Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntemukset, kun vanhemmat erosivat

Vierailija
15.11.2023 |

Miltä tuntui, kun sait tietää, että vanhempasi eroavat? Minkä ikäinen tuolloin olit? Entä sen jälkeen? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat aina asuneet erillään, joten asia on ollut minulle itsestäänselvyys. Isän ja äitipuolen ero oli neutraali asia. Äitipuoli muutti pois mutta yhteydenpito jatkui edelleen ja sain pikkusiskon.

Vierailija
2/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin sitä koko lapsuuteni. Olin 11v kun vihdoin erosivat, ja olin helpottunut ja onnellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, siitä on jo 44 vuotta ja olin silloin aika nuori,

Vierailija
4/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt?

Vierailija
5/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16, kyllä tuntui pahalta. Meille lapsille jäi huoli isän pärjäämisestä. Hän ei ollut työnsä vuoksi juurikaan kotitöitä tehnyt. Meidän nuoruus loppui siihen. Ensimmäisen joulun muistan ikuisesti, joulut tai muut perheen traditiot eivät olleet enää samoja. Siteet katkesivat myös osaan sukulaisista. Minusta ihmiset eroavat aivan liian helposti. Ja toisaalta mennään yhteen liian kevein perustein. 

Vierailija
6/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottunut. Ikä 9v.

Vierailija
7/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 16, kyllä tuntui pahalta. Meille lapsille jäi huoli isän pärjäämisestä. Hän ei ollut työnsä vuoksi juurikaan kotitöitä tehnyt. Meidän nuoruus loppui siihen. Ensimmäisen joulun muistan ikuisesti, joulut tai muut perheen traditiot eivät olleet enää samoja. Siteet katkesivat myös osaan sukulaisista. Minusta ihmiset eroavat aivan liian helposti. Ja toisaalta mennään yhteen liian kevein perustein. 

Huoli isän pärjäämisestä? Eli siis kuka oli aiemmin hoitanut kaikki ne kotityöt jne? Entä millainen työ on sellainen ettei juuri kotitöitä tehdä?

Vierailija
8/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotias. Olin todella helpottunut, olin toivonut sitä jo pitkään. Isäni joi, ei ollut ollenkaan pahapäinen, mutta se jokapäiväinen jännitys ja ällöttävyys oli siinä. Äiti varmaan kuvitteli ettei lapset huomaa mitään, mutta kyllä me huomattiin.

Vierailija
9/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, olin 2v. Isä sössi oman elämänsä monella tavalla. Sai vähän ennen kuolemaansa toisen lapsenkin. Isä kuoli alle neljäkymppisenä ollessani ala-asteikäinen. Muistan olleeni jollain tavalla helpottunut.

Vierailija
10/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotus, helpotus ja helpotus.

Olin 16. Oikea aika erolle olisi ollut noin 15 vuotta aiemmin, kun toisen vanhempani todellinen luonne selvisi syntymäni jälkeen. Yksi eroyritys oli ollessani 8-vuotias, mutta se kuivui kokoon, koska jälleen oli yksi lapsi tuloillaan entisten lisäksi.

Lähtekää väkivaltaisista suhteista enemmin kuin myöhemmin tai vähintään lopettakaa lisääntyminen, jos ette aio erota. Yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua katsomaan sellaista touhua. Se jo itsessään aiheuttaa lapsille ongelmia, vaikka lapsi jätettäisiin rauhaan. 

Vierailija
11/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotus! Isäni oli väkivaltainen juoppo ja olin todella onnellinen, kun vanhemmat vihdoin erosivat. Olin 8v

Vierailija
12/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eroilevat nykyään niin helposti. Epävakaat rakkauteen kyvyttömät ovat syyntakeettomia tuohon omalla tavallaan. Hoitoa he tarvitsisivat eroilun sijaan.

Vierailija
13/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 5-6-vuotias. En oikein ajatellut asiasta mitään muuta kuin, että muistan kuinka kivaa oli kun oli kaksi kotia. Näimme molempia vanhemmistamme usein ja säännöllisesti. Vanhempana olen huomannut kuinka onnellisia vanhempani ovat erillään uusien kumppaniensa kanssa.

Vierailija
14/22 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista fiiliksiä. 

Vierailija
15/22 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen fiilis. Kotona oli jälleen turvallista.

Vierailija
16/22 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli väkivaltainen, 

Äitini juoppo,

Eivät eronneet.

Vierailija
17/22 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 15-vuotias kun vanhemmat erosivat ja tunsin ihan valtavaa helpotusta. Tuntui kuin raskas taakka olisi pudonnut harteilta ja kotona pystyi vihdoin hengittämään. Se ahdistava, jännittynyt ilmapiiri siitä kun kaksi keskenään toimeentulematonta ihmistä yrittää leikkiä pariskuntaa oli ihan järkyttävä.

Jälkikäteen vanhemmat ovat toistelleet sitä, että olisi pitänyt erota aiemmin, mutta halusivat odottaa siihen kun me lapset olemme vähän vanhempia. Tuntuu, että monet vanhemmat aliarvioivat pahasti lastensa käsityskykyä siitä mikä on todellinen tilanne kotona.

Vierailija
18/22 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko pysyneet mieleltänne terveinä???

Vierailija
19/22 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko pysyneet mieleltänne terveinä???

Olen, kun ei tarvinut koko lapsuutta ja nuoruutta pelätä kotona.

Vierailija
20/22 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama homma paitsi ettei kyllä ollut lisään huolta isän pärjäämisestä. Siinä sai isä opetella kotityöt, kuten jokaisen aikuisen kuuluu.

Oli ihanaa nähdä äiti onnellisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän