Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien lomat

Vierailija
06.01.2015 |

Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.

Kysyttävää?

Kommentit (240)

Vierailija
141/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:54"]Harmittaa sinunkaltaisesi leveilijä. Minulla opettajan on 38 lomapäivää niin kuin kunnallisella puolella ylipäätään, joten oikeaa lomaa ei opettajilla ole sen enempää kuin millään muullakaan ammattiryhmällä. Opetusvelvollisuus kerätään koululukuvuoden aikana, joten muut "lomat" koostuvat opetuksettomasta ajasta , jolloin suunnitellaan (kuka mitenkin) seuraavaa lukuvuotta jne. Itse amiksessa opettavana en voi kuin haaveilla kuuden tunnin työpäivistä, vaan työpäivät venyvät helposti 12 tunnin mittaisiksi, kun opetuksen jälkeen vastataan posteihin tavataan vanhempia jne... Minun luokkani potentiaalilla tapaamisia on varsin usein... Lisäksi taas aikuiskoulutuksen puolella on kesäopetusta, joten ei kaikilla opettajilla niin pitkiä vapaita ole. Olen ollut mukana ops työskentelyssä, joten seuraavan kerran, kun kesä saapuu, tiedän vapaani ansainneeni... 
[/quote]
Nyt olikin puhe OIKEISTA opettajista, ei mistään amisopeista.

Vierailija
142/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:23"]

Koulunkäynninohjaajathan ovat oikein hyödyllisiä. Niillähän voi teettää paljon ihan itselle kuuluvaa työtä... 

Ymmärrän toki jos vajakki on niin menee hankalaksi.

[/quote]

Ai on vai? Meillä ne juoksee ensimmäisenä opettajanhuoneeseen viettämään välituntia kahvikupposen ääressä. Ihan jokainen välitunti. Nopeammin vilahtavat sinne kuin lapset ehtii käytävään. Itse jään setvimään luokkaan tilanteita, valvon, valvon ruokalassa, kopioin, otan materiaaleja esille jne. Esim. tänään minulla ei ollut kuin yksi tauko opettajanhuoneessa ja senkin seisoin odottamassa kopiokoneen lämpenemistä kopioitavat kädessä ja kopioin. Sen sijaan avustajallani on näköjään taukoa 25 minuuttia tunnista, koska tulee tunnille myöhässä aina sen verran. Sama peli parin muunkin avustajan kanssa. Kummankaan en ole nähnyt ikinä tekevän mitään välituntien tai alkutuntien aikana.

Edellisessä työpaikassa opettajanhuoneen pahin juoruakka oli avustaja, joka istui kuin tatti siinä sohvalla välitunnista toiseen. Oli aina ensimmäisenä siinä istumassa. Ehkä joissain paikoissa meno on toisenlaista, mutta kahdessa työpaikassani olen ihmetellyt, että onpa lekoisa homma. Jatkuvaa tauon pitämistä, ei huolta mistään.

Tunnilla toki avustajasta on välillä hyötyä, mutta paljon on tunteja, etten tarvisi lainkaan. Minusta koko avustajajuttu ampuu yli. Mielummin ottaisin jonkun jakotunnin luokalle ja kuntakin säästäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:54"]Harmittaa sinunkaltaisesi leveilijä. Minulla opettajan on 38 lomapäivää niin kuin kunnallisella puolella ylipäätään, joten oikeaa lomaa ei opettajilla ole sen enempää kuin millään muullakaan ammattiryhmällä. Opetusvelvollisuus kerätään koululukuvuoden aikana, joten muut "lomat" koostuvat opetuksettomasta ajasta , jolloin suunnitellaan (kuka mitenkin) seuraavaa lukuvuotta jne. Itse amiksessa opettavana en voi kuin haaveilla kuuden tunnin työpäivistä, vaan työpäivät venyvät helposti 12 tunnin mittaisiksi, kun opetuksen jälkeen vastataan posteihin tavataan vanhempia jne... Minun luokkani potentiaalilla tapaamisia on varsin usein... Lisäksi taas aikuiskoulutuksen puolella on kesäopetusta, joten ei kaikilla opettajilla niin pitkiä vapaita ole. Olen ollut mukana ops työskentelyssä, joten seuraavan kerran, kun kesä saapuu, tiedän vapaani ansainneeni...  [/quote] Nyt olikin puhe OIKEISTA opettajista, ei mistään amisopeista.

[/quote]

Mikä on oikean opettajan ja amisopettajan ero? (nauraa katketakseen) huh huh ;)

Vierailija
144/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:54"]

Harmittaa sinunkaltaisesi leveilijä. Minulla opettajan on 38 lomapäivää niin kuin kunnallisella puolella ylipäätään, joten oikeaa lomaa ei opettajilla ole sen enempää kuin millään muullakaan ammattiryhmällä. Opetusvelvollisuus kerätään koululukuvuoden aikana, joten muut "lomat" koostuvat opetuksettomasta ajasta , jolloin suunnitellaan (kuka mitenkin) seuraavaa lukuvuotta jne. Itse amiksessa opettavana en voi kuin haaveilla kuuden tunnin työpäivistä, vaan työpäivät venyvät helposti 12 tunnin mittaisiksi, kun opetuksen jälkeen vastataan posteihin tavataan vanhempia jne... Minun luokkani potentiaalilla tapaamisia on varsin usein... Lisäksi taas aikuiskoulutuksen puolella on kesäopetusta, joten ei kaikilla opettajilla niin pitkiä vapaita ole. Olen ollut mukana ops työskentelyssä, joten seuraavan kerran, kun kesä saapuu, tiedän vapaani ansainneeni... 

[/quote]

tämä ei kyllä todellakaan kuvaa yleistä tilannetta amiksissa. Olen opona yhdessä ja meillä on ryhmänohjaajille liian työllistävää edes kirjata saati puuttua oppilaan poissaoloihin. Opetuksen suunnittelu on luokattoman huonoa ja opettajuus ihan kadoksissa. Ennen olin peruskoulussa ja haluan sinne takaisin. Siellä edes oltiin kiinnostuneita oppilaista ihan oikeasti. 

Vierailija
145/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:54"]Harmittaa sinunkaltaisesi leveilijä. Minulla opettajan on 38 lomapäivää niin kuin kunnallisella puolella ylipäätään, joten oikeaa lomaa ei opettajilla ole sen enempää kuin millään muullakaan ammattiryhmällä. Opetusvelvollisuus kerätään koululukuvuoden aikana, joten muut "lomat" koostuvat opetuksettomasta ajasta , jolloin suunnitellaan (kuka mitenkin) seuraavaa lukuvuotta jne. Itse amiksessa opettavana en voi kuin haaveilla kuuden tunnin työpäivistä, vaan työpäivät venyvät helposti 12 tunnin mittaisiksi, kun opetuksen jälkeen vastataan posteihin tavataan vanhempia jne... Minun luokkani potentiaalilla tapaamisia on varsin usein... Lisäksi taas aikuiskoulutuksen puolella on kesäopetusta, joten ei kaikilla opettajilla niin pitkiä vapaita ole. Olen ollut mukana ops työskentelyssä, joten seuraavan kerran, kun kesä saapuu, tiedän vapaani ansainneeni...  [/quote] Nyt olikin puhe OIKEISTA opettajista, ei mistään amisopeista.

[/quote]

Mikä on oikean opettajan ja amisopettajan ero? (nauraa katketakseen) huh huh ;)
[/quote]
OKL

Vierailija
146/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:23"]

Koulunkäynninohjaajathan ovat oikein hyödyllisiä. Niillähän voi teettää paljon ihan itselle kuuluvaa työtä... 

Ymmärrän toki jos vajakki on niin menee hankalaksi.

[/quote]

Ai on vai? Meillä ne juoksee ensimmäisenä opettajanhuoneeseen viettämään välituntia kahvikupposen ääressä. Ihan jokainen välitunti. Nopeammin vilahtavat sinne kuin lapset ehtii käytävään. Itse jään setvimään luokkaan tilanteita, valvon, valvon ruokalassa, kopioin, otan materiaaleja esille jne. Esim. tänään minulla ei ollut kuin yksi tauko opettajanhuoneessa ja senkin seisoin odottamassa kopiokoneen lämpenemistä kopioitavat kädessä ja kopioin. Sen sijaan avustajallani on näköjään taukoa 25 minuuttia tunnista, koska tulee tunnille myöhässä aina sen verran. Sama peli parin muunkin avustajan kanssa. Kummankaan en ole nähnyt ikinä tekevän mitään välituntien tai alkutuntien aikana.

Edellisessä työpaikassa opettajanhuoneen pahin juoruakka oli avustaja, joka istui kuin tatti siinä sohvalla välitunnista toiseen. Oli aina ensimmäisenä siinä istumassa. Ehkä joissain paikoissa meno on toisenlaista, mutta kahdessa työpaikassani olen ihmetellyt, että onpa lekoisa homma. Jatkuvaa tauon pitämistä, ei huolta mistään.

Tunnilla toki avustajasta on välillä hyötyä, mutta paljon on tunteja, etten tarvisi lainkaan. Minusta koko avustajajuttu ampuu yli. Mielummin ottaisin jonkun jakotunnin luokalle ja kuntakin säästäisi.
[/quote]
Ihan sama kokemus! Ovat osavinaan kaikkea ja vähättelevät opettajia. Tekevät mielestään ihan samaa työtä kuin opettajatkin, paskemmilla palkoilla vain. Ovat ensimmäisinä neuvomassa miten opettajan pitäisi toimia. Ei ymmärrystä kuitenkaan oppimisesta, erilaisista kehitysvaiheista, oppimistyyleistä, erityisopetuksen tarpeesta, eriyttämisestä jnejnejne.
Todella raivostuttavaa. Tulisin toimeen myöskin paremmin ilman.

Vierailija
147/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ Nyt olikin puhe OIKEISTA opettajista, ei mistään amisopeista.

[/quote] Kyllä voisi olla yläkoulussa tai lukiossakin, joten katson olevani oikea opettaja.

Vierailija
148/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OKL:n käyneet ovat vajakkeja, joille joutuu kaiken perustelemaan kuin lapselle. 

Vierailija
149/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:54"]

Harmittaa sinunkaltaisesi leveilijä. Minulla opettajan on 38 lomapäivää niin kuin kunnallisella puolella ylipäätään, joten oikeaa lomaa ei opettajilla ole sen enempää kuin millään muullakaan ammattiryhmällä. Opetusvelvollisuus kerätään koululukuvuoden aikana, joten muut "lomat" koostuvat opetuksettomasta ajasta , jolloin suunnitellaan (kuka mitenkin) seuraavaa lukuvuotta jne. Itse amiksessa opettavana en voi kuin haaveilla kuuden tunnin työpäivistä, vaan työpäivät venyvät helposti 12 tunnin mittaisiksi, kun opetuksen jälkeen vastataan posteihin tavataan vanhempia jne... Minun luokkani potentiaalilla tapaamisia on varsin usein... Lisäksi taas aikuiskoulutuksen puolella on kesäopetusta, joten ei kaikilla opettajilla niin pitkiä vapaita ole. Olen ollut mukana ops työskentelyssä, joten seuraavan kerran, kun kesä saapuu, tiedän vapaani ansainneeni... 

[/quote]

tämä ei kyllä todellakaan kuvaa yleistä tilannetta amiksissa. Olen opona yhdessä ja meillä on ryhmänohjaajille liian työllistävää edes kirjata saati puuttua oppilaan poissaoloihin. Opetuksen suunnittelu on luokattoman huonoa ja opettajuus ihan kadoksissa. Ennen olin peruskoulussa ja haluan sinne takaisin. Siellä edes oltiin kiinnostuneita oppilaista ihan oikeasti. 
[/quote]
Kuinka paljon näillä amisopettajilla on opettajan pedagogisia opintoja plakkarissa?
Aivan. Ei voida edes rinnastaa luokanopettajiin. Ei edes lastentarhanopettajiin.

Vierailija
150/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot mutta mites tuo loma ja opetukseton aika oikein menee? Kun puhutaan opettajien pitkistä lomista niin opet selittelevät ettei se ole lomaa vaan opetuksetonta aikaa. Kun puhutaan opettajien lomautuksista joita suunnitellaan kesälle, opet sanovat että he ovat lomalla eikä muitakaan voi lomalla lomauttaa.

Vierailija
151/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kesät vapaata, en oo opettaja. Saan työttömyyskorvausta siltä ajalta. Ei paha, suunnittelen minne sitä lähtis kesällä taas reissaamaan. 

Vierailija
152/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 lla kansanedustajalla on kans paljon lomaa. Kuinkahan monta viikkoa, tietääkö joku? Vai meneekö jo kuukausiksi????

Vierailija
153/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Vanhalla kehäraakilla, kuten minä on se 38 lomapäivää, josta 30 pidän kesällä = 6 viikkoa ja loput  8 päivää pidän jouluna ja hiihtolomalla, joten työnantajalla jäisi tasan 2 viikkoa aikaa lomauttaa, sillä lukukausi ei pääty opettajilla samoin kuin oppilaille, ainakaan meillä. Samoin aloitamme kokoukset jo syksyllä ennen oppilaita... terveisin se amisope, joka jonkun mielestä ei ole oikea ope.

Vierailija
154/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on opettajana vapaata kesät sen takia, että työsopimukseni puretaan kesän ajaksi, kun "maija" tulee "töihin" äitiysvapaalta". Olen työtön, mutta onneksi ei taida opettajan töitä kesäksi löytyä, koska syksyllä rupean tekemään "liisan" äippälomaa...

Vierailija
155/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:46"]Hei

Vanhalla kehäraakilla, kuten minä on se 38 lomapäivää, josta 30 pidän kesällä = 6 viikkoa ja loput  8 päivää pidän jouluna ja hiihtolomalla, joten työnantajalla jäisi tasan 2 viikkoa aikaa lomauttaa, sillä lukukausi ei pääty opettajilla samoin kuin oppilaille, ainakaan meillä. Samoin aloitamme kokoukset jo syksyllä ennen oppilaita... terveisin se amisope, joka jonkun mielestä ei ole oikea ope.
[/quote]
Etpä olekkaan. Tuskin olet kasvatustieteen maisteri?

Vierailija
156/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amisope vastaa vielä. Minulla on opettajan ylempi korkeakoulututkinto ja pedagoginen pätevyys 60 op, joka hankittu OKL:ssä. Olen oikeutettua toimimaan aineenopettajana yläkoulussa, lukiossa tai amiksessa. Älä aliarvioi. Monella amisopella on niin hyvä pätevyys ja koulutus, että rahkeet riittää, mihin vain! Ja palkka on amiksessa opettajana jo ihan kohtalainen. Mutta tämä tästä, en alennu väittelyyn, koska tunnen arvoni.

Vierailija
157/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:46"]Hei   Vanhalla kehäraakilla, kuten minä on se 38 lomapäivää, josta 30 pidän kesällä = 6 viikkoa ja loput  8 päivää pidän jouluna ja hiihtolomalla, joten työnantajalla jäisi tasan 2 viikkoa aikaa lomauttaa, sillä lukukausi ei pääty opettajilla samoin kuin oppilaille, ainakaan meillä. Samoin aloitamme kokoukset jo syksyllä ennen oppilaita... terveisin se amisope, joka jonkun mielestä ei ole oikea ope. [/quote] Etpä olekkaan. Tuskin olet kasvatustieteen maisteri?

[/quote] Koulutukseni on kasvatustieteen maisteri =)

Vierailija
158/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että joku muukin näkee avustajien läpi. Niissä on toki hyviä, mutta itse koen useimpien käytöksen loukkaavaksi. Ovat niin olevinaan ja heittämällähän toimisivat opettajana jne. Mikseivät mene sitten opiskelemaan? Suomessa yliopisto on maksuton ja ei sinne pääseminenkään nyt rakettitiedettä ole? Pahimmat loukkakset olen työpaikalla saanut avustajilta. Ne tunkee nokkansa joka asiaan, ovat osa opettajanhuoneen kalustoa toisin kuin opettajat, joilla on muutakin työtä välituntisin kuin kahvittelu ja juoruaminen. Mitään vastuuta heillä ei ole ja kateus näkyy useimmista kilometrin päähän. Olen onnekas, kun nykyinen avustajani ei ole pahimmasta päästä. Viime vuonna olikin sitten kaikkien aikojen kalkkuna. Olin onnellinen, kun avustaja oli sairas. En kokenut edes tarvitsevani mokomaa ilkiötä tunneille. Ehkä joskus oli tarvetta, useimmiten ei.

Vierailija
159/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:52"]Amisope vastaa vielä. Minulla on opettajan ylempi korkeakoulututkinto ja pedagoginen pätevyys 60 op, joka hankittu OKL:ssä. Olen oikeutettua toimimaan aineenopettajana yläkoulussa, lukiossa tai amiksessa. Älä aliarvioi. Monella amisopella on niin hyvä pätevyys ja koulutus, että rahkeet riittää, mihin vain! Ja palkka on amiksessa opettajana jo ihan kohtalainen. Mutta tämä tästä, en alennu väittelyyn, koska tunnen arvoni.
[/quote]
60? No en kehuisi. Aineopettaja on aineopettaja, ei luokanopettaja.
Luokanopettajilla on työhtodopimus jo erilainen kuin sinulla, arvon aineopettaja.

Vierailija
160/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OKL:n käyneet ovat aineenopettajiin verrattuna pilipaliopettajia.