mies menee jonain toisina. Jos kumpikin treenais ihan hulluna jotain 4-7 kertaa viikossa, niin tappelukshan se menisi, mut onneks löytyy joustoa puolin ja toisin.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:08"]
Mikä/kuka mahdollistaa sen että töiden ja lastenhoidon lisäksi pääset treenaamaan?
Olen havahtunut siihen että tämä ei olekaan ihan vaan itsesä kiinni. Sinä iltana kun itse ehtisin/jaksaisin lähteä salille ei mies välttämättä jaksakaan pyörittää kotirumbaa yksin. Lapsiparkkiin ei tarhapäivän päälle enää haluaisi viedä. Sovitteko ennakkoon treenipäivät puolison kanssa tai käytättekö lapsenvahtia?
[/quote]
En lukenut muita vastauksia, mutta meillä tilanne on se, että lapset menevät nukkumaan klo 20. Meiltä on salille 10 min autolla, joten käyn iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Tunti salilla, saunan ja suihkun kautta kotiin ja nukkumaan. Lisäksi joskus viikonloppuna. Kaksi lasta (3 v ja 5 v), minä ja mies molemmat kokopäivätyössä.
Minun ratkaisu on aamulenkit. Kello soimaan esim. 6:00, kuppi kahvia, lenkkarit jalkaan ja ulos 6:20. 7:20 jo tunnin lenkki tehtynä.
Viikonloppuisin juoksen yleensä pidemmän lenkin, mutta oon silti kotona jo aamupala-aikaan.
Kun mun lapset oli pieniä, teinvaunulenkkejä. Eli lapset 3-pyörävaiunuihin ja juoksemaan. Kun oppivat puhumaan, uusivat sieltä vaunuista lisää vauhtia...
Salilla voi käydä vaikka viideltä aamulla, kuka estää? Nykyaikana on 24/7 auki olevia saleja, jonne voi mennä kun huvittaa. Tai sitten, jos asuu maalla, voi rakentaa itselleen kotisalin autotalliin tai vanhaan navettaan. Tai ostaa pari kahvakuulaa...
Konstit onmonet.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:37"]
Kertokaa työssä käyvät pienten lasten vanhemmat, joilla on koira miten kerkeätte harrastaa liikuntaa. En tarkoita mitään kääpiöseurakoiraa, jolle riittää pilkku pissatus vaan isompi aktiivinen esim. Pk-rotu. Toki lenkkeilykin on liikunta, mutta koiran ehdoilla ei niin tehokasta. Kaipaan salille, mutta työpäivän jälkeen odottaa pohjatonta tarmoa oleva työkoira kotoa. Ei auta, kuin lähteä metsään tarpomaan ja koulutuskentälle. Ei sillä, toki rakastan sitäkin ja koiraa, mutta lihaskunto tässä on mennyt retuperälle.
[/quote]
Eihän koko lenkkiä tarvitse mennä koiran ehdoilla. Me ainakin "vuorotellaan" tarpeinemme koiran kanssa, ensin annan koiran nuuskia ja pissata jonkun matkaa, sitten liikumme ripeästi ja pysähtymättä, päästän tarpeille ja nuuskimaan ja taas liikutaan. Koko lenkki tätä. Koira saa tehdä tarpeensa ja minä liikkua. Win-win.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:37"]
Kertokaa työssä käyvät pienten lasten vanhemmat, joilla on koira miten kerkeätte harrastaa liikuntaa. En tarkoita mitään kääpiöseurakoiraa, jolle riittää pilkku pissatus vaan isompi aktiivinen esim. Pk-rotu. Toki lenkkeilykin on liikunta, mutta koiran ehdoilla ei niin tehokasta. Kaipaan salille, mutta työpäivän jälkeen odottaa pohjatonta tarmoa oleva työkoira kotoa. Ei auta, kuin lähteä metsään tarpomaan ja koulutuskentälle. Ei sillä, toki rakastan sitäkin ja koiraa, mutta lihaskunto tässä on mennyt retuperälle.
[/quote]
Eihän koko lenkkiä tarvitse mennä koiran ehdoilla. Me ainakin "vuorotellaan" tarpeinemme koiran kanssa, ensin annan koiran nuuskia ja pissata jonkun matkaa, sitten liikumme ripeästi ja pysähtymättä, päästän tarpeille ja nuuskimaan ja taas liikutaan. Koko lenkki tätä. Koira saa tehdä tarpeensa ja minä liikkua. Win-win.
[/quote]
Kävely ja juoksu on ok, muttei kehitä lihaskuntoa kuten kuntosali. Jumppailen metsässäkin, kun koirat on vapaana, teen kyykkyjä ja punnerran. Ei se vaan ole sama, kun koiria pitää pitää kuitenkin samalla silmällä ja ne kaipaa huomiota ja tekemistä. Koirien kanssa liikunta on valitettavasti sellaista höntsäilyä. Varsinkaan, kun ei voi juosta, kuin lyhyitä matkoja polvivamman takia.
Mä kävin salilla sunnuntaiaamuisin. Nykyään käyn joko pe tai su iltana pilateksessa.
Kauan sitten yh:na ei hirveästi ollut aikaa mutta silloin liikuin lasten kanssa. Potkittiin palloa puistossa, käveltiin ja uitiin porukalla. Jos ei muuta niin luotiin vaikka lunta taloyhtiön pihalla että saatiin liikuntaa.
2 kertaa viikolla ja 2 kertaa viikonloppuna, ei tuota ongelmia. Lasten ollessa pienempiä mies hoiti nukutuksen ja menin salille illalla, viikonloppunahan voi mennä milloin vain. Ja nyt kun lapset ovat isompia, tulen töistä, teen ruoan, menen salille ja syön vasta sitten itse. Aikaa jää loppuilta lapsille ja muulle.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 08:42"]
2 kertaa viikolla ja 2 kertaa viikonloppuna, ei tuota ongelmia. Lasten ollessa pienempiä mies hoiti nukutuksen ja menin salille illalla, viikonloppunahan voi mennä milloin vain. Ja nyt kun lapset ovat isompia, tulen töistä, teen ruoan, menen salille ja syön vasta sitten itse. Aikaa jää loppuilta lapsille ja muulle.
[/quote]
Ai niin, moni ihmettelee miten jaksaa aamulla tai työpäivän jälkeen lähteä salille. Mutta sieltähän sitä virtaa saakin. Itse ainakin voin paljon paremmin kun treenaan säännöllisesti. Jos en liiku, tulee minusta veltto ja väsynyt.
Kotona treenaus voi olla turhauttavaa jos ei tiedä mitä tekee. Mutta kun suhtautuu asiaan siten että oikeasta haluaa treenata ja tekee kaiken alusta asti kunnolla, niin kyllä se vaan toimii. Hommattua kunnon tavoitesuunnitelma. Nykyään kaikki ohjeet on käden ulottuvilla: jos osaa vauva-palstaa käyttää, osaa myös googlettaa ohjeet. Sitten voi hankkia muutaman perus hyvän välineen, joita itse haluaa käyttää. Hyvät musat päälle, lapset jumppaamaan tai piirtämään tai katsomaan ohjelmia viereen. Tai kertomaan tarinoita. Mutta välillä on hyvä päästä ihan itsekseenkin tekemään. Tsemppiä mammat, kevät tulossa. Jaksaa jaksaa, painaa painaa...! Kuten Kissi sanoisi.
Me treenaamme perheenä, eli lapsi juoksurattaisiin ja menoksi.
Harrastan enimmäkseen lajeja jotka eivät ole sidottu tiettyyn kellonaikaan: juoksua, hiihtoa jne. Kerran viikossa pyrin käymään ohjatulla tunnilla mutta aina se ei työkuvioiden vuoksi toteudu. Ulkopuolisioa lapsenvahteja meillä ei ole. Treenaan pääsääntöisesti myöhään illalla kun lapset käyneet nukkumaan, näin se ei edellytä keneltäkään mitään "uhrautumista", mitä nyt miehen täytyy olla kotona silloin :) Jos mies on työmatkalla, minulla on pari jumppa-dvd:tä minkä kanssa kuntoilen. Tämä tyyli sopii minulle, viimeinen asia mitä haluan on kuulla puolisolta jäkätystä harrastuksistani, ei sillä että sitä tulisikaan mutta tykkään että liikkumiseni ei ole keneltäkään pois. Terveisin 10 h liikuntaa viikossa, kokopäivätöissä käyvä kahden äiti.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 09:26"]
Me treenaamme perheenä, eli lapsi juoksurattaisiin ja menoksi.
[/quote]
56 komppaa, että me fillaroitiin muksujen ollessa pieniä. Lapset istuivat turvaistuimissa ja käytiin miehen kanssa fillaroimassa pitkiäkin lenkkejä. Lapset tykkäsivät :) Kaveri taas on vetänyt lastaan ahkiossa hiihtäen. Kyllä sitä keinot keksii jos oikeasti tuntee tarvetta ja halua liikkumiseen.
Äiti on yh, meitä on kuusi. Minä toisiksi vanhin, nuorin vajaa 5v. Äiti ilmoittaa lähtevänsä lenkille/salille, ok, menee tunti-pari. Minä vahdin sisaruksia ja teen ruuan. Äiti muuten tekisi sen itse valmiiksi, mutta haluan tehdä ruuan itse. Näin on ollut jo vuosia ja minulle tää on ok :) Jos tarvii aikuista jostain syystä, niin tässä on muutaman metrin päässä meidän pihasta äidin paras kaveri ja sen talo ja aina joku naapureista on kotona.
t. teini