Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tä ihmettä? Ostatteko oikeasti älykännyköitä alakoululaisille? D:

Vierailija
06.01.2015 |

Järkytyin tuosta yhdestä aloituksesta, jossa kerrottiin tenavien rikkovan kännyköitä tahallaan. Kyllä ovat vissiin ajat muuttuneet.

Itse sain kännykän 15-vuotiaana (olen 80-luvun lopun lapsi eli kännyköitä alkoi tulla yleiseen käyttöön ollessani ala-asteella). Siitä lähtien minulla on ollut todella perusmallisia kännyköitä ja puhelinlaskuni olen maksanut 16-vuotiaasta asti itse.

Jos minulla olisi lapsi, ei tulisi mieleenkään ostaa älypuhelinta alakoululaiselle. Perusmalli saa riittää, koska sellainen riittää itsellekin. Lapset saavat jo nyt ihan liikaa ruutuaikaa, joka on omiaan lisäämään keskittymisvaikeuksia.

Miksi teette lapsistanne väkisin nettiriippuvaisia? Ei ihme, ettei koulu kiinnosta.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:21"]

Meidän perheessä on ollut periaatteena että puhelimen saa sitten kun sen itse ostaa, ja silloin voi valita mitä tahansa. Käytännössä tarkoittaa että jos lapsi haluaa puhelimen niin tekee 15veenä töitä sen verran että saa rahat kasaan (15 on laillinen ikä työlle), joko tekee paljon töitä ja ostaa iPhonen tai vähän töitä ja ostaa halpiksen. Meillä ei ole lankapuhelinta, vaan yhteinen kotikänny, jolla voi soitella kavereille. Tietokoneita ja tabletteja löytyy paljon, mutta ovat vain kotikäytössä. Tällä hetkellä lukiopoika on ainoa jolla on oma känny, osti ihan perusluurin halvalla, kuulemma netissä ihan turha roikkua puhelimella kun on konekin. Tytöt 8 ja 11v ovat ilman puhelinta vielä vuosia, eivät ole pahemmin valittaneet kun homma tehty selväksi. Mä en todellakaan ymmärrä miksi ala-asteikäisellä pitäisi olla oma känny, saati sitten älykänny.

[/quote]

Sun lapset ei koskaan liiku ilman sinua missään? Koulussa, harrastuksissa, leffassa, kaupungilla, kavereilla?

itse en ymmärrä sellaista, että koululaiset päästetään kodin ulkopuolelle ilman turvallisuutta tuottavaa ja elämää helpottavaa puhelinta! Minusta se on vastuutonta.

Vierailija
22/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:44"]

Kaikki kehitys ei vaan ole positiivista.

[/quote]

Ei ole ei. Mutta kaikessa ei tarvitse aina nähdä "demoneita". En itse tykkää, että kaavaillaan sitä, että robotit korvaisivat ihmisiä  töissä jne. Mutta kyllä esim. netti on lisännyt ihmisten mahdollisuuksia saada tietoa ja pitää yhteyttä ihmisiin, joita muuten ei näkisi/tulisi pidettyä yhteyttä niin paljoa. Tässä vain muutama esimerkki. Netti on väylä niin pahalle kuin hyvällekin. Minusta lasten tulee osata tulla toimeen netin kanssa..se on kuitenkin tätä päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:45"]

Meidän perheessä on ollut periaatteena että puhelimen saa sitten kun sen itse ostaa, ja silloin voi valita mitä tahansa. Käytännössä tarkoittaa että jos lapsi haluaa puhelimen niin tekee 15veenä töitä sen verran että saa rahat kasaan (15 on laillinen ikä työlle), joko tekee paljon töitä ja ostaa iPhonen tai vähän töitä ja ostaa halpiksen. Meillä ei ole lankapuhelinta, vaan yhteinen kotikänny, jolla voi soitella kavereille. Tietokoneita ja tabletteja löytyy paljon, mutta ovat vain kotikäytössä. Tällä hetkellä lukiopoika on ainoa jolla on oma känny, osti ihan perusluurin halvalla, kuulemma netissä ihan turha roikkua puhelimella kun on konekin. Tytöt 8 ja 11v ovat ilman puhelinta vielä vuosia, eivät ole pahemmin valittaneet kun homma tehty selväksi. Mä en todellakaan ymmärrä miksi ala-asteikäisellä pitäisi olla oma känny, saati sitten älykänny.

[/quote]

Sun lapset ei koskaan liiku ilman sinua missään? Koulussa, harrastuksissa, leffassa, kaupungilla, kavereilla?

itse en ymmärrä sellaista, että koululaiset päästetään kodin ulkopuolelle ilman turvallisuutta tuottavaa ja elämää helpottavaa puhelinta! Minusta se on vastuutonta.

[/quote]

eikun meillä on henkivartijat tätä varten.

Vierailija
24/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:24"]Halvemmat mallit tahtoo olla jo älypuhelimia, mutta sitä en ymmärrä, että miksi ala-asteelle olevalle oppilaalle pitää ostaa 700e kännykkä.
[/quote]

Oletko huomannut, että älykännykän saa jo reilusti alle satasella? Esim. Lumia 530. :)

Vierailija
25/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:45"]

[/quote]

[/quote]

Etkö sä nuoruudessa liikkunut mihinkään ilman sitä lankapuhelinta? Raahasit sitä perässä, kun se tuo turvallisuutta, vaikka sillä nyt ei kodin ulkopuolella tehnytkään mitään. Miten ne lapset on nyt sillain muuttuneet etteivät pärjää ilman puhelinta missään? Pärjättiinhän me vanhemmatkin ihmiset aikoinaan. Sovitaan vaan kellonajat milloin pitää tulla kotiin, kun lähdetään leffaan, kaupungille jne., niin ei silloin tarvitse puhelinta. Ja kotona voi katsoa valmiiksi bussiaikataulut sun muut, jos tarvetta. Avutonta touhua sanon minä.

Vierailija
26/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus mikä kermaperse ap. Minun ollessani lapsi ei meillä ollut yhtään puhelinta koko perheellä, kyllä teillä muillakin pitäisi saman toimia. Tai ainakin riittää se yksi ainoa puhelin koko perheelle. Ette kai te nyt isännälle ja emännälle omia osta?

Meillä kyllä on älypuhelin alakoululaisella, eikös nuo 70e maksavat jo kaikki ole älypuhelimia?

Vierailija
27/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:15"]Meillä alle 2v osaa ottaa kännykän ja klikata tuosta päänäytöltä pikakuvakkeesta youtuben ja kuunnella lastenlauluja tai kattoa jotain satua mikä siihen on tallennettu valmiiksi. Ehdotin jo että pitäiskö tuolle kohta ostaa joku pikku tabletti. Se vaan nykypäivänä on että moni lapsi oppii lukemaan ja osaa englantia jo ennen kouluun menoa juuri tuon netin avulla. Enkai itsekkään 80 luvulla syntyneenä saanu omaa kännykkää ennenku 15 vuotiaana mutta eipä sillon ollu edes tietokoneita kenelläkään ku synnyin saati sitte kännykkää... nyt on vuosi 2015 ja ihan pikkasen erilaista;) [/quote] Voi olla iha ok, mutta kyllä 2 v lapsi tarvitsee muutakin kuin sen tabletin

[/quote]

Tottakai tarvitsee, tuo oli vain esimerkki mitä jo pieni osaa... tottakai leikit, ulkoilu, piirtäminen ja kaikki muu on tärkeämpää, mutta sopivassamäärin netti kuuluu nykylapsen elämään jo ennen koulua, esimerkiksi mun siskojen kaks lasta on osanneet kouluunmennessä lukea paremmin ku moni 3 luokkalainen ja toinen osasi sujuvaa englantiakin. Ei tiedetty mitä osaavat ennenku jotenki tuli ilmi.
[/quote]

Ei alle kouluikäsen tarvitse osata lukea. Siksi sinne kouluun mennäänkin. Menee opiskelu levottomaksi kun osaa jo ennestään kaikki.

Vierailija
28/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:24"]

Tsiisus mikä kermaperse ap. Minun ollessani lapsi ei meillä ollut yhtään puhelinta koko perheellä, kyllä teillä muillakin pitäisi saman toimia. Tai ainakin riittää se yksi ainoa puhelin koko perheelle. Ette kai te nyt isännälle ja emännälle omia osta?

Meillä kyllä on älypuhelin alakoululaisella, eikös nuo 70e maksavat jo kaikki ole älypuhelimia?

[/quote]

Tiedätkö edes mitä kermaperse tarkoittaa? Tässä yhteydessä ei todellakaan sovi Ap:hen. Kermaperse on henkilö joka saa kaiken ja mahdollisimman kalliit tavarat. On hemmoteltu piloille ja useimmiten tyttö/nainen. Yleensä rikas perhe tällaisella henkilöllä. Joten opettele käyttämään oikeita ilmaisuja, jos haluat kärkkäästi kommentoida. (p.s. taitaa se sun lapses pikemminkin olla kermaperse, eikä ap)

Vierailija
29/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi älykännykän, jos säästää rahat siihen itse (minä maksan puhelinlaskut). On neljännellä.

Sitä en tajua miten aikuinen ihminen (jolla on lapsia) pärjää ilman älypuhelinta: Sillä pääsee wilmaan, päikkyyn, ilmoittamaan lapsen otteluihin mukaan jne. Vaikka muskarin odotusaulassa. Ei ees joka päivä tarvi avata tietsikkaa. Samoiten pankkiasiat yms. Hoituu puhelimella.

Vierailija
30/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 8 vuotiaana ensimäisen puhelimeni, jonka ostin itse. Eipä voinut paljoa muute tehdä, kun soittaa tai tekstata ja maksoi 150€. Nyt minulla on iPhone. Ostin tehdashuolettena koska minusta 800€ on aivan liikaa puhelimesta. Pidän älypuhelimesta. Saan suoraan s-postit puhelimeen ja voin maksaa laskuja puhelimella. Lapsi on vasta reilun vuoden mutta kyllä minä hänelle puhelimen ostan, kun kouluun menee. Jos tulee hätä niin voi soittaa minulle. En aio kuitenkaan mitään kallista älypuhelinta, joita ala-alaste ikäisille näen paljon.

Vierailija
31/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on älypuhelimet. Toinen on tokalla ja toinen vasta eskarissa (eskarilainen sai joululahjaksi). Syy miksi älypuhelimet on se, että molemmat tykkäävät ottaa valokuvia ja nauhoitella videoita. Emme halua laittaa lisää rahaa siihen, että ostaisimme lisäksi kalliit kamerat ja sitten yksinkertaisemmat puhelimet. Älypuhelimissa kun nyt sattuu olemaan noi kuvaus jutut paljon laadukkaampia kuin "perus" puhelimissa. 

Nettiä ei kumpikaan pojista älypuhelimissa vielä käytä, mutta ne voi sitten tarvittaessa siihen laittaa päälle jos nettiä tarvitsevat, esim tiedonhakuun internetistä. Nekin on ihan hyviä taitoja opetella nykyaikana. Muutama yksinkertainen älykkyyspeli on molemmille ladattu puhelimiin. 

On turhaa verrata omaan aikakauteen noita vempaimia. Jos minä vertaisin siihen minkä ikäisenä olen minkäkinlaisen puhelimen saanut, niin lapseni saisivat ekan puhelimensa 16 vuotiaana ja se olisi sellainen tiiliskiven kokoinen kohmo :) aika menee eteenpäin. 

Vierailija
32/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan kätevää, et puhelin piippaa kun alakoululainen tulee kotiin. Kavereille menosta pitää silti aina erikseen ilmoittaa, mutta näen kartalta missä koulun jälkeen on. Kalenteriin on merkitty muistutukset kokeisiin lukemisesta. Kokeisiin harjoitellaan joskus oppimispelien avulla. Keskustellaan some-asioista säännöllisesti ja lapset ovat aika taitavia ja kriittisiä. Bloggaavat ja vloggaavat omiin harrastuksiin liittyvistä asioista. Ja tekevät myös paljon muuta kuin istuvat koneella.

Vierailija
33/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan vanhimpia mahdollisia kuppaluureja mitä kierrätyskeskuksesta satun löytämään. Koska itsellänikään ei ollut 80 luvulla syntyneenä älyluuria. Tyttärelle hankittiin myös joululahjaksi matkateleviso ja vhs nauhuri

Vierailija
34/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whatsapissa on muuten ikäraja. Ja videoiden kuvaaminen voi helposti muuttua kiusaamiseksi (kuvataan ilman lupaa jne) Näistä kannattaa puhua ja etenkin ikärajat selvittää kunnolla. Meidän lapsen luokkalaisilla oli oma whatsap ryhmä joka aluksi oli ihan kiva, kunnes kuvioihin tuli kiusaaminen. Koulu puuttui asiaan ja näin selvisi, että palvelulla on myös ikäraja. Niinkuin youtubessa ja facebookissakin on.

Vierailija
35/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla alakoululaisilla on älupuhelimet. Taitavasti osaavat niitä käyttää ja myös soittaa. Itselläni ensikokemus lankapuhelimeen oli vasta 16 vuotiaana ja kännykän hankin reilusti yli 20 vuotiaana. Nyt nelikymppisenä inhoan puhelimella soittamista, en osaa yhtään puhelinkäyttäytymistä. On hienoa että nykyajan lapsilla on mahdollisuus opetella puhelimen käyttöä lapsesta asti ja näin opetella asioiden hoitoa puhelimen välityksellä.

Vierailija
36/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:02"]

No huomaa kyllä ettei sulla ole lasta. Jos olisi, ymmärtäisit. Kännykkä on nykyisin myös kamera ja nettiyhteys.

[/quote]

Niin, enhän minä voi tietää maailmasta yhtään mitään, koska ei ole omaa lasta. :D ap
[/quote]

Ja taas on velat innolla yläpeukuttaneet toisen samanlaisen aivopierua.

Joo, et sinä selvästikään tunnu tietävän millaisessa maailmassa nykylapset elävät. Ne ovat nettinatiiveja, ja niiden on pakko oppia sen kanssa elämään, koska koko maailma pyörii tietotekniikan ja internetin ympärillä. Ja lapsi jolla ei ole mahdoölisuutta olla osa sitä, on täysin ulkona ikätovereidensa maailmasta.

Mutta toki on hienoa pakottaa lapset leikkimään käpylehmillä, koska hyvin ne kelpasi itsellekin lapsena. No ainakin mummolle. Ja ennenkään kaikki oli paremmin.

Vierailija
37/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä sivusta kyselen, että mikä ihmeen puolustus se kamera siinä älypuhelimessa on? Kuinka moni teistä osasi edes toivoa, saati sai kameran alle kouluikäisenä?!?! Nykyajan lapsilla se kuitenkin pitää olla?

Ai niin, mutta selfiet Facebookiin tietysti...!

Vierailija
38/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:02"]

No huomaa kyllä ettei sulla ole lasta. Jos olisi, ymmärtäisit. Kännykkä on nykyisin myös kamera ja nettiyhteys.

[/quote]

Muistutapas lapsettomalle tietämättömälle miksi nämä ominaisuudet ovat välttämättömiä sille alle kymmenvuotiaalle? Kotona on tietokone jota voi vanhempien valvonnassa oppia käyttämään, ja kamera nyt on sellainen mitä itse en ainakaan koskaan osannut kaivata kakarana. Puhelimen tarkoitus mun käsittääkseni lapsella on lähinnä se että vanhempiin saa yhteyden...

[/quote]

sä olet eri ikäpolvea. Mun 6v ja 8v tykkäävät ottaa kuvia ja videoita, ovat tykänneet jo useamman vuoden. Jotkut  lapset kulkevat julkisilla kouluun. Älypuhelimen avulla on helppo tarkastaa esim aikataulut. Myös kavereihin ja vanhempiin kohdistuva yhteydenpito on edullista ja helppoa erilaisen sovellusten avulla, kuten KIK, FaceTime jne.

mä en itse myöskään ymmärtänyt, mitä järkeä olisi älypuhelimen hankkimisessa edes aikuiselle, ennenkuin noin 5v sitten hankin ensimmäisen, ja en luopuisi mistään hinnasta :)

Vierailija
39/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:41"]

Täältä sivusta kyselen, että mikä ihmeen puolustus se kamera siinä älypuhelimessa on? Kuinka moni teistä osasi edes toivoa, saati sai kameran alle kouluikäisenä?!?! Nykyajan lapsilla se kuitenkin pitää olla?

Ai niin, mutta selfiet Facebookiin tietysti...!

[/quote]

mä olen 47v, sain ensimmäisen oman kameran muistaakseni kuin olin 7v. Olen ottanut aina paljon kuvia, ja tämän tavan olen myös siirtänyt lapsilleni. Ovat pienestä pitäen kuvanneet. Halvalla kameralla ja sitten puhelimella. Ja en ole edes alan ammattilainen, koulutus on ekonomi ;)

Vierailija
40/82 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:45"]

Meidän eskarilaisella on iphone. Tosin meidän vanha kun muuta ei nurkissa pyörinyt. Seuraavaksi kouluun mennessä saa tän mun 5s:n. En tajuu miksi pitäis ostaa erikseen huonompi jos kotoa löytyy vanha.

[/quote]

ihan sama täällä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän