Hyvä palkka
Mikä on teidän mielestä hyvä palkka? Mun palkka on 4666€/kk, eli tuntipalkka jää himpun verran alle 30€/h. Työskentelen sosiaalityöntekijänä, eli mulla on ylempi korkeakoulututkinto. Aiemmin ajattelin, että yli 4000€ kuukausipalkka olisi jo ”hyvä”, mutta minkä verran teillä on kuukausipalkka ja mikä on teidän mielestä hyvä tai iso kuukausipalkka?
Kommentit (17)
Hyvän palkan pitäs alkaa kyl vähintään numerolla 5. Itte tienaan kuussa bruttona reilu 3000 ja sillä tulee just ja just toimeen täällä pk-seudulla
7.428 e/kk näyttäisi olevan, veroja ja veroluonteisia maksuja menee ihan hemmetisti.
Vaimo tienaa vielä paremmin ja hänellä jää käteen 46% bruttotuloista. Pitäisi olla joku laki, että vähintään puolet ansioista pitäisi jäädä työntekijälle nettona.
Alle 2000€ erittäin huono
2000€-3000€ huono
3000€-4000€ tulee ehkä toimeen
4000€-5000€ ihan ok
5000€-6000€ hieman tavallista parempi
6000-7000€ melko hyvä
7000€-8000€ hyvä
Yli 8000€ erittäin hyvä
Mielipidettä kun kysytään niin 3000€/kk netto eli suurinpiirtein ap:n palkka (4600€) bruttona. Itsellä suurinpiirtein noissa myös.
"Hyvätuloinen" saati "rikas" ei näillä tuloilla sinkkutaloudessa ole, mutta ei palkka harmitakaan - dinkkutaloudessa ehkä menisi jopa hyvätuloiseksi.
Riippuu työn kuormittavuudesta ja paljonko työtä joutuu tekemään.
Minulle esimerkiksi tuo sosiaaliala olisi niin kuormittavaa, ettei varmaan mikään palkka olisi tarpeeksi.
Oma työni on it-alan työtä ja useimmin helppoa, kunhan muistaa tulla paikalle ja hymyilee pomoille. Työpäivät tosin venyvät helposti pitkiksi, kun hommia riittää. Siitä tämä 4500€/kk on jo todella hyvä korvaus. Jos olisi jotain esimies tai muita vakavampia vastuita, joista voisi stressata, niin saisi olla aika paljon parempi palkka.
Hei, mulla kanssa mietityttää toi palkan määrä. Ite nyt ollut pari vuotta työttömänä ja tulot enää 6300/kk. Mä en ymmärrä, miten tällä voi elää, jos on kaiken maailman maksuja maksettavana. Heikkotuloisille pitäisi pikaisesti saada jonkinlainen kuoppakorotus sossuavustuksiin.
Jorkka -70
Mielestäni sossutätien ja työttömien palkkoja voisi nostaa ihan reilulla kädellä. Heillä on hyvin tärkeä rooli tässä yhteiskunnassa.
Minusta ei voi sanoa suoraan euroissa mikä on hyvä palkka, riippuuhan se tehtävästä työstä ja vaadittavasta koulutuksesta. Oma palkka 4200 euroa, mielestäni todella surkea siihen nähden paljonko on vastuita ja työtä. Koulutusvaatimus oli myös maisteri. Jostain muusta työstä tuo olisi hyvä palkka varmasti.
Mikä kunta maksaa sosiaalityöntekijälle 4600 €/kk? Minulla on tutkinto sekä sosiaalityöstä että generalistimaisterina, ja suurin syy siihen, etten vaihda nykyistä valtion paperinpyörittäjän virkaa mielenkiintoisempaan ja mielekkäämpään sossun työhön on palkka. Nykyinen palkkani 4500 €/kk ja korkein kunnan/valtion sosiaalityöntekijän palkka, minkä olen nähnyt (huom. ilman esimiesvastuuta) on ollut 3800 €/kk + työsuhdematkalippu (eräs Helsingin kehyskunnista).
En voi edes haaveilla palkasta, joka hipoisi lähellekään edes 2000 e/kk. Eli joku 1800 e:kin kuulostaa hurjalta. Siitä jäisi säästöön vaikka kuinka paljon tällä minun kulutustasolla XD Laittaisin enemmän rahastoon kasvamaan kuin mitä nyt eli 100e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijöillä ei ole noin korkea palkka.
Kyllä on. Sosiaalialan palkkoja varsinkin lastensuojelussa korotettiin kuntakohtaisesti äskettäin koska työntekijäpula on niin valtaisa. Mun äiti on lastensuojelussa työssä, hän on vähän yli viisikymppinen ja kaikkine hälytyslisineen uusien korotusten myötä tienaa reilut 65 000 euroa vuodessa. Hänen pohjakoulutuksensa on sairaanhoitaja. Aikuisena suoritti terveystieteen kandin tutkinnon ensimmäisten joukossa eli ei periaatteessa pätevä ole hänkään mutta on vakituisessa virassa ja tehnyt erikoistumisopintoja työn ohessa runsaasti. Turha kuitenkaan kadehtia palkkaa. Työ on raskasta, työajat on venyny ja paukkunu työvoimapulan vuoksi viime vuosina. Työ vyöryy kotiinkin joskus, esimerkiksi äidin ja isän koti on parikin kertaa ollut poliisien turvavalvonnan alla huostaanotettujen lasten vanhempien, jotka on tuomittu oikeudessa rikoksista, uhkailujen vuoksi. 65 000 euroa vuodessa on siitä vähintään kohtuullinen korvaus.
Kantsii sitten pitää palavereja, viimeksi oli 4 virkailijaa paikalla. Yhessä kokouksessa meni sitten meidän kuukauden ruokarahat palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijöillä ei ole noin korkea palkka.
Kyllä on. Sosiaalialan palkkoja varsinkin lastensuojelussa korotettiin kuntakohtaisesti äskettäin koska työntekijäpula on niin valtaisa. Mun äiti on lastensuojelussa työssä, hän on vähän yli viisikymppinen ja kaikkine hälytyslisineen uusien korotusten myötä tienaa reilut 65 000 euroa vuodessa. Hänen pohjakoulutuksensa on sairaanhoitaja. Aikuisena suoritti terveystieteen kandin tutkinnon ensimmäisten joukossa eli ei periaatteessa pätevä ole hänkään mutta on vakituisessa virassa ja tehnyt erikoistumisopintoja työn ohessa runsaasti. Turha kuitenkaan kadehtia palkkaa. Työ on raskasta, työajat on venyny ja paukkunu työvoimapulan vuoksi viime vuosina. Työ vyöryy kotiinkin joskus, esimerkiksi äidin ja isän koti on parikin kertaa ollut poliisien turvavalvonnan alla huostaanotettujen lasten vanhempien, jotka on tuomittu oikeudessa rikoksista, uhkailujen vuoksi. 65 000 euroa vuodessa on siitä vähintään kohtuullinen korvaus.
En epäile äitisi ansiota tai työn vaativuutta, mutta sosiaalityöntekijän virassa hän ei epäpätevänä voi lain mukaan toimia. Onko hän kenties ketjutettuna määräaikaisilla sopimuksilla? Tosin tällöinkin ehtona on nykyään, että henkilön on samanaikaisesti korotettava sosiaalityöntekijän kelpoisuuteen pätevöittävät opinnot. Vai toimiiko jollakin muulla nimikkeellä? Sairaanhoitaja ei voi toimia sosiaalityöntekijänä eikä tehdä esim. viranhaltijana hallintopäätöksiä. Tämä epäpätevien toimiminen virassa estettiin jo useita vuosia sitten, ja oman ymmärrykseni mukaan se välillisesti vaikutti siihen, että työvoimapula paheni entisestään. Tarkoitus on toki hyvä, ja hienoa jos ja kun se on vaikuttanut alan palkkaukseen. Itse en ole tätä kyllä huomannut jos muutaman satasten korotuksia alun perin liian pieneen palkkaan (3500 € brutto) ei huomioida.
4666 on mielestäni hyvä palkka. Olisin luullut että ainakin toimeentulotukipuolella on proviisiopalkka tai ainakin peruspalkan päälle bonuksia, niin että hylätyistä hakemuksista saa bonusta.
3000€/kk on mielestäni hyvä bruttopalkka. Tienaan vähän yli tuon ja jää tosi paljon säästöön joka kuukausi.