Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...
Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?
Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.
Kommentit (710)
Siskoni on samanlainen, vaikka kenelläkään muulla suurehkossa sisarusparvessamme ei ole vaikeuksia käyttää rahaa järkevästi ja tulojensa mukaan. Saman järkevän kotikasvatuksen olemme saaneet, vaikka moni täällä pistääkin asian kasvatuksen piikkiin.
Sisko ei ole kiinnostunut ruoasta tai ruoanlaitosta, joten syö pelkkiä eineksiä, mikä on sekä kallista että epäterveellistä. Lisäksi heräteostelee kaiken aikaa kivannäköisiä vaatteita ja muuta tavaraa, jota ei välttämättä tule koskaan käyttämään.
Minun on todella vaikea ymmärtää tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.
Mulla on ihan sama. Olen työkyvytön ja riippuvainen toimeentulotuesta. Minun on ihan turha säästää mihinkään, koska säästöt vähentävät seuraavaa toimeentulotukea.
Mihin säästäisin? Asuntoon? No ei tule koskaan mahdolliseksi mikään oma asunto.
Ulkomaanmatkaan. Harrastusvälineisiin. Lemmikkieläimeen ja sen kuluihin. Pahan päivän varalle, niin että yksi hajonnut pesukone ja yksi sairaalalasku ei kaada taloutta.
Vai onko niin köyhä, ettei ole mielikuvitustakaan.
Vaikka näinhän köyhällä on. Yksi selitti minulle, että hän ei tajua miksi minä opiskelen, kun töistä saa paremmin ja työttömänäkin. Yhä on työtön 20 v myöhemmin, ja minä hyväpalkkaisessa työssä. Se on sitä näköalattomuutta, joka tekee köyhästä köyhän.
Kun ei se säästäminen onnistu toimeentulotuella. Varmasti lähes jokaisella jokin haave, jota varten säästäisi, jos se olisi mahdollista.
Minä olen kyllä onnistunut säästämään toimeentulotuestakin. Toimeentulotukiasiakkaalle maksetaan asumiskulut, sähkö, lääkkeet, lääkärikäynnit, lapsille jopa harrastus jne. Ja sen jälkeen vielä satoja euroja (yksinasuvalle, perheelle tietysti enemmän) humputtelurahaa. Aika tuhlaavasti saa elää jos kaikki menee.
Kuka vain voi elää muutaman kuukauden toimeentulotuella jos on valmiiksi kaikki tarpeellisimmat jutut hankittuna. Säästäminen käy vaikeammaksi mitä kauemmin joutuu olemaan tukien varassa. Siitä rahasta täytyy maksaa myös vaatteet, hygieniatuotteet, puhelin- ja nettilasku, vakuutukset, matkakulut, hiustenleikkuut, siivoustarvikkeet, joskus uusia kodinkoneita ja pienkoneita, ja kaikki muut käyttötavarat, joista kertyy äkkiä tuntuva summa. Ei siitä loppujen lopuksi jää juurikaan tuhlattavaa.
Kyllä minulle vaan on jäänyt paljonkin säästöön. Olen elänyt pidempäänkin toimeentulotuen varassa että tiedän kyllä millaista se on.
Vaatteisiin ei minulla mene paljoa rahaa kun hyödyntää tarjoukset. Kengät 20-50 euroa/pari ns. merkkikenkiä mutta tarjouksesta. Takki 50 €, nyt jo viidettä vuotta käytössä, neuleet korkeintaan 20 €/kpl, farkut 30-50 € jne.
Ostan kaikki vaatteet uutena mutta etsin aina siis tarjoukset. Esimerkiksi viimeksi tilasin Saksan Amazonista housut 15 eurolla postikuluineen, Suomessa hinta 45 euroa.
Hygieniatuotteet, hammastahna 1 €, kestää kuukauden, shampoo, hoitoaine ym. 1 €/pullo, kestää kauan, pyykinpesuaine korkeintaan 2 €/litra, kestää kuukausia, huulirasva 1 €, erilaiset voiteet muutaman euron jne. Ei näihin paljoa mene rahaa
Puhelinlasku alle 10 €/kk, netti kuuluu vuokraan
Kotivakuutus huomioidaan toimeentulotuessa eli se ei maksa TT-tukiasiakkaalle mitään, minulla ei muita vakuutuksia. Jos joskus tarvitsee esimerkiksi matkavakuutuksen niin se maksaa noin 15 €/viikko
Ei matkakuluja työttömällä
Hiustenleikkuu itse tai pyytää vaikka kaveria auttamaan (ei tarvitse olla kampaaja ammatiltaan), pitkät hiukset helppoa leikata itsekin
Siivoustarvikkeet tarjouksesta, pesuaineet ym. kestää pitkään
Kodinkoneista jos pesukone hajoaa niin talon pesutupa on käytössä, jos jääkaappi, hella tms. niin vuokranantaja hankkii uudet
Pölynimuri uutena alle 100 € jos entinen hajoaa, leivänpaahtimia yms. saa kympillä
Jos tietokone hajoaa niin uuden ostan säästöillä, samoin television
Itse ainakin olen pärjännyt todella hyvin. Mielestäni toimeentulotuen asiakkaan ei pidäkään elää mitään ns. keskiluokkaista elämää. Se on viimesijainen tuki.
Jos verrataan vaikka työtöntä tai muuten kotona olevaa toimeentulotukea saavaa ja pienituloista työssäkäyvää (jolla tulot juuri sen verran korkeat että ei tt-tukea saa) niin kyllä sillä työssäkäyvällä on paljon tiukempaa.
Maksaa kaikki lääkärikäynnit ym. itse, työmatkakulut, ei voi hyödyntää samalla tavalla ruokakauppojen tarjouksia kuin kotona oleva, pitää olla paremmat, siistit vaatteet jne.
Itse voin lähteä rönttävaatteissa aamulla kierrokselle kiertämään kauppojen tarjoukset. Täällä on esimerkiksi K-kaupassa aina aamulla tosi hyviä tarjouksia.
Ja varmasti jollain toisella toimeentulotukea saavalla voi olla tiukkaa. Jos on lemmikkejä, auto, maksullinen harrastus tms. niin kyllähän noihin menee paljon rahaa.
Luin muutama vuosi sitten nuorenparin nettiavautumisen, jossa heillä oli pari euron kolikkoa ja kauhea nälkä. Sen sijaan, että he olisivat ostaneet makaronipussin ja vaikka tonnikalaa tomaattisessa kastikkeessa, he ostivat kaksi tikkaria, koska ei ollut rahaa ruokaan.
Juttu jäi mieleen, koska se palaa aina mieleen nähdessäni pastahyllyillä makaronipussin,
jonka hinta on 30 senttiä...
Opiskeluajoilta jäi tapa laittaa edullisesti ruokaa, leivätkin leivottiin itse. Koska lapsiakin tuli, piti tehdä kunnon ruokaa joka päivä.
Tapa on jäänyt, vaikkei enää tarvitse laskea joka senttiä. Tehdään itse aika pitkälti samaan tyyliin arkiruoka. Viikonloppuisin saatetaan vähän "revitelläkin", mutta tavallinen ruoka, vaikka kalasoppa pakasteseistä, maistuu kyllä sunnuntainakin - ja riittää vielä maanantaillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se ongelma onkin. Nähdään vain yksi valmisateria. Mutta montako kertaa siitä ateriasta syö? Kun rahaa on vähän (tai haluaa muusta syystä säästää), ostetaan valmiin einesnakkikeiton sijasta nakkeja, perunaa, porkkanaa ja sipuli (ihan tavallinen keltasipuli käy oikein hyvin) ja tehdään kattilallinen nakkikeittoa. Mausteita et oikeastaan tarvitse muuta kuin mustapippuria ja suolaa. Niillä pärjää jo varsin hyvin.
Siitä huolimatta sitä nakkikeittoa ei pysty tekemään 2,5€ budjetilla.
Mulla ei ole tietoa Lidlin hinnoista, mutta Cittarista (katsoin Espoon Ison Omenan Cittarin hintoja) näkyisi olevan näin:
- 1 keltasipuli 0,20€
- 1 kg kiinteitä perunoita 0,85 €
- 2 porkkanaa (noin 200g) 0,20€
- paketti nakkeja (300g) 0,85 €
Yhteensä 2,10 €.
Hyvää tietoa. Kuinkahan monta annosta tuosta tulee, eli mikä on hinta per annos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti "kaveris"ei lähde enää ikinä seurassasi kauppaan,tai oikeastaan mihinkään muuallekaan, jos nyt edes on olemassa, etkä ole vain oikeistolainen provoaja... Oma henkinen kuorma keveni kummasti, kun älysin vihdoin jättää edes nämä jeesustelevat köyhien "neuvojat"elämästäni pois. Ihanaa käyttää vähät rahansa minne huvittaa vailla jatkuvaa kontrolloimista ja syyllistämistä. Suosittelen lämpimästi muillekin!
Taloudellinenkin väkivalta on väkivaltaa. Ja kyllähän yhteiskuntakin jo syyllistää naurettvana pienistä tuista koko ajan ja uhkaillaan niiden leikkamisilla ja lopettamisella, on siinäkin jo tarpeeksi kestämistä ilman tämänkaltaisia "kavereita"!!!
No, tilanteessa jossa haluaa käyttää rahansa miten haluaa, ei kannata voivotella rahapulaa ystävilleen. Sillähän tuosta pääsee.
Itse ainakin jos olisin tuo kaveri, niin arvostaisin neuvoja. Voi olla, että ei itsekään ole kiinnittänyt huomiota tuhlaavaisuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.
Mulla on ihan sama. Olen työkyvytön ja riippuvainen toimeentulotuesta. Minun on ihan turha säästää mihinkään, koska säästöt vähentävät seuraavaa toimeentulotukea.
Mihin säästäisin? Asuntoon? No ei tule koskaan mahdolliseksi mikään oma asunto.
Ulkomaanmatkaan. Harrastusvälineisiin. Lemmikkieläimeen ja sen kuluihin. Pahan päivän varalle, niin että yksi hajonnut pesukone ja yksi sairaalalasku ei kaada taloutta.
Vai onko niin köyhä, ettei ole mielikuvitustakaan.
Vaikka näinhän köyhällä on. Yksi selitti minulle, että hän ei tajua miksi minä opiskelen, kun töistä saa paremmin ja työttömänäkin. Yhä on työtön 20 v myöhemmin, ja minä hyväpalkkaisessa työssä. Se on sitä näköalattomuutta, joka tekee köyhästä köyhän.
Kun ei se säästäminen onnistu toimeentulotuella. Varmasti lähes jokaisella jokin haave, jota varten säästäisi, jos se olisi mahdollista.
Minä olen kyllä onnistunut säästämään toimeentulotuestakin. Toimeentulotukiasiakkaalle maksetaan asumiskulut, sähkö, lääkkeet, lääkärikäynnit, lapsille jopa harrastus jne. Ja sen jälkeen vielä satoja euroja (yksinasuvalle, perheelle tietysti enemmän) humputtelurahaa. Aika tuhlaavasti saa elää jos kaikki menee.
Kuka vain voi elää muutaman kuukauden toimeentulotuella jos on valmiiksi kaikki tarpeellisimmat jutut hankittuna. Säästäminen käy vaikeammaksi mitä kauemmin joutuu olemaan tukien varassa. Siitä rahasta täytyy maksaa myös vaatteet, hygieniatuotteet, puhelin- ja nettilasku, vakuutukset, matkakulut, hiustenleikkuut, siivoustarvikkeet, joskus uusia kodinkoneita ja pienkoneita, ja kaikki muut käyttötavarat, joista kertyy äkkiä tuntuva summa. Ei siitä loppujen lopuksi jää juurikaan tuhlattavaa.
Kyllä minulle vaan on jäänyt paljonkin säästöön. Olen elänyt pidempäänkin toimeentulotuen varassa että tiedän kyllä millaista se on.
Vaatteisiin ei minulla mene paljoa rahaa kun hyödyntää tarjoukset. Kengät 20-50 euroa/pari ns. merkkikenkiä mutta tarjouksesta. Takki 50 €, nyt jo viidettä vuotta käytössä, neuleet korkeintaan 20 €/kpl, farkut 30-50 € jne.
Ostan kaikki vaatteet uutena mutta etsin aina siis tarjoukset. Esimerkiksi viimeksi tilasin Saksan Amazonista housut 15 eurolla postikuluineen, Suomessa hinta 45 euroa.
Hygieniatuotteet, hammastahna 1 €, kestää kuukauden, shampoo, hoitoaine ym. 1 €/pullo, kestää kauan, pyykinpesuaine korkeintaan 2 €/litra, kestää kuukausia, huulirasva 1 €, erilaiset voiteet muutaman euron jne. Ei näihin paljoa mene rahaa
Puhelinlasku alle 10 €/kk, netti kuuluu vuokraan
Kotivakuutus huomioidaan toimeentulotuessa eli se ei maksa TT-tukiasiakkaalle mitään, minulla ei muita vakuutuksia. Jos joskus tarvitsee esimerkiksi matkavakuutuksen niin se maksaa noin 15 €/viikko
Ei matkakuluja työttömällä
Hiustenleikkuu itse tai pyytää vaikka kaveria auttamaan (ei tarvitse olla kampaaja ammatiltaan), pitkät hiukset helppoa leikata itsekin
Siivoustarvikkeet tarjouksesta, pesuaineet ym. kestää pitkään
Kodinkoneista jos pesukone hajoaa niin talon pesutupa on käytössä, jos jääkaappi, hella tms. niin vuokranantaja hankkii uudet
Pölynimuri uutena alle 100 € jos entinen hajoaa, leivänpaahtimia yms. saa kympillä
Jos tietokone hajoaa niin uuden ostan säästöillä, samoin televisionItse ainakin olen pärjännyt todella hyvin. Mielestäni toimeentulotuen asiakkaan ei pidäkään elää mitään ns. keskiluokkaista elämää. Se on viimesijainen tuki.
Jos verrataan vaikka työtöntä tai muuten kotona olevaa toimeentulotukea saavaa ja pienituloista työssäkäyvää (jolla tulot juuri sen verran korkeat että ei tt-tukea saa) niin kyllä sillä työssäkäyvällä on paljon tiukempaa.
Maksaa kaikki lääkärikäynnit ym. itse, työmatkakulut, ei voi hyödyntää samalla tavalla ruokakauppojen tarjouksia kuin kotona oleva, pitää olla paremmat, siistit vaatteet jne.Itse voin lähteä rönttävaatteissa aamulla kierrokselle kiertämään kauppojen tarjoukset. Täällä on esimerkiksi K-kaupassa aina aamulla tosi hyviä tarjouksia.
Ja varmasti jollain toisella toimeentulotukea saavalla voi olla tiukkaa. Jos on lemmikkejä, auto, maksullinen harrastus tms. niin kyllähän noihin menee paljon rahaa.
Muuten hyvä viesti, mutta kaikissa taloissa ei ole pesutupaa. Meillä ei ole ja on kyllä suuri harmi. Käyttäisin tosi mielelläni jos olisi mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se ongelma onkin. Nähdään vain yksi valmisateria. Mutta montako kertaa siitä ateriasta syö? Kun rahaa on vähän (tai haluaa muusta syystä säästää), ostetaan valmiin einesnakkikeiton sijasta nakkeja, perunaa, porkkanaa ja sipuli (ihan tavallinen keltasipuli käy oikein hyvin) ja tehdään kattilallinen nakkikeittoa. Mausteita et oikeastaan tarvitse muuta kuin mustapippuria ja suolaa. Niillä pärjää jo varsin hyvin.
Siitä huolimatta sitä nakkikeittoa ei pysty tekemään 2,5€ budjetilla.
Mulla ei ole tietoa Lidlin hinnoista, mutta Cittarista (katsoin Espoon Ison Omenan Cittarin hintoja) näkyisi olevan näin:
- 1 keltasipuli 0,20€
- 1 kg kiinteitä perunoita 0,85 €
- 2 porkkanaa (noin 200g) 0,20€
- paketti nakkeja (300g) 0,85 €
Yhteensä 2,10 €.Hyvää tietoa. Kuinkahan monta annosta tuosta tulee, eli mikä on hinta per annos?
Riippuu siitä, kuinka isoja annoksia syö. Olen 60 v nainen ja mulle tuosta riittää 4-5 ateriaa. Yhden annoksen hinaksi siis tulee 0,42 - 0,53€. Jos tähän laskee mukaan ne jonkun kaipaamat lihaliemikuutiotkin eli 12 kpl pakkaus maksaa 0,69€ ja tuohon soppaan menee 2 lihaliemikuutiota, niin sopan edellyttämät lihaliemikuutiot maksavat 0,12€ per kattilallinen ja 0,02- 0,03€ per annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liemikuutioita ei tarvita yhtään mihinkään. Mustapippuria ja suolaa tarvitsee, mutta niitä ei tarvitse ostaa jokaista ruokaa varten erikseen.
Onneks ei tarvi sun kokkailuja syödä
Ei kai kokit ainakaan käytä mitään liemikuutioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liemikuutioita ei tarvita yhtään mihinkään. Mustapippuria ja suolaa tarvitsee, mutta niitä ei tarvitse ostaa jokaista ruokaa varten erikseen.
Vain urpot pilaa ruokansa noilla kuutioilla.
Väljää nakkikeittoa pakkaseen, jossa ihan liikaa perunaa ja maustaa ei saa. Noista raaka-aineista ei kyllä millään suolalla ja mustapippurilla loihdita maukasta ateriaa. Tuommoinen roopeankkailu on kyllä vajakeiden hommaa. Jos kotiruokaa teen, niin missään nimessä en käytä aikaa ja rahaa siksi että saan kasan paskaa, saati sitten jotain järjettömiä määriä säilöön ellei ole joku vakava poikkeustilanne.
Tuosta aiemmasta vessapaperivatvomisesta tuli mieleen. Vuosia sitten jossain tosi-tv-ohjelmassa nuori blondi katsoi sinkkumiehen vaatekaappiin. Yläkaapista paljastui massiivisen kokoinen, avattu wc-paperipakkaus. Nainen naureskeli, että onkohan miehellä vatsa sekaisin, kun niin iso paketti paperia odottelee.
Ihmettelen tuota kommenttia edelleen. Miksei yksinasuva voisi ostaa parin kuukauden papereita kerralla, jos kerran säilytystilaa löytyy? Pitäisikö ostaa viikottain pienempiä nyssäköitä, joihin kuluu sekä enemmän rahaa, mutta myös enemmän pakkausmateriaalia?
Varmaan ollut aiemmin paremmissa varoissa, tai vanhemmat sponsoroineet ruuat niin pitkään että ei yksinkertaisesti ole oppinut säästäväisiä ostotapoja. Itse inhoan ruokaostosten tekemistä ja haluan suoriutua siitä mahdollisimman vähällä ajattelulla, ja sen takia en katso hintoja enkä osta järkevästi. Mutta nyt minulla onkin varaa siihen, opiskeluaikoina toki oli pakko laskea mihin on varaa. Mutta jos nyt muuttuisin köyhäksi, varmaan vanhasta tottumuksesta jatkaisin jonkin verran mitä sattuu ostelua.
Vierailija kirjoitti:
Väljää nakkikeittoa pakkaseen, jossa ihan liikaa perunaa ja maustaa ei saa. Noista raaka-aineista ei kyllä millään suolalla ja mustapippurilla loihdita maukasta ateriaa. Tuommoinen roopeankkailu on kyllä vajakeiden hommaa. Jos kotiruokaa teen, niin missään nimessä en käytä aikaa ja rahaa siksi että saan kasan paskaa, saati sitten jotain järjettömiä määriä säilöön ellei ole joku vakava poikkeustilanne.
Paremmalta se silti maistuu kuin nuo verrokkina olevat eines-nakkikeitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
2,5 eurolla ei saa mitään. Nakkikeitto? Prismasta halvin nakkipaketti 0,85€, kotimainen kevytnakki. Tulee aika köyhä keitto.
Jos aikoo kokata jotain hyvää ja terveellistä muutamaksi päiväksi niin se on yllättävän kallista. "Heitä vähän kevätsipulia keittoon antamaan makua:)" Aika moni vihannes myydään isossa pakkauksessa josta osa menee hukkaan yksinasuvalla. Mausteet, yms maksaa mutta niistä riittää pitkäksi aikaa.
Jos nyt joku on sillä kannalla, että kyllä 3€ saa ihan hyvän ruuan tehtyä niin voi mennä kauppaan ja tehdä sen hyvän ruuan pelkästään niistä aineksista joita osti kaupasta sillä 3€:lla.
Mikäs se oli se yksi ohjelma, jossa nuori nainen näytti miten ruokaan ei mene paljoa rahaa. Pisti poikaystävän maksamaan, kävi vanhemmilla syömässä, jne. Vähän sama on selittää, että kyllä parilla eurolla saa tehtyä hyvän aterian ja sitten ottaa puolet aineksista kuivatarvikekaapista.
Tottakai nakkikeiton saa halvemmalla. Et tarvitse kuin sen nakkipaketin, ja pakastevihanneksia, vettä tulee kaikilla hanasta. Näistä saa jo ihan ok keiton, ja varmasti isomman annoksen kuin eineksistä.
Kuka jaksaa aina syödä keittoja 5 pv peräkkäin? Ymmärrän jos on useampi syöjä taloudessa, mutta yksineläjälle tuo on kohtuutonta, jos syö 5 pv samaa keittoa. Sitten seuraavalla viikolla taas jotain keittoa 5 pv. Valmis keitot on käteviä. Saa yhdeksi päiväksi hyvää ruokaa.
Voi myös pakastaa osan keitosta. Saahan esim siskonmakkarakeittoa ja monia muitakin keittoja pakasteena kaupasta. Valmiskeitot on tottakai käteviä, vielä kätevämpää on mennä ravintolaan syömään. Nyt ei kuitenkaan ollut kaiketi kyse kätevimmästä vaihtoehdosta vaan edullisimmasta.
Ei tarvitse säästää ruokalaskussa mutta teen silti keittoja aina isomman satsin kerralla ja pakastan valmiina annoksina. Kätevä ottaa lounaaksi kiireisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kilohinnoista sen verran, että monesti edullinen kilohinta on myös edullinen valinta. Koska lähes kaikkea voi pakastaa. Viikon ruokalistankin voi suunnitella sen mukaisesti, että tulee käyttäneeksi kaikki elintarvikkeet eikä mitään mene hukkaan. Joku kirjoitti aiemmin, että kilon juustoa saa 4€:lla. Edullista ja juustoa voi tosiaan raasteena pakastaa tai tehdä ruokia valmiiksi pakkaseen. Joillain kuitenkin ongelmana on, että tilillä ei ole kuin 4€. Ei silloin voi ostaa koko rahalla juustoa.
Monen vähävaraisen ongelmana on, että rahaa tulee kuukausittain tipoittain. Ei ole koskaan sellaista tilannetta, että laskujen maksun jälkeen voisi ostaa kaapit ja pakastimen täyteen ruokaa. On pärjättävä sillä rahalla, mikä on käytettävissä ja rahan pitäisi riittää seuraavaan rahapäivään asti. Ja seuraavana rahapäivänä on jälleen sähkölasku tms, joka pitää maksaa, eikä rahaa jää edelleenkään isompiin ruokaostoksiin. On ostettava sitä, mihin sen hetkiset rahat riittävät, vaikka kilohinnaltaan jokin isompi paketti olisikin halvempi.
Mä autoin alkusyksystä ystävääni ostamalla hänen perheelleen koko kuukaudeksi ruokaa. Heillä oli kaapit ja pakastin käytännöllisesti katsoen tyhjinä. En kerro perheestä sen enempää, mutta kenelläkään heistä ei ole ansiotuloja eli ovat tottuneet "venyttämään penniä". Tein kuukauden ruokalistan, jossa huomioin päivän kaikki ateriat. Kuivakaapit, pakastin ja jääkaappi täyteen. Summa, joka mulla meni ostoksiin, oli suunnilleen sama kuin mitä heillä itselläänkin kuukaudessa menee ruokaan. Sillä erotuksella, että - koska pystyin ostamaan isompia määriä kilohinnaltaan edullisia raaka-aineita - he söivät kuukauden ajan ravitsemuksellisesti paljon paremmin ja monipuolisemmin kuin normaalisti.
Olipa hienosti tehty, maailma tarvitsee lisää tuollaisia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huono kokki olet, jos tarvitset kymmeniä mausteta sapuskaasi?
Mausteiden käyttö kertoo huonosta ruuanlaittotaidosta? Ilmankos joillakin sitä ruokaa riittää niin pitkäksi aikaa kun ei tee mieli syödä mautonta mössöä isoa määrää kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttävät kaatavan valmista liha- tai kanalientä suoraan purkista. Tuskin ne ovat sen parempia mitä kuutiot.
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu, että köyhyys "tyhmentää" ja heikentää harkintantakykyä. Kun ihmisellä on rahahuolista aiheutuvaa stressiä ja elämä tuntuu selviytymistaistelulta päivästä toiseen, eivät voimavarat riitä tulevaisuuden suunnitteluun. Haetaan nopeaa nautintoa päihteistä, otetaan pikavippejä, tehdään impulsiivisia ostoksia.
Ilmiötä on kuvattu esimerkiksi tässä kolumnissa:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002674802.html?share=056d5914ab5b1f4119…
Niin, vai kumpi on syy ja kumpi seuraus?
Ja ehkä tässä ketjussa pointtina enemmän kuin se, maksaako joku keiton tekeminen 2 vai 3 euroa, on se, että itse tekemällä säästää reilusti ja saa terveellistä, monipuolista ruokaa. Esim. juuri keittoruokia ja laatikkoruokia saa edullisesti, ja ostamalla kausivihanneksia jne. kulut jäävät kohtuullisiksi.
Jos ostaa vaikka pakastepizzat koko perheelle, ne on hetkessä syöty. Sillä summalla saa jo päiväkausiksi itse tehtyä ruokaa.