Mitä mieltä karkki vai kepponen-kierroksesta?
Kuuluko nykyään kulttuuriin? Avaatko heille ovea? Onko sinulla karkkia varmuuden vuoksi hankittua? Käsketkö painumaan tiehensä? Laitatko kylttiä oveen että saa tulla tai että ei saa?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten perusasenne elämään: poistetaan kaikki juhlat ja onpa kamalaa kun lapset kiertelee parilla ovella pyytämässä karkkia. Sinne hautaan niitä rahojaan kannattaakin jemmata. Inhoan tätä kulttuuria ja asenneilmapiiriä.
Onneksi meidän naapurustossa ei pipo kiristä ja lapset saa juhlia.Ihan samanlaiset ajatukset tuli mulle kun tätä ketjua luin. Onneksi pääsin muuttamaan pois Suomesta, eihän tuota negatiivisuuden keskittymää kestä hullukaan... Hyvää matkaa on Suomi on kehittymässä kulttuurilliseksi tyhjiöksi, jossa mikään ei enää ole pyhää... Surullista kerrassaan.
Tervemenoa vaan😊 Toivottavasti uudessa kotimaassasi kersat pimputtelee vähän väliä ovikelloa ja kerjäävät milloin mitäkin ja innosta hihkut että jee, ihana positiivinen elämä hurraa!
Uudessa kotimaassani on lupa olla avaamatta ovea ja usko tai älä, jopa lupa laittaa lappu ovelle jossei tuntemattomien naamat ovella kiinnosta😊 Onneksi täällä kuitenkin arvostetaan perinteitä eikä tehdä niistäkin ongelmaa, toisin kuin Suomessa. Ymmärrän ettei Halloween ole suomalainen perinne, mutta virpominen on.
varaudun ostin todella pahan hajuisia hapan silakoita liimasin purkin päälle karkki pussin siinä sitä kepposta.
Rasittavaa, että lapsiperheet yrittävät taas kerran sysätä lapsiaan muiden naamaan. Ei kiinnosta, jos et itse jaksa viettää Halloweenia yhdessä lastesi kanssa niin älä nyt ainakaan niitä tuntemattomien riesaksi sysää! Ei ole minun asia kestittää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi Espoossa sellainen jengi noin 10-12 vuotiaita illalla klo 20. Ärsytti suunnattomasti kun herättivät vauvan kun koiramme alkoi haukkumaan ovikellolle. En myöskään tiennyt että tällainen on tapana nykyään. Ei meillä mitään karkkia ollut antaa (sitäpaitsi heitä oli ainakin 8!). Itse olen aina ajatellut, että ellei itsellä ole nuoria lapsia tai teinejä, niin Halloweenia ei edes vietetä, niin miten sitä pitäisi muistaa ostella karkkia kotiin? En itse muistanut koko juhlaa!
On ollut jo vuosia.
Ovikello soi taas tiuhaan tänään. Onneksi olin varannut reilusti suklaakohvehteja.
M50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painajainen. Samoin kuin virpojat.
Lukittu alaovia karkoittaa virpojat ja virtytöt tehokkaasti.
Ei haitannut meidän naperoita.
Ihan kiva. Ei ole lapsia mutta itse olen käynyt naapurustossa jo viimeiset kolme vuotta.
N 39 v.
ruotsalaista kulttuuri ruokaa kirjoitti:
varaudun ostin todella pahan hajuisia hapan silakoita liimasin purkin päälle karkki pussin siinä sitä kepposta.
Ei olisi tarvinnut edes ostaa kun olisit vähän vilauttanut housujen resoria, sieltä sitä hapansilakan tuoksua olisi tulvinut ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tuollaista kierrosta tekee täällä niin on väärällä puolella Atlantia. Kuka täällä muka ostaa karkkeja jaettavaksi? Eri asia jos on sovittu vanhempien kanssa että kersat saa joltain tutuilta tulla inttämään. Ei kaikkea ameriikantv:ssä nähtyä tarvitse tänne kopioida. Miten on halloweenistit, joko teillä vietetään kiitospäivääkin ja heinäkuun neljättä?
Aivan varmasti niitäkin aletaan viettämään. Suomihan on tunnetusti pikku-amerikka. Massan mukana mennään taas, niin kuin halloweenista on nähty.
Suomesta puhuttiin pikku-amerikkana joskus 80-luvulla. Halloweenin vietto on ollut tiedossa vuosikymmeniä sitä ennenkin, mutta jostain syystä ei ottanut tulta ennen kuin vasta 2010-luvulla. Eli varmaan sen massan koostumuskin vaikuttaa?
En ole koskaan ennen kuullut Suomea nimitettävän "pikku-Amerikaksi", varsinkaan 80-luvulla.
Pikemminkin 80-luvulla Suomea nimitettiin Pohjolan Japaniksi.
Kasarilla ei Halloweeniä Suomessa vietetty, korkeintaan tiedettiin, että se on Amerikkalaisten viettämä juhla.
Itse en koskaan pikkupoikanakaan käynyt edes virpomassa.
Itsellä ei ole lapsia, ja vain yhden kerran olen antanut luvan virpomiseen ovelle tulleille lapsille, lähinnä kokeilun vuoksi, annoin rahaa palkaksi kun ei ollut karkkia. Mutta kun olen semmoinen vakavamielinen tyyppi, niin melko väkinäinen ja teeskentelevä olo tuli, lapsetkin taisivat pikemminkin jännittää virpomista ja varmaan katuivat että edes soittivat ovikelloa. Eipä noita ole useimpina vuosina edes ovella käynytkään.
Joskus kävi ovella myös jotain koululaisia kauppaamassa kalentereita, varmaan luokkaretkirahankeruuta, mutta en ostanut niitäkään. Koska ei ole omia lapsia, niin minusta muiden lasten luokkaretkikustannuksiin osallistuminen ei kuulu mulle. Minun aikaan koulussa rahoitettiin luokkaretket pitämällä koulussa ns. "hipat", kaikenlaista ohjelmaa johon oli pieni pääsymaksu ja esim. tietokonepelejä, joihin myös oli pääsymaksu. Ei häiritty ketään muita luokkaretken takia.
Joku tuntematon äijä tuli jonkun laittwen kera kauppaan sisäiömamittausta..
Joo ei vakuuttanut
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Arvostan suomalaista virpomista.
Arvostan suomalaista virpomista, mikäli virpomisessa noudatetaan ortodoksien tapoja. Muussa tapauksessa en!
Viimevuonna kävi lapsia ovella, meillä ei ollut karkia. Nyt varasin karkkia, mutta kukaan ei käynyt. Ensivuonna en varaa karkkia, ei tarvitse tulla kerjäämään tänne.
Vierailija kirjoitti:
En osta karkkia jaettavaksi. Jos joku soittaa ovikelloa, avaan kyllä, mutta ilmoitan ettei ole mitään annettavaa. Olen silti ystävällinen, ei ole kuitenkaan niiden lasten syy että tulevat häiriköimään, peräänkuuluttaisin tässä vanhempia. Älkää päästäkö lapsianne soittelemaan tuntemattomien ovikelloja karkkn perässä! Etenkään korona-aikaan. Jos on pakko, niin päättäkää vaikka kavereiden kesken että soittelette toistenne ovikelloja.
Oma lapsi kävi kavereiden kanssa ennalta sovituilla ovilla(lähinnä siis toistensa ja parin isovanhemmat, jotka asuvat samalla alueella). Oli lapsille tärkeä juttu, mutta ymmärrän, ettei kaikki vietä Halloweenia. Nimeomaan pitäisi olla ennalta sovitut paikat.
Mutta niin pitäisi olla myös virpoessa. Me emme vietä pääsiäistä ja silloin täytyy olla jatkuvasti avaamassa ovea ja tarjoamassa ei oota. Nykyisin olemme pois kotoa tämän kyseisen sunnuntain.
Tuntemattomien ovikelloja ei saa mennä soittelemaan, voisitteko opettaa tämän natiaisillenne! Kaikki eivät vietä eivätkä arvosta näitä kerjuujuhlia! Kiertäkää kaverit ja tutut, jättäkää muut rauhaan!
Rivitaloalueilla kuuluu kuvioon. Itselle vieraita nämä perinteet. Äiti ei koskaan pienenä laskenut "kerjuulle" niinkuin hän asian ilmaisi. Itse olen ollut valvomassa lasten kierrosta. Onhan se heitä ajatellen ilo ja iloa ei ole lapsilla liikaa
Sanoin, että Suomessa kierretään ovilla pääsiäisenä. Tervetuloa silloin. Todennäköisesti en viitsi edes avata. Harvoimpa tulevat edes.
Vierailija wrote:
Rivitaloalueilla kuuluu kuvioon. Itselle vieraita nämä perinteet. Äiti ei koskaan pienenä laskenut "kerjuulle" niinkuin hän asian ilmaisi. Itse olen ollut valvomassa lasten kierrosta. Onhan se heitä ajatellen ilo ja iloa ei ole lapsilla liikaa
Voisihan vierailu olla ilo esim. myös yksinäiselle ihmiselle, jos kyseessä olisi oikeasti sosiaalinen kanssakäyminen ja jutustelu eikä vain karkin pyytäminen.
Kuka sinä olet päättämään mikä minua häiritsee tai ei häiritse omassa kodissani?