Amk valintakoe syksy 2021
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö osioihin vastata järjestyksessä vai voiko aloittaa missä järjestyksessä haluaa? Esim. itse haluaisin hoitaa matikan heti pois alta.
Voi vastata haluamassaan järjestyksessä
Ihan kamala oli koe, äikässä oli joku tekoälyjuttu, enkussa trumpin puheesta, matikassa sellaisia diagrammeja jonka perusteella piti tietää yhtälöt jopa luonnontieetellinen osio meni paremmin paitsi se taajuuden etäisyystehtävä, päättelytaidoissa eniten tuotti päänvaivaa se optikko/kauppias kysymys. Tuntui ettei koe koskaan lopu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö osioihin vastata järjestyksessä vai voiko aloittaa missä järjestyksessä haluaa? Esim. itse haluaisin hoitaa matikan heti pois alta.
Voi vastata haluamassaan järjestyksessä
Hyvä! Kiitos vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako ctrl+f näppäintä käyttää enkussa ja äikässä?
Saisiko tähän jo vastauksen eli mitä tuo tekee?
Tuon avulla voi tehdä sanahakuja tekstistä.
Oliko kellään tietoa siitä, että painotetaanko eri aloille hakeneilla noita osioita erilailla?
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä teidän viestejä lukee, niin alkoi iskeä epätoivo ja mietin, että kannattaako edes mennä koko kokeeseen. Matikassa olen aivan onneton. Onko siis niin, että voi jättää joihinkin kysymyksiin vastaamatta eikä siitä tule miinuksia? Parempi tehdä niin kuin vastata väärin?
Mene, mene! Ei kannata vaipua epätoivoon. Tarkista että osaat perus murtolukulaskut, perus prosenttilaskut, ja että osaat muuttaa murtoluvut desimaaleiksi ja toistepäin, näillä tiedoilla pääset ainakin läpi... Kannattaa myös tsekata että jakokulmassa laskeminen onnistuu, myös desimaalilla jakaminen, näistä paljon apua. Tsekkaa vaikka youtubesta muutama kertausvideo niin hyvin menee. Ja yks vinkki että laske lasku ennen kuin katsot vastausvaihtoehtoja! Jos saamasi vastaus on siellä vaihtoehdoissa niin se on todennäköisesti silloin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä teidän viestejä lukee, niin alkoi iskeä epätoivo ja mietin, että kannattaako edes mennä koko kokeeseen. Matikassa olen aivan onneton. Onko siis niin, että voi jättää joihinkin kysymyksiin vastaamatta eikä siitä tule miinuksia? Parempi tehdä niin kuin vastata väärin?
Mene, mene! Ei kannata vaipua epätoivoon. Tarkista että osaat perus murtolukulaskut, perus prosenttilaskut, ja että osaat muuttaa murtoluvut desimaaleiksi ja toistepäin, näillä tiedoilla pääset ainakin läpi... Kannattaa myös tsekata että jakokulmassa laskeminen onnistuu, myös desimaalilla jakaminen, näistä paljon apua. Tsekkaa vaikka youtubesta muutama kertausvideo niin hyvin menee. Ja yks vinkki että laske lasku ennen kuin katsot vastausvaihtoehtoja! Jos saamasi vastaus on siellä vaihtoehdoissa niin se on todennäköisesti silloin oikein.
Jakokulmia, murtolukuja ja muuta mitä tradenomi ei ole ikinä tarvinnut pankkialan töissään ja nyt alanvaihtoa suunnitellessaan tarviisi opetella jotta pääsisi opiskelemaan sosionomiksi
Kyllä tuntuu omituiselta tämä nykyinen haku-systeemi
Vierailija kirjoitti:
Oliko kellään tietoa siitä, että painotetaanko eri aloille hakeneilla noita osioita erilailla?
Kyllä muistaakseni, itse hain tietotekniikkaan ja itselläni testattiin paljon siihen liittyviä oisoita kuten tekoälyn, tilastoenglanti, laskuissa oli paljon yhtälöitä ja fysiikka/kemia pohjaisia juttuja luonnontieteellis-matikka osiossa. En itse uskaltanut käyttää ctrl+f toimintoa kun meille annettiin ymmärtää että tuon apuohjelman käytöstä voi saada hylyn. Muistakaa käydä vessassa ennen koetilaan menoa! Sosiaali-ja terveystieteiden kokeessa on ollut kokeissa aikaisemmin vaikka peliongelmaisiin liittyviä tekstejä tai nälän hätää, lääkelaskuja ja nykyisin tunnetaito testejä josta onneksi ei tule miinuspisteitä. Osioiden painotukset menee pisteiden mukaan.
On kyllä erikoinen tämä uusi valintaprosessi. Sain todistusvalintaan yo-todistuksesta pisteitä 35 enemmän kuin alin hyväksytty pisteraja on ensikertalaisella. Silti jäin varasijoille. Nuo kiintiöt on ilmeisen suuria ensikertalaisille. Jospa sitten pääsykoe tärppäisi. Englannin osio oli kyllä vaikea, mutta ilmeisesti on ollut onneksi muillekin.
Jos tahtoo käyttää ctrl+f niin se kannattaa varmaan kysyä valvojilta ennen koetta että saako käyttää. Ettei turhanpäiten tule hylsyä.
Vessaan pääsi kyllä kokeen aikanakin kun pyysi, valvoja tuli sitten vaan saattamaan vessan ovelle ja pois. Kokeen kokonaisaika toki kuluu samalla vaikka jättäisikin testin odottamaan osioiden väliin.
Vastauksia eikä ehkä täsmällisiä kysymyksiäkään varmaan kannata täällä vielä jakaa kun koepäiviä on jäljellä. Ellei halua että joku nappaa täältä sen puuttuvan pisteen jolla kiilaa jonossa ohi. 🙄 Kokeiden kysymyksiä googlaa varmaan pari kokeeseen menijää tälläkin hetkellä, joten odottakaa edes huomiseen iltaan että kokeet on ohi. Sitten on hyvä alkaa purkaa kysymyksiä ja vastauksia auki, itsekin aion pari juttua kysyä koska olen utelias. Mutta vielä ei nyt olisi sen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis control ja f-kirjain? Vai mitä häh? Miten tuo käytännössä toimii? Onko tuo toiminto myös Applen koneissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tahtoo käyttää ctrl+f niin se kannattaa varmaan kysyä valvojilta ennen koetta että saako käyttää. Ettei turhanpäiten tule hylsyä.
Vessaan pääsi kyllä kokeen aikanakin kun pyysi, valvoja tuli sitten vaan saattamaan vessan ovelle ja pois. Kokeen kokonaisaika toki kuluu samalla vaikka jättäisikin testin odottamaan osioiden väliin.
Vastauksia eikä ehkä täsmällisiä kysymyksiäkään varmaan kannata täällä vielä jakaa kun koepäiviä on jäljellä. Ellei halua että joku nappaa täältä sen puuttuvan pisteen jolla kiilaa jonossa ohi. 🙄 Kokeiden kysymyksiä googlaa varmaan pari kokeeseen menijää tälläkin hetkellä, joten odottakaa edes huomiseen iltaan että kokeet on ohi. Sitten on hyvä alkaa purkaa kysymyksiä ja vastauksia auki, itsekin aion pari juttua kysyä koska olen utelias. Mutta vielä ei nyt olisi sen aika.
No jos tuo yksi täällä kerrottu matikan vastaus tosiaan pitää paikkaansa, että siellä oli tuollainen niin mä olen siitä vain kiitollinen. Saan edes yhden oikein matikassa. :D Mä olen huono matikassa ja jotakin pitäisi siinäkin saada oikein.
Mikä oli kanoottitehtävän oikea vastaus? saman värinen kypärä, sininen kypärä..?
Minulla ei ollut tuollaista edellä mainittua matikan tehtävää eikä kyllä kanooteistakaan lukenut missään tehtävässä. Että jonkin verran on eroa tehtävissä ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis control ja f-kirjain? Vai mitä häh? Miten tuo käytännössä toimii? Onko tuo toiminto myös Applen koneissa?
Painat samanaikaisesti Control- ja f-painikkeita. Tämän jälkeen avautuu näytölle pieni ponnahdusikkuna, johon voit syöttää haluamasi sanan. Kun sen jälkeen klikkaat Enteriä tai nuolinäppäimiä, toiminto etsii tekstistä kyseiset sanat. Helpottaa siis lähinnä siten, ettei tarvitse kahlata hakuammunnalla koko tekstiä lävitse.
Ei siis anna oikeita vastauksia eikä ole mikään sanakirja, mutta helpottaa hakemista.
En osaa sanoa Applesta, mutta miksei toimisi siinäkin. Suosittelen googlaamista, jos haluat lisätietoja tästä.
En ole kylläkään varma, saako amk-valintakokeessa edes käyttää Control+f-hakua.
Itselläkään ei mitään kanoottijuttuja ollut, mun mielestä oli hyvä koe, aika riitti juuri sopivasti että jäi n. 5min jokaisessa kohdassa tarkistus aikaa.
Matikka ja päätöksen teko oli simppeleitä ei mitään kompia tai rivien välistä lukemista, mutta englannissa ehkä yllätti sanasto (oma englanti on opittu sarjoista ja netistä :D) ja äidinkielessä oli paljon tulkinnan varaa vastauksissa ja tosissaan sai miettiä kokonaisuutta, saas nähä osuiko oikeaan.
Tiedän jo että kaikki ei mennyt oikein ja pari jäi tyhjäksi mutta hyvillä mielin sitten keväällä uudestaan jos nyt ei tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakokulmia, murtolukuja ja muuta mitä tradenomi ei ole ikinä tarvinnut pankkialan töissään ja nyt alanvaihtoa suunnitellessaan tarviisi opetella jotta pääsisi opiskelemaan sosionomiksi
Heh, siis tarvitseeko kukaan missään työssä jakokulmia tai murtolukuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, siis tarvitseeko kukaan missään työssä jakokulmia tai murtolukuja?
Ainut työ, joka tulee mieleeni, on matikan ope. Muut laskee laskimella.
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään usealle eri alalle sama koe vai? Vai mihin oikein olette kaikki hakeneet?
Mä hain sosionomi koulutukseen ja oli haastavaa matikkaa ja vaikeeta sanastoa englannin osiossa