Mitä mieltä karkki vai kepponen-kierroksesta?
Kuuluko nykyään kulttuuriin? Avaatko heille ovea? Onko sinulla karkkia varmuuden vuoksi hankittua? Käsketkö painumaan tiehensä? Laitatko kylttiä oveen että saa tulla tai että ei saa?
Kommentit (178)
En osta karkkia jaettavaksi. Jos joku soittaa ovikelloa, avaan kyllä, mutta ilmoitan ettei ole mitään annettavaa. Olen silti ystävällinen, ei ole kuitenkaan niiden lasten syy että tulevat häiriköimään, peräänkuuluttaisin tässä vanhempia. Älkää päästäkö lapsianne soittelemaan tuntemattomien ovikelloja karkkn perässä! Etenkään korona-aikaan. Jos on pakko, niin päättäkää vaikka kavereiden kesken että soittelette toistenne ovikelloja.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Arvostan suomalaista virpomista.
Virpominenkin on vähän niin ja näin. Omat lapseni virpoo vain sukulaisten luona. Mielestäni on kohteliasta jättää tuntemattomat rauhaan.
aivan täysin turha juhla, en avaa ovea. Ei täällä onneksi kukaan vielä ole tullut.
Olen hankkinut karkkia ja koristellut etuoven edustan. Tosi vähän viime vuosina ketään käynyt, lähinnä lapsen kavereita. Tylsää, minä odottaisin että kävisi paljon porukkaa. Ymmärrän kyllä että vanhemmat ohjeistaa menemään vain niille keiden kanssa sovittu, mutta voisihan nyt sanoa että sinne saa mennä missä halloweeniä selkeästi vietetään.
Sama juttu virpojien kanssa. Aina vaan vähemmän käy :(
Siis eihän Suomessa ole edes tapana kiertää ja toivottavasti ei jatkossakaan. Sais poistaa koko juhlan tästä maasta.
En antaisi omien lasten käydä. En tunne ketään joka kävisi tai myöskään jakelisi karkkia. Turhaan siitä yritetään tehdä osa suomalaista halloweenia, siihen riittää hyvin vaan koristelu ja naamiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virpominenkin on vähän niin ja näin. Omat lapseni virpoo vain sukulaisten luona. Mielestäni on kohteliasta jättää tuntemattomat rauhaan.
Miten kauan Suomessa on virvottu? Minä pidän kyllä erittäin perinteisenä juttuna jonka ihmiset tuntevat hyvin joten en ymmärrä miksi pitää "jättää tuntemattomat rauhaan". Ne ketkä haluaa rauhaa voi helposti ottaa ovikellon pois päältä tai laittaa oveen kieltolapun.
Kuka enää uskaltaa päästää lapsensa tuntemattomien oville? Jo vuosia sitten amerikkalaiset sukulaiset kertoivat kaikenmaailman pedarien ja muiden hyypiöiden iskeneen tähän, joten sielläkään ei enää lapset kiertele vapaasti naapuruston ovilla.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän Suomessa ole edes tapana kiertää ja toivottavasti ei jatkossakaan. Sais poistaa koko juhlan tästä maasta.
Tätäpä juuri, minua ei Halloween häiritse muuten, mutta tänään kävi komme lapsiporukkaa oven takana. Olin todelma hämmentynyt, koska en oikeasti edes tiennyt että jotkut suomessakin harrastaa tätä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan Suomessa on virvottu? Minä pidän kyllä erittäin perinteisenä juttuna jonka ihmiset tuntevat hyvin joten en ymmärrä miksi pitää "jättää tuntemattomat rauhaan". Ne ketkä haluaa rauhaa voi helposti ottaa ovikellon pois päältä tai laittaa oveen kieltolapun.
Maailma muuttuu. Ymmärrän esim pienissä kylissä tms jossa kaikki tuntee kaikki, mutta minua ei ainakaan kiinnosta tuntemattomien lasten risuoksat joiden palkaksi pitäisi saada vähintään kallis Kinder-muna. Siskonpojilleni annan palkan, tuntemattomille en.
Omituista, että kotirauhan rikkominen on jotenkin ok koska "aina on tehty niin", miksi he jotka haluavat olla rauhassa pitäisi valmistautua tuohon? Eikö olisi fiksumpaa, että he jotka haluavat virpojia tai keppostelijoita oven taakse laittavat lapun että tänne saa tulla, perusoletuksena pitäisi olla, ettei tuntemattomia häiritä.
FBn paikallisessa puskaradio ryhmässä joku äiti ilmoitti, että ne jotka haluavat keppostelijoita voivat koristella Halloween-teemaisesti ovenedustan. Aika moni kommentoi saman tien, että Halloween-koristelu ei ole kutsu ruinaamaan karkkia, vaan et kyllä pitää saada koristella ilman että joku ottaa sen kutsuna soitella ovikelloa. Ihan kun Halloween olisi jotenkin yksi paketti, jos koristelet niin pakko vastaanottaa karkin ruinaajia.
Täällä maaseudun rauhassa ei ole koskaan käynyt halloweenina lapsia ovella. Eipä ole kyllä käynyt pääsiäisenäkään virpojia, ehkä välimatkat täällä on niin pitkät talosta toiseen, ettei lapset vaivaudu.
Samaa mieltä kuin mitä virpomisesta. Eli täysin turhaa hömppää jossa lapset usutetaan tuntemattomien ihmisten oville. Perinteen saisi hyvin lopettaa ja siirtyä jo eteenpäin.
Suomalaisten perusasenne elämään: poistetaan kaikki juhlat ja onpa kamalaa kun lapset kiertelee parilla ovella pyytämässä karkkia. Sinne hautaan niitä rahojaan kannattaakin jemmata. Inhoan tätä kulttuuria ja asenneilmapiiriä.
Onneksi meidän naapurustossa ei pipo kiristä ja lapset saa juhlia.
Aikuisten bileet menossa, joten koristeltu ovi ei tarkoita kutsua lapsille!
Vierailija kirjoitti:
Turhanpäiväinen ja aiheeton ovikellon soittelu voidaan katsoa kotirauhan häirinnäksi ja todennäköisesti toisen pihamaalle on kaiken lisäksi tunkeuduttu luvatta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten perusasenne elämään: poistetaan kaikki juhlat ja onpa kamalaa kun lapset kiertelee parilla ovella pyytämässä karkkia. Sinne hautaan niitä rahojaan kannattaakin jemmata. Inhoan tätä kulttuuria ja asenneilmapiiriä.
Onneksi meidän naapurustossa ei pipo kiristä ja lapset saa juhlia.
Se, ettei jakele avokätisesti karkkia tuntemattomille kakaroille ei tarkoita, että panttaa jotain rahojaan. Keksin kyllä monia eri tapoja joihin mieluummin laittaisin rahaa ilahduttamaan lapsia.
Halloween juhlana edustaa minulle kaupallisuutta pahimmillaan varsinkin, kun se tuotiin Suomeen väkisin joitakin vuosia sitten. Perinteitä tulee ja menee, tottakai, mutta tässä erityisesti haisee se, että taustalla on saada ihmiset liikkeelle kuluttamaan rahansa kaikkeen kräässään yms. Kyllä, Joulupukkikin on alunperin muualta, mutta tuskin aikoinaan ajateltiin, että lyödäämpä tällä rahoiksi, kun ihmiset ostavat kaikkea rihkamaa yms. Kaupat, hotellit, ravintolat jne. tarvitsivat pitkään, tylsään syksyyn jonkin sesongin, jonka varjolla voidaan sitten myddä ylihintaista krääsää ihmisille ym. tähän liittyvä tuotteistus. Jos se olisi luontevasti tullut tänne ajansaatossa, voisin ehkä olla samaa mieltä. Menee samaan kategoriaan "black friday" -kauppapäivän kannsa. Pitää keksiä jokin sesonki, että ihmiset ostavat Olen itse kaupallisella alalla yli 20 vuotta työskennellyt.