Amk valintakoe syksy 2021
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitoitte vastauksesti, siihen matikan osion, jossa kysyttiin monta kokonaispalloa voidaan muodostaa noista ympyröistä?
Sosionomiksi hakenut edelleen ihmettelee miten toi matikka osio kertoo hakijan soveltuvuudesta tai motivaatiosta sosiomin koulutukseen tai alan töihin
Ja taisin jättää vastaamatta koko kysymykseen
Niin eipä taideta mitenkään katsoa sitäkään sopiiko sairaanhoitajaksi. Mä olen varasijoilla niin kaukana kahteen eri oppilaitokseen, että tuskin pääsen vaikka valintakokeissa käynkin.
Minulla on pelkkä lukion päättötodistus eli ei YO todistus niin vaikuttaako se mitenkään AMK:n pääsemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitoitte vastauksesti, siihen matikan osion, jossa kysyttiin monta kokonaispalloa voidaan muodostaa noista ympyröistä?
En oikein muista, mutta matikan osio oli minulle kokonaisuudessaan ihan helppo paitsi vastasin yhen tehtävään vahingossa väärin siihen kohtaan ku kysyttiin mikä on yhtä suuri kun 27% se oli 81/300 mutta mä laitoin jotain, muuta koska mulle oli 2min aika en ehtinyt laskea vähän se harmittaa jos menetän pisteen😩
Vierailija kirjoitti:
Tosi ärsyttävä, jos tokalla keralla opiskelupaikka jää saamatta pelkkä aikarajan takia, koska muuten koe oli minusta ihan helppo, mutta tuli paniikki ku aika meni tosi nopeasti ja minulla kestää kauan, että lukee ne tekstit, koska äidinkieleni ei ole suomi. AMK täytyy poistaa nä aikarajat samalla tavalla kun Ylioppilaskoe, jossa ei ole aikaraja.
Sama mieltä täällä minusta kans tähtävät tuntuivat todella helpoilta, mutta aika vaan loppuu kesken ihan jokaisessa osiossa, esim siinä päätöksentekotaidoissa tarvitaan tosi paljon aika varsinkin ne joiden äidinkieli ei ole suomi kestä kauan lukea tekstin. Muuten saisin kaikki tehtävät täydellisesti tehtyä, jos olisi vähän enemmän aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö omat pisteet jossain?
Eilen olin pääsykokeissa
Ei näy. Kunhan tuloksia alkaa tulla, näet kokonaispisteesi Opintopolusta, mutta sitä ennen et, etkä näe sieltä myöskään osiokohtaisia pisteitä.
Harmillista, olisi ollut kiva nähdä miten huonosti matikka ja enkku menivät ja menikö muut hyvin niin kuin itsestä tuntuu
Osaako joku sanoa, että painotetaanko eri aloille hakeneilla noita osioita erilailla?
Tämä painotus-asia kiinnostaa minuakin, tietääkö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein muista, mutta matikan osio oli minulle kokonaisuudessaan ihan helppo paitsi vastasin yhen tehtävään vahingossa väärin siihen kohtaan ku kysyttiin mikä on yhtä suuri kun 27% se oli 81/300 mutta mä laitoin jotain, muuta koska mulle oli 2min aika en ehtinyt laskea vähän se harmittaa jos menetän pisteen😩
Khröhöm, täällä on meitä jotka eivät ole vielä tehneet valintakoetta. :D Paljonko muuten pitää olla matematiikassa pisteitä, että se menee läpi? Englannissa ilmeisesti 0,5 pistettä?
Kun näitä teidän viestejä lukee, niin alkoi iskeä epätoivo ja mietin, että kannattaako edes mennä koko kokeeseen. Matikassa olen aivan onneton. Onko siis niin, että voi jättää joihinkin kysymyksiin vastaamatta eikä siitä tule miinuksia? Parempi tehdä niin kuin vastata väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ärsyttävä, jos tokalla keralla opiskelupaikka jää saamatta pelkkä aikarajan takia, koska muuten koe oli minusta ihan helppo, mutta tuli paniikki ku aika meni tosi nopeasti ja minulla kestää kauan, että lukee ne tekstit, koska äidinkieleni ei ole suomi. AMK täytyy poistaa nä aikarajat samalla tavalla kun Ylioppilaskoe, jossa ei ole aikaraja.
Sama mieltä täällä minusta kans tähtävät tuntuivat todella helpoilta, mutta aika vaan loppuu kesken ihan jokaisessa osiossa, esim siinä päätöksentekotaidoissa tarvitaan tosi paljon aika varsinkin ne joiden äidinkieli ei ole suomi kestä kauan lukea tekstin. Muuten saisin kaikki tehtävät täydellisesti tehtyä, jos olisi vähän enemmän aika.
Anteeksi kun kysyn, mutta oletko virolainen? Vai onko oikea sana eestiläinen? En ikävä kyllä ikinä muista kumpi on oikein. Mulla on virolainen työkaveri ja sun sanat on jotkut samanlaisia kuin hänellä. Ei toki ole pakko vastata. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun kysyn, mutta oletko virolainen? Vai onko oikea sana eestiläinen? En ikävä kyllä ikinä muista kumpi on oikein. Mulla on virolainen työkaveri ja sun sanat on jotkut samanlaisia kuin hänellä. Ei toki ole pakko vastata. :)
Hei, en ole virolainen, mutta äidinkielen ei ole suomi ja en ole asunut kauan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Khröhöm, täällä on meitä jotka eivät ole vielä tehneet valintakoetta. :D Paljonko muuten pitää olla matematiikassa pisteitä, että se menee läpi? Englannissa ilmeisesti 0,5 pistettä?
Kun näitä teidän viestejä lukee, niin alkoi iskeä epätoivo ja mietin, että kannattaako edes mennä koko kokeeseen. Matikassa olen aivan onneton. Onko siis niin, että voi jättää joihinkin kysymyksiin vastaamatta eikä siitä tule miinuksia? Parempi tehdä niin kuin vastata väärin?
Joo, jos osion trhtävistä tulee miinusta väärästä vastauksesta, niin kannattaa miettiä, veikkaako vai jättääkö mielummin vastaamatta. Vastaamatta jättämisestä saa 0p, mutta väärästä esim -0,3p. Osioiden alussa pitäisi lukea, miten tehtävät pisteytetään, mutta periaatteessa kaikista muista osioista saa miinuspisteitä, paitsi eettiset taidot ja tunneälytaidot. Niissä kannattaa aina veikata, jos ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomiksi hakenut edelleen ihmettelee miten toi matikka osio kertoo hakijan soveltuvuudesta tai motivaatiosta sosiomin koulutukseen tai alan töihin
Sillä mitataan koulutettavuutta korkeakoulussa. Pohjimmiltaan siis älykkyyttä.
Alalle soveltuvuuteen ei ole mitään mittaria, joka toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pelkkä lukion päättötodistus eli ei YO todistus niin vaikuttaako se mitenkään AMK:n pääsemiseen?
Et voi hakea sillä, joten pääsykokeeseen on mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos osion trhtävistä tulee miinusta väärästä vastauksesta, niin kannattaa miettiä, veikkaako vai jättääkö mielummin vastaamatta. Vastaamatta jättämisestä saa 0p, mutta väärästä esim -0,3p. Osioiden alussa pitäisi lukea, miten tehtävät pisteytetään, mutta periaatteessa kaikista muista osioista saa miinuspisteitä, paitsi eettiset taidot ja tunneälytaidot. Niissä kannattaa aina veikata, jos ei tiedä.
Kiitos vastauksesta. :) No huomenna sen näkee kuinka vaikea se koe on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä mitataan koulutettavuutta korkeakoulussa. Pohjimmiltaan siis älykkyyttä.
Alalle soveltuvuuteen ei ole mitään mittaria, joka toimisi.
Älykkyyttä - Ahaa
Hhhmmmm, aika jännä, että yhden korkeakoulututkinnon jo suorittanut kokee, että pääsykoe ei ollut mitenkään erityisen haettua alaa vastaava
Vaikea oli. Enkku ja matikka vaikeita. Kaikki oli vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tiedän, mutta tarkoitin, että jos pääsykoe mene hyvin, otetaanko myös päätötodistuksen arvosanat huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tiedän, mutta tarkoitin, että jos pääsykoe mene hyvin, otetaanko myös päätötodistuksen arvosanat huomioon?
Ei oteta. Haetaan joko yo-todistuksella, amistodistuksella (jos on tarpeeksi uusi) tai pääsykokeella. Ei mitään yhdistelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päättötodistuksen arvosanoilla ole merkitystä pääsykokeen kanssa. Kaksi eri hakumenetelmää nuo. Pääsykokeen pisteet määrittelevät pääsetkö vai et jos haet pääsykokeella.
Vierailija kirjoitti:
Saako ctrl+f näppäintä käyttää enkussa ja äikässä?
Saisiko tähän jo vastauksen eli mitä tuo tekee?