Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joku äiti antoi lastensa makoilla vaatekaupan lattialla

Vierailija
03.01.2015 |

Kaksi noin 7v lasta makasivat lattialla, olivat piilossa vaaterekkien alla jne. Mamma katseli vieressä vaatteita ja aina välillä katseli, mitä lapset tekevät. Nojoo, olivathan ne hiljaa ja sinänsä nätisti, mutta mutta... Oli vähän tukalaa katsella vaatteita kun pennut makaavat jaloissa.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas mietin missä vaiheessa sivullisena pitäisi puuttua jotenkin. Kauppareissumme aikana samaan tahtiin marketissa kiersi koko ajan perhe, jolla oli mukana 2 lasta, noin 4v ja 5v. Kuulin kuitenkin sivukorvalla, että kotona oli 7 isompaakin, kun juttelivat tuttaviensa kanssa ilosiesti käytävällä. Ehdimme heidän edelleen , kun yhtäkkiä alkoi kauhea rääkynä ja kiukkutappelu joka jatkui ja jatkui ja jatkui. Tyypillinen kaupparaivari kai.

Lopulta itku muuttui eri kuuloiseksi ja lapsi huusi jotenkin eri tavalla kimeästi. Pian äiti käveli ohi lapsi sylissään hyvin korostetun  tyynen näköisenä. Lapsi huusi "äiti, älä purista, sattuu! Äiti, sattuu, älä purista!!" Kaukana kaupan ulkopuolellakin kuului lapsen huuto yhä "äiti, aina sinä puristat, SATTUU!"

Tuli ihan sellainen olo, että äiti käytti oikeasti väkivaltaista otetta ja likisti lapsen jalkoja sylissään liian kipeästi, eikä se ollut ensimmäinen kerta. MIten tuollaiseen voi edes puuttua?!

Vierailija
2/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:15"]Heh, mä olen törmännytt tuollaiseen ruokakaupan lattialla makoilevaan kauhutenavaan vahingossa ostoskärryillä ja vieläpä aika lujasti. Mamma säntäsi paikalle huudon hälyttämänä ja alkoi sättiä mua. Sanoin sille mammalle että lapsi on yhtä huonosti kasvatettu kuin äitinsä ja että kaupan lattioilla jos maataan niin näin voi käydä. [/quote] Olisin tehnyt sinusta vastaavassa tilanteessa rikosilmoituksen!

[/quote]

Ai jaa, minä en ainakaan tähyile ruokakaupassa lattianrajaan mahdollisia makaavia pikkuihmisiä tähyillen etten vain törmäisi sellaiseen. Minä katselen hyllyjä ja samalla havaitsen seisovat ihmiset ja muut kärryt. Äitihän siinä laiminlöi hoitovastuunsa, kun jätti lapset noin selvästi valvomatta.
[/quote]

Niin ja elämä ei pyöri oman navan ympärillä? Voi jumal.... samaan hengenvetoon vaadit ,että lasten jotka vasta aloittaa elämäänsä pitäisi osata käyttäytyä. Sinä aikuinen ihminen, et sitä osaa. Pisteet sun vanhemmille jotka on käyttäytyny samoin kuin nyky av-mamma eli jättänyt kertomatta miten maailmassa toimitaan!? Ainakin sun mielestä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsuudenperheessä ei annettu tukkia toisten kulkureittejä, tunkea toisten seuraan, tökkiä vieraita ihmisiä, maata kaupan lattioissa yms. Voi olla että joskus saattoi ääntä lähteä julkisella paikalla, mutta selväksi tehtiin se, ettei moinen ole hyväksyttyä ja että muut tulee huomioida. Ja hyvä niin! Onpahan nykyään käytöstavat ja kasvatan omat lapset huomioimaan muut. En vois parempia elämän eväitä omasta mielestäni antaa. Tuo on niin surullista, että häiriköt kätkevät muita olemaan kotona, jotta pääsevät itse säheltämään. Tuollainen tapa on juuri sitä itsekkyyttä ja tuollaiset ihmiset näkee yleensä sen tilanteen aina vain omasta vinkkelistä. Sitten kun omat pienet lapset kasvaa, niin voikin taas turhautua muihin lapsiperheisiin jne.

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:56"] No todellakin on eroa miten kasvattaa vai kasvattaako ollenkaan. Mammoilta toivoisi ymmärrystä siihenkin, että kasvatustapoja on erilaisia. Joku tapa toimii ensimmäiseen lapseen ja toiseen ei sitten ollenkaan. [/quote]  Kasvatustavoilla ei voi perustella muiden ihmisten häiriköintiä kuitenkaan. Koko maailma ei pyöri sen oman perheen ympärillä. Kotona voi sitten soveltaa oppejaan miten haluaa lain sallimissa rajoissa. [/quote] Mitä hyötyä on "kasvattaa" lasta jos ne tavat ei vaan lapseen toimi. Siis ns. Kasvattaa lasta, että kauppareissulla muutkin tajuaa että nyt tässä lasta torutaan? En minä ainakaan ala turhanpäiväisiä julkisesti hälisemään. Mitä hiton hyötyä siitä on. Kasvatan lapset juuri niinkuin parhaaksi on nähty ja koettu, en niin miten joku toinen tahtoo. Koko maailma ei pyöri meidän ympärillä, mutta jos ei kestä ihmisten normaalia käyttäytymistä voi pysyä neljän seinän sisällä. Se nyt vaan on hyväksyttävä, että maailmassa on ääniä ja tapoja jotka ei ehkä istu omaan elämäntapaan! Lapsista kuuluu ääntä ja ne käyttäytyy välillä huonostikin, mutta voin vaikka vannoa ettet itsekään mikään enkeli ollut samanikäisenä.

[/quote]

Vierailija
4/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa lapset kaupoilla miten päin vaan, aina on joku mielensäpahoittaja paikalla. Entäs ne vaatteita rekeistä reipivät taaperot? Itkevät lapset? Räkää valuvat nokat? Lähmäiset kädet? Huutavat lapset?

Miten makoilevat, hiljaa pakallaan olevat lapset voivat ketään häiritä??

[/quote]

Ai kaupan lattialla?! No mietipä sitä hetki...

Vierailija
5/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:15"]

Heh, mä olen törmännytt tuollaiseen ruokakaupan lattialla makoilevaan kauhutenavaan vahingossa ostoskärryillä ja vieläpä aika lujasti. Mamma säntäsi paikalle huudon hälyttämänä ja alkoi sättiä mua. Sanoin sille mammalle että lapsi on yhtä huonosti kasvatettu kuin äitinsä ja että kaupan lattioilla jos maataan niin näin voi käydä.

[/quote]

Siis mitä hemmettiä?!??!! En ole tuo törmääjä, mut jos olis ollut mun lapsi, olisin 1) varmistanut ettei lapseen sattunut, 2) pahoitellut tilannetta törmääjälle, kyllä tuollaisesta voi säikähtää, 3) selittänyt lapselle ettei lattialla voi maata, ihmisten täytyy päästä kulkemaan ja5) olisin ollut onnellinen ettei käynyt pahemmin.

Sen sijaan, että sinä - aikuinen ihminen - toimit noin, olisit voinut sanoa lapselle ystävällisesti, että hei, mun pitäisi nyt mennä tästä, voisitko hieman siirtyä. Sen sijaan, että olisit muistanut käytöstavat, käyttäydyit itse kuin uhmaikäinen. Älä puhu hyvästä kasvatuksesta mitään, kun et itse aikuisenakaan osaa käyttäytyä.

[/quote]

Vierailija
6/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini siis tuolla keskellä, pahoittelut epäonnistuneesta lainauksessa

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:15"]

Heh, mä olen törmännytt tuollaiseen ruokakaupan lattialla makoilevaan kauhutenavaan vahingossa ostoskärryillä ja vieläpä aika lujasti. Mamma säntäsi paikalle huudon hälyttämänä ja alkoi sättiä mua. Sanoin sille mammalle että lapsi on yhtä huonosti kasvatettu kuin äitinsä ja että kaupan lattioilla jos maataan niin näin voi käydä.

[/quote]

Siis mitä hemmettiä?!??!! En ole tuo törmääjä, mut jos olis ollut mun lapsi, olisin 1) varmistanut ettei lapseen sattunut, 2) pahoitellut tilannetta törmääjälle, kyllä tuollaisesta voi säikähtää, 3) selittänyt lapselle ettei lattialla voi maata, ihmisten täytyy päästä kulkemaan ja5) olisin ollut onnellinen ettei käynyt pahemmin.

Sen sijaan, että sinä - aikuinen ihminen - toimit noin, olisit voinut sanoa lapselle ystävällisesti, että hei, mun pitäisi nyt mennä tästä, voisitko hieman siirtyä. Sen sijaan, että olisit muistanut käytöstavat, käyttäydyit itse kuin uhmaikäinen. Älä puhu hyvästä kasvatuksesta mitään, kun et itse aikuisenakaan osaa käyttäytyä.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
7/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:37"]Meidän lapsuudenperheessä ei annettu tukkia toisten kulkureittejä, tunkea toisten seuraan, tökkiä vieraita ihmisiä, maata kaupan lattioissa yms. Voi olla että joskus saattoi ääntä lähteä julkisella paikalla, mutta selväksi tehtiin se, ettei moinen ole hyväksyttyä ja että muut tulee huomioida. Ja hyvä niin! Onpahan nykyään käytöstavat ja kasvatan omat lapset huomioimaan muut. En vois parempia elämän eväitä omasta mielestäni antaa. Tuo on niin surullista, että häiriköt kätkevät muita olemaan kotona, jotta pääsevät itse säheltämään. Tuollainen tapa on juuri sitä itsekkyyttä ja tuollaiset ihmiset näkee yleensä sen tilanteen aina vain omasta vinkkelistä. Sitten kun omat pienet lapset kasvaa, niin voikin taas turhautua muihin lapsiperheisiin jne.

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:56"] No todellakin on eroa miten kasvattaa vai kasvattaako ollenkaan. Mammoilta toivoisi ymmärrystä siihenkin, että kasvatustapoja on erilaisia. Joku tapa toimii ensimmäiseen lapseen ja toiseen ei sitten ollenkaan. [/quote]  Kasvatustavoilla ei voi perustella muiden ihmisten häiriköintiä kuitenkaan. Koko maailma ei pyöri sen oman perheen ympärillä. Kotona voi sitten soveltaa oppejaan miten haluaa lain sallimissa rajoissa. [/quote] Mitä hyötyä on "kasvattaa" lasta jos ne tavat ei vaan lapseen toimi. Siis ns. Kasvattaa lasta, että kauppareissulla muutkin tajuaa että nyt tässä lasta torutaan? En minä ainakaan ala turhanpäiväisiä julkisesti hälisemään. Mitä hiton hyötyä siitä on. Kasvatan lapset juuri niinkuin parhaaksi on nähty ja koettu, en niin miten joku toinen tahtoo. Koko maailma ei pyöri meidän ympärillä, mutta jos ei kestä ihmisten normaalia käyttäytymistä voi pysyä neljän seinän sisällä. Se nyt vaan on hyväksyttävä, että maailmassa on ääniä ja tapoja jotka ei ehkä istu omaan elämäntapaan! Lapsista kuuluu ääntä ja ne käyttäytyy välillä huonostikin, mutta voin vaikka vannoa ettet itsekään mikään enkeli ollut samanikäisenä.

[/quote]
[/quote]

Minulla sattuu olemaan useampi lapsi ja vanhimmat koulussa. Vaikka olenkin ne lempeästi kasvattanut osaavat yllätys yllätys käyttäytyä. Ottavat muut ihmiset huomioon eikä rieku niinkuin muut vapaan kasvatuksen hedelmät. Joten pidän edelleen kasvatustavoistani kiinni. Sorry nyt vaan. Jos en huuda naama punaisena ja riuhdo lasta hihasta ylös lattialta niin se on vaan siksi, koska nuo tavat jostain on 50-luvulta. Minun puolesta kasvata lapsesi miten tahdot, mutta kysyppäs itseltäsi, miksi lapset ja nuoret voi pahoin. Olisiko siksi, että joillakin on liian tiukka kuri ja joillain ei sitä ole ollenkaan. Eikä kasvatuksessa oteta lasta huomioon ollenkaan vaan mennään niinkuin ylpeä av-mamma sanoo.

Vierailija
8/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:29"]Minä taas mietin missä vaiheessa sivullisena pitäisi puuttua jotenkin. Kauppareissumme aikana samaan tahtiin marketissa kiersi koko ajan perhe, jolla oli mukana 2 lasta, noin 4v ja 5v. Kuulin kuitenkin sivukorvalla, että kotona oli 7 isompaakin, kun juttelivat tuttaviensa kanssa ilosiesti käytävällä. Ehdimme heidän edelleen , kun yhtäkkiä alkoi kauhea rääkynä ja kiukkutappelu joka jatkui ja jatkui ja jatkui. Tyypillinen kaupparaivari kai.

Lopulta itku muuttui eri kuuloiseksi ja lapsi huusi jotenkin eri tavalla kimeästi. Pian äiti käveli ohi lapsi sylissään hyvin korostetun  tyynen näköisenä. Lapsi huusi "äiti, älä purista, sattuu! Äiti, sattuu, älä purista!!" Kaukana kaupan ulkopuolellakin kuului lapsen huuto yhä "äiti, aina sinä puristat, SATTUU!"

Tuli ihan sellainen olo, että äiti käytti oikeasti väkivaltaista otetta ja likisti lapsen jalkoja sylissään liian kipeästi, eikä se ollut ensimmäinen kerta. MIten tuollaiseen voi edes puuttua?!
[/quote]No tuskin oikeasti sattui. Lapsi halusi vain huomiota.

Vierailija
9/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:29"]Minä taas mietin missä vaiheessa sivullisena pitäisi puuttua jotenkin. Kauppareissumme aikana samaan tahtiin marketissa kiersi koko ajan perhe, jolla oli mukana 2 lasta, noin 4v ja 5v. Kuulin kuitenkin sivukorvalla, että kotona oli 7 isompaakin, kun juttelivat tuttaviensa kanssa ilosiesti käytävällä. Ehdimme heidän edelleen , kun yhtäkkiä alkoi kauhea rääkynä ja kiukkutappelu joka jatkui ja jatkui ja jatkui. Tyypillinen kaupparaivari kai.

[/quote]No tuskin oikeasti sattui. Lapsi halusi vain huomiota.
[/quote]

Miten voit oikeasti noin sano! Tunsitko sen mitä lapsi tunsi juuri sillä hetkellä? Lasta sattuu vähemmästä kuin aikuista ihmistä. Lapsi on heikompi kuin aikuinen. Pitää lähtä täältä taas hetkeksi pois. Tuntuu että täällä kasvatetaan lapsia kovakouraisesti. Tehdään ja sanotaan mitä vain kunhan saadaan se oma piltti hiljaiseksi :( te olette oikeasti hirveitä ihmisiä

Vierailija
10/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohdassa sanoin toimivani tuolla tavalla?! En suinkaan minäkään riuhdo ketään. Älä laita sanoja suuhuni. Toiset ihmiset tulee huomioida ja mitä pikemmin lapset sen oppivat, sitä parempi heidän omalta kannaltaan. 

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:37"]Meidän lapsuudenperheessä ei annettu tukkia toisten kulkureittejä, tunkea toisten seuraan, tökkiä vieraita ihmisiä, maata kaupan lattioissa yms. Voi olla että joskus saattoi ääntä lähteä julkisella paikalla, mutta selväksi tehtiin se, ettei moinen ole hyväksyttyä ja että muut tulee huomioida. Ja hyvä niin! Onpahan nykyään käytöstavat ja kasvatan omat lapset huomioimaan muut. En vois parempia elämän eväitä omasta mielestäni antaa. Tuo on niin surullista, että häiriköt kätkevät muita olemaan kotona, jotta pääsevät itse säheltämään. Tuollainen tapa on juuri sitä itsekkyyttä ja tuollaiset ihmiset näkee yleensä sen tilanteen aina vain omasta vinkkelistä. Sitten kun omat pienet lapset kasvaa, niin voikin taas turhautua muihin lapsiperheisiin jne. [quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:21"] [quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:56"] No todellakin on eroa miten kasvattaa vai kasvattaako ollenkaan. Mammoilta toivoisi ymmärrystä siihenkin, että kasvatustapoja on erilaisia. Joku tapa toimii ensimmäiseen lapseen ja toiseen ei sitten ollenkaan. [/quote]  Kasvatustavoilla ei voi perustella muiden ihmisten häiriköintiä kuitenkaan. Koko maailma ei pyöri sen oman perheen ympärillä. Kotona voi sitten soveltaa oppejaan miten haluaa lain sallimissa rajoissa. [/quote] Mitä hyötyä on "kasvattaa" lasta jos ne tavat ei vaan lapseen toimi. Siis ns. Kasvattaa lasta, että kauppareissulla muutkin tajuaa että nyt tässä lasta torutaan? En minä ainakaan ala turhanpäiväisiä julkisesti hälisemään. Mitä hiton hyötyä siitä on. Kasvatan lapset juuri niinkuin parhaaksi on nähty ja koettu, en niin miten joku toinen tahtoo. Koko maailma ei pyöri meidän ympärillä, mutta jos ei kestä ihmisten normaalia käyttäytymistä voi pysyä neljän seinän sisällä. Se nyt vaan on hyväksyttävä, että maailmassa on ääniä ja tapoja jotka ei ehkä istu omaan elämäntapaan! Lapsista kuuluu ääntä ja ne käyttäytyy välillä huonostikin, mutta voin vaikka vannoa ettet itsekään mikään enkeli ollut samanikäisenä. [/quote] [/quote] Minulla sattuu olemaan useampi lapsi ja vanhimmat koulussa. Vaikka olenkin ne lempeästi kasvattanut osaavat yllätys yllätys käyttäytyä. Ottavat muut ihmiset huomioon eikä rieku niinkuin muut vapaan kasvatuksen hedelmät. Joten pidän edelleen kasvatustavoistani kiinni. Sorry nyt vaan. Jos en huuda naama punaisena ja riuhdo lasta hihasta ylös lattialta niin se on vaan siksi, koska nuo tavat jostain on 50-luvulta. Minun puolesta kasvata lapsesi miten tahdot, mutta kysyppäs itseltäsi, miksi lapset ja nuoret voi pahoin. Olisiko siksi, että joillakin on liian tiukka kuri ja joillain ei sitä ole ollenkaan. Eikä kasvatuksessa oteta lasta huomioon ollenkaan vaan mennään niinkuin ylpeä av-mamma sanoo.

[/quote]

Vierailija
11/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia - isojakaan - ei haluta kasvattaa, koska "pääsee helpommalla". Olen nähnyt näitä mammoja ruokakaupassa antamassa lastensa syödä hedelmäosastolla hyllystä banaania, kun varmaan siinäkin pääsee helpommalla kuin opettamalla, että kaupasta ei syödä ennen kuin tavara on maksettu ja että ruokakauppa ei muutenkaan ole ravintola vaan ruoka syödään kotona.

Kysymys näille, jotka eivät jaksa kasvattaa pieniä lapsiaan - milloin ajattelitte ruveta kasvattamaan lapsianne tavoille? Sitten kun ne on teini-ikäisiä? Meinaatteko, että 17-vuotiasta on helpompi kasvattaa kuin sitä 7-vuotiasta?

Oikeasti. Ihan pienet lapset vielä opettelee ja niille tulee vahinkoja, mutta jos lähes kouluikäinen lapsi ei tiedä, miten vaatekaupassa käyttäydytään, niitä ei kannata sinne viedä sitten ollenkaan.

Vierailija
12/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:52"]Missä kohdassa sanoin toimivani tuolla tavalla?! En suinkaan minäkään riuhdo ketään. Älä laita sanoja suuhuni. Toiset ihmiset tulee huomioida ja mitä pikemmin lapset sen oppivat, sitä parempi heidän omalta kannaltaan. 

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:37"]Meidän lapsuudenperheessä ei annettu tukkia toisten kulkureittejä, tunkea toisten seuraan, tökkiä vieraita ihmisiä, maata kaupan lattioissa yms. Voi olla että joskus saattoi ääntä lähteä julkisella paikalla, mutta selväksi tehtiin se, ettei moinen ole hyväksyttyä ja että muut tulee huomioida. Ja hyvä niin! Onpahan nykyään käytöstavat ja kasvatan omat lapset huomioimaan muut. En vois parempia elämän eväitä omasta mielestäni antaa. Tuo on niin surullista, että häiriköt kätkevät muita olemaan kotona, jotta pääsevät itse säheltämään. Tuollainen tapa on juuri sitä itsekkyyttä ja tuollaiset ihmiset näkee yleensä sen tilanteen aina vain omasta vinkkelistä. Sitten kun omat pienet lapset kasvaa, niin voikin taas turhautua muihin lapsiperheisiin jne. [quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:21"] [quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:56"] No todellakin on eroa miten kasvattaa vai kasvattaako ollenkaan. Mammoilta toivoisi ymmärrystä siihenkin, että kasvatustapoja on erilaisia. Joku tapa toimii ensimmäiseen lapseen ja toiseen ei sitten ollenkaan. [/quote]  Kasvatustavoilla ei voi perustella muiden ihmisten häiriköintiä kuitenkaan. Koko maailma ei pyöri sen oman perheen ympärillä. Kotona voi sitten soveltaa oppejaan miten haluaa lain sallimissa rajoissa. [/quote] Mitä hyötyä on "kasvattaa" lasta jos ne tavat ei vaan lapseen toimi. Siis ns. Kasvattaa lasta, että kauppareissulla muutkin tajuaa että nyt tässä lasta torutaan? En minä ainakaan ala turhanpäiväisiä julkisesti hälisemään. Mitä hiton hyötyä siitä on. Kasvatan lapset juuri niinkuin parhaaksi on nähty ja koettu, en niin miten joku toinen tahtoo. Koko maailma ei pyöri meidän ympärillä, mutta jos ei kestä ihmisten normaalia käyttäytymistä voi pysyä neljän seinän sisällä. Se nyt vaan on hyväksyttävä, että maailmassa on ääniä ja tapoja jotka ei ehkä istu omaan elämäntapaan! Lapsista kuuluu ääntä ja ne käyttäytyy välillä huonostikin, mutta voin vaikka vannoa ettet itsekään mikään enkeli ollut samanikäisenä. [/quote] [/quote] Minulla sattuu olemaan useampi lapsi ja vanhimmat koulussa. Vaikka olenkin ne lempeästi kasvattanut osaavat yllätys yllätys käyttäytyä. Ottavat muut ihmiset huomioon eikä rieku niinkuin muut vapaan kasvatuksen hedelmät. Joten pidän edelleen kasvatustavoistani kiinni. Sorry nyt vaan. Jos en huuda naama punaisena ja riuhdo lasta hihasta ylös lattialta niin se on vaan siksi, koska nuo tavat jostain on 50-luvulta. Minun puolesta kasvata lapsesi miten tahdot, mutta kysyppäs itseltäsi, miksi lapset ja nuoret voi pahoin. Olisiko siksi, että joillakin on liian tiukka kuri ja joillain ei sitä ole ollenkaan. Eikä kasvatuksessa oteta lasta huomioon ollenkaan vaan mennään niinkuin ylpeä av-mamma sanoo.

[/quote]
[/quote]

Kerro toki kasvatusmetodisi? Voimme kaikki ottaa tästä oppia.

Vierailija
13/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInua ei moinen häiritse. Oletan, että vaatekaupassa lattialla ei makoilla, joten en katso jalkoihini. Olen joskus astunut aika kipeästi lapsen päälle ja kun äitinsä on huutanut minulle, että katso eteesi, lasta sattuu niin olen tapittanut äitiä silmiin ja todennut, että lattialla voi olla roskia, joistain niistä näköjään lähtee ääntä.

Vierailija
14/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:35"]Olisipa minunkin lapsi vaan makoillut vaaterekin alla :/ oli taas sellainen shoppailureissu et huhhuh. Koitan lempeästi kasvattaa, mutta tänään teki mieli torua kovaan ääneen :(
[/quote]

Ei se lapsi opi jos 'lempeästi kasvatat'. Kuri se olla pitää. Tulee helvetin vaikeaa myöhemmin ku opetetaan siihen että kaikkea voi tehdä.

Vierailija
15/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.

Vierailija
16/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten on alapeukutettu kommenttiani, jossa pelkäsin ihan oikeasti, että äiti satuttaa lasta ja tekee sitä myös kotona?? Minusta lapsen kimeä itku kuulosti kipuitkulta ihan oikeasti ja samoin ne sanat, jotka osoitti vain äidilleen ihmisten näkymättämissä:_ AINA_ sinä puristat, sattuu!

Ei se puristeli, painaminen, likistäminen, pudottaminen, ranteesta roikottaminen, retuuttaminen, luunapit ja muu jälkiä jättämätön väkivalta olisi mitään tavatonta tai hyssyteltävää. Eikä se olisi kummallista, jos perheessä on 9 lasta! Ehkä vanhemmilla tai äidillä on jo keinot loppu uupumuksen kanssa.

Miten vain miten ihmeessä tuollaisessa tilanteessa voisi puuttua asiaan, vaikka vain epäillessään silmiensä edessä tapahtuvaa väkivaltaa. Kuka osasi mennä kysymään "Anteeksi mutta mahdatkohan sinä satuttaa lastasi nyt tarkoituksella? Soitanko poliisin?" Tälläkin palstalla aina vaahdotaan sen puolesta, että pitää välittää lähimmäisistä ja naapureista, ei saa kävellä tuupertuneen ihmisen ohi vaikka tämä olisi puliukko. Pitää puolustaa vammaista ihmistä, jos joku sivullinen solvaa häntä.

Vierailija
17/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:35"]Olisipa minunkin lapsi vaan makoillut vaaterekin alla :/ oli taas sellainen shoppailureissu et huhhuh. Koitan lempeästi kasvattaa, mutta tänään teki mieli torua kovaan ääneen :(
[/quote]

Ei se lapsi opi jos 'lempeästi kasvatat'. Kuri se olla pitää. Tulee helvetin vaikeaa myöhemmin ku opetetaan siihen että kaikkea voi tehdä.
[/quote]

Niinhän sinä luulet. Kuinkas monta lasta sinulla on? Tule sitten vinkumaan, kun tiedät paremmin. Ja missä välissä sanoin, että lapset saa tehdä mitä haluaa? Oletat vaan näin, mutta et varmasta tiedä. Lapsilla on kyllä kuri, mutta lempeä sellainen. Kurin ei tarvitse kuulua kaupan toiselle puolelle eikä lasta nolata kaikkien edessä. Puhuttelu riittää ja yhteisten pelisääntöjen noudattaminen. Tänään vaan tuo 4 v. Kokeili useampaan otteeseen riittääkö minulla tarmoa puuttua käyttäytymiseen

Vierailija
18/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksinkertainen: Teoilla on seuraukset. Vapaus ja vastuu ovat yhteydessä toisiinsa. Jos ei ihmisten ilmoilla osata käyttäytyä, ei pääse mukaan tai joutuu lähtemään pois. Ja jos haluaa vapauksia, on myös enemmän vastuuta. Rakkautta ja rajoja.

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:52"]Missä kohdassa sanoin toimivani tuolla tavalla?! En suinkaan minäkään riuhdo ketään. Älä laita sanoja suuhuni. Toiset ihmiset tulee huomioida ja mitä pikemmin lapset sen oppivat, sitä parempi heidän omalta kannaltaan.  [quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:45"] [quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:37"]Meidän lapsuudenperheessä ei annettu tukkia toisten kulkureittejä, tunkea toisten seuraan, tökkiä vieraita ihmisiä, maata kaupan lattioissa yms. Voi olla että joskus saattoi ääntä lähteä julkisella paikalla, mutta selväksi tehtiin se, ettei moinen ole hyväksyttyä ja että muut tulee huomioida. Ja hyvä niin! Onpahan nykyään käytöstavat ja kasvatan omat lapset huomioimaan muut. En vois parempia elämän eväitä omasta mielestäni antaa. Tuo on niin surullista, että häiriköt kätkevät muita olemaan kotona, jotta pääsevät itse säheltämään. Tuollainen tapa on juuri sitä itsekkyyttä ja tuollaiset ihmiset näkee yleensä sen tilanteen aina vain omasta vinkkelistä. Sitten kun omat pienet lapset kasvaa, niin voikin taas turhautua muihin lapsiperheisiin jne. [quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:21"] [quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:56"] No todellakin on eroa miten kasvattaa vai kasvattaako ollenkaan. Mammoilta toivoisi ymmärrystä siihenkin, että kasvatustapoja on erilaisia. Joku tapa toimii ensimmäiseen lapseen ja toiseen ei sitten ollenkaan. [/quote]  Kasvatustavoilla ei voi perustella muiden ihmisten häiriköintiä kuitenkaan. Koko maailma ei pyöri sen oman perheen ympärillä. Kotona voi sitten soveltaa oppejaan miten haluaa lain sallimissa rajoissa. [/quote] Mitä hyötyä on "kasvattaa" lasta jos ne tavat ei vaan lapseen toimi. Siis ns. Kasvattaa lasta, että kauppareissulla muutkin tajuaa että nyt tässä lasta torutaan? En minä ainakaan ala turhanpäiväisiä julkisesti hälisemään. Mitä hiton hyötyä siitä on. Kasvatan lapset juuri niinkuin parhaaksi on nähty ja koettu, en niin miten joku toinen tahtoo. Koko maailma ei pyöri meidän ympärillä, mutta jos ei kestä ihmisten normaalia käyttäytymistä voi pysyä neljän seinän sisällä. Se nyt vaan on hyväksyttävä, että maailmassa on ääniä ja tapoja jotka ei ehkä istu omaan elämäntapaan! Lapsista kuuluu ääntä ja ne käyttäytyy välillä huonostikin, mutta voin vaikka vannoa ettet itsekään mikään enkeli ollut samanikäisenä. [/quote] [/quote] Minulla sattuu olemaan useampi lapsi ja vanhimmat koulussa. Vaikka olenkin ne lempeästi kasvattanut osaavat yllätys yllätys käyttäytyä. Ottavat muut ihmiset huomioon eikä rieku niinkuin muut vapaan kasvatuksen hedelmät. Joten pidän edelleen kasvatustavoistani kiinni. Sorry nyt vaan. Jos en huuda naama punaisena ja riuhdo lasta hihasta ylös lattialta niin se on vaan siksi, koska nuo tavat jostain on 50-luvulta. Minun puolesta kasvata lapsesi miten tahdot, mutta kysyppäs itseltäsi, miksi lapset ja nuoret voi pahoin. Olisiko siksi, että joillakin on liian tiukka kuri ja joillain ei sitä ole ollenkaan. Eikä kasvatuksessa oteta lasta huomioon ollenkaan vaan mennään niinkuin ylpeä av-mamma sanoo. [/quote] [/quote] Kerro toki kasvatusmetodisi? Voimme kaikki ottaa tästä oppia.

[/quote]

Vierailija
19/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
20/72 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:15"]Heh, mä olen törmännytt tuollaiseen ruokakaupan lattialla makoilevaan kauhutenavaan vahingossa ostoskärryillä ja vieläpä aika lujasti. Mamma säntäsi paikalle huudon hälyttämänä ja alkoi sättiä mua. Sanoin sille mammalle että lapsi on yhtä huonosti kasvatettu kuin äitinsä ja että kaupan lattioilla jos maataan niin näin voi käydä. [/quote] Olisin tehnyt sinusta vastaavassa tilanteessa rikosilmoituksen!

[/quote]

Mites, jos menet makoilemaan keskelle moottoritietä ja ylitsesi ajaa auto, onko syy sinun vai autoilijan?