Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien lomat

Vierailija
06.01.2015 |

Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.

Kysyttävää?

Kommentit (240)

Vierailija
181/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:06"]

Olen opettaja. Olen tehnyt töitä tällä viikolla yli 50 h. Ja tänään on vasta torstai. Ensi viikolla vietän viikon mittaista talvilomaa (osittain yo-kokeita korjaten ja muutamaa spesiaalimpaa tehtävää valmistellen). Palkallisen kesäloman olen viettänyt kerran, muut kesät ovat menneet määräaikaisuuksien takia työttömänä.

Tykkään työstäni kovasti ja toivon, että minulle riittää alan hommia myös jatkossa. Työ on silti rankempaa kuin mikään aiempi työni, ja yö-, viikonloppu- ja iltatöitä olen tehnyt vuosien varrella myös valtavan määrän. Ymmärrän, että opetusvelvollisuudet, ylituntien määrä, oma kokemus jne. vaikuttavat työmäärään paljon, mutta itselläni on muutamaa löysempää jaksoa lukuun ottamatta aina mennyt reilusti yli 40 h viikossa työntekoon, vaikka oppitunteja ei loputtomasti olisikaan. Ja kesälomia ei tosiaan juurikaan kerry. Siksi tämä aina vähintään elokuussa esiin nouseva lynkkausmieliala tuntuu pahalta.

Meitä tuoreita määräaikaisia opettajia on paljon, ja meitä eivät mitkään nämä epäreiluiksi koetut edut koske.

[/quote]

Olen alkuopettaja, pääsääntöisesti 1-2 lk. Päiväni ovat lyhyitä, n 4-5 tuntisia. Syön oppilaiden kanssa. Vanhempainiltoja on 4-5 lukuvuotena. Olen lomalla tuon 14 viikkoa. Suunnittelen toki tulevaa kautta toisinaan. Kokeita ei ole. Toiminnallinen ja osallistava opetus vaatii toki ehkä enemmän kekseliäisyyttä kuin aikaa... Olen ollut opettajana 11 vuotta, kesäajan palkka on saatu joka vuodelta. Luokassani on avustaja. Oppilaita on 18. Kolme tehostetun tuen lasta. Oppilashuolto työllistää toki, mutta vähemmän uuden lain myötä. Päiväni ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lyhyitä. Palkkani on 2900-3100/ kk.

[/quote]

ymmärtänet, että sinulla on asiat erittäin hyvin? Vain 18 oppilasta ja vain 3 tehostettua? Avustaja kuinka monta tuntia viikossa? Monilla on alkuopetuksessa oppilaita yli 20, tehosttettuja enemmän kuin 3 ja lisäksi muutama erityisen tuen oppilas. Avustaja muutaman tunnin viikossa. Arkipäivää monille luokanopettajille.

Opetatko minimin eli 24h/vko vai alle sen?

Vierailija
182/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tekisi tuolla palkalla tuota työtä. Opet on lomansa ansainnut, ainoa mikä on väärin sijaisia kohtaan on nämä saikulta ja hoitovapailta kesäksi töihin kikkailijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:05"]

Kertokaa nyt totuus siitä jos opettaja sairastuu kesäloman ajaksi/aikana tai jää juuri ennen kesälomaa äitiyslomalle miten se korvataan? Lomia kun ei voi siirtää sen ymmärrän mihin tahansa. Rahana ainakin saa, joten ei ole todellinen vääryys.

Tuolla toisessa ketjussa äitiopettajat kertovat että töihin paluu kesäksi äitiys-ja hoitovapaiden keskellä on heidän oikeutensa kun raskausaikana kertyneitä lomia ei voi siirtää. Risooko tämä lapsettomia opettajia, sijaisia nyt ainakin. Eikö tämän oikeuden voisi rajata siihen viimeiseen kesään kun syksyllä oikeasti palaa töihin? Silloinhan puntit olisivat tasan. Jos palaa töihin ilman hoitovapaata marraskuussa yms. niin silloin on todennäköisesti jäänyt äitiyslomalle syksyllä ja on nauttinut ne kesälomat.

[/quote]

Kaikki äitiyslomalaiset saavat äitiysrahan. Opettajat eivät saa siirrettyä lomia kuten muut, siksi on oikeutettua olla kesäloma palkallisena. Muutoin lomaa ei mitenkään korvata eikä sitä saa pitää esim. syyslukukauden alkaessa. Muissa ammateissa jos sairastuu lomalla, saa lomapäivät siirrettyä. Opettajalla ei ole tätäkään oikeutta. Äitiysloman paikkaa ei oikein voi itse päättää, koska raskauden ja synnytyksen ajoittaminen ei ole ihan niin helppoa (paitsi ehkä sinulle).

Minä jäin äitiyslomalle toukokuussa ja menetin kesälomani, koska juuri siihen aikaan osui äitiysloma. Vanhempainvapaa loppui seuraavana keväänä, mutta koska pitämättä jäänyttä kesälomaa ei voinut ottaa siihen huhti-toukokuulle, olin palkattomalla vapaalla (hoitovapaalla) loppulukuvuoden ja kesäkuun alusta palkallisesti (lomaa kertyy kaikilla äitiys- ja vanhempainvapaan ajalta). Elokuun puolivälistä jäin taas hoitovapaalle, ja ensi kesäkuun alusta palaan jälleen työelämään, ensin lomalle ja elokuussa töihin.

Olisihan se ollut kiva, jos olisin voinut ajoittaa synnytyksen syyskuun alkuun ja saanut pidettyä ensin normaalin kesäloman ja sen perään äitiys- ja vanhempainvapaan ja oltua koko lukuvuoden pois ja sitten jatkanut palkallisesti kesällä ja vasta elokuussa jäänyt hoitovapaalle. Meillä nyt vain ei sattunut tuo raskauden ajoittaminen toimimaan, ja kun kolmen vuoden yrittämisen jälkeen huomasin lokakuussa olevani raskaana, ei tullut mieleenkään, että teenpä abortin, jos vaikka onnistuisi lomien kannalta ajoittaminen paremmin seuraavalla kerralla.

Vierailija
184/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:34"]

Olen opettaja. Olen tehnyt töitä tällä viikolla yli 50 h. Ja tänään on vasta torstai. Ensi viikolla vietän viikon mittaista talvilomaa (osittain yo-kokeita korjaten ja muutamaa spesiaalimpaa tehtävää valmistellen). Palkallisen kesäloman olen viettänyt kerran, muut kesät ovat menneet määräaikaisuuksien takia työttömänä.

Tykkään työstäni kovasti ja toivon, että minulle riittää alan hommia myös jatkossa. Työ on silti rankempaa kuin mikään aiempi työni, ja yö-, viikonloppu- ja iltatöitä olen tehnyt vuosien varrella myös valtavan määrän. Ymmärrän, että opetusvelvollisuudet, ylituntien määrä, oma kokemus jne. vaikuttavat työmäärään paljon, mutta itselläni on muutamaa löysempää jaksoa lukuun ottamatta aina mennyt reilusti yli 40 h viikossa työntekoon, vaikka oppitunteja ei loputtomasti olisikaan. Ja kesälomia ei tosiaan juurikaan kerry. Siksi tämä aina vähintään elokuussa esiin nouseva lynkkausmieliala tuntuu pahalta.

Meitä tuoreita määräaikaisia opettajia on paljon, ja meitä eivät mitkään nämä epäreiluiksi koetut edut koske.

[/quote]

Olen alkuopettaja, pääsääntöisesti 1-2 lk. Päiväni ovat lyhyitä, n 4-5 tuntisia. Syön oppilaiden kanssa. Vanhempainiltoja on 4-5 lukuvuotena. Olen lomalla tuon 14 viikkoa. Suunnittelen toki tulevaa kautta toisinaan. Kokeita ei ole. Toiminnallinen ja osallistava opetus vaatii toki ehkä enemmän kekseliäisyyttä kuin aikaa... Olen ollut opettajana 11 vuotta, kesäajan palkka on saatu joka vuodelta. Luokassani on avustaja. Oppilaita on 18. Kolme tehostetun tuen lasta. Oppilashuolto työllistää toki, mutta vähemmän uuden lain myötä. Päiväni ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lyhyitä. Palkkani on 2900-3100/ kk.

[/quote]

ymmärtänet, että sinulla on asiat erittäin hyvin? Vain 18 oppilasta ja vain 3 tehostettua? Avustaja kuinka monta tuntia viikossa? Monilla on alkuopetuksessa oppilaita yli 20, tehosttettuja enemmän kuin 3 ja lisäksi muutama erityisen tuen oppilas. Avustaja muutaman tunnin viikossa. Arkipäivää monille luokanopettajille.

[/quote]

mukava luokka, tosiaan! Ihania oppilaita, kivoja vanhempia. Opetustuntini on 22.5. Palkka on pieni, kuten kerroin, mutta työ EI ole raskasta plus lomaa on riittävästi. Pidän työstäni kovasti ja pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin. 

Vierailija
185/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:11"]

Täälläkin opettaja, mutta lomaa ei kyllä ole noin paljon. On vain opetuksetonta aikaa, jonka palkka on tienattu jo aiemmin vuoden aikana. Kaikkihan tuon voisivat itselleen järjestää, pyytävät vaan palkatonta vapaata ja säästävät sitä varten tai jos työnantaja suostuu, jakavat tehdyn työn palkan myös vapaakuukausille. Järjestelykysymys.

[/quote]

Eli siis opettajan palkka 3600 € * 12 /8,5 = 5082 € "oikea" kuukausipalkka? Viiden-kuuden tunnin työpaivillä? Todella huono palkka työmäärään ja vaativuuteen nähden. Ja joo, on vaativaa, tulosvaatimuksia ei ole eikä henkiäkään pelasteta... 

Vierailija
186/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuopetuksessa, 24 tunnin viikoilla palkka on n. 3000 - verot. Käteen jää ehkä 2500€. Lomat on edelleen sen 14 viikkoa. Näin alkuopetuksessa siis.

Vierailija
187/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

mukava luokka, tosiaan! Ihania oppilaita, kivoja vanhempia. Opetustuntini on 22.5. Palkka on pieni, kuten kerroin, mutta työ EI ole raskasta plus lomaa on riittävästi. Pidän työstäni kovasti ja pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin. 

[/quote]Tuo erittäin epätavallista, kaipa tiedät sen itsekin. Joten ehkä ei kannata tulla elvistelemään ketjuun, jossa puolet lukijoista yleistää tuon kokemuksesi koskemaan koko ammattikuntaa (tai vähintäänkin kaikkia alkuopettajia). Minulla on 27 opetustunia viikossa, siihen päälle 2 tukiopetustuntia (ylellistä ja epänormaalia todella monessa koulussa, tiedän, mutta huutava tarve tukiopetukseen). Luokkani oppilaista 30% on maahanmuuttajataustaisia, perheiden sosioekonominen asema on heikko, sosiaalityö on vahvasti mukana monessa perheessä. Tämä on hyvin erilaista arkipäivää kuin toimistotyötä tekevällä henkilöllä. En valita, mutta tuohdun jos työtäni väitetään helpoksi.

Vierailija
188/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäiviä lukuvuodessa 189. Syksyllä 90 ja keväällä 99. Siitä voi jokainen päätellä että jos vuodessa on 365 päivää, että lomalla ollaan 365-189= 176.
176 päivää vuodessa siis. Kun viikonloput ottaa vielä pois tuosta lomakertymästä, saadaan nopealla laskutoimituksella 72 Arkipäivää lomaa vuodessa.

Vierailija
189/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 05:41"]Työpäiviä lukuvuodessa 189. Syksyllä 90 ja keväällä 99. Siitä voi jokainen päätellä että jos vuodessa on 365 päivää, että lomalla ollaan 365-189= 176.
176 päivää vuodessa siis. Kun viikonloput ottaa vielä pois tuosta lomakertymästä, saadaan nopealla laskutoimituksella 72 Arkipäivää lomaa vuodessa.
[/quote]
Viikossa 5 arkipäivää = 14 viikkoa ja 2 päivää päälle.

Vierailija
190/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää lomajuttu kuulostaa niin absurdilta, kun en ole yhtään palkallista kesälomaa vielä opettajana saanut. Eka karenssia ja sitten ansiosidonnaista. Se on mun kesän elanto sen lisäksi, että aina kevään saan maha kippuralla miettiä, mihin seuraavaksi talveksi. Eikä sekään ole herkkua olla sen järjestelmän alimmalla portaalla SIJAISENA. Sijainen tarkoittaa henkilöä, joka hiipii nurkissa ja muistaa paikkansa. Sijaiseen ei aina ole niin väliä tutustua, kun se kuitenkin lähtee pian. Sijainen on se, joka lastenkin mielestä on vaan sijainen. Tämän päälle ikuinen rehtoreiden nuoleskelu, että jospa tästä paikasta nyt saisi viran, kun oikein tsemppaa ja on reipas. Pätkätyöläisyys on raskasta henkisesti. Ei opettajat ole todellakaan ainoa ryhmä, jotka on pätkätöissä, mutta onhan se opettajiakin laajasti koskeva ilmiö.

Vierailija
191/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 07:01"]Tää lomajuttu kuulostaa niin absurdilta, kun en ole yhtään palkallista kesälomaa vielä opettajana saanut. Eka karenssia ja sitten ansiosidonnaista. Se on mun kesän elanto sen lisäksi, että aina kevään saan maha kippuralla miettiä, mihin seuraavaksi talveksi. Eikä sekään ole herkkua olla sen järjestelmän alimmalla portaalla SIJAISENA. Sijainen tarkoittaa henkilöä, joka hiipii nurkissa ja muistaa paikkansa. Sijaiseen ei aina ole niin väliä tutustua, kun se kuitenkin lähtee pian. Sijainen on se, joka lastenkin mielestä on vaan sijainen. Tämän päälle ikuinen rehtoreiden nuoleskelu, että jospa tästä paikasta nyt saisi viran, kun oikein tsemppaa ja on reipas. Pätkätyöläisyys on raskasta henkisesti. Ei opettajat ole todellakaan ainoa ryhmä, jotka on pätkätöissä, mutta onhan se opettajiakin laajasti koskeva ilmiö.

[/quote]
Huonoa henkilöstöhallintoa!

Vierailija
192/240 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista yläkoulun opettajista en tiedä, mutta kesälomalla en käytä sekuntiakaan tulevan lukuvuoden suunnitteluun. Työ alkaa kun koulu alkaa. Opetan kieliä. Kaikki materiaalit ovat valmiina. Oppikirjat ja niiden tehtävät erittäin tutut. Kirjaa aletaan käymään läpi heti elokuussa ja siitä jatketaan. Väitän pääseväni kyllä suht helpolla. Opetustunteja on 20 eli juuri ja juuri opetusvelvollisuus.

Vierailija
193/240 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

188, kumpa pääsisin tasokkaaseen opetukseesi!

Vierailija
194/240 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä osa meistä opettajista elää ihan omassa opettajakuplassaan...

Ihan kuin olisi tehty joku sopimus jo OKL:ssä, että meidän työstä ei sitten ikinä sanota muuta kuin että se on erittäin rankkaa ja lomat ovat ansaittuja!

Olen itse ennen opettajaksi ryhtymistä toiminut ihan muissa hommissa. Päivät kesti 8 tuntia ja usein oli ylitöitäkin. Lomaa oli 5 viikkoa vuodessa. Iltamenojakin oli silloin tällöin.

Nyt olen opettaja. Tunteja 25 viikossa eli keskimäärin 5 tuntia päivässä. Vaikka tekisin 2 tuntia valmisteluhommia joka päivä ja tekisin lomistani 3 viikkoa töitä niin silti tekisin todella, todella paljon vähemmän töitä kuin normaalitöissä oleva palkansaaja.

Vierailija
195/240 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella lahjatonta porukkaa opettajissa jos täytyy ala-asteella suunnitella opetustaan tuntitolkulla. Kokeita ei alaluokilla edes ole ja arviointikin on rasti ruutuun. En ymmärrä. Lukion opettajat erikseen.

Vierailija
196/240 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää erityisesti on tässä ketjussa se, että jos joku sanoo pääsevänsä helpommalla niin hänet leimataan heti huonoksi opettajaksi. "koska mulla menee suunnitteluun 10 tuntia viikossa ja sulla vaan 4 niin sä olet sitten huono opettaja ja me muut joudutaan tekemään sun hommat"

Ei se nyt aina näinkään ole. Ihmiset nyt vaan on varustettu erilaisilla lahjakkuuksilla. Toisella menee 2 tuntia siihen mihin toisella vartti.

Vierailija
197/240 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku haukkui amisopettajia. Olen itse amisopettaja erittäin pienellä alalla. Meillä ei ole mitään, ei mitään opetusmateriaalia valmiina. Ei yhtään kirjaa, ei yhtään harjoituksia. Me valmistelemme itse kaikki!

Joskus kyllä ihmetyttää perusopetuksen opettajien kitinä siitä kun pitää niin valmistella tunteja. Heillä on kuitenkin kirjat tehtävineen valmiina, opetusmateriaalia löytyy myös verkosta ja kaikenmaailman oppimispelejäkin on vaikka kuinka paljon.

Vierailija
198/240 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, kohta tämä ihanuus taas loppuu ja töihin pitäisi mennä.. Monta viikkoa töitä, mutta sitten samanverran onneksi myös lomaa!

Vierailija
199/240 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta se taas alkaa se lomaputki. 6 aamuherätystä, sitten 76 vapaa-aamua. 

Vierailija
200/240 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että kesälomaa odotankin. Taas on takana 400 tuntia ylitöitä vuoden aikana, jollaista määrää ei saisi millään muulla alalla teetättää, sillä muualla on rajana 250 tuntia. Onneksi pääsen kesälomalla lepäämään.