Tunnetko yhteiskuntaluokkasi?
Tämän päivän ihmiset ovat niin sekaisin, etteivät edes tajua olevansa työväenluokkaa.
Kommentit (28)
En tiedä. Lapsuudenperheeni oli ylempää keskiluokkaa, ja itse työskentelin opiskelujen ohessa 15-21v. Sitten sain hyvin suuren perinnön ja jättäydyin pois työ- sekä opiskeluelämästä. Nyt ikää 28v ja onnistuneiden sijoitusten myötä en ole toistaiseksi tehnyt enää päivääkään töitä, eikä vielä ole aikomustakaan. Asustelen omistusasunnossani. Mitä luokkaa olen?
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistisen järjestelmän luokkapyramidi:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Pyramid_of_Capitali…
Kukas pakottaa työläiset töihin? Ei kukaan.
Siitä vain kasvattamaan naurista jota vaihdat kaverisi kanssa porkkanaan ja viljaan.
Muista kuitenkin että tuo kuvakin on tehty kapitalistin tuottamilla välineillä ja kaikki mitä teet netissä on kapitalistien ansiota.
Onnellisin on vapaa eli luokaton ihminen.
Luokkiin liittyy aina sosiaalisia odotuksia, normeja ja suoranaisia paineita, jotka ovat jokaiselle itsenäiselle sielulle ja vapaalle ajattelijalle KAUHISTUS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vain kasvattamaan naurista jota vaihdat kaverisi kanssa porkkanaan ja viljaan.
Muista kuitenkin että tuo kuvakin on tehty kapitalistin tuottamilla välineillä ja kaikki mitä teet netissä on kapitalistien ansiota.
Sehän ei toki pidä paikkaansa.
Työläinen tuon kuvan ja sen tuottamiseen tarvitut välineet on tehnyt ja keksinyt. Ei kapitalistia tarvita mihinkään. Mihin tarvitaan loista, joka imee yhdestä kupista ja sylkee osan siitä peräpäästään ulos toiseen kuppiin - jättäen valtaosan imemästään paisuttamaan omaa ruhoaan.
Kuten huomataan, ei mihinkään.
Työläinen tekee työn aina. Ei sen tekemiseksi tarvita kapitalistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei toki pidä paikkaansa.
Työläinen tuon kuvan ja sen tuottamiseen tarvitut välineet on tehnyt ja keksinyt. Ei kapitalistia tarvita mihinkään. Mihin tarvitaan loista, joka imee yhdestä kupista ja sylkee osan siitä peräpäästään ulos toiseen kuppiin - jättäen valtaosan imemästään paisuttamaan omaa ruhoaan.
Kuten huomataan, ei mihinkään.
Työläinen tekee työn aina. Ei sen tekemiseksi tarvita kapitalistia.
Työläiset voivat omistaa painotalon yhdessä (joskin toki silloin kun omistajina ovat kaikki, omistus menettää merkityksensä, mutta puhutaan nyt asian yksinkertaistamiseksi omistamisesta). Ei ole mikään luonnonlaki, että harvalukuisten kapitalistien pitäisi omistaa se painotalo.
Olen työläisperheen lapsi ja luullakseni ammatin sekä tulojen perusteella edustan alempaa keskiluokkaa. Mutta ei se tehtaan varjo ole mihinkään poistunut. Duunari mikä duunari vailla perittyä omaisuutta ja hienostuneita käytöstapoja. Maailmankuvakin vasemmalle vinksallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle oma yhteiskuntaluokkani on erittäin selvä. Eikä se oikeasti voi olla mitään muuta kuin keskiluokkaa. Olen akateemisesti koulutettu, akateemisten vanhempien lapsi, naimisissa dosentin kanssa, asunut useassa eri maassa, edustanut Suomea diplomaattitehtävässä, saamme miehen kanssa molemmat keskimääräistä parempaa palkkaa, meillä on myös suvun varallisuutta molemmilta puolilta siirretty jo meille (ja me olemme laittaneet eteenpäin lapsille), ja meillä on velattomat talot ja mökit.
Ääh, aina vaan sitä "keskiluokkaa... keskiluokkaa... keskiluokkaa... keskiluokkaa...".
En minä osaa noiden meriittien perusteella nimetä Sinun yhteiskuntaluokkaasi, mutta y r i t ä edes vähän skarpata ja sano edes muille kuuluvasi hienoon YLÄluokkaan, kun ovathan Sinulla ja miehelläsi sentään ainakin ne seikat puolellanne (siis yläluokkaisuuttanne puoltavat piirteet) että teillä on perittyä, vanhaa ja ylisukupolvista omaisuutta sekä ainakin yhden sukupolven sivistysperinnettä takananne, ja vieläpä tuo diplomaattimenneisyyskin, jota ainakin minä pidän kaikkein hienoimpana ja kadehdittavimpana asiana tuossa listassasi.
Ei, ei, ei: älä ole keski(nkertaista)luokkaa, ole yläluokkainen ja puhu sievistelevää kirjakieltä vanhahtavaan tyyliin: "Jos sen sallitte, niin kernaimmin ottaisin..." ; ...ylisummaan..." jne, varsinkin näiden junantuomien "ylempien keskiluokkaisten" matalapalkkamaisterien paikallaollessa ja kuullessa / lukiessa: ihan vain niiden hampaitten narskutukseksi ja fittuiluksi niille. Provosoi niitä aina ja joka tilanteessa. Ja pyydä että miehesi alkaa käyttää sellaista vanhan kartanonisännän kävelykeppiä sekä monokkelia, vaikka hän ei kumpaakaan tarvitsisikaan.
Kannustukseni ja yllytykseni Sinulle ja miehellesi yläluokkaan - noiden keskiluokkaisten kiusaksi - täältä alaluokasta käsin.
Yleensä kun AV:lla keskustellaan yhteiskuntaluokista, sitä ei yllätys, yllätys, määritäkään palkka tai omaisuus vaan koulutustaso. Vuokralla-asuva ja kaupankassalla käsiään heilutteleva maisteri on yläluokkaa ja omistustalossa asuva, 100.000€ vuodessa ansaitseva insinööri on korkeintaan alempaa keskiluokkaa.