Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...
Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?
Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.
Mulla on ihan sama. Olen työkyvytön ja riippuvainen toimeentulotuesta. Minun on ihan turha säästää mihinkään, koska säästöt vähentävät seuraavaa toimeentulotukea.
Mihin säästäisin? Asuntoon? No ei tule koskaan mahdolliseksi mikään oma asunto.
Miksi säästämisen kohteen pitää aina olla jotain suurta ja epärealistista? Eikö vaikka ravintolassa syöminen ystävän kanssa kerran vuodessa olisi kiva juttu?
Kommentoin vaan eräälle joka mainitsi Kirsi Salon Kukkaron herraksi ohjelmaa. Ei ollut Salo tuossa, vaan Kirsi Salo ja himoshoppaajat ohjelmassa. Kukkaron herraksi ohjelmassa oli Nuppu Stenroos juontajana ja Takuusäätiln nainen, jonka nimeä en muista. Tää oli hyvä ohjelma.
Ei Salonkaan ohjelma ihan huono ollut, mutta tää Yleltä tullut oli parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin vaan eräälle joka mainitsi Kirsi Salon Kukkaron herraksi ohjelmaa. Ei ollut Salo tuossa, vaan Kirsi Salo ja himoshoppaajat ohjelmassa. Kukkaron herraksi ohjelmassa oli Nuppu Stenroos juontajana ja Takuusäätiln nainen, jonka nimeä en muista. Tää oli hyvä ohjelma.
Ei Salonkaan ohjelma ihan huono ollut, mutta tää Yleltä tullut oli parempi.
Tuo Salon Himoshoppaajat löytyy muuten Ruudusta.
Kukkaron herraksi oli hyvä ohjelma. Saisi Yle tehdä lisää tuollaisia. Niille olisi selkeästi kysyntää ja varsinkin tarvetta. Ohjelmassa saisi olla ihan perustaviksia. Ei mitään keskiluokkaisia joiden luottokortit paukkuu ulkomailla vietetyn kahden viikon golfloman takia. Toki onhan tuokin puute talouden hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.
Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!
Nuija oot.
Myös yksinasuja ja voin ostaa mitä tahansa kilomääriä.
Suurimman osan voi pakastaa suoraan ja melkein kaiken esikäsiteltynä ja/tai ruuaksi valmistettuna.
-
Lisäksi kaaliruokaharrastajana en ole ikipäivänä vielä törmännyt viiden (5kg) kilon kaaliin...
Vaikka moni saisi yhtä paljon rahaa kuin toiset, ne silti pysyy köyhinä. Ei ymmärrystä rahan suhteen eikä usein tarvitsekaan, kun aina löytyy joku joka auttaa / maksaa, niin miksi nähdä itse vaivaa... On niin nähty nämä "köyhät" jotka valittaa miten ei ole varaa kunnon ruokaan mutta samaan aikaan tonnin puhelimet ja ostetaan päivittäin kaikkea kallista, usein tupakka kuuluu kuluihin.. Nämä ihmiset pitäisi opettaa/jättää pärjäämään omillaan joskus, eikä toisten aina mahdollistaa ja tukea,muuten eivät ikinä opi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
2,5 eurolla ei saa mitään. Nakkikeitto? Prismasta halvin nakkipaketti 0,85€, kotimainen kevytnakki. Tulee aika köyhä keitto.
Jos aikoo kokata jotain hyvää ja terveellistä muutamaksi päiväksi niin se on yllättävän kallista. "Heitä vähän kevätsipulia keittoon antamaan makua:)" Aika moni vihannes myydään isossa pakkauksessa josta osa menee hukkaan yksinasuvalla. Mausteet, yms maksaa mutta niistä riittää pitkäksi aikaa.
Jos nyt joku on sillä kannalla, että kyllä 3€ saa ihan hyvän ruuan tehtyä niin voi mennä kauppaan ja tehdä sen hyvän ruuan pelkästään niistä aineksista joita osti kaupasta sillä 3€:lla.
Mikäs se oli se yksi ohjelma, jossa nuori nainen näytti miten ruokaan ei mene paljoa rahaa. Pisti poikaystävän maksamaan, kävi vanhemmilla syömässä, jne. Vähän sama on selittää, että kyllä parilla eurolla saa tehtyä hyvän aterian ja sitten ottaa puolet aineksista kuivatarvikekaapista.
Meitä on kolme sisarusta, nyt jo reilusti keski-ikäisiä.
Yksi on pihi, toinen tuhlari ja kolmas siltä väliltä. Saman kasvatuksen me kaikki saimme kotona.
Itse syön 130 eur/kk budjetilla enkä usein raaski edes ostaa juustoa tai lihaa.
- Se on tosi vähän. Mulla menee helposti pari kymppiä päivässä. Jotain ulkona ja lisäksi jotain pientä kaupasta. Kun ostan kotiin ison määrän ruokaa niin myös syön vastaavasti enemmän. Juustojen ja lihojen kanssa en todellakaan jaksa kitsastella. Eihän pelkkä hiilaripitoinen ruoka ole ollenkaan hyvää.
"Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa"
Tänä päivänä hyvä einesateria on usein jo 5-6 euroa. Halvemmat on niitä vetisiä laatikoita ja muuseja sekä makaronia joista ei juuri lihapaloja tahdo löytää. Rasvaa ja kaloreita senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Aart kirjoitti:
Jos ei saa höylättyä juuston jämästä enää viipaleita ni mulla on teille uusi keksintö! VEITSi!Se voi olla hankalaa aluksi mutta pikkuharjottelulla uusavutonkin oppii.
Niinpä. Pilkkoo siitä jämästä viipaleita ja tunkee uunimakkaran rakosiin.
Nämä tämmöiset normaaleiden ihmisten ratkaisut yksinkertaisiin asioihin tuntuu aina niin itsestään selviltä.
On melkoinen tabu, että on olemassa mittava joukko heikkolahjaisia ja ihan suoraan sanottuna tyhmiä ihmisiä. Siitä ei vaan puhuta, ja yritetään pitää yllä illuusiota, että joo joo kyllä täällä kaikki ollaan ihan normaaliälyisiä vähintään, ja jos joku ei ole, niin sellainen on laitoksessa.
Ei mene niin.
Keksii idioottihelpon ongelman, väittää ettei muut pysty ratkaisemaan sitä ja haukkuu muita idiooteiksi. Way to go. Onneksi olkoon vielä kerran! Sait ratkaistua ongelman joka ei ole ongelma.
Oikea ongelma: ruoka pilaantuu ajan kuluessa.
Täällä on joku, tai useammatkin, ehdottaneet köyhän viipaloivan kilon juuston ja laittavan sen sitten pienissä pussissa pakkaseen. Tuo on jo oikea ratkaisu, ei sinun "leikkaa juustoa veitsellä!". Tosin jos laittaa kaiken valmiiksi pusseihin ja pakkaseen niin se on aika vaivalloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
2,5 eurolla ei saa mitään. Nakkikeitto? Prismasta halvin nakkipaketti 0,85€, kotimainen kevytnakki. Tulee aika köyhä keitto.
Jos aikoo kokata jotain hyvää ja terveellistä muutamaksi päiväksi niin se on yllättävän kallista. "Heitä vähän kevätsipulia keittoon antamaan makua:)" Aika moni vihannes myydään isossa pakkauksessa josta osa menee hukkaan yksinasuvalla. Mausteet, yms maksaa mutta niistä riittää pitkäksi aikaa.
Jos nyt joku on sillä kannalla, että kyllä 3€ saa ihan hyvän ruuan tehtyä niin voi mennä kauppaan ja tehdä sen hyvän ruuan pelkästään niistä aineksista joita osti kaupasta sillä 3€:lla.
Mikäs se oli se yksi ohjelma, jossa nuori nainen näytti miten ruokaan ei mene paljoa rahaa. Pisti poikaystävän maksamaan, kävi vanhemmilla syömässä, jne. Vähän sama on selittää, että kyllä parilla eurolla saa tehtyä hyvän aterian ja sitten ottaa puolet aineksista kuivatarvikekaapista.
Tässäpä se ongelma onkin. Nähdään vain yksi valmisateria. Mutta montako kertaa siitä ateriasta syö? Kun rahaa on vähän (tai haluaa muusta syystä säästää), ostetaan valmiin einesnakkikeiton sijasta nakkeja, perunaa, porkkanaa ja sipuli (ihan tavallinen keltasipuli käy oikein hyvin) ja tehdään kattilallinen nakkikeittoa. Mausteita et oikeastaan tarvitse muuta kuin mustapippuria ja suolaa. Niillä pärjää jo varsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se ongelma onkin. Nähdään vain yksi valmisateria. Mutta montako kertaa siitä ateriasta syö? Kun rahaa on vähän (tai haluaa muusta syystä säästää), ostetaan valmiin einesnakkikeiton sijasta nakkeja, perunaa, porkkanaa ja sipuli (ihan tavallinen keltasipuli käy oikein hyvin) ja tehdään kattilallinen nakkikeittoa. Mausteita et oikeastaan tarvitse muuta kuin mustapippuria ja suolaa. Niillä pärjää jo varsin hyvin.
Siitä huolimatta sitä nakkikeittoa ei pysty tekemään 2,5€ budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai nakkikeiton saa halvemmalla. Et tarvitse kuin sen nakkipaketin, ja pakastevihanneksia, vettä tulee kaikilla hanasta. Näistä saa jo ihan ok keiton, ja varmasti isomman annoksen kuin eineksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tietoa Lidlin hinnoista, mutta Cittarista (katsoin Espoon Ison Omenan Cittarin hintoja) näkyisi olevan näin:
- 1 keltasipuli 0,20€
- 1 kg kiinteitä perunoita 0,85 €
- 2 porkkanaa (noin 200g) 0,20€
- paketti nakkeja (300g) 0,85 €
Yhteensä 2,10 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pystyy. Meillä ei ole rahasta tiukkaa, mutta silti se iso kattilallinen ihan tavallista nakkikeittoa maksaa juurikin tuon 2,5 e. Meillä syödään tuota pari kertaa kuukaudessa, kun on lasten suosikkia.
Mitä sinä laitat nakkisoppaan, jos tuolla rahalla et sitä saa tehtyä? Sitä kevätsipulia ja tuoreita yrttejä kenties ja jotain luksuserikoisnakkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja elämäni on muutenkin kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Tiedän, että fiksuinta olisi ostaa vain halvinta xtran kuraa ja elää puurolla, mutta silloin luopuisin siitä vähäisestäkin nautinnosta mitä hyvistä raaka-aineista valmistettu ruoka tuo elämääni. En tietenkään voi ostaa aina kalleinta ja parasta, mutta en voi myöskään kuvitella eläväni aina vain sen mukaan mikä on muiden mielestä järkevintä. Elämäntilanteeni ei tule koskaan muuttumaan tästä paremmaksi pysyvän työkyvyttömyyden takia, joten muutamien kymppien säästäminen kuukaudessa ei johtaisi mihinkään suureen onneen. Törsään rahani siihen mikä saa sillä hetkellä elämän tuntumaan hieman siedettävämmältä.
Mulla on ihan sama. Olen työkyvytön ja riippuvainen toimeentulotuesta. Minun on ihan turha säästää mihinkään, koska säästöt vähentävät seuraavaa toimeentulotukea.
Mihin säästäisin? Asuntoon? No ei tule koskaan mahdolliseksi mikään oma asunto.
Ulkomaanmatkaan. Harrastusvälineisiin. Lemmikkieläimeen ja sen kuluihin. Pahan päivän varalle, niin että yksi hajonnut pesukone ja yksi sairaalalasku ei kaada taloutta.
Vai onko niin köyhä, ettei ole mielikuvitustakaan.
Vaikka näinhän köyhällä on. Yksi selitti minulle, että hän ei tajua miksi minä opiskelen, kun töistä saa paremmin ja työttömänäkin. Yhä on työtön 20 v myöhemmin, ja minä hyväpalkkaisessa työssä. Se on sitä näköalattomuutta, joka tekee köyhästä köyhän.
Olen kommenttiketjun ensimmäinen kirjoittaja. Minusta ei ole sen järkevämpää kituuttaa koko vuoden yhtä hetkellistä hupia tai hankintaa varten. Ennemmin yritän saada siitä rahasta pientä iloa kaikkina muina päivinä. Minulla on jonkun verran vaivalla säästettyä rahaa puhtaasti hätätilanteita varten, mutta sen kummemmin en näe syytä laittaa rahaa syrjään. Harrastaa voi lähes ilmaiseksi, tavara ei tuo onnea, ja lemmikkiä en enää ota, koska en voisi enää laittaa mahdollisesti tuhansia euroja likoon sen sairastuttua. Mihinkään suurempaan ei tosiaan tule koskaan olemaan varaa ilman lottovoittoa.
Työkyvytön ei ole sama kuin työtön tai vapaaehtoisesti kouluttautumaton. Ei ole näköalattomuutta jos pysyvä sairaus estää opiskelun, työnteon, ja kaikki muutkin tulevaisuuden haaveet. Sairaudet tekivät minusta köyhän, ja myös pitävät minut köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tietoa Lidlin hinnoista, mutta Cittarista (katsoin Espoon Ison Omenan Cittarin hintoja) näkyisi olevan näin:
- 1 keltasipuli 0,20€
- 1 kg kiinteitä perunoita 0,85 €
- 2 porkkanaa (noin 200g) 0,20€
- paketti nakkeja (300g) 0,85 €
Yhteensä 2,10 €.
..olettaen että kotona on liemikuutioita ja mausteita. Ei kyllä kukaan syö keitettyä vettä jossa nakkeja ja vihanneksia :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu, että köyhyys "tyhmentää" ja heikentää harkintantakykyä. Kun ihmisellä on rahahuolista aiheutuvaa stressiä ja elämä tuntuu selviytymistaistelulta päivästä toiseen, eivät voimavarat riitä tulevaisuuden suunnitteluun. Haetaan nopeaa nautintoa päihteistä, otetaan pikavippejä, tehdään impulsiivisia ostoksia.
Ilmiötä on kuvattu esimerkiksi tässä kolumnissa:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002674802.html?share=056d5914ab5b1f4119…
Tämä. Olen joskus ostanut viimeisillä rahoilla ruoan sijasta jäätelöä tai jotain muuta yhtä järkevää. Nykyään en ole enää köyhä ja käytän rahaa huomattavasti järkevämmin. Ulkopuolisena ei-köyhänä on helppo arvostella ja tuomita.
Tunnistan tämän ilmiön mutta täytyy huomauttaa, että ei se tuhlaileva köyhä muutu automaattisesti viisaaksi kuluttajaksi saavutettuaan paremmat tulot. Vaatii jonkinlaista heräämistä ja itsetutkiskelua, johon ei kaikista ole.
Ehkä ilkeästi sanottu, mutta mä olen myös huomannut tuon kirppiksiltä ostelun joidenkin vähävaraisten keskuudessa. Ostetaan turhaa tavaraa jota ei oikeasti tarvita. Syynä se, että sai halvalla. Eihän se mitään säästöä ole! Säästöä on se, että jättää ostamatta!
Itsekin mielummin omistan yhdet tai kahdet laadukkaat nahkaiset kengät kuin useampia räjähtäneitä. Ostin neljä vuotta sitten Nansolta laadukkaat kesähousut. Maksoivat alennuksessakin, mutta niillä on menty lämpöiset kelit enkä ole muita tarvinnut. Ja seuraava kesä on jo viides, kun ne jalassa käppäilen pitkin kesäkatuja.
Niin ja olen pienituloinen, mutta pidän laadusta, koska se tulee pidemmän päälle halvemmaksi.