tä ihmettä? Ostatteko oikeasti älykännyköitä alakoululaisille? D:
Järkytyin tuosta yhdestä aloituksesta, jossa kerrottiin tenavien rikkovan kännyköitä tahallaan. Kyllä ovat vissiin ajat muuttuneet.
Itse sain kännykän 15-vuotiaana (olen 80-luvun lopun lapsi eli kännyköitä alkoi tulla yleiseen käyttöön ollessani ala-asteella). Siitä lähtien minulla on ollut todella perusmallisia kännyköitä ja puhelinlaskuni olen maksanut 16-vuotiaasta asti itse.
Jos minulla olisi lapsi, ei tulisi mieleenkään ostaa älypuhelinta alakoululaiselle. Perusmalli saa riittää, koska sellainen riittää itsellekin. Lapset saavat jo nyt ihan liikaa ruutuaikaa, joka on omiaan lisäämään keskittymisvaikeuksia.
Miksi teette lapsistanne väkisin nettiriippuvaisia? Ei ihme, ettei koulu kiinnosta.
Kommentit (82)
Meidän eskarilaisella on iphone. Tosin meidän vanha kun muuta ei nurkissa pyörinyt. Seuraavaksi kouluun mennessä saa tän mun 5s:n. En tajuu miksi pitäis ostaa erikseen huonompi jos kotoa löytyy vanha.
Pelata osataan ja räplätä sitä näyttöä jatkuvasti. Samat lapset sitten eivät ole koskaan luistelleet, käyneet kirjastossa, puhumattakaan että osaisivat vuolla tai tehdä tarvittaessa turvallisesti tulen.
ope
Ap,sinun logiikallasi lapsille ei saisi ostaa kännyköitä ollenkaan, koska MINUN lapsuudessani sellaisia ei ollut kenellekään. Kuka määrittää ja minkä ajan lapsuiden perusteella, mikä on NYT lapsille ok??
Eli puhut ap niin paskaa kuin puhua ihminen vaan voi.
Nykyajan alakoululaiset - siis 6-13-vuotiaat ovat aika erilaisia kuin viime vuosituhannella. Melkein kaikilla on nykyään jo älykännykät, ja niitä saa satasella, halvemmallakin. Miksi pitäisi niitä erityisesti vältellä?
Omat lapseni käyttävät kännykkää paljon monipuolisemmin kuin me heidän vanhempansa. He kuuntelevat sieltä musiikkia, käyttävät kännykkää kamerana, sosiaalisen yhteydenpidon välineenä (whatsapp, face, Instagram), pelaavat sillä, hakevat tietoa netistä jnejne. Joten vaikka minä en älykännykkää tarvitsekaan, lapseni tarvitsevat ja osaavat myös minua paremmin sitä hyödyntää!
Miksi sitä pitäisi erityisesti kieltää ja rajata, kun kumminkin koulussakin kannustetaan tietotekniikan omaksumiseen. Esim. Vantaa hankkii peruskoululaisen käyttöön ensi vuonna tabletit, ja sama on tulossa muihinkin Suomen kouluihin - meinaatko aloittaa ap kansanliikkeen sitä vastaan?
Kokonaan toinen lukunsa on se, millaista kännykänkäyttöetikettiä lapsilta voi ja pitää edellyttää. Kännykkää EI räplätä oppituntien aikana, eikä kotona yhteisten tekemisten ja aterioiden aikana. Kännykällä ei salakuvata ketään eikä kiusata ketään. Kännykkää on käytettävä huolellisesti, ja jos sitä paiskotaan tai rikotaan tahallaan, sitten ollaan ilman tai käytetään jonkin aikaa äidin vanhaa nokialaista... Nämä ovat asioita, joita edellytän lapsilta, edellytin jo ennen älykännyköiden hankkimista.
Älykännyköissä on monenlaisia monenlaisiin tarpeisiin. Tietotekniikkaorientoituneelle esikoistytölle ostin reilu vuosi sitten Iphone 5:n, ja toimii hyvin yhä. Kömpelölle 13-vuotiaalle pojalleni ostin Samsung Galaxy xcoverin, kestää tiputtelua ja kosteutta paremmin.
Käpylehmillä leikkimään vaan, tai oikeastaan eihän lasten kuulu laiskistua vaan tehdä töitä! Vai mitä?
Ajat muuttuvat. Parempi ostaa tenavalle älypuhelin ja opettaa käyttämään sitä vielä kun lasta voi kunnolla kontrolloida, eikä antaa sellaista teinille ilman neuvoja. Jälkimmäiset ovat niitä, jotka lähettelevät alastonkuvia 30v "poikaystävälle" ja pilaavat maineensa somessa, kun eivät ole saaneet opetella lapsena turvallista netinkäyttöä.
En todellakaan osta uutta, kun kotona lojuu vanha, käytetty Samsung Galaxy Ace. Saa luvan kelvata.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:15"]
Meillä alle 2v osaa ottaa kännykän ja klikata tuosta päänäytöltä pikakuvakkeesta youtuben ja kuunnella lastenlauluja tai kattoa jotain satua mikä siihen on tallennettu valmiiksi. Ehdotin jo että pitäiskö tuolle kohta ostaa joku pikku tabletti. Se vaan nykypäivänä on että moni lapsi oppii lukemaan ja osaa englantia jo ennen kouluun menoa juuri tuon netin avulla. Enkai itsekkään 80 luvulla syntyneenä saanu omaa kännykkää ennenku 15 vuotiaana mutta eipä sillon ollu edes tietokoneita kenelläkään ku synnyin saati sitte kännykkää... nyt on vuosi 2015 ja ihan pikkasen erilaista;)
[/quote]
Ruutuaika alle 2-vuotiaille on nykytutkimusten valossa haitallista lapsen kehitykselle. ap
[/quote] kuka antaa alle 7 v pelata pleikalla, tietokoneella ja ostaa älykännykän jne. Alle 7 v tarvii paljon ulkoilua, satuja luetaan, no joo joittenkin lapset osaa jo lukea 4 v, mun lapsi oppi vasta lukemaan SUJUVASTI oltuaan n 10 pvää koulussa. Lapset tarvitsevat yhdessäoloa, aikaa, läsnäoloa, yhteistä tekemistä.
[/quote]
Meillä on tuon alle 2v kans kahdesti päivässä ulkoilua, leikkimistä, luetaan kirjoja jne. Hän saa katsoa kun me vanhemmat käytetään älypuhelimia ja osaa siten tiettyjä asioita jo itse. Osaa laittaa videon pyörimään ja kun loppuu valita uuden ja laittaa sen pyörimään... ei todellakaan niin että hän saisi kaiken aikaa räplätä puhelinta...
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:25"]
Meillä alle 2v osaa ottaa kännykän ja klikata tuosta päänäytöltä pikakuvakkeesta youtuben ja kuunnella lastenlauluja tai kattoa jotain satua mikä siihen on tallennettu valmiiksi. Ehdotin jo että pitäiskö tuolle kohta ostaa joku pikku tabletti. Se vaan nykypäivänä on että moni lapsi oppii lukemaan ja osaa englantia jo ennen kouluun menoa juuri tuon netin avulla. Enkai itsekkään 80 luvulla syntyneenä saanu omaa kännykkää ennenku 15 vuotiaana mutta eipä sillon ollu edes tietokoneita kenelläkään ku synnyin saati sitte kännykkää... nyt on vuosi 2015 ja ihan pikkasen erilaista;)
[/quote]
Ruutuaika alle 2-vuotiaille on nykytutkimusten valossa haitallista lapsen kehitykselle. ap
[/quote]
No hän on lähinnä oppinut tuon kun äiti tai isi on hänenkanssan satuja katsonut tai lastenlauluja kuunnellut, ei todellakaan anneta taaperolle puhelinta... katsoohan lapset telkkaristakin lastenohjelmia eikä ole haitaksi, päinvastoin...
[/quote]
Itseasiassa on haitallista aivojen kehitykselle, jos alle 2-vuotias katselee telkkaria (oli ohjelma sitten mikä hyvänsä). Ruutuajalla on nykytutkimuksen valossa pitkäkestoisia vaikutuksia mm. kielenkehitykseen, lukutaitoon sekä lyhytkestoiseen muistiin. ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:47"]Pelata osataan ja räplätä sitä näyttöä jatkuvasti. Samat lapset sitten eivät ole koskaan luistelleet, käyneet kirjastossa, puhumattakaan että osaisivat vuolla tai tehdä tarvittaessa turvallisesti tulen.
ope
[/quote]
Minä en osaa vuolla tai tehdä tulta ja sain 30v ekan älypuhelimen :)
Ap, älä nyt puhu lisää lööperiä. Tosi on, että välkkyvää kuvaa ei suositella taaperoille, mutta siitä on varsinaista haittaa lähinnä epileptikoille. Muuten maltillinen television tai tietokoneen katsominen on ihan ok. Jenkkien noin vuosikymmen sitten antamasta "ei televisiota alle kolmevuotiaille" -suosituksesta on Yhdysvalloissakin vähin äänin luovuttu, sitä ei enää sielöäkään kukaan pidä ehdottomana, vaan suosituksenomaisena.
Mikä tahansa yksipuolinen toiminta on lapslle haitaksi. Jos istutat lasta kuuntelemassa satuja 8 tuntia päivässä, se on lapselle haitaksi.
Liiallinen tv:n ja tietokoneen ääressä istuminen on haitaksi lapsen fyysiselle kunnolle ja ko. aika on pois muusta toiminnasta, ja mm. sosiaalisten taitojen opettelusta. Ja tietenkin lasten psyykkiselle kehitykselle on hyväksi, että vanhemmat valikoivat sisältöjä, joita lapset kuluttavat: raaka väkivalta tai seksi traumatisoi pientä lasta.
Mutta kannattaa myös nyt tajuta, että lapsille on aina hyväksi oppia taitoja, joita kulloisessakin elinympäristössä ja elinaikakaudella tarvitaan. Nykyaikana medialukutaito ja tietotekniset taidot ovat tärkeitä. Ok, en tarkoita, että taaperoille pitäisi opettaa jo tv-genreitä tai atk-ohjelmointia, mutta alakoululaisille olisi jo hyväksi oppia noita juttuja. Se, opettelevatko lapset vaikkapa tiedostojen siirtoa ja sivustojen tekoa kännykän vai tietokoneen avulla on sivuseikka, pääasia että oppivat.
Väline (tässä tapauksessa siis kännykkä) ei ole väärin, käytötapa voi olla väärin, ap! On kovin vanhanaikaista ajatella, että esim. pelistä tulee väärä ja paha sillä, että se on netissä eikä lautapeli. Suosittelisin kategorisen tietotekniikkavastaisuuden tilalle osallistuvaa valvontaa eli sitä, että vanhempi perehtyy siihen, mitä ja millaisia sisältöjä lapset kuluttavat koneella/kännykällä.
-44, tiedotusopin maisterina lasten mediankäyttöä koskeviin tutkimuksiin perehtynyt -
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:48"]
Ap,sinun logiikallasi lapsille ei saisi ostaa kännyköitä ollenkaan, koska MINUN lapsuudessani sellaisia ei ollut kenellekään. Kuka määrittää ja minkä ajan lapsuiden perusteella, mikä on NYT lapsille ok??
Eli puhut ap niin paskaa kuin puhua ihminen vaan voi.
Nykyajan alakoululaiset - siis 6-13-vuotiaat ovat aika erilaisia kuin viime vuosituhannella. Melkein kaikilla on nykyään jo älykännykät, ja niitä saa satasella, halvemmallakin. Miksi pitäisi niitä erityisesti vältellä?
Omat lapseni käyttävät kännykkää paljon monipuolisemmin kuin me heidän vanhempansa. He kuuntelevat sieltä musiikkia, käyttävät kännykkää kamerana, sosiaalisen yhteydenpidon välineenä (whatsapp, face, Instagram), pelaavat sillä, hakevat tietoa netistä jnejne. Joten vaikka minä en älykännykkää tarvitsekaan, lapseni tarvitsevat ja osaavat myös minua paremmin sitä hyödyntää!
Miksi sitä pitäisi erityisesti kieltää ja rajata, kun kumminkin koulussakin kannustetaan tietotekniikan omaksumiseen. Esim. Vantaa hankkii peruskoululaisen käyttöön ensi vuonna tabletit, ja sama on tulossa muihinkin Suomen kouluihin - meinaatko aloittaa ap kansanliikkeen sitä vastaan?
Kokonaan toinen lukunsa on se, millaista kännykänkäyttöetikettiä lapsilta voi ja pitää edellyttää. Kännykkää EI räplätä oppituntien aikana, eikä kotona yhteisten tekemisten ja aterioiden aikana. Kännykällä ei salakuvata ketään eikä kiusata ketään. Kännykkää on käytettävä huolellisesti, ja jos sitä paiskotaan tai rikotaan tahallaan, sitten ollaan ilman tai käytetään jonkin aikaa äidin vanhaa nokialaista... Nämä ovat asioita, joita edellytän lapsilta, edellytin jo ennen älykännyköiden hankkimista.
Älykännyköissä on monenlaisia monenlaisiin tarpeisiin. Tietotekniikkaorientoituneelle esikoistytölle ostin reilu vuosi sitten Iphone 5:n, ja toimii hyvin yhä. Kömpelölle 13-vuotiaalle pojalleni ostin Samsung Galaxy xcoverin, kestää tiputtelua ja kosteutta paremmin.
[/quote]
No mutta kato kun ap ei osaa eikä sillä ole varaa, niiin kellään muullakaan ei saa olla, ettei sen lapsille vaan tuu paha mieli
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:47"]Pelata osataan ja räplätä sitä näyttöä jatkuvasti. Samat lapset sitten eivät ole koskaan luistelleet, käyneet kirjastossa, puhumattakaan että osaisivat vuolla tai tehdä tarvittaessa turvallisesti tulen. ope [/quote] Minä en osaa vuolla tai tehdä tulta ja sain 30v ekan älypuhelimen :)
[/quote]
vanhempasi olivatkin vennamolaisia
Kyllä ostan. Alakoululaisilla on 500 e Samsungit, ei se koulunkäyntiin vaikuta. Lapset osaavat myös uutta tekniikkaa käyttää. Tiedoksi sinulle että maailma on muuttunut kolmessa vuosikymmenessä.
Meidän perheessä on ollut periaatteena että puhelimen saa sitten kun sen itse ostaa, ja silloin voi valita mitä tahansa. Käytännössä tarkoittaa että jos lapsi haluaa puhelimen niin tekee 15veenä töitä sen verran että saa rahat kasaan (15 on laillinen ikä työlle), joko tekee paljon töitä ja ostaa iPhonen tai vähän töitä ja ostaa halpiksen. Meillä ei ole lankapuhelinta, vaan yhteinen kotikänny, jolla voi soitella kavereille. Tietokoneita ja tabletteja löytyy paljon, mutta ovat vain kotikäytössä. Tällä hetkellä lukiopoika on ainoa jolla on oma känny, osti ihan perusluurin halvalla, kuulemma netissä ihan turha roikkua puhelimella kun on konekin. Tytöt 8 ja 11v ovat ilman puhelinta vielä vuosia, eivät ole pahemmin valittaneet kun homma tehty selväksi. Mä en todellakaan ymmärrä miksi ala-asteikäisellä pitäisi olla oma känny, saati sitten älykänny.
Heh mulla ei ole vieläkään omaa kännykkä. Olen selvinnyt asiakkaiden ja firman kännykällä. Olen jo yli 40v.
lapsella on älykännnykkä. Tosin ilman nettiä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:08"]Tiedätkö ap, niitä peruskännyköitä ei kohta ole enää saatavilla. Mitenkäs sitten? [/quote] Sais kyllä olla, en kestäisi sitä äitini huutoa kun ei saisi näppäinpuhelinta enää mistään.
[/quote]
Olen todennäköisesti äitisi ikäpolvea ja mullapa on jo yksi peruspuhelin ostettu valmiiksi odottamaan, jos nykyinen hajoaa. Nykyinen on kestänyt yli 10 vuotta eikä mitään vikaa.
[/quote] olen kuuskymppinen ja älykännykkä on erittäin tarpeellinen mulle, kotona on pöytäkone, visaa en huoli mutta on mulla visa electron.
Kateus taitaa olla tämän ketjun alullepanema voima...
[/quote]
Komppaan tätä. Itsekin 80 -luvulla syntyneenä sain kännykän "vasta" yläasteella. Mutta ei niitä aikoja voi oikein verrata.. Ei silloin ollut tällaista tekniikka -tulvaa kuin nykyisin. Mua suorastaan ärsyttää tämä vanhojen vetäminen tähän, koska ajat ovat niin erilaiset.. Nyt perus älypuhelimia saa alle 100e. Meillä ala-aste -ikäisillä lapsilla on älypuhelimet ja löytyy tablettia ja ipadikin..mutta meillä myös valvotaan käyttöä ja on pelittömiä päiviä jne. Lisäksi lapset leikkivät edelleen, että ei ole vaikuttanut kykyyn leikkiä. Koulu -menestystä myös seurataan ja jos alkaa mennä heikommin, niin lähtee laitteetkin... Mutta jokainen perhe tavallaan. Itse haluan lapsille opettaa miten tullaan laitteiden ja netin kanssa toimeen. En halua eristää heitä. Toki tästä ei varmaan ollut aloituksessa edes kysymys...
Kaikki kehitys ei vaan ole positiivista.
2