Vauvasanasto oksettaa
Plussata, raskautua, ovislimoitella, vaunutella, sylitellä, perhepeditellä, etupyllyillä JA PIENI IHME!!!
Kommentit (90)
Eturessu, etupylly, neitiseni ja yleensä se tapa puhua lapsesta, lapsen läsnäollessa. Kyllä kolmivuotiaalle voi puhua kuin ihmiselle, ei tartte mutristaa huulia ja sirkuttaa ettei kakara vaan pahastu. Huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:05"]Äityli, poppa (kuka senkin on keksinyt?!) tai ettei puhuta asioista niiden nimellä. Ei tarvitse mitään rivoja keksiä, mutta räkä on räkää, ei nuhaa tms, pojilla on pippeli ja tytöillä pimppi. Ei kaikki ole vaan peppua tms.
[/quote]
Poppa on paljon helpompi pienen lapsen sanoa kuin kuuma. Siksi poppa ja kun lapsi on isompi osaa ja ymmärtää paremmin voi opettaa, että se on myös kuuma. Meillä 1,5v osaa sanoa jos ruoka tai joku on liian kuumaa, sanoo poppa. Itse kun sanon, että joku on kuumaa sanon esimerkiksi ei voi vielä syödä se on kuumaa ja siihen perään sen poppa. Lapsi käyttää sitten sitä poppaa pelkästään, kun ei osaa vielä sanoa kuuma.
[/quote]
Häh? Eihän kuuma ole mitenkään vaikea? Tuo poppa ja pipi on niin täysin turhia! Ja hauva.
Jännää, että tämmöset asiat voi ärsyttää jotakuta niin kamalasti. Ei mua ärsytä kuin ehkä se prinsessasta puhuminen. Harva meistä on siniverisiä :)
olen lapseton enka ole naista aiemmin kuulutkaan, mutta en ymmarra yhtaan mika tuossa on niin arsyttavaa? kuulostatte ylimielisilta ja itseaan taynna olevilta. nostatte itsenne jalustalle kun kielenkayttonne on aikuismaisempaa kuin sellaisella joka puhuu lapselle lapsen tavoin? mita haittaa tuosta on vaikka sattuisi lapselle lassyttamaankin? lapsiahan ne on.
Tissittely. Aamutissi, yötissi, jne... Tissitakiainen. Tissin syönti (maitoa kai sitä silloinkin syödään!). Oikeasti, milloin muka tissisanasta tuli ns. salonkikelpoinen?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:37"]
Esikko ja tosikko, näitä en voi sietää!! Mikä kolmas lapsi sitten on??
[/quote]
kosikko? :D
[/quote]
Tai kolikko
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 16:57"]
Esikko ja tosikko, näitä en voi sietää!! Mikä kolmas lapsi sitten on??
[/quote]
kosikko? :D
[/quote]
Tai kolikko
[/quote]
Moni sanoo juniori. "Esikko ja tosikko kerhossa, mammalla laatuaikaa juniorin kanssa <3 <3"
Vauvaliimaa ja tarrasukkia, siis oikeesti wtf
Minä en ymmärrä sitä, että vanhemmat puhuvat vauvan kielellä. Esimerkiksi jos lapsi sanoo "vetta" vessan tilalta, niin jotkut vanhemmat omaksuvat sanan vetta ja sanovat lapselle vaikkapa että "mennään vettaan". Siis miten se lapsi oppii sen oikeen tavan lausua, jos vanhempi ei edes korjaa?
Neuvolantäti
Tissittely
Sormiruokailu (vauvantahtisesti, tietenkin)
Vaippapylly, hyvä ettei paskapylly? :D
Vaunuilu, mammakahvit
Neuvolamittojen julistaminen Facessa (ketä kiinnostaa kuukausittaiset sentti- ja grammatiedot?)
Tarrasukkien toivottelu sydämien kanssa <3
"Näkyykö kaks viivaa?"
Taikamuki, bomba (vai mikä bambu-tuoli onkaan)
Roskishaamu
jne.
Sitten vielä erikseen synnytykseen liittyvät revittelyt, viimeksi jossain Me&I -kutsuilla joku saatanan mamma väkipakolla halusi aloittaa keskustelun jälkivuodosta ja soppa oli valmis. Loppuaika menikin sitten naapurin Minnojen synnytysjorinoita ihmetellessä.... Aaaaaaaa. Ei TAAS. Itsellä on pari synnytystä takana ja olen ne kavereilleni kertaalleen käynyt läpi. Ei nyt enää viitsisi tuntemattomien kanssa alkaa vertailla ponnistusvaiheita, epparihaavojen paranemisia ja maidon herutteluja.
Masuasukki on ylivoimasesti kaamein sana jonka tiedän :D
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 18:31"]
Miksi puklua pitäisi sanoa? Mä en edes tiedä toista nimitystä kun eihän se oksennustakaan ole?
[/quote]
Oksennustahan se on, siinä missä vauvan ulostekin on ulostetta, vaikka sitä kuinka sanoisi hunajapyllyn söpökakkulipökkyliksi. Meinaatko, että "puklu" on virallinen termi?
Mutta sano pukluksi ihan rauhassa vaan... on se silti pöljä sana.
[/quote]
Pakko myöntää että olen luullut että vauvan puklu ei ole oksennusta koska se näyttää ja haisee ihan maidolta :)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 19:34"]Tissittely. Aamutissi, yötissi, jne... Tissitakiainen. Tissin syönti (maitoa kai sitä silloinkin syödään!). Oikeasti, milloin muka tissisanasta tuli ns. salonkikelpoinen?
[/quote]
Juu, ja "Otatko tissiä?" tai "Otatko mammaa/nannaa?" yms. Miksei vaan "Otatko maitoa?"
Ei ole enää varsinaisesti vauvasanastoa mutta inhoan sanaa koulukas! Tulee mieleen joku eläin.