Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä karkki vai kepponen-kierroksesta?

Vierailija
30.10.2021 |

Kuuluko nykyään kulttuuriin? Avaatko heille ovea? Onko sinulla karkkia varmuuden vuoksi hankittua? Käsketkö painumaan tiehensä? Laitatko kylttiä oveen että saa tulla tai että ei saa?

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avatkaas nyt vähän mikä siinä karkin pyytämisessä on niin kamalaa??

Turhaa häiriköintiä. Menkää mummojenne tms. luokse keppostelemaan, jos kiinnostaa, mutta jättäkää tuntemattomat rauhaan. 

Eli turhat sosiaaliset kontaktit pois. Ajattelinkin, että liittyy kulttuuriin.

Kyllä kai sen noinkin voi nähdä. En myöskään vastaile känniläisille bussipysäkillä, vikitteleville miehille baarissa, kylähulluille jotka tulevat juttelemaan höpöjä kaupan jonossa, jeesustelijoille jotka yrittävät käännyttää kadulla tai kaupustelijoille jotka ovella myyvät siivouspalveluita tai muuta. Keskityn mieluummin mielekkäisiin ja itselleni tärkeisiin sosiaalisiin kontakteihin ja jätän juuri nämä turhat pois.

Korjaan hiukan. Suomessa ei yleensä jutella kenellekään ellei ole pakko. Työpaikoilla ja taloyhtiöissäkään ei tervehditä. Bussikuskeja ei tervehditä. Kaupankassojakaan ei tervehditä. Kerrostaloissa ei tunneta naapureita. Hississä on kamalaa jos joutuu vieraan kanssa samaan eikä vahingossakaan edes uskalleta katsoa silmiin. Jatkanko listaa?

Surulliselta kuulostaa jos työpaikallakaan ei moikkailla☹ Kyllä meillä tunnetaan lähikaupan myyjät jopa nimellä, oli lehdessäkin juttua viime viikolla kun Katajanokan lempimyyjä lähti opiskelemaan ja naapurustosta vietiin hänelle lahjoja. Meidänkin lapset kävi sanomassa heipat!

Vierailija
62/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina jotain karkkia ja eipä se minun päivääni olisi pilannut jos ovella olisi lapsia käynytkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina jotain karkkia ja eipä se minun päivääni olisi pilannut jos ovella olisi lapsia käynytkin.

Ehkä jos kaapissa on normaalistikin herkkuja, meillä taas tosi harvoin. Tuntuisi hassulta ostaa kotiin vain siksi että ehkä joku tuntematon tulee sitä pyytämään😅

Vierailija
64/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kierteli lapsia, omani mukaan lukien. Hyvin meni kaikki ja iloisia lapsia rauhallisella alueella. Ihan kuin eri maailmasta taas kun näitä vastauksia täällä lukee. Lapsiperheitä toki suurin osa, ei lapset menneet taloihin joissa vain aikuisia. Ei ne karkit edes olleet tärkeintä vaan se suunnittelu, jännitys ja kavereiden kanssa jonkun hauskan tekeminen vihdoinkin kun kaikki ollut ihan jäissä vaikka kuinka kauan.

Vierailija
65/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surulliselta kuulostaa jos työpaikallakaan ei moikkailla☹ Kyllä meillä tunnetaan lähikaupan myyjät jopa nimellä, oli lehdessäkin juttua viime viikolla kun Katajanokan lempimyyjä lähti opiskelemaan ja naapurustosta vietiin hänelle lahjoja. Meidänkin lapset kävi sanomassa heipat!

Ei ole tapana moikkailla ja jäädä juttelemaan itsellä tuntemattomien ihmisten kanssa ellei ole pakko. Muussa tapauksessa on vain hyvä välttää.

Vierailija
66/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän Halloweenista ja meillä sitä juhlitaan. En kuitenkaan päästä lapsia kiertelemään oville koska moni ei juhli eikä se ole Suomessa perinne. Suomessa myös on jo pääsiäinen virpomisineen, tätä ei käsittääkseni ainakaan USAssa ole.

En ymmärrä miksi jotkut kiukuttelee muiden juhlimisista. Kaupallisuudesta on turha valittaa, sillä kaikki juhlathan yritetään kaupallistaa. Miten on muilta pois jos joku haluaa juhlia?

Vierailija
67/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäään! Enää ei kerostaloihin lapset pääse kun on ovikoodit vuosia ollut. Joten en varanut mitään. Ylensäkin vanhempien pitää lapsille,nuorille kyseinen päivä tai pääsiäsenä noitina ollessa. Rajata minne menevät? Vain sukulaisille ja ystäville. Koskaan ei tedä kuka avaa oven?

Vierailija
68/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää uskaltaa päästää lapsensa tuntemattomien oville? Jo vuosia sitten amerikkalaiset sukulaiset kertoivat kaikenmaailman pedarien ja muiden hyypiöiden iskeneen tähän, joten sielläkään ei enää lapset kiertele vapaasti naapuruston ovilla.

No kyllä täällä Kaliforniassa lapset ainakin kiertelee vapaasti naapuruston ovilla mutta ei ne siellä yksin kulje, vaan vanhemmat ovat mukana pienillä lapsilla ja seuraavat taustalla tätä touhua. Ei täällä kovin pienet muutenkaan yksin ulkona kulje.

Oikeastiko Suomessa lapset nykyisin Halloweenina kiertää keräämässä karkkia? Mä oon asunut kohta 10 vuotta poissa Suomesta ja ennen kuin muutettiin niin kukaan ei ainakaan pääkaupunkiseudulla tätä harrastanut.

Vierailija
69/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää. Arvostan suomalaista virpomista.

Sekin mennyt pelleilyksi kirjaimellisesti. Pitäisi pukeutua trulleiksi eikä naamiaisasuihin.

Vierailija
70/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tuollaista kierrosta tekee täällä niin on väärällä puolella Atlantia. Kuka täällä muka ostaa karkkeja jaettavaksi? Eri asia jos on sovittu vanhempien kanssa että kersat saa joltain tutuilta tulla inttämään. Ei kaikkea ameriikantv:ssä nähtyä tarvitse tänne kopioida. Miten on halloweenistit, joko teillä vietetään kiitospäivääkin ja heinäkuun neljättä?

Vierailija
71/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että tuodaan takaisin vanhoja suomalaisia kekriperinteitä :) ehkä kannattaa pitää kierros kuitenkin lähipiirissä.

Vierailija
72/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avattiin vahingossa ovi eilen kun ei muistettu tätä juhlaa. Ei ollut karkkia antaa, niin kysyivät onko rahaa! :(

Vierailija
73/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avattiin vahingossa ovi eilen kun ei muistettu tätä juhlaa. Ei ollut karkkia antaa, niin kysyivät onko rahaa! :(

Olisin sanonut että tuo ei kuulu pyhäinpäivään ja senkin aatto on vasta ensi lauantaina, menkää silloin viemään kynttilöitä haudoille.

Vierailija
74/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virpominenkin on vähän niin ja näin. Omat lapseni virpoo vain sukulaisten luona. Mielestäni on kohteliasta jättää tuntemattomat rauhaan.

Miten kauan Suomessa on virvottu? Minä pidän kyllä erittäin perinteisenä juttuna jonka ihmiset tuntevat hyvin joten en ymmärrä miksi pitää "jättää tuntemattomat rauhaan". Ne ketkä haluaa rauhaa voi helposti ottaa ovikellon pois päältä tai laittaa oveen kieltolapun.

Maailma muuttuu. Ymmärrän esim pienissä kylissä tms jossa kaikki tuntee kaikki, mutta minua ei ainakaan kiinnosta tuntemattomien lasten risuoksat joiden palkaksi pitäisi saada vähintään kallis Kinder-muna. Siskonpojilleni annan palkan, tuntemattomille en.

Omituista, että kotirauhan rikkominen on jotenkin ok koska "aina on tehty niin", miksi he jotka haluavat olla rauhassa pitäisi valmistautua tuohon? Eikö olisi fiksumpaa, että he jotka haluavat virpojia tai keppostelijoita oven taakse laittavat lapun että tänne saa tulla, perusoletuksena pitäisi olla, ettei tuntemattomia häiritä.

Mua hämmentää tää ihmisten asenne. Ovikellon soittaminenkin siis on nykyään kotirauhan rikkomista?! Meillä on pieniä lapsia, ja olivat eilen aivan innoissaan kun ovella kävi muutama lapsiporukka keppostelemassa. Onko tosiaan niin, että ihmisiä ärsyttää nykyään jopa se että joku piipahtaa ovella minuutin verran jos sitäkään.

Vierailija
75/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän Halloweenista ja meillä sitä juhlitaan. En kuitenkaan päästä lapsia kiertelemään oville koska moni ei juhli eikä se ole Suomessa perinne. Suomessa myös on jo pääsiäinen virpomisineen, tätä ei käsittääkseni ainakaan USAssa ole.

En ymmärrä miksi jotkut kiukuttelee muiden juhlimisista. Kaupallisuudesta on turha valittaa, sillä kaikki juhlathan yritetään kaupallistaa. Miten on muilta pois jos joku haluaa juhlia?

En usko että ketään häiritsee Halloweenin juhliminen (tai he ovat varmasti vähemmistössä mielipiteensä kanssa), itsekin rakastan Halloweenia, mutta silti katson oikeudekseni kiukutella jos joku tulee soittamaan ovikelloa ja kyselemään karkkia😂

Vierailija
76/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virpominenkin on vähän niin ja näin. Omat lapseni virpoo vain sukulaisten luona. Mielestäni on kohteliasta jättää tuntemattomat rauhaan.

Miten kauan Suomessa on virvottu? Minä pidän kyllä erittäin perinteisenä juttuna jonka ihmiset tuntevat hyvin joten en ymmärrä miksi pitää "jättää tuntemattomat rauhaan". Ne ketkä haluaa rauhaa voi helposti ottaa ovikellon pois päältä tai laittaa oveen kieltolapun.

Maailma muuttuu. Ymmärrän esim pienissä kylissä tms jossa kaikki tuntee kaikki, mutta minua ei ainakaan kiinnosta tuntemattomien lasten risuoksat joiden palkaksi pitäisi saada vähintään kallis Kinder-muna. Siskonpojilleni annan palkan, tuntemattomille en.

Omituista, että kotirauhan rikkominen on jotenkin ok koska "aina on tehty niin", miksi he jotka haluavat olla rauhassa pitäisi valmistautua tuohon? Eikö olisi fiksumpaa, että he jotka haluavat virpojia tai keppostelijoita oven taakse laittavat lapun että tänne saa tulla, perusoletuksena pitäisi olla, ettei tuntemattomia häiritä.

Mua hämmentää tää ihmisten asenne. Ovikellon soittaminenkin siis on nykyään kotirauhan rikkomista?! Meillä on pieniä lapsia, ja olivat eilen aivan innoissaan kun ovella kävi muutama lapsiporukka keppostelemassa. Onko tosiaan niin, että ihmisiä ärsyttää nykyään jopa se että joku piipahtaa ovella minuutin verran jos sitäkään.

Ovella piipahtaminen on eri asia kun siitä "palkkaa" vaatiminen. Ei minuakaan häiritsisi yhtä paljoa jos naapuruston lapset tulisivat vaikka esittelemään pukujaan, mutta että sitten oletetaan, että kaikki jakelevat heille karkkia, sitä en ymmärrä.

Vierailija
77/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hermostuttaisi opettaa lapsille että tuntemattomilta saa ottaa vastaan karkkia. Mistä sitä tietää mitä sieltä annetaan.

Vierailija
78/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan lapset myös välillä pilailleet soittamalla ovikelloa ja juoksemalla pois. Kuka tuollaisestakaan sitten saisi häiriintyä, eihän se kestä kun pari sekuntia! Pointti nyt vaan on, että suurinta osaa ihmisistä ei muiden kersat kiinnosta eivätkä he halua niitä kinuamaan karkkia oven taakse.

Vierailija
79/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua hermostuttaisi opettaa lapsille että tuntemattomilta saa ottaa vastaan karkkia. Mistä sitä tietää mitä sieltä annetaan.

Kun meidän teinit olivat 10-vuotiaita suurin piirtein niin kouluissa varoitettiin ettei virpomispalkkaa saa ottaa vastaan ellei ole suljettu pakkaus. Tämä Oulussa.

Vierailija
80/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virpominenkin on ollut aluekohtaista. Siellä missä minä lapsuuteni vietin 1970-luvulla, ei virvottu pääsiäisenä. Me sen sijaan kiersimme kylää nuuttipukkeina Nuutin päivänä 13.1. ja saimme karkkia siitä palkaksi. Itse olin mukana kolmena vuotena. Tämä Lounais-Suomen rannikolla.