Ponin ylläpito
Paljonko kahden ponin ylläpito tulisi maksamaan kuukaudessa.(olen siis hankkimassa kuukaudeksi ylläpitoon poneja)
Ponit olisivat suunnilleen shettiksen kokoisia. Ne asuisivat omassa pihassa. Niillä ajettaisiin, juoksutettaisiin tai kävelytettäisiin 2-4krt/vko.
Minkä korkuinen tallin pitäisi vähintään olla?
Mitä kevyesti liikkuvat ponit tarvitsemat heinän ja kivennäisten lisäksi? Paljonko ruuat tulisivat kustantamaan? Entä tarvitseeko niitä kengittää sinä aikana kun liikutaan pääosin hiekkatiellä ja erittäin lyhyt matka joka liikutuskerta asfaltilla (noin300m suuntaan)?
Paljonko turpeet tuöisivat maksamaan kun ovat vain öisin karsinassa?
Mitä muute ylläpidossa tulee ottaa kuluissa yms. huomioon?
Älkää huolehtiko siitä onko minulla tarpeeksi kokemusta. Ponit tulisivat ylläpitoon kesällä, jolloin minulla on paljon ylimääräistä aikaa, minulla on kaksi siskoa jotka myös sitoutuneita ponien hoitoon. Minulla on aina mahdollisuus kokeneemman apuun!
Nyt siis haluaisin jonkunlaisen arvioinnin kustannuksista.
Kommentit (17)
Pari kysymystä/ehdotusta
-onko sinulla jo tiedossa nämä vuokralle tulevat ponit
-voisitko käydä ponien kotitallilla nyt kevään aikana tutustumassa, kyselemässä asioista, kuten ponien ruokinta, kengitys jne
-kuukausi on lyhyt aika remontoida poneilla karsinat, ehkä järkevämpää olisi tehdä niille pihatto eli jonkinlainen katos laitumen yhteyteen, kuinka paljon laiduntilaa olisi, pitääkö hankkia heinää lisäksi
-onko vanhemmillasi (oletan että olet melko nuori) mitään kokemusta poneista? onko sinulla joku täysi-ikäinen joka auttaa tarvittaessa?
-vaikka poneja liikutettaisiin vain 2krt/viikko niitä pitää hoitaa päivittäin. Ne ovat tottuneet tiettyyn ruokinta aikatauluun eikä siitä kannata poiketa, ponit ja hevoset ovat siitä hankalia että saavat helposti erilaisia suolisto ongelmia jos ruokinta ei ole säännöllistä
-miksi haluaisit poneja kuukaudeksi jos olisit valmis liikuttamaan niitä noin vähän? olisiko helpompaa vaikka vuokrata kesän ajaksi ponia joltain tallilta ja käydä siellä?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:52"]Pari kysymystä/ehdotusta
Ei vielä
-voisitko käydä ponien kotitallilla nyt kevään aikana tutustumassa, kyselemässä asioista, kuten ponien ruokinta, kengitys jne
-kuukausi on lyhyt aika remontoida poneilla karsinat, ehkä järkevämpää olisi tehdä niille pihatto eli jonkinlainen katos laitumen yhteyteen, kuinka paljon laiduntilaa olisi, pitääkö hankkia heinää lisäksi
meillä on autotalli joka kelpaa kaikinpuolin myös talliksi.
-onko vanhemmillasi (oletan että olet melko nuori) mitään kokemusta poneista? onko sinulla joku täysi-ikäinen joka auttaa tarvittaessa?Ei, mutta kiinnostusta on ja kyllä saan tarvittaessa apua.
-vaikka poneja liikutettaisiin vain 2krt/viikko niitä pitää hoitaa päivittäin. Ne ovat tottuneet tiettyyn ruokinta aikatauluun eikä siitä kannata poiketa, ponit ja hevoset ovat siitä hankalia että saavat helposti erilaisia suolisto ongelmia jos ruokinta ei ole säännöllistä.
No kyllä minulla olisi mahdollisus liikutta vaikka joka päivä mutta se oli vain esimerkki.
-miksi haluaisit poneja kuukaudeksi jos olisit valmis liikuttamaan niitä noin vähän? olisiko helpompaa vaikka vuokrata kesän ajaksi ponia joltain tallilta ja käydä siellä? Vuokraan tälläkin hetkellä mutta haluaisin olla hevosten kanssa joka päivä ja tehdä kaiken itse kun nyt vain liikutan vuokriksen kerran viikossa. Ja kyllä voisin liikuttaa useamminkin, mutta kaikkia tuntemiani yksityishevosia liikutetaan vain pari kertaa viikossa. [/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:52"]Pari kysymystä/ehdotusta
Ei vielä
meillä on autotalli joka kelpaa kaikinpuolin myös talliksi.
-onko vanhemmillasi (oletan että olet melko nuori) mitään kokemusta poneista? onko sinulla joku täysi-ikäinen joka auttaa tarvittaessa?Ei, mutta kiinnostusta on ja kyllä saan tarvittaessa apua.
-vaikka poneja liikutettaisiin vain 2krt/viikko niitä pitää hoitaa päivittäin. Ne ovat tottuneet tiettyyn ruokinta aikatauluun eikä siitä kannata poiketa, ponit ja hevoset ovat siitä hankalia että saavat helposti erilaisia suolisto ongelmia jos ruokinta ei ole säännöllistä.
No kyllä minulla olisi mahdollisus liikutta vaikka joka päivä mutta se oli vain esimerkki.
-miksi haluaisit poneja kuukaudeksi jos olisit valmis liikuttamaan niitä noin vähän? olisiko helpompaa vaikka vuokrata kesän ajaksi ponia joltain tallilta ja käydä siellä? Vuokraan tälläkin hetkellä mutta haluaisin olla hevosten kanssa joka päivä ja tehdä kaiken itse kun nyt vain liikutan vuokriksen kerran viikossa. Ja kyllä voisin liikuttaa useamminkin, mutta kaikkia tuntemiani yksityishevosia liikutetaan vain pari kertaa viikossa. [/quote]
[/quote]
Ja lisäksi minulla on myös marsuja joilla pitää olla ruokinnan kanssa aika tarkkana ja kesällä ainakin on aikaa sovittaa ruokintajat tottumuksen mukaan.
No eipä kesäaikaan paljon rahaa mene jos on oma piha missä pitää. Jos on riittävästi vihreetä niin kuivaheinää ei suunnattomia määriä tarvitse. Myöskään väkirehua ei tarvitse välttämättä lainkaan jos saavat tuoreruohoa. Suolat+kivennäiset ehkä noin 30-40€. Turpeet tai purut muutaman kympin kuukauden aikana. Kengitysväli on noin 4-6 viikkoa mutta tämä riippuu hevosesta ja varmaan on keskusteltavissa omistajan kanssa siitä huolehtiiko kengityksestä jo etukäteen milloin sun ei välttämättä tarvitse siitä huolehtia ellei kenkä irtoa. Kengitys on noin 80-150€ per hevonen.
älä helvetissä mitään ponia ota ku et niistä näytä mitään tietävän -___-
Tiedän kyllä niistä aika paljonkin, mutta en noista kuluista hirveesti. Ajattelin sittenkin kyllä pihattoa kun isäni remontoi taloja työkseen niin ei kauan menisi kun jonkunlaisen säänkestävän suojan tekisi. Mites muuten toi tarhan pohja. Mitä kasveja ei ehdottomasti saa olla?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 06:31"]älä helvetissä mitään ponia ota ku et niistä näytä mitään tietävän -___-
[/quote]
En olr ottamassa kuin vain ylläpitoon enkä edes heti. Luultavasti en edes tänä vuonna. Ensi kesäksi ajattelin ja siinä ajassa ehdin paljon oppia noista ruokinnoist yms.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 06:37"]
Tiedän kyllä niistä aika paljonkin, mutta en noista kuluista hirveesti. Ajattelin sittenkin kyllä pihattoa kun isäni remontoi taloja työkseen niin ei kauan menisi kun jonkunlaisen säänkestävän suojan tekisi. Mites muuten toi tarhan pohja. Mitä kasveja ei ehdottomasti saa olla?
[/quote]
Sääsuoja riittää kesällä, itse en ole laittanut hevoset juurikaan sisälle kesän aikana. Yleensä hevoset itse välttelee myrkyllisiä kasveja. Tärkeämpi ehkä se että ruohon/heinän laatu on hyvä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 06:39"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 06:37"]
[/quote]
Sääsuoja riittää kesällä, itse en ole laittanut hevoset juurikaan sisälle kesän aikana. Yleensä hevoset itse välttelee myrkyllisiä kasveja. Tärkeämpi ehkä se että ruohon/heinän laatu on hyvä.
[/quote]
Mistä saisi laadukasta heinää uudenmaan alueelta? Entäpä mitä kivennäisiä ja vitamiineja suosittelet?
Mitä jos jommalla kummalla, tai molemmilla, on taipumusta kaviokuumeeseen?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 06:43"]Mitä jos jommalla kummalla, tai molemmilla, on taipumusta kaviokuumeeseen?
[/quote]
No sitten hiekkapohjainen tarha lisäks tai talli. +lihavuuden välttäminen
Ei kannata ottaa poneja ennen kun on ottanut kaikesta selvää ja jos ei osaa nii ei kannata
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 12:58"]Ei kannata ottaa poneja ennen kun on ottanut kaikesta selvää ja jos ei osaa nii ei kannata
[/quote]Aattelit sitten että kysyjä puolen vuoden takaa on jääny odottamaan näin briljanttia vastausta
Nyt keskistelemaan ponien lmistajien kanssa. Sama ruokavalio kuin mitä nyt on. Poneilla on herknä vatsa. Ruokintaa ei voi muuttaa niin vain. Niittyleinikkiä ei saa olla. Hevoset kyllä yleensä utse jättävät siltä kohdin syömättä. MuistathAn karsinaan reilusti purua ja turvetta. Kengityksestä luulisin vastuullisen omistajan huolehtineen niin lyhyeltä ajalta.irronneen kengän huolehditte paikalleen...
Paljonko kahden ponin ylläpito tulisi maksamaan kuukaudessa.(olen siis hankkimassa kuukaudeksi ylläpitoon poneja) Ponit olisivat suunnilleen shettiksen kokoisia. Ne asuisivat omassa pihassa -Tämä riippuu niin monesta eri seikasta, että on mahdotonta antaa vastausta edes satasien tarkkuudella. Suurimmaksi osaksi kuitenkin ihan siitä, millaisia sopimuksia pystyt tekemään eri tahojen, kuten ponien omistajan kanssa. Paljon riippuu myös asuinpaikkakunnastasi. Pääkaupunkiseudulla poninpito maksaa paljon enemmän, vaikka pitäisikin vain omassa pihassa.
Niillä ajettaisiin, juoksutettaisiin tai kävelytettäisiin 2-4krt/vko. -Jos et vielä tiedä, mitä poneja vuokraat, miten tiedät niiden liikuntatottumukset? Ponien asianmukaisesta liikuttamisesta sinun tulee sopia niiden omistajan kanssa!
Minkä korkuinen tallin pitäisi vähintään olla? -Tallin sisäkorkeuden tulee olla vähintään 2,2m. Shettiksen kokoiset ponit vaativat 4-5neliön kokoiset karsinat per poni ja karsinan oven leveys tulee olla vähintään 1,1m. Myös asianmukainen valaistus on otettava huomioon, samoin paloturvallisuus. Talliin tarvitset myös lantalan. Siirtokontti lienee paras ratkaisu tilapäiseen poninpitoon. Pihaton taas tulee olla säänkestävä, tässä tapauksessa 8-10neliön kokoinen ja siinä on oltava myös tuulikaappi. Oviaukkojen tulee olla vähintään 1,5m. Pihaton kuivikepatjan tulee olla vähintään 0,5m.
Mitä kevyesti liikkuvat ponit tarvitsemat heinän ja kivennäisten lisäksi? Paljonko ruuat tulisivat kustantamaan? -Jos et vielä tiedä mitä poneja vuokraat, miten voit tietää mitä ruokia ne syö? Et voi vaihtaa kuukaudeksi ponien ruokintaa sellaiseksi kuin haluat! Siinä piilee ähkyvaara! Mutta heinää ja kivennäistä ponit toki syövät. Heinän hinta taas riippuu paljolti asuinpaikkakunnastasi. Karkea arvio on 2-5euroa/10kg paali. Yksi paali per päivä saattaa riittää kahdelle shettiksen kokoiselle, jos ne saavat myös tuoretta ruohoa. Kivennäisten hinnat vaihtelevat myös suuresti. Käytäthän sitä kivennäistä, mihin ponit ovat jo tottuneet!
Entä tarvitseeko niitä kengittää sinä aikana kun liikutaan pääosin hiekkatiellä ja erittäin lyhyt matka joka liikutuskerta asfaltilla (noin300m suuntaan)? -Tämä riippuu ihan siitä, miten omistajan kanssa sovitte. Pikkuponit saattavat olla jopa ilman kenkiä kesällä, mutta silloinkin pitää huolehtia kavioiden vuolusta.
Paljonko turpeet tuöisivat maksamaan kun ovat vain öisin karsinassa? -Tämäkin on erittäin ponikohtaista. Toiset ponit ovat siistimpiä kuin toiset, ja silloin karsinan siivoaminen on helpompaa ja turvetta kuluu vähemmän. Toiset taas kakkivat ja pissivät ympäri karsinaa jolloin myös siivoamiseen menee enemmän aikaa ja kuiviketta.
Mitä muute ylläpidossa tulee ottaa kuluissa yms. huomioon? - Tämäkin on sopimuskohtaista. Kannattaa pistää mustaa valkoiselle, kumpi huolehtii kengityksistä/vuoluista, madotuksista, eläinlääkärikuluista, vakuutuksista, kuljetuskuluista (miten aijot saada ponit teille ja taas pois?) jne. Entäpä ponien varusteet? Mitä tulee ponien mukana ja miten korvaukset menee, jos jotain menee rikki ponien sinulla ollessa? Suosittelisin eläinlääkärintarkastusta ennenkuin otat ponit luoksesi, jotta ikäviltä yllätyksiltä vältyttäisiin (Poni saattaa olla sairas sinulle tullessasi ja omistaja syyttää sinua sairastumisesta. Kaikki sairaudet kun eivät näy päällepäin).
Älkää huolehtiko siitä onko minulla tarpeeksi kokemusta. Ponit tulisivat ylläpitoon kesällä, jolloin minulla on paljon ylimääräistä aikaa, minulla on kaksi siskoa jotka myös sitoutuneita ponien hoitoon. Minulla on aina mahdollisuus kokeneemman apuun! Nyt siis haluaisin jonkunlaisen arvioinnin kustannuksista. -Jos sinulla on mahdollisuus kokeneemman apuun, mikset kysy näitä asioita häneltä? Hän varmasti tietää myös asuinkuntasi hintatason ja paikat mistä tilata heinää ja turvetta. Hauskaa ponikesää :)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 06:42"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 06:39"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 06:37"]
[/quote]
[/quote]
Mistä saisi laadukasta heinää uudenmaan alueelta? Entäpä mitä kivennäisiä ja vitamiineja suosittelet?
[/quote]
En osaa sanoa. Kannattaa selvittää sit lähempänä. Hintaan ja laatuun vaikuttaa tuleva kesä. Ylivuotista en suosittele. Tarkista että hevosilla vakuutukset kunnossa ja ruokintamuutokset vaikuttaa herkästi joten yhden kuukauden takia ei kannata lähteä sooloilemaan vaan noudattaa se ruokavalio mihin tottuneet