Kertokaa iloisista yllätyksistä, kun olette olleet vähissä varoissa/rahattomia
Opiskeluaikaan opiskeluryhmämme oli menossa ulos syömään yksi lauantai-ilta eikä minulla olisi ollut siihen varaa. Halusin kovasti mennä mukaan, ja pitkään pohdiskeltuani päätin näin tehdä (tuohon iltaan menevä raha olisi pois tiukkaakin tiukemmasta ruokabudjetistani). Söin listan halvimmasta päästä jonkun kanaleipäannoksen, joka maksoi hiukan alle 10€. Kun lähdimme ravintolasta, löysin maasta 10€ setelin, jolla tuo illanvietto kuittaantui. Olin kyllä iloinen.
Kommentit (737)
Istuin kauppakeskuksen penkillä ja mietin mistä saisin edes vähän rahaa ruokaan. Lähellä joku nainen kirosi karkeasti. Hän oli unohtanut pullokassit autoon ja oli jo käynyt isoilla ostoksilla Hän pyysi minua viemään pullot ja sanoi että saan rahat vaivanpalkaksi. Sain niistä 12e!! Ostin herneitä, makaronia, maitoa ja soijarouhetta koko rahalla. Oli ruokaa pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on jotenkin lansalle opetettu että vähävaraisena pitää lotota ja odottaa lottovoittoa. Sitten kun joku onnistuu ssellaisen saamaan niin sitä. rummutetaan joka paikassa. Valtion monopoli vielä.
Kaverit lottoaa ja pelaa veikkauksen pelejä, minä en. En ole mikään sijoittaja, mutta aikoinaan leikilläni aloin pistämään saman verran osakkeisiin kuin kaverit veikkaukseen. Noin pari kymppiä viikossa. En ole sijoittanut koskaan mitään muuta tänä 20 vuoden aikana. Nyt on satakunta eri firman osaketta ja niiden arvo on yli 400 000 euroa. Osinkoakin tulee vuosittain ihan mukavasti. Hyvää palkanlisää tuo.
Sori mutta ei pidä paikkaansa. 20€ viikossa parin kymmenen vuoden ajan on n.20 tonnia. Se ei kasva 20 kertaiseksi kahdessa kymmenessä vuodessa. Ehkä tuplat
McDonaldsin appsiin ilmestyi aikoinaan kuponki, jolla sain ilmaiseksi pienen hampurilaisen, taisi olla joku arvonravoitto tms. Rahatilanne oli tosi huono, eikä ollut oikein ruokaakaan joten suurimman osan ajasta oli jonkunasteinen nälkä. Lisäksi liikuin joka paikkaan pyörällä, koska ei tietenkään ollut rahaa julkisen liikenteen lippuihin. Säästelin kuponkia jonkun aikaa, kunnes tuntui, että nyt on pakko saada syödä edes vähän jotain tukevampaa. Oli kyllä ihan taivaallisen hyvä hampurilainen siinä nälässä.
Vierailija kirjoitti:
2000 euroa ässäarvasta, saatiin lapsille kesälomareissu. Vielä podin huonoa omaatuntoa sen ostamisesta tiukassa taloudellisessa tilanteessa, kun yleensä en arpoja ostele, mutta kesäloman kunniaksi päätin tuhlata vitosen. Olisi sille muutakin käyttöä ollut, mutta joskus lapsillekin jotain kivaa. Ihan kaikki ei mennyt, ihan vaan kotimaassa käytiin reissussa. Ruokaankin jäi.
Monet ovat juuri tuollaisia, eli raha on tiukilla mutta jos sitä vähänkin saa jostain ylimääräistä niin se pitää tuhlata heti johonkin ei-välttämättömään. Turha valittaa jos rahat eivät riitä kun oma taloudenhallinta on täysin retuperällä.
Ty4646 kirjoitti:
Voitin kenosta 150000 euroa. Se oli 2017 kesällä. Työtön oliin ollut monta vuotta eikä juuri rahaa kesällä tehdä mitään. Kotona olin ja aloin tarkistaa kenoa maanantaina neljältä iltapäivällä. Katoin että ei perkele kaikki oikein. Veikkauksen sivulla omilla tunnuksilla tarkistin kenoa. Katoin saldoa niin 150 tonnia oli siinä. Aloin siirtää rahoja omalle tilille 10 000 kerralla. Jätin satasen pelitilille ja laiton uudestaan kenoa ja muita vetoja. Sit en tietenkään saanut unta seuraavana yönä. Kahden aikaan yöllä aloin juomaan olutta hermostuksissani. 9 aikaa aamulla puhelin soi ja veikkauksesta joku nainen soitti ja kysyi huomasinko että olin voittanut ison voiton. Pikku kännissä siinä sanoin että joo joo. keskiviikkona rahat oli sitten minun tilillä eli seuraavana päivänä. En kertonut edes veljelleni heti vaan sanoin että voitin pitkävedosta 1200 euroa lähetääs terassille minä tarjoon. Torstaina soitin kaverille että lähetääs poriin tuu kuskiksi maksan bensat. Mentiin veneporiin veneliikkeeseen je meinasin ostaa uuden perämoottorin. No siellä oli sitten veneitä ja ostinkin 15000 euron veneen.
Sinulla oli maanantaina rahat veikkaustilillä ja siirsit ne omalle pankkitilille. Tiistaina sait puhelun voitosta ja keskiviikkona rahat tilillä. Siis voitit kahdesti. Onnea.
Vierailija kirjoitti:
Ty4646 kirjoitti:
Voitin kenosta 150000 euroa. Se oli 2017 kesällä. Työtön oliin ollut monta vuotta eikä juuri rahaa kesällä tehdä mitään. Kotona olin ja aloin tarkistaa kenoa maanantaina neljältä iltapäivällä. Katoin että ei perkele kaikki oikein. Veikkauksen sivulla omilla tunnuksilla tarkistin kenoa. Katoin saldoa niin 150 tonnia oli siinä. Aloin siirtää rahoja omalle tilille 10 000 kerralla. Jätin satasen pelitilille ja laiton uudestaan kenoa ja muita vetoja. Sit en tietenkään saanut unta seuraavana yönä. Kahden aikaan yöllä aloin juomaan olutta hermostuksissani. 9 aikaa aamulla puhelin soi ja veikkauksesta joku nainen soitti ja kysyi huomasinko että olin voittanut ison voiton. Pikku kännissä siinä sanoin että joo joo. keskiviikkona rahat oli sitten minun tilillä eli seuraavana päivänä. En kertonut edes veljelleni heti vaan sanoin että voitin pitkävedosta 1200 euroa lähetääs terassille minä tarjoon. Torstaina soitin kaverille että lähetääs poriin tuu kuskiksi maksan bensat. Mentiin veneporiin veneliikkeeseen je meinasin ostaa uuden perämoottorin. No siellä oli sitten veneitä ja ostinkin 15000 euron veneen.
Sinulla oli maanantaina rahat veikkaustilillä ja siirsit ne omalle pankkitilille. Tiistaina sait puhelun voitosta ja keskiviikkona rahat tilillä. Siis voitit kahdesti. Onnea.
Opettele lukemaan, ei ole voittanut kahdesti. Avainsanat: "aloin siirtää".
Lukioikäisenä asuin vielä kotona. Halusin mennä leffaan ja koska en juuri ikinä käynyt missään äiti antoi minulle 40 mk vaikka ylimääräistä ei oikeasti ollut. Kun tulin takaisin yöllä, ulko-ovelta löytyi 100 mk. Menin kotiin ja herätin äidin että tuossa korkojen kera, kiitos lainasta!
Opiskeluaikana tuli tilanne, että rahat oli loppumassa (viimeinen opiskeluvuosi ja en enää ollut ottanut lainaa) . Pelasin vakioveikkausta 50 hlön kimpassa ja kimpalle sattui päävoitto ja alavoittoja. Minun osuuteni oli jotain suuruusluokkaa 800 mk . Sillä siirrettiin töihin menoa kuukaudella eteenpäin.
Ensimmäinen työpaikkani meni konkkaan ja palkka jäi saamatta. Sain sen kyllä myöhemmin, mutta siihen meni yli 2 kuukautta. Olin juuri viikkoa ennen konkkaa käynyt hammaslääkärissä ja maksanut laskun heti, joten rahaa ei muutenkaan ollut paljon. Ehdin olla työpaikassa opintojen jälkeen alle 6 kuukautta, joten sukanvarteenkaan ei ollut ehtinyt kertyä turvaa kun olin maksellut pientä opintolainaa pois. Ensin palkan piti tulla "ensi viikolla" tai 2 viikon sisällä, sitten kuun lopussa ja lopulta konkurssipesänhoitaja sanoi anoneensa palkkoja palkkaturvasta. Olin odottanut palkkaa jo yli 2 kk, pääsiäiseen oli 2 päivää ja olin aivan rahaton, eikä ruokaakaan enää ollut kaapeissa. Jotain riisiä ja spagettia taisi olla vähän, ehkä kertasyönnin verran. Teepusseja ja ketsuppipullo taisi myös olla. Päätin käydä kirjastossa hakemassa edes jotain iloa pääsiäiseksi. Istuin kirjaston edessä murjottamassa surkeaa elämääni kun menneisyydestä tuttu ihminen pöllähti eteeni iloisesti moikaten. Olimme aikoinaan kielikurssilla Englannissa, samaan aikaan, mutta eri kaupungeissa, joten tapasimme vain muutaman kerran yhteisbileissä ja -retkillä. Yhden tällaisen kimppareissun aikana häneltä varastettiin lompakko ja lainasin hänelle 25 puntaa. Sovimme, että soitan hänelle kun olen tulossa festareille sinne missä hän asui Suomessa, mutta hukkasin hänen yhteystietonsa, joten asia jäi. Meitä oli tuolloin niin paljon kielikurssilla, ettei hän löytänyt minua vaikka yrittikin. Ei tiennyt edes sukunimeä, lempinimen vaan. Nyt sitten sattumalta törmäsimme ja hän muisti heti sen kymmenen vuoden takaisen jutun. Mentiin syömään Pizza Huttiin ja vaihdeltiin kuulumisia. Hän tarjosi sekä ruoat että maksoi velkansa. Mikään ei ole ikinä maistunut niin hyvältä kuin se paksu tirisevä pannupizza! Ja seuraavalla viikolla pääsiäisen jälkeen sain vihdoin palkkanikin.
Vierailija kirjoitti:
Löysin bussikortin (kertamatkoja) talvella kun jouduin kävelemään 4km suuntaansa yliopistolle säällä kuin säällä (pyörä oli varastettu). Vähän omaatuntoa kolkutti se pitää mutta olin köyhä kuin kirkonrotta ja tuo kävely väsytti oikeasti. Joten pidin kortin, siinä oli 12 matkaa.
En ymmärrä miksi tätä yläpeukutetaan, eli käytit luvatta toisen bussikorttia, se olisi pitänyt viedä matkahuoltoon tms. Suoraan sanottuna varastit kortin omaan käyttöön. (vaikka löytyi jostain ulkoonta) yhtähyvin samalla ajatuksella voisi alkaa käyttämään toisen pankkikorttia, etukorttia tms jos sellaisen löytäisi jostain.
Lapset tarvitsi 2 hupparia ja yhden lippiksen. Voitin 90e lahjakortin kauppaan, josta sain nuo kaikki ja kortille jäi 10 senttiä. Eli tasan tarkka summa oli noihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin bussikortin (kertamatkoja) talvella kun jouduin kävelemään 4km suuntaansa yliopistolle säällä kuin säällä (pyörä oli varastettu). Vähän omaatuntoa kolkutti se pitää mutta olin köyhä kuin kirkonrotta ja tuo kävely väsytti oikeasti. Joten pidin kortin, siinä oli 12 matkaa.
En ymmärrä miksi tätä yläpeukutetaan, eli käytit luvatta toisen bussikorttia, se olisi pitänyt viedä matkahuoltoon tms. Suoraan sanottuna varastit kortin omaan käyttöön. (vaikka löytyi jostain ulkoonta) yhtähyvin samalla ajatuksella voisi alkaa käyttämään toisen pankkikorttia, etukorttia tms jos sellaisen löytäisi jostain.
Ihan oikein kun omatunto alkoi kolkuttamaan, mitään syytä ole varastaa toisen omaisuutta, ei vaikka olisi laiska, köyhä, mukavuudenhaluinen... Annat noilla erilaisilla mukamas oikeilla syillä oikeutuksen varastaa toisen omaisuutta. Tosi noloa ja inhottavaa tälläinen toiminta ihmisiltä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Entä jos se kortti oli vielä köyhemmän perheenäidin vaikkapa?
Voitin ammattiliiton arvonnassa 100e lahjakortin ruokakauppaan. En edes muistanut osallistuneeni koko kisaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana todella köyhä ja laiha. Opiskelija-asuntolan pyykkituvalla pyykätessä kävi joskus niin, että pyykkejä koneesta ottaessa mukana tuli jokin pieni seteli, kuten vitonen tai kymppi. Tätä sattui suhteellisen harvoin, ehkä muutaman kuukauden välein. Tätä tapahtui vuosien ajan, eli sattumastakaan ei ollut kysymys. En saanut koskaan tietää, kuka kaiken takana oli.
Miulla oli oma pyykkituvan enkeli <3
Joltain/joiltakin unohtunut taskuihin rahaa. Ei sen kummempaa. Kaikki ei tarkista taskujaan välttämättä ollenkaan, pyykit vaan suoraan koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olin 19 v omilleni muuttanut ja nälkiintynyt lukiolainen 2013 ja Keravan Prismassa haalinut hirveän kärryllisen ruokaa ja muita peruskamoja jollain "kuukausi alle satasella" meiningillä. Maksoi jotain 50 e, mutta tilillä ei ollutkaan katetta. En ehtinyt edes panikoida kun seuraavana jonossa ollut heppu, ehkä 40-50 v pukumies maksoi ne mun ostokset. Sopertelin epämääräistä kiitosta ja vastasi jotain "juu juu". Hemmetin huojentuneena ja nolona keräsin tavarat äkkiä ja livahdin raahaamaan niitä kasseja sitten kotiin. Niin että jos tunnistaa itsensä niin KIITOS!
Meinasit ostaa budjettiin nähden liikaa, vaikka tiesit että rahaa ei ole paljoa käytettävissä muutenkaan köyhänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen joskus jättänyt bussikortin näkyvälle paikalle ajatuksena, että joku voi käyttää jäljellä olevat matkat. Samoin pysäköintilipun oon jättänyt automaatin päälle, jos siinä on runsaasti aikaa jäljellä. Täytyy varmaan jatkossa pitää post it -lappuja mukana tekstillä Saa ottaa!
Olin käynyt ulkomaanmatkalla ja laittanut rahoja eri paikkoihin matkatavaroihin. Tuossa vaiheessa ei ollut rahapulaa. Noin kolme vuotta myöhemmin tilanne oli toinen, yh ja pienet lapset ja rahat lopussa.
Avasin sellaisen matkapakkauksen jossa erilasia lankoja. Välistä tipahti 400.. Voi sitä onnen määrää.
Voitin lotossa 5 oikein ja normaalin n. 50 euron voiton sijaan tulikin 333 euroa, kun oli ruksi oikeassa kohdassa. Että lämmitti mieltä - taisin sitten sijoittaa voitot lauluun, viiniin ja naisiin.
Ei kauaa kestänyt tuo rapiat 300 egeä, karaokebaariin, grillille ja taksilla kotiin.
Olin vanhempainvapaalla, mies opiskelija. Talossamme oli kierrätyspiste, johon sai jättää itselleen tarpeettomia tavaroita ja vaatteita. Joku oli tuonut sinne uudet, paketissaan olevat Dr Martensin maiharit. Myin nämä eteenpäin, se 80e meni lasten ruokaan ja helpotti vähän tilannettamme, kiitos tuolle naapurille. Yritän myös auttaa muita koska uskon että hyvä pitää laittaa kiertämään ja karma on todellinen asia.