Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien lomat

Vierailija
06.01.2015 |

Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.

Kysyttävää?

Kommentit (240)

Vierailija
201/240 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka paska, työ perseestä, loma ok.

Vierailija
202/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:06"]

Olen opettaja. Olen tehnyt töitä tällä viikolla yli 50 h. Ja tänään on vasta torstai. Ensi viikolla vietän viikon mittaista talvilomaa (osittain yo-kokeita korjaten ja muutamaa spesiaalimpaa tehtävää valmistellen). Palkallisen kesäloman olen viettänyt kerran, muut kesät ovat menneet määräaikaisuuksien takia työttömänä.

Tykkään työstäni kovasti ja toivon, että minulle riittää alan hommia myös jatkossa. Työ on silti rankempaa kuin mikään aiempi työni, ja yö-, viikonloppu- ja iltatöitä olen tehnyt vuosien varrella myös valtavan määrän. Ymmärrän, että opetusvelvollisuudet, ylituntien määrä, oma kokemus jne. vaikuttavat työmäärään paljon, mutta itselläni on muutamaa löysempää jaksoa lukuun ottamatta aina mennyt reilusti yli 40 h viikossa työntekoon, vaikka oppitunteja ei loputtomasti olisikaan. Ja kesälomia ei tosiaan juurikaan kerry. Siksi tämä aina vähintään elokuussa esiin nouseva lynkkausmieliala tuntuu pahalta.

Meitä tuoreita määräaikaisia opettajia on paljon, ja meitä eivät mitkään nämä epäreiluiksi koetut edut koske.

[/quote]

Olen alkuopettaja, pääsääntöisesti 1-2 lk. Päiväni ovat lyhyitä, n 4-5 tuntisia. Syön oppilaiden kanssa. Vanhempainiltoja on 4-5 lukuvuotena. Olen lomalla tuon 14 viikkoa. Suunnittelen toki tulevaa kautta toisinaan. Kokeita ei ole. Toiminnallinen ja osallistava opetus vaatii toki ehkä enemmän kekseliäisyyttä kuin aikaa... Olen ollut opettajana 11 vuotta, kesäajan palkka on saatu joka vuodelta. Luokassani on avustaja. Oppilaita on 18. Kolme tehostetun tuen lasta. Oppilashuolto työllistää toki, mutta vähemmän uuden lain myötä. Päiväni ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lyhyitä. Palkkani on 2900-3100/ kk.

[/quote]

ymmärtänet, että sinulla on asiat erittäin hyvin? Vain 18 oppilasta ja vain 3 tehostettua? Avustaja kuinka monta tuntia viikossa? Monilla on alkuopetuksessa oppilaita yli 20, tehosttettuja enemmän kuin 3 ja lisäksi muutama erityisen tuen oppilas. Avustaja muutaman tunnin viikossa. Arkipäivää monille luokanopettajille.

Opetatko minimin eli 24h/vko vai alle sen?

[/quote]

mukava luokka, tosiaan! Ihania oppilaita, kivoja vanhempia. Opetustuntini on 22.5. Palkka on pieni, kuten kerroin, mutta työ EI ole raskasta plus lomaa on riittävästi. Pidän työstäni kovasti ja pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin. 

[/quote]

oma luokkani on aivan ihana, huoltajat mukavia ja positiivisesti yhteistyöhön suhtautuvia. Se ei nyt ollut kuitenkaan se pääpointti, vaan se, että sinulla on varsin helppoa ja kuvailemasi olosuhteet ovat harvinaisia luokanopen työssä nykypäivänä Suomessa.

Itselläni 24 oppilasta, joista 5 tehostettua. S2-oppilaita useampia. Avustaja käytössä muutamalla tunnilla viikossa, jakotunteja 2.  Oppilaiden sosioekoniminen tausta varsin kirjava. Oma opetusvelvollisuus 26 viikkotuntia. Tämä on luokanopen arkipäivää Suomessa - ja minulla on vielä helppoa moneen muuhun verrattuna. Joten älä kiltti kerro omasta pestistäsi yleistävästi, koska se todellakin on harvinaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:06"]

Olen opettaja. Olen tehnyt töitä tällä viikolla yli 50 h. Ja tänään on vasta torstai. Ensi viikolla vietän viikon mittaista talvilomaa (osittain yo-kokeita korjaten ja muutamaa spesiaalimpaa tehtävää valmistellen). Palkallisen kesäloman olen viettänyt kerran, muut kesät ovat menneet määräaikaisuuksien takia työttömänä.

Tykkään työstäni kovasti ja toivon, että minulle riittää alan hommia myös jatkossa. Työ on silti rankempaa kuin mikään aiempi työni, ja yö-, viikonloppu- ja iltatöitä olen tehnyt vuosien varrella myös valtavan määrän. Ymmärrän, että opetusvelvollisuudet, ylituntien määrä, oma kokemus jne. vaikuttavat työmäärään paljon, mutta itselläni on muutamaa löysempää jaksoa lukuun ottamatta aina mennyt reilusti yli 40 h viikossa työntekoon, vaikka oppitunteja ei loputtomasti olisikaan. Ja kesälomia ei tosiaan juurikaan kerry. Siksi tämä aina vähintään elokuussa esiin nouseva lynkkausmieliala tuntuu pahalta.

Meitä tuoreita määräaikaisia opettajia on paljon, ja meitä eivät mitkään nämä epäreiluiksi koetut edut koske.

[/quote]

Olen alkuopettaja, pääsääntöisesti 1-2 lk. Päiväni ovat lyhyitä, n 4-5 tuntisia. Syön oppilaiden kanssa. Vanhempainiltoja on 4-5 lukuvuotena. Olen lomalla tuon 14 viikkoa. Suunnittelen toki tulevaa kautta toisinaan. Kokeita ei ole. Toiminnallinen ja osallistava opetus vaatii toki ehkä enemmän kekseliäisyyttä kuin aikaa... Olen ollut opettajana 11 vuotta, kesäajan palkka on saatu joka vuodelta. Luokassani on avustaja. Oppilaita on 18. Kolme tehostetun tuen lasta. Oppilashuolto työllistää toki, mutta vähemmän uuden lain myötä. Päiväni ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lyhyitä. Palkkani on 2900-3100/ kk.

[/quote]

ymmärtänet, että sinulla on asiat erittäin hyvin? Vain 18 oppilasta ja vain 3 tehostettua? Avustaja kuinka monta tuntia viikossa? Monilla on alkuopetuksessa oppilaita yli 20, tehosttettuja enemmän kuin 3 ja lisäksi muutama erityisen tuen oppilas. Avustaja muutaman tunnin viikossa. Arkipäivää monille luokanopettajille.

Opetatko minimin eli 24h/vko vai alle sen?

[/quote]

mukava luokka, tosiaan! Ihania oppilaita, kivoja vanhempia. Opetustuntini on 22.5. Palkka on pieni, kuten kerroin, mutta työ EI ole raskasta plus lomaa on riittävästi. Pidän työstäni kovasti ja pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin. 

[/quote]Tuo erittäin epätavallista, kaipa tiedät sen itsekin. Joten ehkä ei kannata tulla elvistelemään ketjuun, jossa puolet lukijoista yleistää tuon kokemuksesi koskemaan koko ammattikuntaa (tai vähintäänkin kaikkia alkuopettajia). Minulla on 27 opetustunia viikossa, siihen päälle 2 tukiopetustuntia (ylellistä ja epänormaalia todella monessa koulussa, tiedän, mutta huutava tarve tukiopetukseen). Luokkani oppilaista 30% on maahanmuuttajataustaisia, perheiden sosioekonominen asema on heikko, sosiaalityö on vahvasti mukana monessa perheessä. Tämä on hyvin erilaista arkipäivää kuin toimistotyötä tekevällä henkilöllä. En valita, mutta tuohdun jos työtäni väitetään helpoksi.

[/quote]

olen pahoillani, että koet noin. Kommentoin vain omaa työtäni... En koe itse, että työ olisi helppoa kenelle hyvänsä  ja ymmärrän, että jollain on 'huonommin'.

en todella tiedä muista alkuopettajista, ehkä he voisivat kertoa omalta kantiltaan, mutta asun kyllä alueella, jossa maahanmuuttajia on vähän. Koen työni tarpeeksi haastavaksi/antoisaksi, mutta PALKKANI ON PIENI, kuten kerroin. Sinulla asiantuntijatehtävissä-valmistava opetus(?) on varmasti huomattavasti suurempi palkka.

...poistun takavasemmalle, ennenkuin tikarit lentävät.. 

Vierailija
204/240 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiihana loma! Kyllä maistuukin nannalle, kun on ekaluokkalaisten kanssa Rehkitty koko alkuvuosi 22 viikkotuntia!

Vierailija
205/240 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joka alalla työnsä voi tehdä hyvin ja huonosti. Jos osaa mennä siitä, mistä aita on matalin, joutuu väistämättä sen tosiasian eteen, että jotain olisi voinut tehdä paremminkin. Jos ei yhtään käytä aikaansa muuhun kuin rutiinilla vedettyihin tunteihin, jää moni asia huomiotta. Miten ihmeessä voi rutiinilla vetää tuettujen oppilaiden opetuksen?

Olen itse yläkoulun opettaja ja monenlaista tallaajaa siellä opehuoneessa raahustaa. Eräs miesopettaja on hauska, vetää tunnit rautaisella rutiinilla eikä juurikaan näe vaivaa tuntien suunnitteluun, kun osaa olla varsin hurmaava ja hauska vanhoillakin tiedoilla. Muutama kiusaamistapaus on kosahtanut nilkkaan, oppilaat olivat kehitelleet lunttausringin (myivät vanhoja kokeita) ja tällä hetkellä kyseinen opettaja tekee erittäin paljon ylimääräistä työtä palaveeraamalla näiden syiden takia. Koen itse pääseväni helpommalla, kun laadin uudet kokeet ja kehittelen erilaisia tunteja oppilasaineksen mukaan. Huomaan helpommin luokan dynamiikan ja tukea tarvitsevat ihan siinä tunnin puitteissa eikä tarvitse istua palavereissa, kun Jessiina ei olekaan saanut ansaitsemaansa tukea. Tämän lisäksi arviointini tapahtuu selkeiden sääntöjen mukaan eikä kenenkään ole tarvinnut 15 vuoteen ottaa yhteyttä ja ihmetellä, minkä mukaan on numeronsa saanut. Moni kollega käy näitä palavereita sitten kesälomalla, kun kokeita ei ole pidetty kuin ehkä yksi koko vuonna ja numero on annettu pärstäkertoimen mukaan.

Omalla valvontaluokallani on 7 HOJKS-oppilasta. En tiedä, miten näistä palavereista voi luistaa, itse en ainakaan ole onnistunut. Jokaisella seitsemällä on omanlaisensa tukitoimet ja työllistävät opettajia monella tapaa. Useimmat näistä saavat aivan omat kokeet, jotka poikkeavat muun luokan kokeista. Tämä sitten koskee ihan kaikkia aineenopettajia. Aika tuskaisaa tuntuu olevan näillä hurmurintaitoihinsa luottaneilla opettajilla, kun yllättäen pitääkin laatia ihan uutta eikä turvautua aina vain jutusteluun ja vanhoihin materiaaleihin.

Opettajan työssäkin se viisas todellakin pääsee pitkällä tähtäimellä vähemmällä. Ei tarvitse todistella numeroita tai selvitellä vaikeita ongelmia, jotka ovat kehittyneet isoiksi kun kukaan ei ole ajoissa puuttunut. Kun näen päivittäin vähän enemmän vaivaa tehdäkseni työni hyvin, antaa se minulle paljon helpomman tulevaisuuden.

Vierailija
206/240 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se ihanuus koitti!

suvivirsi kajautettu, kuohari kylmässä ja 11 viikkoa lomaa!

voi veljet. Sain kolme lahjakorttia, ruusuja ja suklaata. Kohtalotovereita?

Vierailija
207/240 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hys ettei sipilä kuule!

Vierailija
208/240 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se meihin koske tuo työajan pudennys. Opettajat ovat tienanneet loma-ajan palkkansa, eli toisinsanoen 9 kk palkka on jaettu 12 kk. Täytyy ilmeisesti ruveta ottamaan palkkansa ennakkoon.

Vierailija
209/240 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 21:39"]

Olen ohjaajana joka on tehnyt ihan muita hommia aiemmin. Missään ei ihminen pääse töissä niin helpolla kuin alkuopettajana tai ylipäätään alakoulun luokanopettajana. Ihan turha muuta selittääkään. Tai jos kokemusta työelämästä ei muualta kuin koulumaailmasta löydy, niin ehkä siinä sitten musertuu työtaakan alle alkuopettajana. Saatte jopa palkkaa kesäkuukausilta toisin kuin yhteistyökumppaninne koulunkäynninohjaajat, jotka ovat työttöminä kesät.

[/quote]

En nyt tajua purkaustasi. Jos verrataan opettajia ja koulunkäynninohjaajia, niin kuinka paljon koulunkäynninohjaaja suunnittelee tunteja, mikä on hänen vetovastuunsa ja asiantuntemuksensa opetettavan aineen suhteen, kuinka paljon hän osallistuu vanhempien palavereihin, pedagogisten arvioiden laatimiseen ja muihin OHR:n palavereihin, vanhempainvartteihin jne. Entä ihan siellä tunnilla? Kuinka paljon koulunkäynninohjaajan työhön kuuluu oppituntien vetämistä, luokan hallintaa, oppimisvaikeuksien tunnistamista ja työtapojen muuttamista näiden vaikeuksien mukaan?

Eka- ja tokaluokkalaisen äitinä olen tavannut koulunkäynninohjaajan kerran. Eikä hän silloinnkaan puhunut sanaakaan vaan opettaja esitteli hänet ja hän vain nyökytti päätään. Lapseni ovat kertonueet että ohjaaja on joillakin tunneilla läsnä ja auttaa tehtäiven teossa joitakin oppilaita. Omia lapsiani ei koskaan. Hän ei ole osallistunut palavereihin eikä muutenkaan laita viestejä wilman kautta kotiin.

Miksi ihmeessä hänen pitäisi saada samaa palkkaa kuin opettaja? Hänen työtuntinsa koostuvat ymmärtääkseni täysin tunnilla läsnäolemisesta eli hän ei myöskään tee kesälomia etukäteen niin kuin opettaja. Miksi pitäisi ilmaiseksi saada samaa kuin toiset, jos ei ole kouluttautunut eikä edes tee samoja töitä kuin ne toiset?

Vierailija
210/240 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on vastuuntuntoinen ope. Yli 25 tuntia opetusta viikossa. Tuntien suunnittelu, oman opetuksen uudistaminen, kokeiden ja esseiden korjailut, luokanvalvojan hommat jne. vie häneltä hurjasti vapaa-aikaa. Mielelläni suon hänelle pitkän loman.

Vierailija
211/240 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun kieltenope. No kyllä tässä lomamoodi on päällä. Koulujutut unohtuneet. Eilen tulivat lukioiden opiskelijavalinnat ja katsoin mielenkiinnosta läpi mihin ysit olivat päässeet.

Vierailija
212/240 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mun hyvä ystävä on opettaja, tällä hetkellä yläkoulussa. Välillä naurattaa, kun hän puuskuttaa kun soitan omien töitteni jälkeen, että nyt vasta pääsi kotiin! Eli siis oli ihan normaalin pituinen työpäivä :-) itse silloin istun vielä autossa työmatkalla, hän on jo käynyt kaupat ja on kotona.

Oikeesti en kadehdi yhtään - no lomia ehkä vähän. Työ on todella rankkaa ja vastuullista. Hän on vielä tunnollinen ja uskon että todella hyvä ja pidetty opettaja. Minusta ei todellakaan olisi siihen hommaan! Ei ne lapset, mutta ne vanhemmat!

Vierailija
213/240 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä alkaa pikkuhiljaa helpottaa, varsinkin kun lomarahatkin tulevat pian maksuun.

Vierailija
214/240 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun opettaja, ja satuin pari päivää sitten bloggaamaan aiheesta. Mielestäni työajat ovat ehdottomasti yksi opettajan työn hyvistä puolista. Toki on hyvä muistaa, että tämä hyvä puoli ei koske kaikkia opettajia, monet määräaikaiset opettajat ovat kesäisin työttömiä, ja käsittääkseni esimerkiksi ammattikorkeakoulujen opettajilla on käytössä kokonaistyöaika ja normaalit vuosilomat.

Blogiteksti löytyy linkin takaa.
http://www.vainofriman.org/2015/06/opettajan-kesaloma-lupa-kadehtia.html

Vierailija
215/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ilmiö, että kun puhutaan opettajien lomista, alkaa kauhea selittely ja mitätöinti. Höpötetään työn raskaudesta ja suunnitteluajasta jne. Kuitenkin lopputulos on se, että opettajat(luokanopettajat) lomailevat tuon 14 viikkoa vuoteen. Toki pätkäsijaiset asia erikseen, mutta muutoin. Mikä siinä on niin vaikeaa myöntää?

Vierailija
216/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:52"]

Amisope vastaa vielä. Minulla on opettajan ylempi korkeakoulututkinto ja pedagoginen pätevyys 60 op, joka hankittu OKL:ssä. Olen oikeutettua toimimaan aineenopettajana yläkoulussa, lukiossa tai amiksessa. Älä aliarvioi. Monella amisopella on niin hyvä pätevyys ja koulutus, että rahkeet riittää, mihin vain! Ja palkka on amiksessa opettajana jo ihan kohtalainen. Mutta tämä tästä, en alennu väittelyyn, koska tunnen arvoni.

[/quote]

Aivan. Ala-asteen opettajalla on luokanopettajapätevyys. Mutta yläasteella ja ammattikouluissa ja ammattikorkeakoulussa pätevyys tulee esittämälläsi tavalla. Luokanopettajan pätevyys riittää luokille 1-6., muttei enempään. Hassua miten nämä ala-aste opet eivät näitä asioita ymmärrä. Ala-asteelle voi ottaa opettajan sijaisen suoraan kadulta tai jonkun ylioppilaan, mutta ammatti- ja korkeakouluun ei, koska siellä opiskellaan ammattiin. Esimerkiksi koneita tai muita ei saa tietenkään käyttää.

Vierailija
217/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks nää alkuopetuksen ja ala-asteen opettajat oo lastentarhanopettajia?

Vierailija
218/240 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, yläkoulun kieltenope, lomailen koko 11 viikkoa. Suunnitella ei tarvitse, oppikirjat tuttuja. Syksyllä aletaan paahtamaan taas eteenpäin. Ei tää voi olla niin vaikeeta hei!

Vierailija
219/240 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:22"]Minä, yläkoulun kieltenope, lomailen koko 11 viikkoa. Suunnitella ei tarvitse, oppikirjat tuttuja. Syksyllä aletaan paahtamaan taas eteenpäin. Ei tää voi olla niin vaikeeta hei!
[/quote]
Olet maksanut jo kesäajan palkkasi 9 kk aikana, siksi nimi kesäkeskeytys.

Vierailija
220/240 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita opeja? Jokos olette karistaneet työstressin harteiltanne? Itseltäni jo viikonpäivät unohtuneet. Tänään on kuulma perjantai. :)