Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ihmisellä olla kymppitonnien perintö ilman että puoliso tietää

Vierailija
07.03.2023 |

Perin sukulaiseltani jo vuosia sitten osakkeita. Ne ovat muhineet itsekseen siellä ja arvo on tuplaantunut. Muutaman viime vuoden aikana olen myynyt jonkin verran ja käyttänyt rahat omiin sekä perheen menoihin. Esim yksi kuukausittainen meno on mennyt aina näistä rahoista.

Mies alkoi sit ihmetellä, kuka ja miltä tililtä tätä kyseistä asiaa on maksanut, kun se ei näkynyt meidän yhteiseltä tililtä ja sit ne henkkoht tilit on enempi säästämis-tilejä.

Jouduin sit kertomaan, että oon maksellut näistä osakkeista.

Mies suuttui ensinnäkin siitä, etten ole kertonut perinnön kokonaissummaa - hän siis tiesi että oon jotain perinyt mut koskaan ei ole siitä puhuttu.

Hän myös suuttui siitä, kun olen käyttänyt näitä osakkeita ilman että olen selväsanaisesti kertonut makselevani yhteisiäkin menoja niistä.

Ja hän suuttui siitä, että olen ylipäätään käyttänyt näitä osakkeita. Hänestä osakkeisiin ei pidä koskea, ja omaisuutta ei saa syödä kuin äärimmäisessä hädässä.

Minusta ne osakkeet ja niistä päättäminen kuuluu mulle ja saisi olla vain tyytyväinen että käytän niitä perheen hyväksi jos ja kun käytän.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tehdä omalla perinnölläsi mitä haluat. Puolisolla ei ole siihen mitään sanomista.

Vierailija
2/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä ei ole mitään sanomista siihen, mitä sinä teet omilla osakkeillasi, olettaen että joka tapauksessa huolehdit omasta osuudestasi yhteisistä kustannuksista. Ja ihan sama pätee olivat sukupuolet miten päin tahansa.

Minä en edes tiedä, onko puolisollani osakkeita. Tiedän, että hänellä on tai oli metsää, koska hän kerran kertoi että eräs kaukainen sukulainen oli kiinnostunut ostamaan sitä. Eikä hän tiedä eikä kysele minun säästöjäni tai sijoituksiani. Yhteiset menot maksamme puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan tiedä puolisoni perinnöstä. Tiedän vain, että sai sellaisen ja verohommiin se vaikutti. Ollaan kuitenkin sen verran "iäkäs" pari ja lapsia ei ole kuin omat, että mitäs se minulle kuuluu. Hankin elämässäni itse sen, mitä haluan. Ehkä jos oltaisiin oltu nuoresta lähtien yhdessä ja perhettä olisi, niin sitten olisi eri juttu. Lähinnä lasten takia.

Vierailija
4/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerästi teit. Joko olisit kertonut perinnöstä rehellisesti tai sitten salannut asian siten ettei se koskaan paljastu.

Vierailija
5/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Laki kieltää.

Vierailija
6/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö joku sama ihminen joka päivä näitä perintöaloituksia'? 

Vierailija
7/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on oikeassa. Omaisuutta ei pidä syödä, vaan ennemminkin kartuttaa. Miehellä ei ole oikeutta rahoihisi ennen avioeroa, jos teillä ei ole avioehtoa.

Vierailija
8/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat tehdä omalla perinnölläsi mitä haluat. Puolisolla ei ole siihen mitään sanomista.

Niin, koska aloittaja on nainen. Mutta jos tässä tarinassa mies olisi saanut perinnön ja käyttänyt siitä rahaa kertomatta ensin puolisolleen, niin täällä huudettaisiin eroa ja lynkkausta, koska miehen kaikki rahat kuuluvat myös naiselle tai ainakin niiden käytön on oltava naisen sataprosenttisessa kontrollissa.

Lue kommenttini tuossa ylempänä. En kirjoittanut sukupuolia, kun sillä ei ole merkitystä. Olen nainen, mieheni sai perinnön, en tiedä summaa, en välitä mitä hän rahoillaan tekee. Minulla on omat.

3

Vierailija
9/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kyllä aloittajakaan miksi käyttää noita rahoja kun ne voi säästää, siinä mielessä miehesi on oikeassa, jos pärjää muutenkin niin kannata tuhlata. Epäilen nyt että aloittaja pistää rahaa surutta menemään, eli kohta on tilit nollassa ja jopa miinuksella.

Vierailija
10/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi parisuhteessa olevan selvää, miten raha-asioita käsitellään. Jotkut haluavat tuntea perheen kokonaisvarallisuuden ja päättää yhdessä, toisille riittää että yhteiset kulut jaetaan.  Tiedän vaimoni kiinteistöomistukset ja hän minun. Molemmilla on osakeomistuksia mutta ei ole kummallakaan ollut tarvetta kysellä paljonko toisella on.  Pankkitileillä likvidiä käteisvarallisuutta on myös molemmilla, mutten tiedä kuin omani saldon. Viimeksi keskusteltu viisi vuotta sitten kun oli uuden auton oston rahoituksesta kyse.

Vierailija
11/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin puolisoani paskiaisena jos hän ei kertoisi moisesta, mutta hänenhän se olisi, puolisoiden omaisuuden erillisyydestå säädetään lailla ja perintö ei ole perjwääveen yhteistä rahaa.

Vierailija
12/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee omalla pääomallaan ja palkallaan mitä tykkää. Ei kuulu puolisolle, kunhan 50% yhteisistä hoituu.

Vierailija
13/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova poika suuttumaan. Eihän puolison ylimääräinen omaisuus ole mikään ongelma vaan hyvä asia.

En jaksaisi tuollaista tunneihmistä, joka vähän joka asiasta suuttuu.

Vierailija
14/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas teillä "kiva" ja "luottamuksentäyteinen" parisuhde.

Ei taida raha olla ainoa asia, joita suhteessanne salaillaan toiselta?

Vierailija
15/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me toistemme omaisuus pääpiirteissään tiedetään. Tuleehan siitä arjessa keskustelua. Oma on silti omaa ja saa tehdä mitä haluaa. Pitkä avoliitto.

Vierailija
16/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi parisuhteessa olevan selvää, miten raha-asioita käsitellään. Jotkut haluavat tuntea perheen kokonaisvarallisuuden ja päättää yhdessä, toisille riittää että yhteiset kulut jaetaan.  Tiedän vaimoni kiinteistöomistukset ja hän minun. Molemmilla on osakeomistuksia mutta ei ole kummallakaan ollut tarvetta kysellä paljonko toisella on.  Pankkitileillä likvidiä käteisvarallisuutta on myös molemmilla, mutten tiedä kuin omani saldon. Viimeksi keskusteltu viisi vuotta sitten kun oli uuden auton oston rahoituksesta kyse.

Tarvitseeko teidän käydä läpi molempien raha -asiat kun mietitte uuden auton rahoitusta?

Vierailija
17/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mitä olen tällä palstalla oppinut ihmisten parisuhteista: ihmiset eivät keskustele.

Ei rahasta, ei seksistä, ei lapsista, ei naimisiinmenosta, ei siis yhtikäs mistään. Järkyttävää mutta ilmeisesti totta, päätellen kaikista näistä aloituksista missä ihmetellään jotain sellaista, minkä kuvittelisi olevan puhuttu puolison kanssa jo aikoinaan.

Mykkä kansa.

Vierailija
18/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöhullu laittoi päivittäisen ketjun tulille.

Vierailija
19/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mitä olen tällä palstalla oppinut ihmisten parisuhteista: ihmiset eivät keskustele.

Ei rahasta, ei seksistä, ei lapsista, ei naimisiinmenosta, ei siis yhtikäs mistään. Järkyttävää mutta ilmeisesti totta, päätellen kaikista näistä aloituksista missä ihmetellään jotain sellaista, minkä kuvittelisi olevan puhuttu puolison kanssa jo aikoinaan.

Mykkä kansa.

Siis pieni perintö joka on ajan myötä kasvanut muutamaan kymppitonniin on aika sivuseikka josta tuskin kahden työssäkäyvän tarvitsee paljon keskustella.

Ehkäpä he keskustelevat kaikenlaisista muista asioista.

Vierailija
20/58 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei tarvii kertoo perinnöstä kumppanille. Se on yksityisasia tavallaan. Mieheni ei kertonut minulle kun sai perintöä ja ymmärrän täysin kyllä. En itse olisi välttämättä kertonut. Ihmettelin vaan että mies kerran osti 800 euron telkkarin ja veneen  ja mies sitten tokaisi että sai perinnön. Tiesin kyllä että mieheni äiti oli kuollut mutta perintöä en osannut edes ajatella. Ei ole vaikuttanut meidän suhteeseen ja luottamus on 100% mieheeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme