Tavaran paljous ahdistaa (yleisesti)
Nyt pinnalla olevasta toisesta keskustelusta (http://www.vauva.fi/keskustelu/4360912/ketju/tavara_ahdistaa_esim_lapsen_lelut) tuli mieleen asia, joka on itseäni ahdistanut varsinkin nyt joulun jälkeen ja alennusmyyntien aikaan: tavaran järjetön määrä maailmassa sekä sen alaspoljettu hinta.
En voi olla miettimättä kävellessäni kaupoissa ja katsomassa ihmisiä penkomassa alennusmyynneistä muutaman euron vaatteita ym., miten tämä maapallo kestää, onko millään mitään väliä, onko hikipajan ompelijoiden työllä mitään arvoa, kun toinen voi tehdä tuntikaupalla ompelutyötä jonkin vaatteen eteen ja joku toinen voi ostaa sen pitääkseen sitä kerran ja heittääkseen roskiin "kun oli niin halpa". Ennen vaatteita on voitu pitää vuosikymmeniä ja paikkailla, parsia. Nyt jos vaatteissa on paikkoja, ne ovat vain muodin vuoksi, esimerkiksi nahkapaikat kyynärpäissä.
Toki tavaran määrä kotonakin ahdistaa, mutta siihen pystyy paljon itse vaikuttamaan, viemään kierrätykseen. Tuntuu vain, onko siitä mitään hyötyä, kun kaupat kuitenkin pursuavat roinaa ja siitä iso osa päätyy kaatopaikalle.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:48"]
Luuletteko että tavara tipahtaa taivaasta sinne kirpputorille tai syntyy neitseelisesti? Yhtä syntiä on ostaa rojua kirpparilta kuin kaupastakin, ei kierrätys tee ostamisesta ja tavaranpalvonnasta yhtään oikeutetumpaa. Muka ekologiset kierrätysihmiset vasta hamstraavatkin tavaraa ja oikein keskittyvät siihen elämänsä sisältönä.
[/quote]
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.
Totta kai kierrätetyn tavaran ostaminen on oikeutetumpaa, koska se tukee tavaroiden kierrätystä ja niiden loppuun käyttämistä kaatopaikalle heittämisen sijaan.
Kyllä, jonkun on joskus tehtävä se ensimmäinen tuote, mutta ongelma onkin se, että tavaraa on maailmassa liikaa, luonnonvaroja käytetään reilusti yli maapallon kantokyvyn ja sitä myös tuotetaan epäinhimillisissä olosuhteissa, jotta hinta saataisiin alas ja ihmiset ostamaan ostamaan tämän kuukauden muotiväriä (joku vuosi pari sitten se oli tummansininen, nyt ehkä viininpunainen).
No miten me saataisiin ne vaatteet kestämään sitä kierrätystä? Miten vaikuttaa siihen että kankaat saisi samanlaatuisiksi kuin ennen?
kirpputoritoiminta tukee halpatuotantoa ja turhaa ostamista! Kirpputoreille syydetään huonolaatuinen kama, jotta hyvällä omalla tunnolla voisi ostaa taas lisää halpaa. Jos tuotteet olisivat kalliita JA hyvälaatuisia, ihmiset käyttäisivät ne loppuun itse.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:01"]
Joo, oon kyllä sun kanssa ihan samoilla linjoilla. Mä en koskaan oo ollut shoppailija. Välillä menee vuosi, etten osta mitään uutta vaatetta. Ehkä jotkut alushousut joutuu ostamaan, jos vanhat on rei'illä. Käytän edelleen samoja farkkuja, jotka ostin 2005 ja oon silittänyt haaroihin sisäpuolella paikan, kun sinne tuli reikä. Paidat mulla on myös kaikki monta vuotta vanhoja. Joskus oon lukenut jotakin artikkeleita ja keskusteluja ihmisten rahankäytöstä/tavallisesta budjetista. Ja niissä helposti varataan yhden aikuisen vaatehankintoihin 100 euroa kuussa. Siis mitä ihmettä?! En voi käsittää.
[/quote]
100 euroa kuussa? Siinä on pakko olla mukana tosi paljon ihan silkkaa muotiostelua.
Minkähän verran oikeasti tarvitsisi kuukaudessa, jos ostaisi uutena laadukasta ja käyttäisi loppuun (paikkaisi ensin ensimmäiset reiät) eikä olisi muotivaihtelua. Olisi mielenkiintoista tehdä laskelma, johon ottaisi mukaan kaikki vaatteet, joita aikuinen tarvitsee yhteensä arjessa ja juhlassa ja kuinka kauan ne kestävät käyttöä.
[/quote]
100 e/kk on 1200 e/v. Sen kun laskee 10 vuodelle, saa 12 000 e, mutta ostettavakin on sitten ihan eri luokkaa eli talvitakki (1 kpl) 800 e, toppatakki (2 kpl, ulkoiluun) a' 400 e, farkut 4 kpl a'100 e, neuletakki (2 kpl) a'100 e jne.
Aika pian huomaat, että laatu maksaa, joten tuo 100 e on oikeastaan aika pieni summa, jos yhtään harrastat liikuntaa - jo pelkät lenkkikengät joka toinen vuosi tekee 10 vuodessa 500 e.
[/quote]
Ei kukaan tarvitse noin paljon (ja kalliita vaatteita). Tarkoitatko neljät farkut... missä ajassa? Vuodessa? Vai kymmenessä vuodessa? Jok tapauksessa, kyllä mä sanon, että 1200 eurolla vuodessa uusia vaatteita on paljon. Mutta just noinhan ihmiset sitä vaatetta ja tavaraa ostelee, kun pitää aina olla muodin mukaista...
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:01"] Joo, oon kyllä sun kanssa ihan samoilla linjoilla. Mä en koskaan oo ollut shoppailija. Välillä menee vuosi, etten osta mitään uutta vaatetta. Ehkä jotkut alushousut joutuu ostamaan, jos vanhat on rei'illä. Käytän edelleen samoja farkkuja, jotka ostin 2005 ja oon silittänyt haaroihin sisäpuolella paikan, kun sinne tuli reikä. Paidat mulla on myös kaikki monta vuotta vanhoja. Joskus oon lukenut jotakin artikkeleita ja keskusteluja ihmisten rahankäytöstä/tavallisesta budjetista. Ja niissä helposti varataan yhden aikuisen vaatehankintoihin 100 euroa kuussa. Siis mitä ihmettä?! En voi käsittää. [/quote] 100 euroa kuussa? Siinä on pakko olla mukana tosi paljon ihan silkkaa muotiostelua. Minkähän verran oikeasti tarvitsisi kuukaudessa, jos ostaisi uutena laadukasta ja käyttäisi loppuun (paikkaisi ensin ensimmäiset reiät) eikä olisi muotivaihtelua. Olisi mielenkiintoista tehdä laskelma, johon ottaisi mukaan kaikki vaatteet, joita aikuinen tarvitsee yhteensä arjessa ja juhlassa ja kuinka kauan ne kestävät käyttöä. [/quote] 100 e/kk on 1200 e/v. Sen kun laskee 10 vuodelle, saa 12 000 e, mutta ostettavakin on sitten ihan eri luokkaa eli talvitakki (1 kpl) 800 e, toppatakki (2 kpl, ulkoiluun) a' 400 e, farkut 4 kpl a'100 e, neuletakki (2 kpl) a'100 e jne. Aika pian huomaat, että laatu maksaa, joten tuo 100 e on oikeastaan aika pieni summa, jos yhtään harrastat liikuntaa - jo pelkät lenkkikengät joka toinen vuosi tekee 10 vuodessa 500 e. [/quote] Mielummin näin, että kallista ja laadukasta pitkäksi aikaa, kuin halpaa ja huonoa, joka hetken päästä viskataan roskiin ja uutta tilalle.
[/quote]
Näin. Käytetyn rahan määrä ei välttämättä kerro mitään siitä, ostaako ihminen liikaa tavaraa ja kuluttaako hän ympäristöään kohtuuttomasti. Kärjistetty esimerkki: Maija ja Liisa käyttävät 1000 euroa vuodessa kenkiin. Maija ostaa sillä 100 paria 10 euron kenkiä, jotka teetetään halpatyövoiman maissa ihmisiä ja ympäristöä kunnioittamatta ja jotka päätyvät kaatopaikalle hajottuaan kahden käyttökerran jälkeen. Liisa teettää paikallisella suutarilla yhdet hyvin istuvat ja hänen tarpeisiinsa sopivat nahkakengät, jotka kestävät käytössä seuraavat 10 vuotta. Ympäristövaikutukset ovat aika paljon pienemmät kuin Maijan tapauksessa, ja lisäksi Liisa tukee suomalaista pienyrittäjyyttä. Omasta mielestäni Maijan rahankäyttö on holtitonta mutta Liisan erittäin järkevää (olettaen, että hänellä todella on varaa laittaa tuo 1000 euroa kenkiin eikä hän siksi joudu sen takia tinkimään vaikkapa lastensa ruoasta).
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:01"]
Joo, oon kyllä sun kanssa ihan samoilla linjoilla. Mä en koskaan oo ollut shoppailija. Välillä menee vuosi, etten osta mitään uutta vaatetta. Ehkä jotkut alushousut joutuu ostamaan, jos vanhat on rei'illä. Käytän edelleen samoja farkkuja, jotka ostin 2005 ja oon silittänyt haaroihin sisäpuolella paikan, kun sinne tuli reikä. Paidat mulla on myös kaikki monta vuotta vanhoja. Joskus oon lukenut jotakin artikkeleita ja keskusteluja ihmisten rahankäytöstä/tavallisesta budjetista. Ja niissä helposti varataan yhden aikuisen vaatehankintoihin 100 euroa kuussa. Siis mitä ihmettä?! En voi käsittää.
[/quote]
100 euroa kuussa? Siinä on pakko olla mukana tosi paljon ihan silkkaa muotiostelua.
Minkähän verran oikeasti tarvitsisi kuukaudessa, jos ostaisi uutena laadukasta ja käyttäisi loppuun (paikkaisi ensin ensimmäiset reiät) eikä olisi muotivaihtelua. Olisi mielenkiintoista tehdä laskelma, johon ottaisi mukaan kaikki vaatteet, joita aikuinen tarvitsee yhteensä arjessa ja juhlassa ja kuinka kauan ne kestävät käyttöä.
[/quote]
100 e/kk on 1200 e/v. Sen kun laskee 10 vuodelle, saa 12 000 e, mutta ostettavakin on sitten ihan eri luokkaa eli talvitakki (1 kpl) 800 e, toppatakki (2 kpl, ulkoiluun) a' 400 e, farkut 4 kpl a'100 e, neuletakki (2 kpl) a'100 e jne.
Aika pian huomaat, että laatu maksaa, joten tuo 100 e on oikeastaan aika pieni summa, jos yhtään harrastat liikuntaa - jo pelkät lenkkikengät joka toinen vuosi tekee 10 vuodessa 500 e.
[/quote]
Mielummin näin, että kallista ja laadukasta pitkäksi aikaa, kuin halpaa ja huonoa, joka hetken päästä viskataan roskiin ja uutta tilalle.
[/quote]On olemassa myös halpaa ja hyvää eli kierrätetty ostos.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:52"]
Ahdistaa! Turhia lahjoja tuli taas roppakaupalla, vaikka hyvissä ajoin taas kerran sanoin, etten halua mitään turhaa tavaraa nurkkiin pyörimään. Kävin viikonloppuna pitkästä aikaa kirpputorilla ja siellä vasta kauhistuinkin hyökyaallon lailla päälle vyöryvän krääsän määrää. Ihmiskunnan pahuus näkyy selvimmin kirpputoreilla ja kaatopaikoilla.
[/quote]
Voi sua! Ajattelen tismalleen kuin sinä, mutta luulin olevani maailman ainoa ihminen joka mietiskelee ihmiskunnasta juuri kirppiksillä TOSI pahaa.
Kävin vielä takavuosina säännöllisesti kirpputoreilla, harvakseltaan tein löytöjäkin (se onnistui, pikkupaikkakunnalla kun asuin). Nyt en kestä kuin käydä ovensuussa kääntymässä: kuinka hemmetin paljon krääsää ja turhaa tavaraa maailmassa VOI olla! Joku on jokaisen kilun ja kalun ja rievun sunnittelut, joku valmistanut, joku kuljettanut jne - ja joku jopa ostanut. Raaka-aineiden ja ihmisenergian tolkutonta hukkaan heittämistä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:18"]
kirpputoritoiminta tukee halpatuotantoa ja turhaa ostamista! Kirpputoreille syydetään huonolaatuinen kama, jotta hyvällä omalla tunnolla voisi ostaa taas lisää halpaa. Jos tuotteet olisivat kalliita JA hyvälaatuisia, ihmiset käyttäisivät ne loppuun itse.
[/quote]
Olen osittain samaa mieltä, mutta suurilta osin en. Ei kirpputoritoiminta esimerkiksi vielä 10-15 vuotta sitten tukenut halpatuotantoa ja turhaa ostamista. Secondhand-kauppa on pohjimmiltaan puhtaasti ekologista. Miettikää nyt: maailmassa on jo olemassaolevia vaatteita niin paljon, että niihin voisi pukea KAIKKI maailman ihmiset ja niitä riittäisi silti pitkäksi aikaa. Käsittämätön ajatus, eikö olekin. Mihin niitä uusia siis tarvitaan näin paljon? Koko ajan lisää? Ja varmasti sama pätee muihinkin tavaroihin kuin vaatteisiin.
Tietysti nykytilanteessa se tukee osaltaan halpakrääsän turhaa ostamista, mutta kumpi tuli ensin tässä yhtälössä, halparätti vai kirppispöytä täynnä halparättejä? Eiköhän ne halparätit olisi ostettu muutenkin; ilman kirppistä ne päätyisivät vain nopeammin roskiin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:43"]Toisaalta kyllä noita laadukkaita talvitakkeja ja toppatakkeja saa halvemmallakin kuin 800 tai 400 eurolla ...
[/quote]
Mutta ei pitäisi saada. Osa ongelmaa on myös se, että sen takin tekevän ompelijan palkka on ihan häpeällisen pieni, ja myyjä joka sen Suomessa myy kv. verraten huipputason palkalla, valittaa että enemmän pitäisi vielä sitä palkkaa saada. Sama henkilö voi vielä lisäksi valittaa kun tuotteiden hinnat ovat niin kalliita, vaikka kalliimpiahan niiden pitäisi olla että valmistava porras saisi kohtuullisen korvauksen työstään!
Ihmisiltä on ihan täysin kadonnut käsitys siitä, mitä tuotteet oikeasti maksaisivat jos ne olisi tuotettu eettisesti kestävällä tavalla ja jokaiselle tarvittavalle työntekijälle maksettu kunnon korvaus. Jos jokainen kuluttaisi harkiten ja ostaisi vain sen, minkä todella tarvitsee, hinnat voisivat olla monta kertaa nykyhintojen tasolla ja rahat riittäisivät kuluttamiseen silti. Kuten tuossa yllä kommentoitiinkin, ennen työ oli halpaa ja tuotteet kalliita - silloin niiden tuotteiden hinta onkin muodostunut reilusti maksetun, kotimaan tasoisen palkkatason pohjalta, ja tähän ihmiset sitten sovittivat kulutuksensa. Vaatteita ja tavaroita korjattiin monta kertaa eikä heitetty heti menemään. Tällaiseen malliin tulisi pyrkiä takaisin mitä pikimmin, mutta ilmeisesti länsimaiden suuret ikäluokat eivät kestä elämäänsä ilman jatkuvaa kulutushysteriaa. Ostella täytyy voida jatkuvasti, impulsiivisesti, kritiikittömästi ja paljon. Jonkinlaista terapiaa se kai lienee, jolla hukutetaan kurjan lapsuusajan ikäviä muistoja - viina on sitten se toinen tunnettu keino.
Toivottavasti loppuu nämä kulutusjuhlat viimeistään siihen, kun ko. ikäluokka päätyy mullan alle. Eihän tällaista menoa kestä mikään eikä kukaan.
Turha tästä nyt suuria ikäluokkia on yksistään syyttää. Oletko yhtään seurannut 16-40-vuotiaiden kulutushysteriaa?
...."länsimaiden suuret ikäluokat eivät kestä elämäänsä ilman jatkuvaa kulutushysteriaa"
edes
nyt meni termi "suuret ikäluokat" pieleen, sehän tarkoittaa sodanjälkeisiä sukupolvia jotka eivät tunteneet koko käsitettä kulutushysteria, elämä näet täyttyi muusta, kuten jälleenrakentamisesta
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:58"]
Turha tästä nyt suuria ikäluokkia on yksistään syyttää. Oletko yhtään seurannut 16-40-vuotiaiden kulutushysteriaa?
[/quote]
Sekä 5-15 -vuotiaiden kulutushysteriaa, jonka he oppivat vanhemmiltaan (jotka siis eivät kuulu ns. suuriin ikäluokkiin)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:22"]
Mä olen oikeasti alkanut arvostaa kotimaista työtä ja valitsemaan mielellään sitä. Kierrätän ahkerasti, jopa tuikkujen hylsyt menee metallinkeräykseen, samoin ruuanlaitossa käytetty folio jne (metalliahan voi kierrättää lähes rajattomasti).
[/quote]
"Jopa"? En ymmärrä miten tuo on jopa, tuohan on täysin normaali käytäntö?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:24"]
Nyt pinnalla olevasta toisesta keskustelusta (http://www.vauva.fi/keskustelu/4360912/ketju/tavara_ahdistaa_esim_lapsen_lelut) tuli mieleen asia, joka on itseäni ahdistanut varsinkin nyt joulun jälkeen ja alennusmyyntien aikaan: tavaran järjetön määrä maailmassa sekä sen alaspoljettu hinta.
En voi olla miettimättä kävellessäni kaupoissa ja katsomassa ihmisiä penkomassa alennusmyynneistä muutaman euron vaatteita ym., miten tämä maapallo kestää, onko millään mitään väliä, onko hikipajan ompelijoiden työllä mitään arvoa, kun toinen voi tehdä tuntikaupalla ompelutyötä jonkin vaatteen eteen ja joku toinen voi ostaa sen pitääkseen sitä kerran ja heittääkseen roskiin "kun oli niin halpa". Ennen vaatteita on voitu pitää vuosikymmeniä ja paikkailla, parsia. Nyt jos vaatteissa on paikkoja, ne ovat vain muodin vuoksi, esimerkiksi nahkapaikat kyynärpäissä.
Toki tavaran määrä kotonakin ahdistaa, mutta siihen pystyy paljon itse vaikuttamaan, viemään kierrätykseen. Tuntuu vain, onko siitä mitään hyötyä, kun kaupat kuitenkin pursuavat roinaa ja siitä iso osa päätyy kaatopaikalle.
[/quote]
Miksi muuten tuo linkitetty keskustelu on poistettu?? En viimeksi lukiessani nähnyt siellä mitään paheksuttavaa. Tietääkö joku syyn?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:17"]
...."länsimaiden suuret ikäluokat eivät kestä elämäänsä ilman jatkuvaa kulutushysteriaa"
edes
nyt meni termi "suuret ikäluokat" pieleen, sehän tarkoittaa sodanjälkeisiä sukupolvia jotka eivät tunteneet koko käsitettä kulutushysteria, elämä näet täyttyi muusta, kuten jälleenrakentamisesta
[/quote]
Puhunkin siitä, miten nämä ikäluokat elävät nyt. Kaiken on oltava uutta ja viimeistä huutoa, vähintään parempaa kuin naapurilla. Mielihyväkokemuksia haetaan ostamisesta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:58"]
[/quote]
Niin, siis sen ikäluokan jonka suuret ikäluokat opettivat vauvasta asti vaatimaan vain uusinta ja parasta ja heittämään rikki menneet tavarat korjaamatta roskiin. Meillä on sentään vielä toivoa aikuistuessamme alkaa tehdä toisenlaisia valintoja - itse olen luopunut kulutushysteriasta ja identiteettini rakentamisesta kuluttajuuden varaan jo 15 vuotta sitten. Varmaan kaikki eivät opi ja muutu, mutta osa sentään. Ja kun ne vanhemmat sukupolvet poistuvat keskuudestamme, voimasuhteet voivatkin kääntyä jo vastuullisen kuluttamisen puolelle. Sitä toivon enemmän kuin mitään muuta!
Ajattelen myös, että nuorena on normaalimpaa kuluttaa harkitsemattomasti, kun ihminen ei ole vielä löytänyt itseään. Kuluttaminen on yksi väline siinä etsinnässä. Aikuisen ihmisen tulisi kuitenkin jo osata tehdä vastuullisia ja pitkälle kantavia kulutusvalintoja eikä riekkua ostelemassa halppisrättejä ja viimeisimmän huudon mukaisia vipstaakeja kuin pahainen teini.
Olen aivan samaa mieltä. Tuntuu että nykyään on hienompaa omistaa paljon vaatteita muutaman hyvän sijasta. Mä ostan nykyään tosi harvoin vaatteita, sillä en vaan tarvitse enempää, rikkinäisen tilalle ostan joskus. Ja ei laatukaan aina maksa maltaita eli kallis hinta ei ole laadun merkki.
Luuletteko että tavara tipahtaa taivaasta sinne kirpputorille tai syntyy neitseelisesti? Yhtä syntiä on ostaa rojua kirpparilta kuin kaupastakin, ei kierrätys tee ostamisesta ja tavaranpalvonnasta yhtään oikeutetumpaa. Muka ekologiset kierrätysihmiset vasta hamstraavatkin tavaraa ja oikein keskittyvät siihen elämänsä sisältönä.