Kävelijä, ethän tule yllättäen suojatielle liukkaalla kelillä!
Oikeasti. Katson aina mahdollisimman hyvin, onko joku ylittämässä suojatietä. Silti aina toisinaan joku onnistuu yllättämään tai esim. ajaa pyörällä jostain kulman takaa ja suoraan tien yli. On todella vaikeaa näin liukkailla keleillä jarruttaa äkillisesti!
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:32"]Kevyt liikenne tuntuu kuvittelevan että heillä on pelkkiä oikeuksia. Kyllä kävelijänkin täytyy keskittyä liikenteessä
[/quote]
Aivan. Olen sekä autoilija että jalankulkija ja itsesuojeluvaistoni kehottaa minua varovasti tietä ylittämään. Autoilijan näkökulmasta kyllä annan tietä suojatiellä kulkevalle mutta ei se todellakaan suojaa jalankulkijaa jos hän toimii typerästi.
Liikenteessä meillä kaikilla on velvollisuuksia. 
Nämä alakoululaisille suunnatut ohjeet liikenteestä olisi näköjään täälläkin aika monen hyvä lukea. https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikenteessa/jalanjapyoralla_opas.pdf
Erityisesti tuo kohta, jossa puhutaan suojatien ylittämisestä ja havoinnoinnista...
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:15"]
Nämä alakoululaisille suunnatut ohjeet liikenteestä olisi näköjään täälläkin aika monen hyvä lukea. https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikenteessa/jalanjapyoralla_opas.pdf
Erityisesti tuo kohta, jossa puhutaan suojatien ylittämisestä ja havoinnoinnista...
[/quote]
Mahtavaa. Tämä kertoo kävelijöiden asenteesta todella paljon: alapaukutellaan virallisia ohjeitakin.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:23"]
Oikeasti. Katson aina mahdollisimman hyvin, onko joku ylittämässä suojatietä. Silti aina toisinaan joku onnistuu yllättämään tai esim. ajaa pyörällä jostain kulman takaa ja suoraan tien yli. On todella vaikeaa näin liukkailla keleillä jarruttaa äkillisesti!
[/quote]
En tule yllättäen suojatielle kyllä millään kelillä,odotan aina että auto pysähtyy riittävän kauas tai viittoilee että saa mennä.On kyllä varmasti vittumaisia nuo auton eteen hyppijät :(
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:50"]
Missä te näettä näitä ryntääjiä ja pomppioita, kun niistä pitää kokoa ajan jauhaa? En edes muista että koska olisi tullu tiukka tilanne sen vuoksi että joku ryntäisi eteen, ei ehkä koskaan. Kerran meinasin ajaa pimeässä yhden miehen päälle suojatiellä, mutta hänkin kyllä ihan vain käveli eteen. En vaan nähnyt pimeässä vesisateessa tummiin pukeutunutta tummaa miestä. Näköni oli myös ehkä tuolloin vähän huono, koska se oli hieman ennen kuin sain ensimmäiset silmälasini.
Sen sijaan näen joka päivä useita autoilijoita, jotka jättävät noudattamatta jalankulkijan väistämisen suojatiellä. Ja pakko tunnustaa että eipä tule aina itsekkään pysähdyttyä esim. muutaman auton jonossa jos ensimmäiset ovat jo menneet ohi väistämättä. Jos olen jonon kärjessä, niin pysähdyn.
[/quote]
Minä ajan niin paljon, että näen ihan kaikkea. Minä olen tälläkin viikolla antanut monelle jalankulkijalle tietä, en voi sanoa että vaikka kuinka monelle, koska olen ajanut illalla hiljaiseen aikaan. Mutta tälläkin viikolla on tie ylitetty mistä sattuu ryntäämällä, vaikka olen ajanut illalla hiljaiseen aikaan. Hiljaisen liikenteen aikaan näitä ryntäilijöitä tuntuukin olevan eniten. Tien yli meni kokonainen perhe, eikä voinut mennä sinne 20 metrin päähän suojatielle. Väistinhän minä niitä, mutta heillä ei siinä ollut kyllä mitään oikeutta tulla eteen. Pelkään enemmän jalankulkijoita kuin peltikolareita ja jokainen varmaan ymmärtää miksi. Pyöräilijötä pelkään eniten ja kun itse ajan paljon pyörällä, se on lisännyt sitä pelkoa.
[/quote]
Ja oikeestiko perhe ryntäsi tielle eteesi? Jotenkin en jaksa uskoa, kun ei oikein omat kokemukset tue tuollaista.
Onhan noita nähty monenlaisia tien ylityksiä, mutta ylättymään en ole vielä päässyt.
Kerran meni isä tien yli ja perässä useamman metrin päässä tuli keltaiset pienet heijastinliivit, kuvittelin että siellä on koira flexissä, mutta se olikin sellainen hädin tuskin kävelevä taapero. Oli pimeää ja paikalla oli katutyömaa, josta syystä ei ollu katuvaloja ja jokapaikka oli täynnä vilkkuvaloja ja heijastavia puomeja yms. Aika kova luotto oli isällä taaperon heijastinliiviin, onneksi se olin minä joka tuli autolla, eikä kukaan näistä asennevammaisista yllättyjistä.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:20"]
[/quote]
En tule yllättäen suojatielle kyllä millään kelillä,odotan aina että auto pysähtyy riittävän kauas tai viittoilee että saa mennä.On kyllä varmasti vittumaisia nuo auton eteen hyppijät :(
[/quote]
Olen odotellut jo varmaan kolme vuotta tilannetta että joku seisoisi suojatien edessä ja kun pysähtyisin, niin se alkaisi viittoa että saa menä ohi. Laittaisin hätävilkut päälle ja menisin taluttamaan tien yli. Ei ole onnistunut, kaikki ovat lähteneet yli kun pysäydyn. Idea tuli siitä kun kerran joku muori seisoi suojatien edessä ja kun pysähdyin, niin muori lähti liikkeille ja nousi taakseni pysähtyneeseen autoon, hän siis odotti kyytiä.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:20"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole mitään "auton eteen hyppijöitä".
On ainoastaan asennevammaisia mukakiireisiä autoilijoita jotka eivät noudata lakia ja koittavat sillä puolustella näillä hyppimisjutuillaan.
Vaikkapa Espanjassa homma todella toimii suojatiekäyttäytymisen suhteen! Ja täällä mielellään irvaillaan "kaiken maailman Manolitoille, eihän ne mitään osaa, heh heh!" Kyllä muuten osaavat.
Itse kuljen paljon jalan, mutta ajan myös autolla melko paljon. Joskus tulee tilanteita, ettei jalankulkijaa vain yksinkertaisesti nää (tulee esim. sellaisesta kulmasta ja sellaisella vauhdilla, että on kokoajan palkin takana, eikä häntä sieltä nää). Etenkin näiden viime viikkojen säillä autolla on ollut ihan kamalaa liikkua. Lumisateessa on siitä 20km/h -vauhdistakin todella vaikea huomata mustiin pukeutunut jalankulkija ilman heijastimia ennen kuin on liian myöhäistä (oletetaan, että suojatie on siis paikassa, josta ajat suoraan ohitse, eikä esim. risteysalueella, jossa pysähtyminen on liikenteen sujuvuuden kannalta turvallisempaa varmuuden vuosikin). Joskus ne jalankulkijat jäävät huomaamatta, vaikka kuinka ennakoivasti katsot ja otat jalkaa kaasupolkimelta. Tie ei myöskään aina ole "tasaisen liukas", vaan se voi olla paikoin ihan OK ajettava, paikoin todella liukas ja urainen, yleensä juurikin suojateiden edessä. Pysäytän auton kyllä AINA, jos vain pystyn huomaamaan jalankulkijan suojatien lähettyvillä, mutta kun ihmisenkin huomiokyky on rajallinen.
Itse jalankulkijana olen useasti meinannut jäädä auton yliajamaksi, mutta olen itse aina väistänyt. Ei paljoa lohduta, että olisin ollut oikeutettu siitä suojatieltä kävelemään, kun vahinko on jo tapahtunut. 
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:55"]tarkistakaapa nyt oikein, että olisiko se laitonta ajaa näin huonolla kelillä vaikka 15km/h niillä kaupunkialueilla, jossa jalankulkijoitakin liikkuu?
[/quote]
Ai siis meidän pitää ajaa 25km/h hitaampaa, koska voitte hyökätä yhtäkkiä tielle? Mitä jos ajamme omien taitojemme mukaan sitä 40km/h ja jalankulkijat eivät hyökkäile? Onko se laitonta, että ette survo tielle vaan odotatte? 15km on aika kävelyvauhti ja mitä sillä autolla enää silloin tekee...
[/quote]
Milloinhan pääsen tien yli jos aina odotan? Töihinkin pitäis ehtiä. Luulis että sulla ei oo niin kova kiire, ettet voi hidastaa. Tieliikennelaista voit tarkistaa kumman kuuluu odottaa suojatiellä, autoilijan vai jalankulkijan. Mutta tätäkin tietysti alapeukutetaan, kun suurempi osa kulkee autolla.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:55"]tarkistakaapa nyt oikein, että olisiko se laitonta ajaa näin huonolla kelillä vaikka 15km/h niillä kaupunkialueilla, jossa jalankulkijoitakin liikkuu? [/quote] Ai siis meidän pitää ajaa 25km/h hitaampaa, koska voitte hyökätä yhtäkkiä tielle? Mitä jos ajamme omien taitojemme mukaan sitä 40km/h ja jalankulkijat eivät hyökkäile? Onko se laitonta, että ette survo tielle vaan odotatte? 15km on aika kävelyvauhti ja mitä sillä autolla enää silloin tekee... [/quote] Milloinhan pääsen tien yli jos aina odotan? Töihinkin pitäis ehtiä. Luulis että sulla ei oo niin kova kiire, ettet voi hidastaa. Tieliikennelaista voit tarkistaa kumman kuuluu odottaa suojatiellä, autoilijan vai jalankulkijan. Mutta tätäkin tietysti alapeukutetaan, kun suurempi osa kulkee autolla.
[/quote]
Mistä päin olet? Itse sekä autoilen ja kävelen ja olen Helsingistä. Täällä ainakin pääsee aina tien yli kun vaan osoittaa niille autoilijoille, että on tosiaan menossa sen tien yli.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:35"]
Milloinhan pääsen tien yli jos aina odotan? Töihinkin pitäis ehtiä. Luulis että sulla ei oo niin kova kiire, ettet voi hidastaa. Tieliikennelaista voit tarkistaa kumman kuuluu odottaa suojatiellä, autoilijan vai jalankulkijan. Mutta tätäkin tietysti alapeukutetaan, kun suurempi osa kulkee autolla.
[/quote]
Suojatiellä ei kyllä kuulu kenenkää odottaa. Jalankulkijat on ylitettävä se tie ripeästi ja autoilijakaan ei saa aiheettomasti hidastaa muuta liikennettä (eikä todellakaan esim. pysähtyä odottamaan siihen suojatielle). Jalankulkija ja autoilija sen sijaan molemmat odottavat suojatien EDESSÄ, että voi mennä yli.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:10"]
Naurattaa miten aikuiset ihmiset on unohtanut ne ihan perussäännöt suojatien ylittämiseen :D Ainakin omilta kouluajoiltani muistan ihan kristallinkirkkaasti, miten poliisit, opettaja ja vanhemmat neuvoivat suojatietä ylittämään. Pysähdytään suojatien eteen, katsotaan ensin vasemmalle, oikealle ja vielä kerran vasemmalle, ja sitten vasta kun varmistutaan ettei autoja ole tai ne hidastava, mennään yli. Toivottavasti koulussa on vielä noita liikenneturvapäiviä jne. koska kotoaan teidän lapset ei näy kyllä saavan minkäänlaisia eväitä turvalliseen liikkumiseen tuolla kaduilla.
[/quote]
Juurikin tuolla suomalaisten autoilijoiden suojatien kunnioitus on romutettu.
Enää ei tuolla tavalla opeteta.
[/quote]
No milläs tavalla nykään sitten opetetaan?