Vauvasanasto oksettaa
Plussata, raskautua, ovislimoitella, vaunutella, sylitellä, perhepeditellä, etupyllyillä JA PIENI IHME!!!
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:05"]Äityli, poppa (kuka senkin on keksinyt?!) tai ettei puhuta asioista niiden nimellä. Ei tarvitse mitään rivoja keksiä, mutta räkä on räkää, ei nuhaa tms, pojilla on pippeli ja tytöillä pimppi. Ei kaikki ole vaan peppua tms. [/quote] Poppa on paljon helpompi pienen lapsen sanoa kuin kuuma. Siksi poppa ja kun lapsi on isompi osaa ja ymmärtää paremmin voi opettaa, että se on myös kuuma. Meillä 1,5v osaa sanoa jos ruoka tai joku on liian kuumaa, sanoo poppa. Itse kun sanon, että joku on kuumaa sanon esimerkiksi ei voi vielä syödä se on kuumaa ja siihen perään sen poppa. Lapsi käyttää sitten sitä poppaa pelkästään, kun ei osaa vielä sanoa kuuma.
[/quote]
Hirmu kätevää. Ei tuo kuuma ole mikään erityisen vaikea sana, monet 1,5 vuotiaat kun jo puhuvat jopa lyhyitä lauseita. Mun veli osasi 1,5 vuotiaana sanoa jo poliisi...En sitten tiedä olisiko ollut helpompi sanoa kyttä
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 19:34"]Tissittely. Aamutissi, yötissi, jne... Tissitakiainen. Tissin syönti (maitoa kai sitä silloinkin syödään!). Oikeasti, milloin muka tissisanasta tuli ns. salonkikelpoinen? [/quote] Juu, ja "Otatko tissiä?" tai "Otatko mammaa/nannaa?" yms. Miksei vaan "Otatko maitoa?"
[/quote]
Ei kai kukaan oikeasti sano "Otatko mammaa?" tai "Otatko nannaa?". YÖKS!
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:35"]
Masuasukki on ylivoimasesti kaamein sana jonka tiedän :D
[/quote]
Ja vauvaMASSU.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:37"]
Miksi puklua pitäisi sanoa? Mä en edes tiedä toista nimitystä kun eihän se oksennustakaan ole?
[/quote]
Oksennustahan se on, siinä missä vauvan ulostekin on ulostetta, vaikka sitä kuinka sanoisi hunajapyllyn söpökakkulipökkyliksi. Meinaatko, että "puklu" on virallinen termi?
Mutta sano pukluksi ihan rauhassa vaan... on se silti pöljä sana.
[/quote]
Virallinen termi on pulautus, ei oksennus, koska se ei ole oksennusta. :)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:12"]
Ja onko mitään niin oksettavaa kuin itsestään puhuminen kolmannessa persoonassa lapsille. "Ootas kun äiti laittaa sulle pipon!" Vauvoilla nyt ehkä vielä menee (niin turhaa kun onkin), mut jumalauta jollain kolmivuotiailla.
[/quote]
tää lista on ihan täynnä kamalia sanoja ja sanontoja! mutta olen vähän eri mieltä tosta . siihen asti kunnes lapsi oppii puhumaan kannattaa käyttää selkeästi lapsen kuullen noita äiti tekee ja isi laitaa muotoja.. puhumisen oppimisen jälkeen mä olen kyllä mä ja puhun ensimmäisessä persoonassa ..
Mä itseasiassa oln sitkeästi yrittänyt opettaa lapselle esim. koira ja kuuma.
Koiran yhteydessä monesti tuli tietysti sanottua hau-hau, josta seurasi se, että lapsi sanoo koiraa nimellä hauauaua. Mä siirryin suosiolla hauvaan. Kuumasta puhuminen puolestaan aiheutti vain ihmettelevän katseen, ja sitten kun jonkun kerran erehdyin sanomaan poppa, se menikin perille, tai tulee ainakin ulos. Eli nyt lapsi koskee kuumaa patteria ja sanoo poppa...
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:37"]
Nojoo, tietyt asiat ja lässytys on turhaa, mutta lukekaa muutakin kuin nettiä, niin löytyy syy itsestään puhumiseen kolmannessa persoonassa.
[/quote]
Voisko joku avata tätä vähän? Mä en tiennyt, että siihen on joku syy :D
Tosin mä puhun kissallenikin aina itsestäni kolmannessa persoonassa, joten en osaa ärsyyntyä siitä...
Mä vihaan kaikkia ällösöpöjä lempinimiä sikiölle. Kaikki masuasukit, kirput, pavut, yms.
Masuasukki, vauvamasu, masu, massu, massukka.
Mutta kaikista pahin on "tämä mamma". Voi jeesuskristus mä näen punaista kun joku kirjoittaa Facebookiin: "tämä mamma lähtee viihteelle!!"
Joo, minuakin kiinnostaisi kuulla, onko itsestään kolmannessa persoonassa puhumiselle joku erityinen syy. Minusta se ei koskaan vain alkanut tuntua luontevalle, niin olen aina itse puhunut lapselle ensimmäisessä persoonassa niinkuin kaikille muillekin ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:12"]
Minä en ymmärrä sitä, että vanhemmat puhuvat vauvan kielellä. Esimerkiksi jos lapsi sanoo "vetta" vessan tilalta, niin jotkut vanhemmat omaksuvat sanan vetta ja sanovat lapselle vaikkapa että "mennään vettaan". Siis miten se lapsi oppii sen oikeen tavan lausua, jos vanhempi ei edes korjaa?
[/quote]
Sama syy kun muussa lässytyksessä. Ei välitetä siitä että lapsesta joskus on tulossa aikuinen vaan lapsi on aikuisen oma söpö pehmolelu. Ei niin etteikö kasvatus ole muuten ok, mutta lässytys on merkitsevää vain aikuiselle itselleen. Lapsi itse kyllä tajuaa kun puhuu normaalisti ja siitä on enemmän hyötyäkin.