Kertokaa iloisista yllätyksistä, kun olette olleet vähissä varoissa/rahattomia
Opiskeluaikaan opiskeluryhmämme oli menossa ulos syömään yksi lauantai-ilta eikä minulla olisi ollut siihen varaa. Halusin kovasti mennä mukaan, ja pitkään pohdiskeltuani päätin näin tehdä (tuohon iltaan menevä raha olisi pois tiukkaakin tiukemmasta ruokabudjetistani). Söin listan halvimmasta päästä jonkun kanaleipäannoksen, joka maksoi hiukan alle 10€. Kun lähdimme ravintolasta, löysin maasta 10€ setelin, jolla tuo illanvietto kuittaantui. Olin kyllä iloinen.
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme mieheni kanssa opiskelijoita 90-luvun lopulla ja elämä oli tosi tiukkaa. Olin opiskellut jo pitkään ja tein toista tutkintoa. Minulla oli opintolainaa ja eräänä päivänä lähdin tallettamaan pankkiin viimeiset rahamme opintolainan korkojen lyhennyksiin. Sanoin pankkivirkailijalle, että laitan nämä tililleni, koska se taitaa olla tyhjä ja tänään pitää maksaa opintolainan korot. Virkailija sanoi:" Ei tilisi ole tyhjä, täällä on 1000 markkaa." Olin todella ihmeissäni, koska en voinut ymmärtää, mistä rahat olisivat voineet tulla, vanhempani eivät koskaan antaneet rahaa meille. Ihmettelin tätä asiaa eräälle seurakuntani tuttavalle ja hän kertoi, että eräs seurakuntamme perhe oli kuullut ahdingostamme ja oli päättänyt auttaa. Tuosta hetkestä lähtien he tallettivat joka kuukausi 1000 markkaa tililleni, niin kauan kunnes tilanteemme helpottui. Kiitollisena muistelen heitä; perheen mies kuoli pari vuotta sitten vaikeaan sairauteen suhteellisen nuorena.
Mistä tuo perhe sai tietoonsa tilinumerosi? Ei kai 90-luvullakaan voinut tallettaa rahaa toisen tilille pelkän nimen perusteella.
Tuolloin vielä pankissa tunnettiin asiakkaat niin hyvin että henkilöllisyystodistuksiakaan ei juuri kyselty, joten on tainnut onnistua ilmoittamalla saajan nimi. Ihan 2010-luvulle asti taisi maksajan tilinumerokin olla tiliotteessa.
Yksi kerta perjantain Eutojackpotista voitin 10€, joka pelasti viikonloppuni ennen maanantaista tilipäivää (hain ruokaa kaupasta).
Mun kirppiskuormille mies aina hymyilee. Vähän aika sitten naapuri muutti pois ja kysyi huolinko. Tiesin käyn kirppiksellä myymässä säännöllisen epäsäännöllisesti.
Oli naapurin lahjoituksen halutuimpi, tienasin 2 viikossa lähes 500 euroa.
Oli astetta parempi juhannus ja säästöönkin jäi
Olin Kanarianmatkalla.
Kotiin tultuani olin kuitenkin ihan pee-aa. Palkka oli tulossa vasta parin viikon päästä. Kasvojani kiristi auringonoton jäljiltä, mutta minulla ei ollut kotona mitään kasvovoidetta, eikä muutakaan voidetta.
Kaivelin kukkaronpohjia ja löysin yhden markan.
Muistin samassa, että K-kaupassa oli myynnissä Pirkka-merkkistä käsivoidetta, joka maksoi tasan yhden markan.
Kävin ostamassa sellaisen ja vetelin sitä kasvoihini.
Se auttoi tosi hyvin ja olin enemmän kuin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se löytynyt raha voi olla jollekin toiselle, sen omistajalle korvaamaton. Mistä tietää, vaikka sillä rahalla oli tarkoitus maksaa äidin hautajaisarkku tms?
No ei sitä äidin hautajaisarkkua makseta a) 50€:lla, b) käteisellä.
Miksei arkkua voi maksaa käteisellä?
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena baarissa töissä. Paikassa oli sellainen sääntö, että jos asiakas oksentaa lattialle, niin siitä tulee maksaa 50 euron "siivoussakko", jonka siivoaja sai sitten tippinä. Olin iloinen kun kerrankin vuorollani joku oksensi lattialle ja jäi siitä kiinni, eli tuo sakko saatiin perittyä, minä siivosin jäljet ja sain vartin hommasta viidenkympin tipin.
Onni onnettomuudessa, että ykäjauhe oli keksitty, helpotti siivoamista aika reilusti :D
Mikä ihme on ykäjauhe?
Käyttäjä5697 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena baarissa töissä. Paikassa oli sellainen sääntö, että jos asiakas oksentaa lattialle, niin siitä tulee maksaa 50 euron "siivoussakko", jonka siivoaja sai sitten tippinä. Olin iloinen kun kerrankin vuorollani joku oksensi lattialle ja jäi siitä kiinni, eli tuo sakko saatiin perittyä, minä siivosin jäljet ja sain vartin hommasta viidenkympin tipin.
Onni onnettomuudessa, että ykäjauhe oli keksitty, helpotti siivoamista aika reilusti :D
Mikä ihme on ykäjauhe?
oksennuksen päälle levitettevä jauhe joka kuivaa sen niin on helppo siivota se.
En ollut vähävarainen, mutta yllätyin silti iloisesti kerran yksityisellä hammaslääkärillä. Minulta lohkesi pala etuhampaasta ja menin hammaslääkäriin. Hän hioi hammasta pari minuuttia ja sanoi, että homma ok. Lopuksi toivotteli hyvää joulua ja lasku oli 0 euroa.
Lähdin kauppaan ostamaan ruokatarvikkeita lounasta varten ja kaikki tarvittava oli tarjouksessa.
Olin 19 v omilleni muuttanut ja nälkiintynyt lukiolainen 2013 ja Keravan Prismassa haalinut hirveän kärryllisen ruokaa ja muita peruskamoja jollain "kuukausi alle satasella" meiningillä. Maksoi jotain 50 e, mutta tilillä ei ollutkaan katetta. En ehtinyt edes panikoida kun seuraavana jonossa ollut heppu, ehkä 40-50 v pukumies maksoi ne mun ostokset. Sopertelin epämääräistä kiitosta ja vastasi jotain "juu juu". Hemmetin huojentuneena ja nolona keräsin tavarat äkkiä ja livahdin raahaamaan niitä kasseja sitten kotiin. Niin että jos tunnistaa itsensä niin KIITOS!
Voitin kenosta 150000 euroa. Se oli 2017 kesällä. Työtön oliin ollut monta vuotta eikä juuri rahaa kesällä tehdä mitään. Kotona olin ja aloin tarkistaa kenoa maanantaina neljältä iltapäivällä. Katoin että ei perkele kaikki oikein. Veikkauksen sivulla omilla tunnuksilla tarkistin kenoa. Katoin saldoa niin 150 tonnia oli siinä. Aloin siirtää rahoja omalle tilille 10 000 kerralla. Jätin satasen pelitilille ja laiton uudestaan kenoa ja muita vetoja. Sit en tietenkään saanut unta seuraavana yönä. Kahden aikaan yöllä aloin juomaan olutta hermostuksissani. 9 aikaa aamulla puhelin soi ja veikkauksesta joku nainen soitti ja kysyi huomasinko että olin voittanut ison voiton. Pikku kännissä siinä sanoin että joo joo. keskiviikkona rahat oli sitten minun tilillä eli seuraavana päivänä. En kertonut edes veljelleni heti vaan sanoin että voitin pitkävedosta 1200 euroa lähetääs terassille minä tarjoon. Torstaina soitin kaverille että lähetääs poriin tuu kuskiksi maksan bensat. Mentiin veneporiin veneliikkeeseen je meinasin ostaa uuden perämoottorin. No siellä oli sitten veneitä ja ostinkin 15000 euron veneen.
Kuopus oli juuri ottanut kesän päätteeksi kasvuspurtin, joten vaatevarasto oli menossa uusiksi syksyä vasten. Mietin, miten oikein saan kaiken hankittua, kun yhtäkkiä kuin taivaan lahjana tuttavani tuttava oli tuonut ovelleni valtavan kassin täynnä hänen lapsensa vanhoja vaatteita - tismalleen sitä kokoa, jolle meillä oli ilmaantunut huutava tarve!
Tuntuu vieläkin näin vuosien jälkeen ihmeeltä. En ollut puhunut vaatetarpeista saati rahatilanteesta kenellekään, en edes tuttavalle, jonka tuttavalta vaatteet tulivat. Ihan kuin olisi ollut jollain korkeammalla voimalla näppinsä pelissä.
Vuosia sitten, ennen interrail-aikaa, olin palannut pitkältä, Afrikkaan ulottuneelta turneelta, kulkumuotona pääsosin liftaus. Vuodenaika marras-joulukuun vaihde. Olin saanut yöpaikan poliisiputkasta Jyllannista ja saanut keploteltua itseni Kööpenhaminan saarelle lautalla.
Kävelin metsäistä pikatien reunaa kohti kaupunkia ja nälkä oli kova. Olin saanut poliisiasemalla teetä ja paahtoleipää aamupalaksi, mutta nälkä söi jo elinvoimaa. Rahat oli loppunut jo päiviä sitten, mutta nuoruuden huolettomuudella en antanut sen nujertaa. Kuitenkin pohdin mitä seuraavaksi. Ja sitten näin jaloissani jotain kiiltävää. Siinä oli tienpientareella muistaakseni 10 kruunun kolikko. Tarkensin katsettani ja huomasin pientareella parin metrin matkalla useita kolikoita ehkä 30-40 kruunun arvosta. Ei muuta kuin kauppaan, josta ostin liran tölkin mansikkajoghurttia. Silloin oli lähellä hurahtaa uskoon.
Olin jo pitkään kituuttanut työttömönä ja rahat olivat tosi tiukalla. Sitten tuli tilanne, että oli pakko ostaa lähes viimeisillä rahoillani hieman juhlavampi uusi pusero. Oli torstaipäivä ja mietin jo, miten syön seuraavat viikot pelkkää kaurapuuroa. Tein sitten yhden rivin Vakioveikkausta ihan hetken mielijohteesta. No, lauantai-iltana sitten tarkistin veikkauskupongin ja kylläpä riemu repesi! Olin voittanut päävoiton, eli 13 oikein. Tosin muitakin saman tuloksen veikanneita oli, mutta silti sain noin 30 000 euroa. Elämä helpotti aikalailla ja tämän jälkeen tapahtui paljon muutakin hyvää elämässäni. Tavallaan se negatiivisten asioiden kierre päättyi tuohon ja alkoi seesteinen, onnellisempi kausi kaikin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Olin 19 v omilleni muuttanut ja nälkiintynyt lukiolainen 2013 ja Keravan Prismassa haalinut hirveän kärryllisen ruokaa ja muita peruskamoja jollain "kuukausi alle satasella" meiningillä. Maksoi jotain 50 e, mutta tilillä ei ollutkaan katetta. En ehtinyt edes panikoida kun seuraavana jonossa ollut heppu, ehkä 40-50 v pukumies maksoi ne mun ostokset. Sopertelin epämääräistä kiitosta ja vastasi jotain "juu juu". Hemmetin huojentuneena ja nolona keräsin tavarat äkkiä ja livahdin raahaamaan niitä kasseja sitten kotiin. Niin että jos tunnistaa itsensä niin KIITOS!
Tekisin saman vaikka olen pienituloinen. Mutta muistan tämän tunteen opiskeluajoista, kun söin pelkkää puuroa pitkään
No eräs on ainakin tänään tililleni kilahtanut lähes 2300 euroa ja tällä hetkellä tuloni ovat pienet, eli tuli tarpeeseen.
Sillon kun markka vaihtui euroon, maksettiin vielä markoilla mut takaisin sai euroja. En muista enää tarkalleen miten se meni mut sain baarissa illan viimeisinä tunteina liian ison summan rahaa takas.
Tiskillä tarjoilijoilla oli joku hirvee härdelli, kiire ja porukkaa kamalasti ja minulle juoman myynyt tarjoilija puhui samalla toiselle tarjoilijalle kokoajan. Muistelen että hänen olis pitäny antaa ehkä joku pieni summa tyyliin 3,50€ niin sain jotain 35€ takas. Hän meni menojaan ja tajusin vasta pöydässä, että sain drinkin ja mun rahat lisäänty mukavasti. En menny korjaamaan tilannetta.
Haaveilin pitkään köyhänä opiskelijana kolmatta näyttöä tietokoneeseeni ja löysin tori.fi:stä 300€ näytön myynnissä 50€:lla syynä se että sen näyttö oli vain hieman likainen minkä nopeasti sain putsattua.
Näyttö toimii kuin uusi ja on erittäin hyödyllinen ja mukava koodatessa ja pelatessa tai ihan muuten vaan nettiä selatessa. :)
Olin todella vähävarainen, joten söin lähinnä kuivatuista palkokasveista ja juureksista valmistettua ruokaa. Lopuilla rahoilla ostin tuoreita kasviksia ja mausteita. Laihduin mielestäni tosi kivaan mittaan jolloin vaatteeni (ne vähät mitä silloin omistin) näytti kaikki tosi kivalta päälläni, hiukset voi hyvin ja iho oli kirkas. Eli ns glow up todella pienellä budjetilla, tai oikeastaan sen takia. Jatkoin tätä elämäntyyliä vaikka raha-asiat hieman paremmin, kun tajusin miten halvalla voikaan syödä terveellisesti ja maukkaasti ja kaupan päälle näyttää omaan silmään vielä hyvältä :)