Opettajien lomat
Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.
Kysyttävää?
Kommentit (240)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:48"]Mulla taas on opettajana vapaata kesät sen takia, että työsopimukseni puretaan kesän ajaksi, kun "maija" tulee "töihin" äitiysvapaalta". Olen työtön, mutta onneksi ei taida opettajan töitä kesäksi löytyä, koska syksyllä rupean tekemään "liisan" äippälomaa...
[/quote]
Ketjuttaminen kai laitonta.. Joutuvat vakinaistamaan ennenpitkää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:52"]Amisope vastaa vielä. Minulla on opettajan ylempi korkeakoulututkinto ja pedagoginen pätevyys 60 op, joka hankittu OKL:ssä. Olen oikeutettua toimimaan aineenopettajana yläkoulussa, lukiossa tai amiksessa. Älä aliarvioi. Monella amisopella on niin hyvä pätevyys ja koulutus, että rahkeet riittää, mihin vain! Ja palkka on amiksessa opettajana jo ihan kohtalainen. Mutta tämä tästä, en alennu väittelyyn, koska tunnen arvoni. [/quote] 60? No en kehuisi. Aineopettaja on aineopettaja, ei luokanopettaja. Luokanopettajilla on työhtodopimus jo erilainen kuin sinulla, arvon aineopettaja.
[/quote] Happamia ovat sanoi kettu pihlajanmarjoista =D
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:56"]OKL:n käyneet ovat aineenopettajiin verrattuna pilipaliopettajia.
[/quote]
Riippuu millä asteella. Esim esiopetukseen ovat kyllä epäpäteviä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:03"]Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.
Kysyttävää?
[/quote]
Minä myös! Eikö ole hienoa olla luokanopettaja? :)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:52"]Amisope vastaa vielä. Minulla on opettajan ylempi korkeakoulututkinto ja pedagoginen pätevyys 60 op, joka hankittu OKL:ssä. Olen oikeutettua toimimaan aineenopettajana yläkoulussa, lukiossa tai amiksessa. Älä aliarvioi. Monella amisopella on niin hyvä pätevyys ja koulutus, että rahkeet riittää, mihin vain! Ja palkka on amiksessa opettajana jo ihan kohtalainen. Mutta tämä tästä, en alennu väittelyyn, koska tunnen arvoni. [/quote] 60? No en kehuisi. Aineopettaja on aineopettaja, ei luokanopettaja. Luokanopettajilla on työhtodopimus jo erilainen kuin sinulla, arvon aineopettaja.
[/quote] Happamia ovat sanoi kettu pihlajanmarjoista =D
[/quote]
Makeaa on, sanoi LUOKANopettaja kesälomastaan.
Opettajilla on keskimäärin 6h töitä päivässä josta taukoa noin 2h. Jos opettajat tekisivät normaalisti töitä 8h päivässä he saisivat vuoden työt tehtyä 4 kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:16"]Opettajilla on keskimäärin 6h töitä päivässä josta taukoa noin 2h. Jos opettajat tekisivät normaalisti töitä 8h päivässä he saisivat vuoden työt tehtyä 4 kuukaudessa.
[/quote]
Kyllä. Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Miksi opettajien pitää valehdella työmäärästä, lomista ja palkasta? Eikö ennemmin kannattaisi olla ylpeä, että on hommannut ammatin jossa saa hyvän palkan pienellä vaivalla?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:25"]
Miksi opettajien pitää valehdella työmäärästä, lomista ja palkasta? Eikö ennemmin kannattaisi olla ylpeä, että on hommannut ammatin jossa saa hyvän palkan pienellä vaivalla?
[/quote]
Mutta se vaiva ei ole pieni! Opetustyö on KULUTTAVAA. Ihan oikeasti siihen on syynsä, miksei kukaan opeta 8h/vrk. Menkää joskus kokeilemaan. Ei kykene.Palaa loppuun. Ja olen tehnyt elämässäni mm. vaativaa esimiestyötä yksityisellä ja olihan se henkisesti rankkaa, mutta eri tavalla, palkka oli parempi ja yksittäinen työtunti paljon kevyempi.
[/quote]
kyllä, samaa mieltä.
luokanope
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:25"]
[/quote]
Mutta se vaiva ei ole pieni! Opetustyö on KULUTTAVAA. Ihan oikeasti siihen on syynsä, miksei kukaan opeta 8h/vrk. Menkää joskus kokeilemaan. Ei kykene.Palaa loppuun. Ja olen tehnyt elämässäni mm. vaativaa esimiestyötä yksityisellä ja olihan se henkisesti rankkaa, mutta eri tavalla, palkka oli parempi ja yksittäinen työtunti paljon kevyempi.
[/quote]
On esim lääkäreillä helppoa kun ei tarvi kuin pelastaa ihmishenkiä. Aina ajattelen, että onneksi ei tarvitse lapsille opettaa kertotaulua vaan saan rentoutua elvyttämällä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:28"]
[/quote]
[/quote]
Ihmettelen tätä. Olen itsekkin opettaja. En ymmärrä tätä:'oikeasti rankkaa' -ajattelua. Olen toiminut myös varhaiskasvatuksen puolella esimiestehtävissä sekä nähnyt läheltä sairaanhoitajan työtä. Väitän, että oikeasti kumpikin on rankempaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:28"]
[/quote]
[/quote]
Ihmettelen tätä. Olen itsekkin opettaja. En ymmärrä tätä:'oikeasti rankkaa' -ajattelua. Olen toiminut myös varhaiskasvatuksen puolella esimiestehtävissä sekä nähnyt läheltä sairaanhoitajan työtä. Väitän, että oikeasti kumpikin on rankempaa.
[/quote] Pyh. Sairaanhoitajan työ on helppoa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:16"]
Opettajilla on keskimäärin 6h töitä päivässä josta taukoa noin 2h. Jos opettajat tekisivät normaalisti töitä 8h päivässä he saisivat vuoden työt tehtyä 4 kuukaudessa.
[/quote]
hemmetti, minua on huijattu pahemman kerran. Olen opettaja eikä minulla ole moisia etuja - mistä niitä oikein saa?
5-6h opetusta päivässä on melko normaali, mutta taukoja? Missä välissä? Välitunnit ovat 15min, siitä menee jo 5min pelkkiin siirtymisiin (oppilaan ulos luokasta, sisälle luokkaan jne). Jos minulla ei ole valvontaa, käytän oppituntien välisen ajan wilmaan (niitä merkintöjä ei ehdi tehdä oppitunnin aikana), materiaalien hakemiseen (kopioinnit ym. hoidan annan aamuisin tai tuntien jälkeen), luokan siivoamiseen. Kerran päivässä ehdin opehuoneeseen tauolle (n. 10min ehdin olla opehuoneessa).
Oppituntien jälkeen teen töitä koululla 1,5-3h (en vie kokeita ym. kotiin). Tähän lisäksi opekokoukset (vähintään kerran kuussa 2h), veso-päivät (3 x vuodessa, osa niistä lauantaisin, ovat pakollisia), vanhempainillat (2 x vuodessa, iltaisin, pakollisia), vanhempainvartit (1-2 kertaa vuodessa, 20-30m x 25 iltapäivisin tai iltaisin), joulu-ja kevätjuhlat (iltaisin, pakollisia), erilaiset suunnittelu- ja tiimikokoukset (tuntien jälkeen n. 10 x kertaa vuodessa), mahdolliset asiantuntijapalaverit koulupäivien jälkeen (itselläni n. 5 x vuodessa). Listaan en laske lukemattomia puhelinpalavereja ym. vastuutehtäviä.
Olen lomani ansainnut =) (ja olen ollut sekö julkisella että yksityisellä sektorilla töissä vaativissa asiantuntijatehtävissä ja väitän, että niissä pääsi helpommalla)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:50"]
[/quote]
hemmetti, minua on huijattu pahemman kerran. Olen opettaja eikä minulla ole moisia etuja - mistä niitä oikein saa?
5-6h opetusta päivässä on melko normaali, mutta taukoja? Missä välissä? Välitunnit ovat 15min, siitä menee jo 5min pelkkiin siirtymisiin (oppilaan ulos luokasta, sisälle luokkaan jne). Jos minulla ei ole valvontaa, käytän oppituntien välisen ajan wilmaan (niitä merkintöjä ei ehdi tehdä oppitunnin aikana), materiaalien hakemiseen (kopioinnit ym. hoidan annan aamuisin tai tuntien jälkeen), luokan siivoamiseen. Kerran päivässä ehdin opehuoneeseen tauolle (n. 10min ehdin olla opehuoneessa).
Oppituntien jälkeen teen töitä koululla 1,5-3h (en vie kokeita ym. kotiin). Tähän lisäksi opekokoukset (vähintään kerran kuussa 2h), veso-päivät (3 x vuodessa, osa niistä lauantaisin, ovat pakollisia), vanhempainillat (2 x vuodessa, iltaisin, pakollisia), vanhempainvartit (1-2 kertaa vuodessa, 20-30m x 25 iltapäivisin tai iltaisin), joulu-ja kevätjuhlat (iltaisin, pakollisia), erilaiset suunnittelu- ja tiimikokoukset (tuntien jälkeen n. 10 x kertaa vuodessa), mahdolliset asiantuntijapalaverit koulupäivien jälkeen (itselläni n. 5 x vuodessa). Listaan en laske lukemattomia puhelinpalavereja ym. vastuutehtäviä.
Olen lomani ansainnut =) (ja olen ollut sekö julkisella että yksityisellä sektorilla töissä vaativissa asiantuntijatehtävissä ja väitän, että niissä pääsi helpommalla)
[/quote]
tyhmä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
ope
Olen opettaja. Olen tehnyt töitä tällä viikolla yli 50 h. Ja tänään on vasta torstai. Ensi viikolla vietän viikon mittaista talvilomaa (osittain yo-kokeita korjaten ja muutamaa spesiaalimpaa tehtävää valmistellen). Palkallisen kesäloman olen viettänyt kerran, muut kesät ovat menneet määräaikaisuuksien takia työttömänä.
Tykkään työstäni kovasti ja toivon, että minulle riittää alan hommia myös jatkossa. Työ on silti rankempaa kuin mikään aiempi työni, ja yö-, viikonloppu- ja iltatöitä olen tehnyt vuosien varrella myös valtavan määrän. Ymmärrän, että opetusvelvollisuudet, ylituntien määrä, oma kokemus jne. vaikuttavat työmäärään paljon, mutta itselläni on muutamaa löysempää jaksoa lukuun ottamatta aina mennyt reilusti yli 40 h viikossa työntekoon, vaikka oppitunteja ei loputtomasti olisikaan. Ja kesälomia ei tosiaan juurikaan kerry. Siksi tämä aina vähintään elokuussa esiin nouseva lynkkausmieliala tuntuu pahalta.
Meitä tuoreita määräaikaisia opettajia on paljon, ja meitä eivät mitkään nämä epäreiluiksi koetut edut koske.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:06"]
Olen opettaja. Olen tehnyt töitä tällä viikolla yli 50 h. Ja tänään on vasta torstai. Ensi viikolla vietän viikon mittaista talvilomaa (osittain yo-kokeita korjaten ja muutamaa spesiaalimpaa tehtävää valmistellen). Palkallisen kesäloman olen viettänyt kerran, muut kesät ovat menneet määräaikaisuuksien takia työttömänä.
Tykkään työstäni kovasti ja toivon, että minulle riittää alan hommia myös jatkossa. Työ on silti rankempaa kuin mikään aiempi työni, ja yö-, viikonloppu- ja iltatöitä olen tehnyt vuosien varrella myös valtavan määrän. Ymmärrän, että opetusvelvollisuudet, ylituntien määrä, oma kokemus jne. vaikuttavat työmäärään paljon, mutta itselläni on muutamaa löysempää jaksoa lukuun ottamatta aina mennyt reilusti yli 40 h viikossa työntekoon, vaikka oppitunteja ei loputtomasti olisikaan. Ja kesälomia ei tosiaan juurikaan kerry. Siksi tämä aina vähintään elokuussa esiin nouseva lynkkausmieliala tuntuu pahalta.
Meitä tuoreita määräaikaisia opettajia on paljon, ja meitä eivät mitkään nämä epäreiluiksi koetut edut koske.
[/quote]
Olen alkuopettaja, pääsääntöisesti 1-2 lk. Päiväni ovat lyhyitä, n 4-5 tuntisia. Syön oppilaiden kanssa. Vanhempainiltoja on 4-5 lukuvuotena. Olen lomalla tuon 14 viikkoa. Suunnittelen toki tulevaa kautta toisinaan. Kokeita ei ole. Toiminnallinen ja osallistava opetus vaatii toki ehkä enemmän kekseliäisyyttä kuin aikaa... Olen ollut opettajana 11 vuotta, kesäajan palkka on saatu joka vuodelta. Luokassani on avustaja. Oppilaita on 18. Kolme tehostetun tuen lasta. Oppilashuolto työllistää toki, mutta vähemmän uuden lain myötä. Päiväni ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lyhyitä. Palkkani on 2900-3100/ kk.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:50"]
[/quote]
[/quote]
tyhmä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
ope
[/quote]
ok, jätät siis kaiken vain väliin? Tunnen muutaman vastaavan kollegan, heistä ei kauheasti pidetä, kun eivät hoida hommiaan. Itse tykkään hoitaa työni kunnolla, se on oppilaidenkin etu. Voidaan tietenkin pohtia, onko lusmuilu, työnsä huonosti hoitaminen ja muiden hyväksikäyttäminen tyhmyyttä vai viisautta...
Mikä kikkakolmonen sulla on muuten käytössä, jolla luistat esim. vesot, opekokoukset tai pakolliset palaverit kerta toisensa jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:06"]
[/quote]
Olen alkuopettaja, pääsääntöisesti 1-2 lk. Päiväni ovat lyhyitä, n 4-5 tuntisia. Syön oppilaiden kanssa. Vanhempainiltoja on 4-5 lukuvuotena. Olen lomalla tuon 14 viikkoa. Suunnittelen toki tulevaa kautta toisinaan. Kokeita ei ole. Toiminnallinen ja osallistava opetus vaatii toki ehkä enemmän kekseliäisyyttä kuin aikaa... Olen ollut opettajana 11 vuotta, kesäajan palkka on saatu joka vuodelta. Luokassani on avustaja. Oppilaita on 18. Kolme tehostetun tuen lasta. Oppilashuolto työllistää toki, mutta vähemmän uuden lain myötä. Päiväni ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lyhyitä. Palkkani on 2900-3100/ kk.
[/quote]
ymmärtänet, että sinulla on asiat erittäin hyvin? Vain 18 oppilasta ja vain 3 tehostettua? Avustaja kuinka monta tuntia viikossa? Monilla on alkuopetuksessa oppilaita yli 20, tehosttettuja enemmän kuin 3 ja lisäksi muutama erityisen tuen oppilas. Avustaja muutaman tunnin viikossa. Arkipäivää monille luokanopettajille.
Opetatko minimin eli 24h/vko vai alle sen?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:12"]Itse olen ollut jo pitkään opettajana, joten luulisi, että työmäärä vähentyy, mutta ei tunnu vähentyvän. Kouluun on tullut yhä enemmän sellaista työtä, jota siellä ei ole ennen ollut. Luokanvalvojat on velvoitettu pitämään vanhempainvartteja, jotka usein venyvät tunnin mittaisiksi. Monella integroidulla oppilaalla on hojks, jolloin tapaamisia on vielä pari kertaa vuodessa vanhempien kanssa ja et voi itse aina valita edes ajankohtaa milloin tapaamiset pidetään, kun paikalle pitää usein pyytää tulkki ja opo tai kuraattori tai mikä lie. Yhden tunnin palaverin järjestämiseen voi mennä hyvinkin 5 tuntia ja sitten huoltaja ei edes tule paikalle. Tämmöistä työtä on paljon enemmän kuin urani alkuvaiheissa 15 vuotta sitten.
Lisäksi paperityön määrä on lisääntynyt. Opetusvirastolta tulee tämän tästä mitä mielenkiintoisempia kyselyitä, joissa opettajia muka kuullaan. Käytännössä kyselyt vilisevät kirjoitusvirheitä ja vastausvaihtoehdot ovat sellaisia, jotka eivät sovi yhtään opettajan työhön. Yrityselämän kyselyitä siis yritetään ilmeisesti väkipakolla kenkälusikalla survoa opetustyöhön.
Kaiken huippuna on TSA, joka on tuonut opettajien välille kauheaa kilpailua. Parhaissa kouluissa missä olen ollut on pitänyt arvioida jokainen kollega ja oppilaatkin ovat saaneet arvioida, että kuka on paras opettaja. Lisäksi rehtori on kerännyt yhteisten koetulosten numerot ja vertaillut, että kenen opettajan oppilaat pärjäävät paremmin tulosten perusteella.
Näiden paineiden keskellä se opettaminen, joka mielestäni on se minun päätyö, tuntuu usein jäävän ihan sivuseikaksi ja kaikki tämä muu työ on esimerkiksi hyvien tuntien suunnittelusta pois, koska ihminen jaksaa vain sen minkä jaksaa. Itsellänikin on välillä ollut 7 ylituntia viikossa joka tarkoittaa noin 10 ylituntityötä viikkoa kohti. Millään muulla alalla tämä ei olisi edes laillista, sillä 250 tuntia on muilla aloilla katto mitä vuodessa saa tehdä ylitöitä ja tuosta tulee jo yksistään 400 tuntia ylitöitä.
Ap on varmasti yksi niistä kollegoistani, joka ylityöllistää meitä muita. Me tuntejamme tunnollisesti suunnittelevat ja omat hommamme hoitavat saamme taatusti tehdä alkuperäisen luokan kiusaamsselvittelyt ja meidän harteille jää ne joulujuhlien valmistelut, jotka tehdään työpäivän jälkeen. Samoin me muut kirjoitamme rehtorille niitä yhteenvetoraportteja niistä tiimipalavereista, jossa ap ei selvästikään ole mukana.
Itselläni on yksistään opetusta 30 tuntia viikossa ja siihen päälle 3 tuntia viikossa tiimiaikoja ja lisäksi tietysti tuntien valmistelut, palaverit, yhteydenpito huoltajiin, kokeiden tekeminen ja arviointi ja ylipäätään arviointi. Keskiverrosti tämä työ vie minulta 12 tuntia ma-to ja perjantaisin noin 7 tuntia. Viikonloput ja lomat yritän olla vapaalla, mutta esim. arviointien aikaan se ei ole mahdollista. Keskivertotyöaikani on siis viikossa 55-60 tuntia.
Laiska, kuten ap, pääsisi siis puolet vähemmällä. En kyllä sillä lähtisi sillä leuhkimaan, että en tekisi töitäni kunnolla. Juuri siksi meillä on pitkät lomat, että teemme töitä enemmän kuin tavalliset ihmiset talvella eli se talven ylityöt jaetaan sinne kesälle palkkana.
[/quote]
Muuten ymmärrän tämän, mutta en sitä, millä perusteella me muut emme muka tekisi tuollaisia viikkotuntimääriälä!? Usko pois, tehdään me! Ja samalla/huonommalla palkalla ja lyhyillä lomilla.