Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä karkki vai kepponen-kierroksesta?

Vierailija
30.10.2021 |

Kuuluko nykyään kulttuuriin? Avaatko heille ovea? Onko sinulla karkkia varmuuden vuoksi hankittua? Käsketkö painumaan tiehensä? Laitatko kylttiä oveen että saa tulla tai että ei saa?

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi valita kepposta? Vähän leikkimieltä elämään?

Siskoni valitsi pari vuotta sitten tuon kepposen ja tuloksena oli hämmentyneet tenavat jotka eivät tienneet miten olisivat siitä jatkaneet. Ei siis ollut edes varauduttu mihinkään kepposeen, joten olisivat suoraan voineet sanoa vaan "Anna karkki".

Vierailija
102/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää. Ei mulla ole mitään karkkia varattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Meillä ei edes ole Halloweeniä. Pyhäinpäivää vietetään vasta ensi viikon lauantaina suomalaisen kalenterin mukaan ja koska Halloween ei ole vakiintunut suomalaiseen kalenteriin, sitä voidaan viettää tänään tai ensi lauantaina. Meille yllätykseksi tuli karkki tai keppostelijoita, annoin kyllä pienet herkut kun rohkenivat liikkeelle lähteä, mutta en ollut tähän varautunut millään tavalla ja mielenkiinnolla toki jään katsomaan, rantautuuko tämä perinne laajemminkin suomeen lähivuosina. Toivotan Halloweenin tervetulleeksi kalenteriin ja selvillä säännöillä. Näilläkin lapsukaisilla ei ollut oikein tietoa eikä taitoa toimia karkkikierroksella. Hyvin aran olosia ja eivät oikein tienneet miten nyt toimia, kun karkkia ei tullutkaan naapureilta.

Vierailija
104/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki pitää kopioida jenkeistä niin kirjaimellisesti? Eikö pukeutuminen ja koristelut riitä?

Vierailija
105/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkki tai kepponen! Lapset opetetaan että kiristämällä saa tahtonsa läpi!

Vierailija
106/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei, ei ja vielä kerran EI.

Vierailija
107/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween on anglosaksisissa maissa pyhäinpäivän aattona lokakuun viimeisenä päivänä 31.10. vietettävä juhlapäivä, alkuaan muinaisten kelttien talven alkamisen päivä samhain, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan. Nimi on lyhenne englannin sanoista ”All Hallows' Eve” eli kaikkien pyhien aatto.

Vierailija
108/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta saa tulla lisää juhlia ja eloa tähän synkkään suomalaiseen kulttuuriin. Lapset saa puolestani kulkea ovelta ovelle, onhan sekin parempaa tekemistä kuin selata omassa huoneessaan älypuhelinta päivät pitkät. En jaksa olla tiukkapipo ja kertoa miten muiden kuuluisi elää. Kukin tekee miten parhaakseen kokee.

Vähän nutturan löysäämistä toivoisin tähän maahan, koska kaiken ei tarvitse olla typerää ja turhaa, kun vähän muuttaa asennettaan.

Vierailija
109/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta saa tulla lisää juhlia ja eloa tähän synkkään suomalaiseen kulttuuriin. Lapset saa puolestani kulkea ovelta ovelle, onhan sekin parempaa tekemistä kuin selata omassa huoneessaan älypuhelinta päivät pitkät. En jaksa olla tiukkapipo ja kertoa miten muiden kuuluisi elää. Kukin tekee miten parhaakseen kokee.

Vähän nutturan löysäämistä toivoisin tähän maahan, koska kaiken ei tarvitse olla typerää ja turhaa, kun vähän muuttaa asennettaan.

Ihmettelen kovasti tätä ajattelutapaa, että jos pyytää että jätettäisiin rauhaan, niin se nähdään tiukkapipoisuutena. Edelleen kaikki jotka haluavat keppostella voivat niin rauhassa tehdä, mutta onko tosiaan liikaa pyydetty ettei tarvitsisi tulla viettämään Halloweenia toisten oville? Kuten itsekin sanoit, kukin tekee miten parhaakseen kokee. Joten eiköhän pidetä jatkossakin juhlat omilla ovilla ja jätetään heidät rauhaan, jotka näin toivovat😊

Vierailija
110/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva olisi jos kävisivät. Muutamana vuotena jo pitänyt pieniä karkkipusseja ja patukoita varalla, mutta eipä ole kukaan käynyt. Ohi kävelee kyllä porukkaa hirviöpuvuissa, mutta käyvät varmaan vaan toistensa luona.

Vierailija
111/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten perusasenne elämään: poistetaan kaikki juhlat ja onpa kamalaa kun lapset kiertelee parilla ovella pyytämässä karkkia. Sinne hautaan niitä rahojaan kannattaakin jemmata. Inhoan tätä kulttuuria ja asenneilmapiiriä.

Onneksi meidän naapurustossa ei pipo kiristä ja lapset saa juhlia.

Osta itse kakaroillesi karkit ettei tarvitse tulla kerjäämään/ruinaamaan karkkia muilta halloweenin, virpomisen yms varjolla. Minä en tykkää kerjääjistä.

Itse ostan lapselleni karkkia sen mitä haluaa. Minä en käytä naapurien tai muihin vieraisiin lapsiin rahaa. Ne menee oman lapsen ja perheen hyvinvointiin.

Kannatan sitä, että ne jotka haluavat kerjääjiä laittaa lapun ja me muut saamme olla rauhassa.

Vierailija
112/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki pitää kopioida jenkeistä niin kirjaimellisesti? Eikö pukeutuminen ja koristelut riitä?

Eihan Suomessa mitaan kopioida kirjaimellisesti vaan "suomennettuna" Trick or treat tarkoittaa kirjaimellisesti kepponen tai jotain hyvaa, se voi olla vaikka pari piparia tai candy apple. Jotkut antavat rahaa.

Vierailija
113/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän Suomessa ole edes tapana kiertää ja toivottavasti ei jatkossakaan. Sais poistaa koko juhlan tästä maasta.

Suomalainen vanha perinnejuhla KEKRI osuu samaan ajankohtaan ja on paljon vanhempi kuin Halloween. Sisällöltään samankaltainen sadonkorjuun juhla. Kekrinä kierrettiin talosta taloon ja pyydettiin kestitystä.

Lisää aiheesta voi lukea esim. Wikipediasta.

Vierailija
114/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aivan satavarma, että tänne ei mitään lapsukaisia eksyisi, mutta toisin kävi.

Olin käynyt saunassa, pukeutunut yöpaituliin ja istuin sohvalla hiukset sekaisin ja tietenkin ilman meikkiä katsomassa telkkaria tyynen rauhallisena. Toki pari saunajuomaa olin nauttinut myös. Kello oli lähemmäs yhdeksää, kun kuulin ulkoa omituista töminää ja huomasin pihavalon syttyneen. Asutaan syrjässä, eikä meillä ole katuvaloja tässä, ovikelloa ei ole, tutut osaa tulla sisälle ilmankin. Luulin ensin, että pihalla temmeltää kettu, mutta sitten tajusin, että rappusella on jotain ihmisiä. Sain tietenkin slaagin ja kipaisin karkuun ja hätistin miehen ovelle. Hänelläkin meni tovi löytää housut jalkaansa, ennenkuin kehtasi mennä avaamaan.

No, lapsille löytyi karkkia ja jatkoivat sitten matkaansa. Ihan hauska juttu sinänsä, mutta vähän aikaisemmin voisi mielestäni liikkua. Harvoin olen pukeissa enää yhdeksän aikaan, valmiina vastaanottamaan yllätysvieraita.

Huimaavinta tässä on se, että jos olisivat olleet liikkeellä puoli tuntia aiemmin, olisivat nähneet minut kirmaamassa alasti pimeän pihan poikki. Siirryn nimittäin pihasaunasta sisälle taloon suihkuun tällätavoin aatamin asussa, matkaa joitakin kymmeniä metrejä. Siinä olisikin ollut kauhistusta kerrakseen, kun lapsilauman otsalamppujen valokiilassa olisikin näkynyt saunassa vaaleanpunaiseksi paahtunut maatilan emäntä vailla rihman kiertämää ryntäilemässä pitkin pihoja. No, tältä vältyttiin onneksi, vuoden päästä tiedän olla saunomatta ko iltana. Ainakaan tällä tyylilläni.

Lopputulemana siis: ihan ok juttu, jos ollaan suht ajoissa liikenteessä. Esim. kuudelta vaikkapa.

Vierailija
115/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää. Arvostan suomalaista virpomista.

Lapset ja nuoret tulevat virpomaan tupakka- ja kaljarahat.

Vierailija
116/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aivan satavarma, että tänne ei mitään lapsukaisia eksyisi, mutta toisin kävi.

Olin käynyt saunassa, pukeutunut yöpaituliin ja istuin sohvalla hiukset sekaisin ja tietenkin ilman meikkiä katsomassa telkkaria tyynen rauhallisena. Toki pari saunajuomaa olin nauttinut myös. Kello oli lähemmäs yhdeksää, kun kuulin ulkoa omituista töminää ja huomasin pihavalon syttyneen. Asutaan syrjässä, eikä meillä ole katuvaloja tässä, ovikelloa ei ole, tutut osaa tulla sisälle ilmankin. Luulin ensin, että pihalla temmeltää kettu, mutta sitten tajusin, että rappusella on jotain ihmisiä. Sain tietenkin slaagin ja kipaisin karkuun ja hätistin miehen ovelle. Hänelläkin meni tovi löytää housut jalkaansa, ennenkuin kehtasi mennä avaamaan.

No, lapsille löytyi karkkia ja jatkoivat sitten matkaansa. Ihan hauska juttu sinänsä, mutta vähän aikaisemmin voisi mielestäni liikkua. Harvoin olen pukeissa enää yhdeksän aikaan, valmiina vastaanottamaan yllätysvieraita.

Huimaavinta tässä on se, että jos olisivat olleet liikkeellä puoli tuntia aiemmin, olisivat nähneet minut kirmaamassa alasti pimeän pihan poikki. Siirryn nimittäin pihasaunasta sisälle taloon suihkuun tällätavoin aatamin asussa, matkaa joitakin kymmeniä metrejä. Siinä olisikin ollut kauhistusta kerrakseen, kun lapsilauman otsalamppujen valokiilassa olisikin näkynyt saunassa vaaleanpunaiseksi paahtunut maatilan emäntä vailla rihman kiertämää ryntäilemässä pitkin pihoja. No, tältä vältyttiin onneksi, vuoden päästä tiedän olla saunomatta ko iltana. Ainakaan tällä tyylilläni.

Lopputulemana siis: ihan ok juttu, jos ollaan suht ajoissa liikenteessä. Esim. kuudelta vaikkapa.

Hauska stoori. Kaikkihan nämä perinteet tulee aina jostai ja pikkuhiljaa vakiintuvat. Ei vietetty isänpäivääkään vielä sata vuotta sitten. Juhlia tähän pimeään vuodenaikaan kaivataan, ja mikä sopisikaan paremmin kuin tunnelmallinen kurpitsajuhla kummituksineen. Miksei lapsille suotaisi sitä huvia, että voisivat pukeutua ja kiertää karkki&keppostelemassa? Oltaisiin vähän vähemmän lapsivihamielisiä yrmyilijöitä oman metsämme keskellä mökkelöissämme.

Vierailija
117/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovikello soi äsken ja kakarat huusi karkki vai kepponen. Totesin ei kiitos ja suljin oven.

En ole kiitospäivääkään koskaan viettänyt kalkkunaa syömällä tai juhlistanut 4. heinäkuuta mitenkään.

Kulttuurinen omiminen ei ole mun juttu.

Vierailija
118/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulisi kysymään trikortriit, niin kysyisin vastaan rikorrol ja pamauttaisin puhelimesta rick'n'rollin pyörimään.

Vierailija
119/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelästyn aina kun ovikello soi, jos en odota ketään. Kasvatan vaatekaapissa ihan oikeaan tarpeeseen lääkettä, jota ei ole vielä laillistettu. Eli eilinen soitto oli ilmeisesti näitä halloween-juttuja. En ole tiennyt tarkalleen minä päivänä se on, eikä ilmeisesti muksutkaan tiedä kun tänään näin vielä jonkun sellaisen porukan pihalla.

Vierailija
120/178 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävi kaks noin kolmos-nelosluokkalaista tyttöä meidän ovella ja sanoivat "karkki vai kepponen"?. Sanoin ettei olla varauduttu mitenkään sori ja tuumasivat että "ei haittaa!" ja menivät matkoihinsa. Näillä ei ollut mitään halloween-asua edes päällä.