Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...
Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?
Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se ongelma onkin. Nähdään vain yksi valmisateria. Mutta montako kertaa siitä ateriasta syö? Kun rahaa on vähän (tai haluaa muusta syystä säästää), ostetaan valmiin einesnakkikeiton sijasta nakkeja, perunaa, porkkanaa ja sipuli (ihan tavallinen keltasipuli käy oikein hyvin) ja tehdään kattilallinen nakkikeittoa. Mausteita et oikeastaan tarvitse muuta kuin mustapippuria ja suolaa. Niillä pärjää jo varsin hyvin.
Siitä huolimatta sitä nakkikeittoa ei pysty tekemään 2,5€ budjetilla.
Mulla ei ole tietoa Lidlin hinnoista, mutta Cittarista (katsoin Espoon Ison Omenan Cittarin hintoja) näkyisi olevan näin:
- 1 keltasipuli 0,20€
- 1 kg kiinteitä perunoita 0,85 €
- 2 porkkanaa (noin 200g) 0,20€
- paketti nakkeja (300g) 0,85 €
Yhteensä 2,10 €...olettaen että kotona on liemikuutioita ja mausteita. Ei kyllä kukaan syö keitettyä vettä jossa nakkeja ja vihanneksia :(
Liemikuutioita ei tarvita yhtään mihinkään. Mustapippuria ja suolaa tarvitsee, mutta niitä ei tarvitse ostaa jokaista ruokaa varten erikseen.
Niin ei tarvitse jos on maukas, itse erikseen keitetty liemi. Mutta jos ei ole niin ei mustapippuri ja suola pelkästään pelasta...jos nyt edes kuivattuja yrttejä laittaisit sekaan?
Suurin osa näistä mössö/liemiruuista on ihan OK jos maku ja koostumus on kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se ongelma onkin. Nähdään vain yksi valmisateria. Mutta montako kertaa siitä ateriasta syö? Kun rahaa on vähän (tai haluaa muusta syystä säästää), ostetaan valmiin einesnakkikeiton sijasta nakkeja, perunaa, porkkanaa ja sipuli (ihan tavallinen keltasipuli käy oikein hyvin) ja tehdään kattilallinen nakkikeittoa. Mausteita et oikeastaan tarvitse muuta kuin mustapippuria ja suolaa. Niillä pärjää jo varsin hyvin.
Mulla ei ole tietoa Lidlin hinnoista, mutta Cittarista (katsoin Espoon Ison Omenan Cittarin hintoja) näkyisi olevan näin:
- 1 keltasipuli 0,20€
Yhteensä 2,10 €.
Kiitos! Tämä vei keskustelua eteenpäin. Tuosta jäi kuitenkin uupumaan kaikki mausteet. Myönnän silti olleeni lähes väärässä:) Tosin nakit on huonointa mahdollista laatua eikä keitossa ole paljoa mitään piristämässä. 5€ nakkikeitto lisättynä kohtuullisesti varustellulla kuivatarvikekaapilla on paljon realistisempi ja parempi. Sitten voi ostaa jo 2€ maksavan nakkipaketin ja muitakin vihanneksia keittoon tuomaan makua ja terveellisyyttä.
Mutta Sitten voi ostaa jo 2€ maksavan nakkipaketin ja muitakin vihanneksia keittoon tuomaan makua ja terveellisyyttä.[/quote]
Pakastevihanneksethan ovat tutkitusti terveellisempiä talvisaikaan kuin ns. tuoreet.
Vihannekset, hedelmät, marjat ja liha sekä kala, kananmunat ja pähkinät. Kun pysyy noissa niin ruokalaskukin pysyy minimissä vaikka ovat kilohinnaltaan kalliita jotkut. Ei niitä kuitenkaan kilokaupalla syödä. 70gr lihaa tai kalaa ja 2dl höyrytettyjä vihanneksia täyttää vatsan yhtälailla kuin 300-400gr makaronilaatikkoa jonka yksilö vetää kerralla kitusiinsa ja on taas nälkäinen kohta. Huomasin että kun jätti viljat ja sokerit pois ruokavaliosta niin ruokahalu väheni eikä ole ollut halua napostella. Syön kaks kertaa päivässä ja maanantaisin paastoan. En siis syö mitään. Mulla oli ennen rajuja ongelmia terveyden kanssa, nykyään ei mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juustokeskustelu!
Meillä menee kahden hengen taloudessa kilo halvinta oltermannia joskus jopa noin viikossa. Juustohöylä on. Samoin juustokupu. Jos kuivettunut pala jää tähteeksi, niin en heitä sitä pois. Leivän, vaikka vähän kuivankin, päälle ja mikroon 15 sek. Ja lämmin juustoleipä on valmis.
Katson tarkkaan punalaputetut ja ostan sopivat. Leipäpaketti on aina pakkasessa.
Ainoa pakkasessa eltaantuva ruoka on rasvainen kala, 3 kk maksimi, muuten ei pakastus vaikuta ravintoarvoihin tai makuun.
Arki on arkea ja juhla on sitten erikseen. Olemme keskituloisia, ei lasta eikä lammasta.
Tämä juustokeskustelu on tosiaan mielenkiintoinen. Jos iso juusto menee viikossa, ja niin eihän se ongelma.
Itse syön leivällä vähärasvaisia "kumijuustoja" ja ehkä semmoisen suosituksen mukaisen 20 grammaa päivässä, usein en sitäkään. 600 gramman pala kestää siis ainakin kuukauden, ja jos sitä sinä aikana availee ja käsittelee 30+ kertaa, niin ei se ole oikein raikasta ja hygieenistä sitten lopussa enää.
Joku tuolla aikaisemmin laittoi myös, että jos ei leikkaa (oletettavasti rasvaista) juustonloppua uunimakkaran väliin, niin se on vähä-älyisyyden merkki. Hmmm. Kaikkihan nyt uunimakkaraa syö? Eihän se satunnaisesti mitään haittaa, jos mutta kokonaisuutena vältettävä elintarvike monille.
Toki voisi kokeilla viipaloida aluksi juustoa pieniin pusseihin pakkaseen, mutta moniko tällaista tekee sitten käytännössä. Kannattaa tietää ja tuntea omat tapansa ja rajoitteensa.
Itse olen elänyt tosi köyhää aikaa ja nyt kun on rahaa on paljon helpompi tehdä kaupassa järjeviä valintoja. Silloin kun oikeesti rahaa oli tosi vähän ja syötiin pää-asiassa tosi yksipuolista/energiaköyhää ruokaa..tyyliin puuro tai makarooni ketsupilla mikä käytiin salaa pumppaamassa Hesestä niin kun rahaa joskus sitten tuli tiesi, että pitäs olla järkevä ja ostaa edullista ruokaa, mutta siinä kohtaa sitä helposti marssi grillille tai palvelutiskille ostamaan jotain hyvää. Se energiavajekkin oli kaamea ja ei pystynyt hillitsemään itseensä kun rahaa oli, vaikka järki sanoi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
2,5 eurolla ei saa mitään. Nakkikeitto? Prismasta halvin nakkipaketti 0,85€, kotimainen kevytnakki. Tulee aika köyhä keitto.
Jos aikoo kokata jotain hyvää ja terveellistä muutamaksi päiväksi niin se on yllättävän kallista. "Heitä vähän kevätsipulia keittoon antamaan makua:)" Aika moni vihannes myydään isossa pakkauksessa josta osa menee hukkaan yksinasuvalla. Mausteet, yms maksaa mutta niistä riittää pitkäksi aikaa.
Jos nyt joku on sillä kannalla, että kyllä 3€ saa ihan hyvän ruuan tehtyä niin voi mennä kauppaan ja tehdä sen hyvän ruuan pelkästään niistä aineksista joita osti kaupasta sillä 3€:lla.
Mikäs se oli se yksi ohjelma, jossa nuori nainen näytti miten ruokaan ei mene paljoa rahaa. Pisti poikaystävän maksamaan, kävi vanhemmilla syömässä, jne. Vähän sama on selittää, että kyllä parilla eurolla saa tehtyä hyvän aterian ja sitten ottaa puolet aineksista kuivatarvikekaapista.
Tottakai nakkikeiton saa halvemmalla. Et tarvitse kuin sen nakkipaketin, ja pakastevihanneksia, vettä tulee kaikilla hanasta. Näistä saa jo ihan ok keiton, ja varmasti isomman annoksen kuin eineksistä.
Kuka jaksaa aina syödä keittoja 5 pv peräkkäin? Ymmärrän jos on useampi syöjä taloudessa, mutta yksineläjälle tuo on kohtuutonta, jos syö 5 pv samaa keittoa. Sitten seuraavalla viikolla taas jotain keittoa 5 pv. Valmis keitot on käteviä. Saa yhdeksi päiväksi hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 1 keltasipuli 0,20€
Yhteensä 2,10 €...olettaen että kotona on liemikuutioita ja mausteita. Ei kyllä kukaan syö keitettyä vettä jossa nakkeja ja vihanneksia :(
Liemikuutioita ei tarvita yhtään mihinkään. Mustapippuria ja suolaa tarvitsee, mutta niitä ei tarvitse ostaa jokaista ruokaa varten erikseen.
Niin ei tarvitse jos on maukas, itse erikseen keitetty liemi. Mutta jos ei ole niin ei mustapippuri ja suola pelkästään pelasta...jos nyt edes kuivattuja yrttejä laittaisit sekaan?
Suurin osa näistä mössö/liemiruuista on ihan OK jos maku ja koostumus on kohdillaan.
Noh, katsoin vielä samaisen kaupan sivuilta ja K-Menu 12 kappaleen lihaliemikuutiopaketti maksaa 0,69 €. Eli joo, nakkikeiton aineksiin menisi siis 2,79€ eli 0,29€ enemmän kuin piti. MUTTA siitä paketista menee vain 2 kuutoita (litraan vettä) ja jää seuraaville kerroille vielä 10 lihaliemikuutiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
2,5 eurolla ei saa mitään. Nakkikeitto? Prismasta halvin nakkipaketti 0,85€, kotimainen kevytnakki. Tulee aika köyhä keitto.
Jos aikoo kokata jotain hyvää ja terveellistä muutamaksi päiväksi niin se on yllättävän kallista. "Heitä vähän kevätsipulia keittoon antamaan makua:)" Aika moni vihannes myydään isossa pakkauksessa josta osa menee hukkaan yksinasuvalla. Mausteet, yms maksaa mutta niistä riittää pitkäksi aikaa.
Jos nyt joku on sillä kannalla, että kyllä 3€ saa ihan hyvän ruuan tehtyä niin voi mennä kauppaan ja tehdä sen hyvän ruuan pelkästään niistä aineksista joita osti kaupasta sillä 3€:lla.
Mikäs se oli se yksi ohjelma, jossa nuori nainen näytti miten ruokaan ei mene paljoa rahaa. Pisti poikaystävän maksamaan, kävi vanhemmilla syömässä, jne. Vähän sama on selittää, että kyllä parilla eurolla saa tehtyä hyvän aterian ja sitten ottaa puolet aineksista kuivatarvikekaapista.
Tottakai nakkikeiton saa halvemmalla. Et tarvitse kuin sen nakkipaketin, ja pakastevihanneksia, vettä tulee kaikilla hanasta. Näistä saa jo ihan ok keiton, ja varmasti isomman annoksen kuin eineksistä.
Kuka jaksaa aina syödä keittoja 5 pv peräkkäin? Ymmärrän jos on useampi syöjä taloudessa, mutta yksineläjälle tuo on kohtuutonta, jos syö 5 pv samaa keittoa. Sitten seuraavalla viikolla taas jotain keittoa 5 pv. Valmis keitot on käteviä. Saa yhdeksi päiväksi hyvää ruokaa.
Voi myös pakastaa osan keitosta. Saahan esim siskonmakkarakeittoa ja monia muitakin keittoja pakasteena kaupasta. Valmiskeitot on tottakai käteviä, vielä kätevämpää on mennä ravintolaan syömään. Nyt ei kuitenkaan ollut kaiketi kyse kätevimmästä vaihtoehdosta vaan edullisimmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.
Mulla on ihan sama. Olen työkyvytön ja riippuvainen toimeentulotuesta. Minun on ihan turha säästää mihinkään, koska säästöt vähentävät seuraavaa toimeentulotukea.
Mihin säästäisin? Asuntoon? No ei tule koskaan mahdolliseksi mikään oma asunto.
Ulkomaanmatkaan. Harrastusvälineisiin. Lemmikkieläimeen ja sen kuluihin. Pahan päivän varalle, niin että yksi hajonnut pesukone ja yksi sairaalalasku ei kaada taloutta.
Vai onko niin köyhä, ettei ole mielikuvitustakaan.
Vaikka näinhän köyhällä on. Yksi selitti minulle, että hän ei tajua miksi minä opiskelen, kun töistä saa paremmin ja työttömänäkin. Yhä on työtön 20 v myöhemmin, ja minä hyväpalkkaisessa työssä. Se on sitä näköalattomuutta, joka tekee köyhästä köyhän.
Kun ei se säästäminen onnistu toimeentulotuella. Varmasti lähes jokaisella jokin haave, jota varten säästäisi, jos se olisi mahdollista.
Minä olen kyllä onnistunut säästämään toimeentulotuestakin. Toimeentulotukiasiakkaalle maksetaan asumiskulut, sähkö, lääkkeet, lääkärikäynnit, lapsille jopa harrastus jne. Ja sen jälkeen vielä satoja euroja (yksinasuvalle, perheelle tietysti enemmän) humputtelurahaa. Aika tuhlaavasti saa elää jos kaikki menee.
Vaikken kaverin kanssa kaupassa käykään, tiedän kyllä sen tunteen, minkä "vähävaraisen" tuhlaileva kulutuskäyttäytyminen minussa herättää. Eikä pelkästään se, vaan myös valitus, kun leipäjonossa ILMAISEKSI saadussa ruisleivässä on parasta ennen -päivä jo kahden päivän kuluttua tai että siellä jaetaan täyslihasäilykettä, sikanautaa, eikä tuoretta lihaa. Yritän muistuttaa itselleni, ettei oma kulutuskäyttäytymiseni, kuten punalaputettujen ruokien osto ja muu kohtuullisen kuluttamisen tyyli ole mikään ainut oikea elämistapa, vaan että aikuisilla voi olla muitakin yhtä hyväksyttäviä tapoja hoitaa asiansa. Mutta silti sieppaa, kun työttömyyden ja osin myös huonojen kulutustottumusten takia vähävaraiselle ei kelpaa sama edullisempi ruoka tai kohtuuhintainen tietokone kuten omalla työllään elatuksensa tienaavalle. Vielä enemmän korpeaa, kun "vähävarainen" keksii tekosyitä sille, miksi ei voi ottaa ammattitaitoaan vastaavaa palkkatyötä ja hetikohta taas valittaa, kun "ei töitä löydy".
Ehkä elämme liian erilaisissa todellisuuksissa ja nämä erilaiset todellisuudet aiheuttavat lopulta kaveruussuhteen katkeamisen. Voiko olla niin, että varallisuustasojen erot jo keski- ja pienituloisen välillä ovat liian suuri este kaveruuden säilymiselle? Ero kuukausitasolla on kuitenkin vain muutaman satasen luokkaa. Näinkö pienestä se on kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Onneks ei tarvi sun kokkailuja syödä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.
Mulla on ihan sama. Olen työkyvytön ja riippuvainen toimeentulotuesta. Minun on ihan turha säästää mihinkään, koska säästöt vähentävät seuraavaa toimeentulotukea.
Mihin säästäisin? Asuntoon? No ei tule koskaan mahdolliseksi mikään oma asunto.
Ulkomaanmatkaan. Harrastusvälineisiin. Lemmikkieläimeen ja sen kuluihin. Pahan päivän varalle, niin että yksi hajonnut pesukone ja yksi sairaalalasku ei kaada taloutta.
Vai onko niin köyhä, ettei ole mielikuvitustakaan.
Vaikka näinhän köyhällä on. Yksi selitti minulle, että hän ei tajua miksi minä opiskelen, kun töistä saa paremmin ja työttömänäkin. Yhä on työtön 20 v myöhemmin, ja minä hyväpalkkaisessa työssä. Se on sitä näköalattomuutta, joka tekee köyhästä köyhän.
Kun ei se säästäminen onnistu toimeentulotuella. Varmasti lähes jokaisella jokin haave, jota varten säästäisi, jos se olisi mahdollista.
Minä olen kyllä onnistunut säästämään toimeentulotuestakin. Toimeentulotukiasiakkaalle maksetaan asumiskulut, sähkö, lääkkeet, lääkärikäynnit, lapsille jopa harrastus jne. Ja sen jälkeen vielä satoja euroja (yksinasuvalle, perheelle tietysti enemmän) humputtelurahaa. Aika tuhlaavasti saa elää jos kaikki menee.
Kuka vain voi elää muutaman kuukauden toimeentulotuella jos on valmiiksi kaikki tarpeellisimmat jutut hankittuna. Säästäminen käy vaikeammaksi mitä kauemmin joutuu olemaan tukien varassa. Siitä rahasta täytyy maksaa myös vaatteet, hygieniatuotteet, puhelin- ja nettilasku, vakuutukset, matkakulut, hiustenleikkuut, siivoustarvikkeet, joskus uusia kodinkoneita ja pienkoneita, ja kaikki muut käyttötavarat, joista kertyy äkkiä tuntuva summa. Ei siitä loppujen lopuksi jää juurikaan tuhlattavaa.
Juustoköntistä voi puolet raastaa ja pakastaa.
Sinkkuna teen aina niin, että isot pakkaukset jaan pienempiin osiin ja pakastan. Esim jauhelihasta teen pihvejä ja pakastan sellaisenaan raakana. Sitten vaan pakkasesta pannulle ja syömään.
Ostan ämpärillisen juureksia, teen niistä juurespihvejä, sosekeittoja, kasviskeittoja, kiusauksia. Halpaa lihaa mukaan ja teen jauheliha-juurespihvejä, borssikeittoa, juures-lihapataa, kaalikääryleitä.
Kerran näkee vaivan ja sitten tarvitsee muina päivinä vain lämmittää.
Jos nyt söisin tulevina päivinä vain syksyn aikana pakastamiani ruokia, eläisin yli kuukauden käymättä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiskeitot on kyllä niin pahaa että jo pelkästään sen takia kannattaa nimenomaan tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks ei tarvi sun kokkailuja syödä
Miten huono kokki olet, jos tarvitset kymmeniä mausteta sapuskaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi pakettia halvimpia nakkeja maksaa 1,70 e. Kilo perunoita 60 senttiä. Vielä jää parikymmentä senttiä, voi ostaa pari irtoporkkanaa tai ison sipulin. Kyllä tuosta nyt jo syö.
Lueskelin tätä keskustelua noin sivulle 11 asti, ja piti ihan käydä tarkistamassa tuolta Finelin sivulta kananmunan ja erilaisten papujen ravintoarvot, kun yksi kananmunakiihkoilija kovasti siitä vänkkäsi (wankkasi). Otin vertailukohdaksi keitetyn kananmunan - huomasin muuten, että Finelin sivuilta vertailusta puuttuu paljon eri papuja, mm. vahapavut, tarhapavut, jopa soijapavut. Martoilla sentään ne mainitaan ja kerrotaan vähän ravintoarvoista. Kaikki annoskoot 100 g.
Keitetty kananmuna: rasvaa 61 %, proteiinia 38 %, imeytyvää hiilihydraattia 1 %. Kuituja 0 %
Kuivattu härkäpapu, keitetty ilman suolaa: rasvaa 3 % , proteiinia 30 %, imeytyvää hiilihydraattia 56 %. Kuituja 10 %.
Tuore härkäpapu: rasvaa 5 %, proteiinia 35 %, imeytyvää hiilihydraattia 52 %. Kuituja 8 %.
Mustapapu suolaliemessä (säilyke) : rasvaa 3 %, proteiinia 31 %, imeytyvää hiilihydraattia 49 %. Kuituja 17 %.
Keitetty kidneypapu: rasvaa 4 %, proteiinia 30 %, imeytyvää hiilihydraattia 54 %. Kuituja 12 %.
Ainakin näiden vertailutilastojen perusteella sanoisin, että pavut ovat vähintään yhtä hyvä ja ravinteikas - oikeastaan huomattavasti ravinteikkaampi ruoka-aine kuin kananmuna. Pitävät kylläisenäkin pidempään ihan kuitupitoisuuden vuoksi. Kananmunassa kyllä on paljon rasvaa, mutta en pidä sitä kovin tavoiteltavana asiana. Jos rasvaa haluaa, niin sitten voi vaikka juoda ruokaöljyä, joka on sataprosenttista rasvaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos tykkää, että ruoassa on runsaasti suolaa ja on rahaa ostaa ne keitot.