Amk valintakoe syksy 2021
Kommentit (1474)
Matikka ja päätöksentekotaidot oli musta helpot. Enkku sitten taas.. isot tekstit, aika ei riittänyt millään tekemään kaikkea ja vaikeita sanoja. Eettiset taidot on täysi arvoitus, monessa kohtaa meni vaan veikkaamiseksi. Tuo enkku harmittaa eniten, meni ihan perseelleen, toivottavasti nyt edes jotain pisteitä sain.
Oliko englannissa virketehtävä lopussa kellään?
Englanti oli itselle erittäin vaikea. Harmitti ihan vietävästi, kun se meni niin pöpelikköön. Äidinkieli oli kanssa haastava ajallisesti. Matikka ja päätöksentekotaidot oli ihan ok helpot. Eettiset taidot meni lähestulkoon arpapelillä. Luonnontieteelliset taidot meni myös arvalla, mutta se nyt johtunee siitä että olen niissä sysisurkea.
Hain monelle eri alalle, joten joutui kaikki osa-alueet vääntämään. Tuskastuttavat kolme tuntia oli.
Itse jännitin eniten matikan osuutta, mutta ei ollutkaan ihan niin paha mitä olin ajatellut. Mutta enkku oli haastava ja jäi kyllä todella epävarma olo. Tuskinpa tarvitsee odotella opiskelupaikkaa, varsinkaan kun en edes ole ensikertalainen.
Tsemppiä kaikille tulosten odotteluun!
Vierailija kirjoitti:
Matikka oli mun mielestä hankala, en ole mikään murtoluku tai yhtälö osaaja, enkä kyllä oikein tiedä tarviiko sosionomin työssään tosiaankin niiden osaamista
Enkun osio oli myös haastava vaikka kieltä osaankin ihan kohtuullisen hyvin
Ihmeellistä on jollain tavalla se, ettei kukaan ole kiinnostunut siitä, miksi hain sosionomiksi opiskelemaan.
En kokeen perusteella kyllä odota paikkaa saavani
Samat fiilikset, mietin lakto ovo vegetaristi tehtävää tehdessä että tämän jos osaan niin sitten olen tarpeeksi pätevä sosionomiksi... Hohhoijaa.
Mukava huomata, etten ole ainut jonka mielestä englanti oli vaikea. Käytän englantia työssäni päivittäin, enkä silti ole ikinä ennen törmännyt noin vaikeaan sanastoon. Tsemppiä kaikille! Toivotaan että tulokset tulee pian.
Englanti tosiaan todella hankala. Harmittaa kun siellä ei montaakaam kysymystä ollut joita olisin tiennyt. Todella hankalia sanoja. En pidä tästä tehtävätyypistä. Mielestäni ei kerro henkilön englanninkielen taidosta nämä. Olisivat nyt ihan vaan normaaleja lukemisen ymmärtämisen tehtäviä.
Nyt kaks hakua takana ja täytyy vaan todeta etten varmaan tuu koskaan kouluun pääsemään, englanti on aivan liian vaikea. En osannut yhtään kohtaa.
Koe oli vaikea ja tuli kiire suorittaa monia osioita. Onko joku käynyt jollain amk valintakokeen valmennuskurssilla , onko niistä hyötyä oikeasti?
mehtäänmeni kirjoitti:
Nyt kaks hakua takana ja täytyy vaan todeta etten varmaan tuu koskaan kouluun pääsemään, englanti on aivan liian vaikea. En osannut yhtään kohtaa.
Mene polkuopintojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Koe oli vaikea ja tuli kiire suorittaa monia osioita. Onko joku käynyt jollain amk valintakokeen valmennuskurssilla , onko niistä hyötyä oikeasti?
Kävin kurssin ennen kevään 21 hakua, en päässyt. Nyt hain uudestaan ja luulen että en päässyt vieläkään. Sanoisin kurssia turhaksi.
Mä hain ekaa kertaa valintakokeen kautta ja kävin valmennuskeskuksen kurssia itseopiskelumateriaaleilla. Siihen sisältyi myös vikan kk ajan neljä harjoituskoetta, olivat aivan vastaavanlaisia kuin tämänpäiväinen koe. Koen, että itselleni ekakertalaisena oli tarpeen, en olisi osannut lähteä kertaamaan oikeita asioita omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kellään tietoa siitä, että painotetaanko eri aloille hakeneilla noita osioita erilailla?
Kyllä muistaakseni, itse hain tietotekniikkaan ja itselläni testattiin paljon siihen liittyviä oisoita kuten tekoälyn, tilastoenglanti, laskuissa oli paljon yhtälöitä ja fysiikka/kemia pohjaisia juttuja luonnontieteellis-matikka osiossa. En itse uskaltanut käyttää ctrl+f toimintoa kun meille annettiin ymmärtää että tuon apuohjelman käytöstä voi saada hylyn. Muistakaa käydä vessassa ennen koetilaan menoa! Sosiaali-ja terveystieteiden kokeessa on ollut kokeissa aikaisemmin vaikka peliongelmaisiin liittyviä tekstejä tai nälän hätää, lääkelaskuja ja nykyisin tunnetaito testejä josta onneksi ei tule miinuspisteitä. Osioiden painotukset menee pisteiden mukaan.
Miltä vuodelta nämä sinun tietosi ovat peräisin? Ei kuulosta ihan viimeisimpien käytäntöjen mukaisilta.
Itse olen nyt kahdesti ollut valmennuskurssilla (pelkkä materiaalipaketti josta itsenäistä opiskelua) ja olisin edellisessä haussa saanut paikan, mutta ala ei ollut se mihin halusin tismalleen (pääsin sh, mutta toiveena eh ja tiedän että jos menetän ensikertalaisuuteni niin en tule ikinä pääsemään eh-linjalle, varsinkin kun siirtohaut koulun sisällä ovat käytännössä mahdottomia tuolle linjalle).
Koen valmennuskurssista olleen kyllä iloa, toki nyt opiskelin ihan turhaan niitä lauseenjärjestystehtäviä kun niitä ei ollut sitten kummassakaan kielessä.
Kielet oli tosi hankalia tänä vuonna, äidinkieli toki iisimpi mutta se englanti.. Olisi pitänyt tietää todella hankalaa sanastoa, olisi ollut edes luetunymmärtämistä enemmän niin siitä voisi oikeasti olla jopa enemmän iloa kun arvioidaan opiskelijan soveltuvuutta opiskelemaan kuin se että osaatko jonkun random sanan.
Miehelle jos sanoin että jos jostain jää kiinni koe, niin se on tuo englanti.
Päätöksentekotaidot ja matematiikka oli tosi kivoja tänä vuonna, jopa minulle joka vihaa matematiikkaa, mutta olen saanut kertaamalla varmuutta tehtävientekoon.
Tunneäly ja etiikka olivat helppoja, niistä tulee kerättyä todennäköisesti parhaimmat pisteet.
Sääli että ihmiset täälläkin keskustelevat tehtävistä, vaikka kaikki eivät ole vielä edes koetta tehneet - joku voi saada sen verran vihiä omiin tehtäviin että saakin sitten siitä sen yhden uupuvan pisteen jolla kiilaa just sinun ohitsesi siellä jonossa.
Onneksi tehtävät ei ole ihan samat jokaisena päivänä, mutta eikö niistä tehtävistä voisi tarkemmin keskustella vasta aikaisintaan huomenillalla?
Minäkin ihmettelen tällaista valintakoetta. Olen aikoinani valmistunut hyvillä papereilla sosionomiksi. Käytän työssäni viikottain englantia, kirjoitan suomeksi asiatekstejä ja luen paljon, myös ammattikirjallisuutta. Valmennuskurssilla kertasin matematiikan ja sain harjoituskokeista hyviä tuloksia. Silti jännään nyt jo toista kertaa, pääsenkö opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Keväällä se oli lähellä. Nyt enkku arveluttaa. Muut osiot meni ok, vaikken ehtinytkään matikassa ja päätöksentekotaidoissa vastata ihan kaikkiin kysymyksiin. Toivottavasti pistemäärä kuitenkin riittäisi tällä kerralla.
Olin tänään kokeessa, oli kyllä vaikea myös tällaiselle akateemisesti koulutetulle! Melkein jopa nauratti kokeen jälkeen että millaisella sillisalaattitehtävillä ne sinne sosionomit valikoi. =D
Mä koin vaikeiksi ne "päättele tästä naamasta tunnetila"- tehtävät, miten ihmeessä voi erottaa esim vihan ja katkeruuden toisistaan etenkin suomalaisella naamalla? Oli tosi monitulkintaisia ilmeitä. Olen empaattinen ihminen mutta toisen tunnetiloja arvioidessa kuvasta ei voi päätellä kuin vähän osviittaa. Muut tunnetehtävät oli naurettavan helppoja, tyyliin "Esko on vihainen työkaverilleen, kannattaako Eskon alkaa raivoamaan vai pitäisikö hänen hyväksyä vihan tunteensa ja käsitellä se muulla tavoin".
Eettiset tehtävät oli naiiveja ja lapsellisia, mutta niissä oli paljon monitulkintaisuutta, oli vaikeaa päättää vastausta ja haluaisin kyllä keskustella sen ihmisen kanssa joka on päättänyt niihin sen yhden ainoan oikean vastauksen. Niistä eettisistä ongelmista olisi voinut kirjoittaa monta esseetä eri kantoineen.
Matikkaa treenasin vuosi sitten kunnolla itseopiskelumateriaalien avulla, nyt riitti tunnin kertaus ennen koetta ja meni aika ookoosti. Matikka oli ainoa jossa käytin koko ajan. Katsoin eka kaikki tehtävät läpi ja vastailin helpoimmasta vaikeimpaan. Loppuminuutit käytin tuijottaen sitä vaikeinta arvailutehtävää..
Ongelmanratkaisu oli haastava, mutta jotenkin siinä pääsi ihan fiiliksiin kun asennoitui oikein. Mutta vietävä kun takaraivossa soi se "sosionomi ei tee tällaisilla tehtävänratkaisutaidoilla yhtään mitään kun pitäisi päättää vaikkapa lastensuojeluasioista eikä jostain pikkunokkelista neppailuista"!
Englanti huhhuh mitä vietävää oikeasti!!?? Ihan käsittämättömän vaikeaa jargonia! Kyllä se jotenkin sumplaillen meni mutta varmasti tuli virheitä.
Joku tuolla mainitsi siitä ettei ehtinyt lukea luetun ymmärtämisen, äikän tai enkun tekstejä, mutta niitä ei siis ole tarkoitus lukea ja sisäistää! Ne tekstit pitää vaan nopeasti silmäillä, ja sitten etsiä yksitellen kysymyksiin vastaukset kun suurinpiirtein tietää mistä kohtaa niitä etsii. Tarkoitus ei ole opiskella tai muistaa tekstiä, vaan etsiä vaan ne vastaukset, mitään muistijälkeähän mullekaan ei siis teksteistä jäänyt mutta kaikkiin kohtiin löytyi vastaukset. Itsellä kokeessa aivot oli kyllä ihan ylirasituksesta tiltissä, ei siinä ois mieleen mitään painunut varsinkaan englanniksi.
En usko että pääsen sisään, viimeksi jäi yhdestä pisteestä vajaaksi Laureaan pääsy mutta silloin oli vielä uutuuden energia hakemisessa mukana, nyt oli tokaa kertaa hakiessa vähän väsähtänyt into enkä tiedä kiinnostaako alakaan enää niin hirveästi..
Tänään kokeessa kirjoitti:
Eettiset tehtävät oli naiiveja ja lapsellisia, mutta niissä oli paljon monitulkintaisuutta, oli vaikeaa päättää vastausta ja haluaisin kyllä keskustella sen ihmisen kanssa joka on päättänyt niihin sen yhden ainoan oikean vastauksen. Niistä eettisistä ongelmista olisi voinut kirjoittaa monta esseetä eri kantoineen.
Samaa mieltä. Eettisten tilanteiden arviointi kuuluu omaan päivittäiseen työhön mutta näissä koetehtävissä tuntui ihan jotenkin hämmentävältä. Puhisin kotona että kun omissa töissä täytyy tehdä päätöksiä ihmisten hyvinvoinnista ja terveydestä ettisin ja moraalisin perustein, ja sitten etiikan tentissä mietin lähinnä että mitähän hittoa.
🙄🙄(😂)
Kuinkas nopeasti noi tulokset on julkaistu aiemmin? Jokapaikassa sanotaan nyt että tulokset tulevat 26.11 viimeistään, mutta ihmettelen kestääkö tuossa oikeasti noin kauan, varsinkin kun sähköisenä ovat nykyään nämä kokeet.
Harmittaa enkun osio ihan valtavasti. Ei oo mitään varmaa vastausta, ne mihin vastasin, niin menee siis tuurilla. 😖 Tosi harmi, jos koko koe kaatuu tuohon, koska muuten koin, että ois menny ihan ookoosti...
Kuin luen kommentit oli varmaan jokaisella eri tehtävät. Hyvä on :) ps: ei tarvii jakaa niitä tehtäviä tänne turhaan, kuin on porukkaa vielä tö käymässä kokeisiin!