Miksi sun rahat ei riitä?
Olosuhteiden pakosta on pitänyt vähän vähentää menoja ja oon nyt pari kuukautta tehnyt budjettia ja katsonut mihin raha menee, tässä mun menot:
Asuminen 600€
sähkö vesi ja vakuutus 70€
ruoka 300€
muut ostokset 30€ (pesuaineet, WC-paperit yms)
harrastus 20€
puhelin 30€
Muut kulut 150€ (sisältää vaatteita, leffailtoja, herkuttelua tms)
Tulot on nettona 1800€ ja loput laitan säästöön eli n.600€
Ruokamenot ja muut kulut ei aina ole noin isot eli niistä voisin tarvittaessa nipistää. Olen siis vähentämässä töitä ja mietin millä summalla pärjäisin. Säästössä on jonkin verran mutta niihin en haluaisi koskea.
Millä summalla te yksineläjät pärjäätte?
Kommentit (26)
No sillä on pärjätty mitä Kela työttömille suo.
Rahaa menee liikaa veroihin.
Eli tulovero ja alv on aivan liian korkea.
Kyllä mulla riittää hyvin. Käteen tulee palkka 2150 josta säästöön 600-700 joka kk.
Asumistukea leikattiin ja vuokra nousi samaan aikaan. Ruoka on kallistunut valtavasti.
Työttömyyskorvaus ei riitä enää maksupäivästä toiseen. Ennen riitti ihan hyvin kun olen aina vaatimattomasti elänyt. Nyt ei nuukailukaan enää auta. Rahat vaan eivät enää riitä. Joudun majoittumaan äitini luokse aina ennen seuraavan tuen maksua. Muuten joutuisin olemaan aina yhden viikon syömättä ennen seuraavaa maksupäivää.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea leikattiin ja vuokra nousi samaan aikaan. Ruoka on kallistunut valtavasti.
Työttömyyskorvaus ei riitä enää maksupäivästä toiseen. Ennen riitti ihan hyvin kun olen aina vaatimattomasti elänyt. Nyt ei nuukailukaan enää auta. Rahat vaan eivät enää riitä. Joudun majoittumaan äitini luokse aina ennen seuraavan tuen maksua. Muuten joutuisin olemaan aina yhden viikon syömättä ennen seuraavaa maksupäivää.
Entä sitten kun äitisi ei enää elä?
Sinkuilla on tosiaan vara valita ajan kanssa vaikkapa edulliset ruoka- ainekset. Kokata rauhassa edullisesti. Lapsiperheillä kaikki menee mitä tulee ja ajallisestikin hankalaa nipistää yhtään mistään kuten ruoka- aineksista.
Huvitti kun yksi sinkku väitti sinkkujen elättävän lapsiperheitä. No näinköhän se meni? Että ei kuulemma haittaa ...
Sosiaalihuollon ja seurakunnan pariin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä hyväksikäyttää vanhempia
Vierailija kirjoitti:
Sinkuilla on tosiaan vara valita ajan kanssa vaikkapa edulliset ruoka- ainekset. Kokata rauhassa edullisesti. Lapsiperheillä kaikki menee mitä tulee ja ajallisestikin hankalaa nipistää yhtään mistään kuten ruoka- aineksista.
Huvitti kun yksi sinkku väitti sinkkujen elättävän lapsiperheitä. No näinköhän se meni? Että ei kuulemma haittaa ...
2200€/kk tulee käteen eli nettona. Kaikki menee ja enemmänkin menisi. Olen ajatellut muuttaa Norjaan niin saisi oikeaa palkkaa. Suomessa on huonot palkat ammattimiehillä. M39 sinkku.
Kyllähän sitä yksin pärjää, vaikka tienaan vielä vähemmän kuin ap. Mutta nuukasti on elettävä. En käy missään, muualla kuin töissä ja ruokakaupassa. Teen itse lähes kaiken ruokani leivistä lähtien.
Yksineläjänä pärjäisinkin palkallani loistavasti ja säästöön jäisi reilusti tinkimättä mistään. Perheellisenä ja talouden ainoana työssäkäyvänä taas kaikki menee mitä tulee eikä aina edes riitä.
Kaikki hinnat on noussut ja palkka ei suhteessa. Siis aivan kaikki! Niin netti,puhelin,sähkö,vesi,vakuutus, kuin ruoka, lääkärikulut, lääkkeet, harrastukset, ja kaikki palvelut. On se surkeaa nykyään. Ei tosiaan enää riitä palkka kuin korkeintaan 3 viikoksi. Jotain kolikoita saa kaivella ja laskee päiviä palkkapäivään ja aina jää joku lasku myöhässä maksettavaksi. Kyllä tosiaa kannattaa työnteko. Ukrainaan ja ties mihin turhaan kyllä riittää rahaa.
Pieni eläke, iso menot (esim lääkärikäynnit, lääkkeet, ruoka)
Minun rahat riittää niin napin, mutta syy rahan vähyyteen on me-muoto eli perhe maksaa. Sinkkuna säästyisi reilusti rahaa, voisin asua kaksiossa, ruokaan menisi ainakin 50% vähemmän rahaa kuin nyt, matkustaminen olisi edullista ystävien kanssa, kun he maksavat itse omat matkansa, yksi auto riittäisi kolmen sijaan, en hankkisi itselleni mökkiä vaan vuokraisin sellaisen vaikka koko kesäloman ajaksi, minulla ei olisi lemmikkiä, joka kustantaa 130€ per kk. En tarvitsisi viittä puhelinliittymää ja PerheSpotifyita.
Elämä on valintoja, olen tyytyväinen omaani.
680e/kk tulot , onneksi vastike on suht pieni 400e/kk
Kuka niin sanonut, ettei rahani riitä? Älä yleistä AP.
Mun tulot on nettona alle 1000 euroa, joten mieti siinä, miksi rahat ei riitä. Tuohon on siis laskettu osa-aikatyön palkka ja soviteltu päiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat olla onnellinen, jos saat asumistukea kaikki työttömät eivät sitä saa.
Kaikki menee mitä tulee ja monesti ei edes riitä joten sitten pitää varastaa.