Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavaran paljous ahdistaa (yleisesti)

Vierailija
05.01.2015 |

Nyt pinnalla olevasta toisesta keskustelusta (http://www.vauva.fi/keskustelu/4360912/ketju/tavara_ahdistaa_esim_lapsen_lelut) tuli mieleen asia, joka on itseäni ahdistanut varsinkin nyt joulun jälkeen ja alennusmyyntien aikaan: tavaran järjetön määrä maailmassa sekä sen alaspoljettu hinta.

En voi olla miettimättä kävellessäni kaupoissa ja katsomassa ihmisiä penkomassa alennusmyynneistä muutaman euron vaatteita ym., miten tämä maapallo kestää, onko millään mitään väliä, onko hikipajan ompelijoiden työllä mitään arvoa, kun toinen voi tehdä tuntikaupalla ompelutyötä jonkin vaatteen eteen ja joku toinen voi ostaa sen pitääkseen sitä kerran ja heittääkseen roskiin "kun oli niin halpa". Ennen vaatteita on voitu pitää vuosikymmeniä ja paikkailla, parsia. Nyt jos vaatteissa on paikkoja, ne ovat vain muodin vuoksi, esimerkiksi nahkapaikat kyynärpäissä.

Toki tavaran määrä kotonakin ahdistaa, mutta siihen pystyy paljon itse vaikuttamaan, viemään kierrätykseen. Tuntuu vain, onko siitä mitään hyötyä, kun kaupat kuitenkin pursuavat roinaa ja siitä iso osa päätyy kaatopaikalle.

Kommentit (53)

Vierailija
42/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
44/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:22"]

Aivan samaa mieltä! Mä ostin lasten lahjat pitkälti kirppareilta ja niitäkin kohtuudella. 

Mietityttää tosissaan, että t-paidan painatuksineen saa alennusmyynneistä kolmella eurolla. Miten se on mahdollista, jos kävin ostamassa kankaan ja langat ja ompelisin paitoja vaikka liukuhihnalta, niin 3e/paita? Enhän minä sillä eläisi. Miten joku muu voi elää? Ja miksei hänellä ole oikeutta saada paidasta sitä palkkaa kuin kuuluisi vaan tekee niitä sormet verillä pysyäkseen juuri ja hengissä.

Mä olen oikeasti alkanut arvostaa kotimaista työtä ja valitsemaan mielellään sitä. Kierrätän ahkerasti, jopa tuikkujen hylsyt menee metallinkeräykseen, samoin ruuanlaitossa käytetty folio jne (metalliahan voi kierrättää lähes rajattomasti).

Ihanaa että on samanhenkisiä ihmisiä. Tulevaisuudessa meitä on varmasti aina vain enemmän.

[/quote]

Onko tuo tummennettu kohta jotenkin ihmeellistä? :o Kyllä mulle on aina ollut itsestäänselvyys, että tuikkujen hylsyt ja käytetyt foliot kuuluu kierrättää. Samoin jogurttipurkin kannet jne. Ihan normaalia kierrätystä eikä mitään "kierrätän jopa nämä!".

Vierailija
45/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:01"]

Joo, oon kyllä sun kanssa ihan samoilla linjoilla. Mä en koskaan oo ollut shoppailija. Välillä menee vuosi, etten osta mitään uutta vaatetta. Ehkä jotkut alushousut joutuu ostamaan, jos vanhat on rei'illä. Käytän edelleen samoja farkkuja, jotka ostin 2005 ja oon silittänyt haaroihin sisäpuolella paikan, kun sinne tuli reikä. Paidat mulla on myös kaikki monta vuotta vanhoja. Joskus oon lukenut jotakin artikkeleita ja keskusteluja ihmisten rahankäytöstä/tavallisesta budjetista. Ja niissä helposti varataan yhden aikuisen vaatehankintoihin 100 euroa kuussa. Siis mitä ihmettä?! En voi käsittää.

[/quote]

100 euroa kuussa? Siinä on pakko olla mukana tosi paljon ihan silkkaa muotiostelua.

Minkähän verran oikeasti tarvitsisi kuukaudessa, jos ostaisi uutena laadukasta ja käyttäisi loppuun (paikkaisi ensin ensimmäiset reiät) eikä olisi muotivaihtelua. Olisi mielenkiintoista tehdä laskelma, johon ottaisi mukaan kaikki vaatteet, joita aikuinen tarvitsee yhteensä arjessa ja juhlassa ja kuinka kauan ne kestävät käyttöä.

[/quote]

100 e/kk on 1200 e/v. Sen kun laskee 10 vuodelle, saa 12 000 e, mutta ostettavakin on sitten ihan eri luokkaa eli talvitakki (1 kpl) 800 e, toppatakki (2 kpl, ulkoiluun) a' 400 e, farkut 4 kpl a'100 e, neuletakki (2 kpl) a'100 e jne.

Aika pian huomaat, että laatu maksaa, joten tuo 100 e on oikeastaan aika pieni summa, jos yhtään harrastat liikuntaa - jo pelkät lenkkikengät joka toinen vuosi tekee 10 vuodessa 500 e.
[/quote] Kuka kroisos käyttää 800 € yhteen talvitakkiin kun hyviä löytyy jo satasella?

Vierailija
47/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on elämässä se sen esteettinenkin puoli, joten... Mahtaa olla masentavaa, jos vaate on vain (ruma ja reiällinen loppuunkulunut) vaate, vailla mitään kauneusaspektia, ja on mielestänne kuin saatanasta haluta ostaa joskus jotain kaunista ja joskus jopa vähän turhaakin päälle tai kotiin. Varmasti lähipiirinnekin saa kuulla maallikkosaarnojanne, ja sen vasta täytyykin olla masentavaa ja luotaantyöntävää. Onneksi ei tarvi tuollaista vinkumista tässä taloudessa kuunnella, eikä ostelu siltikään ole millään tavoin överiä ja itsekin kyllä kierrätämme hyvin tarkkaan pois laitettavat esineet ja vaatteet. Mutta koska olen ihminen, ja Nainen, on vaatteella nyt sentään jotain muutakin merkitystä kuin se, ettei palellu tai paahdu tai joudu putkaan itsensä paljastelusta! Mä vähän luulen, että suurella osalla toi fanaattisuus johtuu siitä, ettei ole mahdollista kuin kituuttaa, mutta jos vain olisi mahdollista kuluttaa hieman enemmän, olisi tyyli hieman toinen... Sen ei tarvitse tarkoittaa yletöntä turhaa kuluttamista. Tai sitten olette vielä tosi nuoria vouhkaajia, ja kasvun myötä tajuatte joko luontaisesti rauhoittua tai sitten tulee jonkin dg:n perusteella lääkettä handuun...

Vierailija
48/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:04"]

No on elämässä se sen esteettinenkin puoli, joten... Mahtaa olla masentavaa, jos vaate on vain (ruma ja reiällinen loppuunkulunut) vaate, vailla mitään kauneusaspektia, ja on mielestänne kuin saatanasta haluta ostaa joskus jotain kaunista ja joskus jopa vähän turhaakin päälle tai kotiin. Varmasti lähipiirinnekin saa kuulla maallikkosaarnojanne, ja sen vasta täytyykin olla masentavaa ja luotaantyöntävää. Onneksi ei tarvi tuollaista vinkumista tässä taloudessa kuunnella, eikä ostelu siltikään ole millään tavoin överiä ja itsekin kyllä kierrätämme hyvin tarkkaan pois laitettavat esineet ja vaatteet. Mutta koska olen ihminen, ja Nainen, on vaatteella nyt sentään jotain muutakin merkitystä kuin se, ettei palellu tai paahdu tai joudu putkaan itsensä paljastelusta! Mä vähän luulen, että suurella osalla toi fanaattisuus johtuu siitä, ettei ole mahdollista kuin kituuttaa, mutta jos vain olisi mahdollista kuluttaa hieman enemmän, olisi tyyli hieman toinen... Sen ei tarvitse tarkoittaa yletöntä turhaa kuluttamista. Tai sitten olette vielä tosi nuoria vouhkaajia, ja kasvun myötä tajuatte joko luontaisesti rauhoittua tai sitten tulee jonkin dg:n perusteella lääkettä handuun...

[/quote]

Olipa asiaton huonon omantunnon purku.

Vaikka vaatteita ei olisi paljon, ne voivat silti olla kauniita. Joka juhlaan ei tarvitse olla uutta leninkiä (varsinkaan upouutena ostettua), vain jotta voisi tuntea itsensä Naiseksi.

Vierailija
49/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, jota nykypäivän materialismi ahdistaa. Itse tykkään kyllä kierrellä kaupoissa ja hypistellä kauniita tavaroita, mutta pyrin ostamaan aina tarpeeseen. Ja jos tarvetta ei ole, mutta aivan välttämättä haluan vaikkapa uuden vaatteen, laitan vastineeksi vaatekaapistani jonkin vanhan vaatteen eteenpäin, kaverille tai kierrätykseen. Muutenkin olen karsinut kodin käyttötavarat siihen pisteeseen, että kaikki ovat käytössä. Ylimääräisiä astioita, kippoja ja kuppeja ei pyöri kaappien perällä, vaan kaikki ovat käytössä, edes joskus. Olen myös tarkka kotitalousjätteiden kierrättäjä, harmittaa ihmiset, jotka eivät välitä näistä jutuista ja siitä, millaisen maapallon jätämme tuleville sukupolville.

Vierailija
50/53 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vuoden vaihteessa tulee tekstiilin kierrätyspisteet pakollisiksi

Vierailija
51/53 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markettien kupeeseen?

Vierailija
52/53 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tähän on nyt alettu herätä vaatteiden osalta ja kirppikset muotia

Vierailija
53/53 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten vaatteet eivät kuulu sinulle. Tuskin itsekään olet ekologisuuden huipulla aivan joka asiassa. On hyvä, että pikamuodin haitallisuuteen havahdutaan, mutta tuttavien vaatteiden kyylääminen ja niistä huomauttaminen ei ole se oikea keino ratkaista asiaa. Ei ole yksilön vika, että tähän on jouduttu. Rakenteellisiakin muutoksia tarvitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän