Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko säästät kuussa? Miten ja mihin jaat sen?

Vierailija
02.01.2015 |

Jos säästät esim 500e kuussa, miten jaottelet sen? Laitatko siitä esim 100e eläkesäästöön, 100e osakkeisiin, 100e tilille säästöön ja 200e matkoihin? VAi miten? 

Nuori opettelee alkuun ja mietin miten jakaa säästösumma viisaasti. Säästökohteita olisi paljon esim asunnon omarahoitus, parempi auto ja auton kulut, matkat, omat kulut, eläkesäästö, lapsisäästö ja vaikka mitä ;( 

Osaako joku auttaa?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki rahaa kannattaa pitää tililläkin säästössä, mutta käsitin, että säästäisit tilille eläkesäästöjä? Sinun kannattaa nyt ihan rauhassa aloittaa miettimällä sitä mitkä ovat sinun säästämisen/sijoittamisen tavoitteet ja aikataulut, ennen kuin säntäät mitään osakeostoja tekemään.

Vierailija
62/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan säästötillelle 150€/kk. Pidetään muutaman tonnin puskuria, jos sattuu tulemaan jotain äkillisiä hankintoja kuten pyykkikone ja kuivruri viime syksynä. Eipähän tarvi miettiä että mistä niihin repii rahaa. Muuten mennään akatavalla kädestä suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€ ja jakautuu ihan tasaisesti joka kuulle.

Vierailija
64/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

900 euroa asuntolainan lyhennykseen, 400 euroa matkakassaan, 600 euroa rahastoihin, 200 euroa tulevaan kulutukseen. Nämä siis yhteensä minun ja miehen tuloista. 

Vierailija
65/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tällä hetkellä säästetä mitään vaan kulutetaan säästöjä. Toinen on hoitovapaalla ja toinen työttömänä. Hoitovapaalainen ei voi palata töihin kesken kaiken, joten taloustilanne on hankala. Niin se vain elämä koettelee, mutta sitä vartenhan on noita säästöjä kerrytetty, ettei heti olla nälässä. Maksamme kuitenkin koko ajan asuntolainaa tonnin kuussa, vaikka rahatilanne on se kuin on.

Kunhan hoitovapaalainen pääsee takaisin töihin, säästöjä kertyy taas. Siirrän säästötilille 300 euroa kuussa, niitä käytetään sitten kun saan päähäni hommata isomman telkkarin tai lähteä perheen kera reissuun. Jos haluan säästää esim. autoa varten, korotan summan 500 euroon. Siitä se kertyy pikkuhiljaa.

Puoliso taas on todella huono säästämään. Kaikki menee mikä tulee, vaikka olen yrittänyt siirtää hänen palkastaan hänen omalle säästötililleen edes satasen kuussa. Niin kuin vesi hanhen selässä. Olenkin ajatellut, että jahka hän saa töitä ja alkaa taas tienata, perustan hänelle salaa toisen säästötilin, johon siirrän rahaa kuukausittain hänen tilistään. Ehkä hän sitten on ikionnellinen, kun valittaa, että tarvitsisi uuden pleikan tai puhelimen tai tietokoneen tms. mutta ei ole rahaa, ja tadaa rahaa löytyykin.

Vierailija
66/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset säästävät tosi paljon sijoittamalla, vaikka totuus on se, että siinä on aina riski menettää kaikki säästönsä.

Vierailija
67/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirrän laskujen ja kauppassa käynnin jälkeen lainalyhennys tilille "ylijäämä" rahaa että en tuhlaisi kaikkea tilillä olevaa. Lainalyhennystilille minulla ei ole korttia ja joudun tekemään siirrot aina verkkopankilla jonka aikana saan mietittyä että onko siirto järkevä. Loppuen lopuksi kuitenkin kaikki rahat menevät ennen palkkapäivää sillä millon tarvii ostaa lamppu tai pattereita tai tulee yllättävä synttäri kutsu ta polttoainetta kuluu yllättävän paljon.

Vierailija
68/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonni kuussa jää säästöön. Olen kerännyt ja ostanut: asunnon, auton yms. vähän halvempaa.

Nyt en tiedä mihin pistäisin sijoitukseen? Kannattaako hommata jotkut tunnukset, joilla ostaa pörssiosakkeita sijoitusmielessä?

En ole perehtynyt ja tuntuisi turhalta pistää jonnekkin tavoitetilille. Rahastosijoitukset tuntuu vähän skeidalta.

Nythän pörssin keski-indeksi taitaa olla jotain 7000 pisteen hujakoilla. Takavuosina v. 2000 tjsp. huiteli siinä 19000 korvilla. Ei taida sinne enää kohota.

Vierailija
69/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa, ketjussa on jo yli 10 vastausta eikä kukaan ole tyrkytttänyt Seligssonin rahastoja...?! :)

Ap, avaa pankkitunnuksillasi vaikka heti salkku Nordnetiin. Se ei sido sinua mihinkään ja on ilmaista, mutta pääset katsomaan miltä selkeä kaupankäyntisivusto näyttää (minusta esim. OP:n sivusto on tod huono). Lue pari tai monta sijoituskirjaa, lue talousuutisia ja -lehtiä, ota aikaa sillä kiire ei ole. Kohta kuitenkin huomannet, että sinulla on käsitys miten ja mihin haluat sijoittaa, ja olet valmis tekemään kauppoja.

Minä säästän 500 euroa kuukaudessa, ja teen vaihtelevaan rytmiin suoria osakesijoituksia. Joskus 500 eurolla, joskus 5000 eurolla. Varallisuuteni karttuu myös kuukausittaisella 2000 euron asuntolainalyhennyksellä.

Vierailija
70/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä pankissa asiantuntijan juttusilla niin saat parhaan kuvan siitä mitkä säästämismuodot sopii juuri sulle ja miten kuukausittainen säästösumma kannatta jakaa. Esim. täältä saat itse varattua ajan suoraa netin kautta: www.saastopankki.fi/varaa-aika

Vierailija
71/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:34"]

Ihmiset säästävät tosi paljon sijoittamalla, vaikka totuus on se, että siinä on aina riski menettää kaikki säästönsä.

[/quote]

Mä haluan uskoa, että esim. Talvivaaraan sijoittaneet, tai "sijoittaneet", sijoittivat kuin Lottoon. Ts. tiesivät, että suurella todennäköisyydellä menettävät rahansa. Toisaalta jos sijoitus olisi mennyt putkeen, tuotto olisi voinut olla kohtalainen. Ehkä, en tiedä.

Helsingin pörssissä on useita hyviä yrityksiä, joihin sijoittamalla voi taatusti nukkua yönsä hyvin. Riski sille, että häviää säästönsä, on olematon. Vai voitko kuvailla esim. markkinatilanteen, jossa Kone menee konkurssiin?

Vierailija
72/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut jo vuosia 5-10 000 euroa tilillä rahaa, ja olen monesti miettinyt onko mitään järkeä pitää tilillä vaan, vaikka ei oikeasti niin kovin iso summa olekaan.

Nyt toisaalta olen ollut osittaisella hoitovapaalla, enkä ole saanut ainakaan enempää säästöjä kasaan, ja ehkä en uskalla sijoittaa mihinkään ennen kun palaan kunnolla töihin ja on taas säännölliset vähän paremmat tulot

Vierailija
73/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€/kk Asp-tilille. Olen hoitovapaalla ja tukia saan sen 400€ + lapsilisät. Vuokraan menee 400

Vierailija
74/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
75/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen asp-tiliä, johon kannattaa säästää nyt alkuun ihan reilusti. Myös jonkinlainen vararahasto tilille kannattaisi kerätä, esim. muutamia tuhansia. Sen jälkeen säästäisin suoraan osakkeisiin Nordnetin kautta. Itselläni on asunto ja auto ja muutama tonni säästötilillä, joten ostan 500 eurolla osakkeita kuussa ja kulutan loput.

Vierailija
76/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ASP:lle säästämisestä jotain etua, vs. tavallinen pankkitili tai vaikkapa arvopaperit?

Vierailija
77/81 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:24"]

ihan hirveitä summia teillä on varaa laittaa säästöön. ei meillä. lähes kaikki menee elämiseen, vaikka kuinka pienesti yritetään muun muassa ruokalaskujen kanssa elää. tasan ei mene onnen lahjat.

[/quote]

Ei siinä mistään "onnen lahjoista" ole kysymys. Haaveista, unelmista ja asenteesta pikemminkin.

Vierailija
78/81 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha, mutta mielenkiintoinen ketju.

Itse säästän 8% bruttopalkasta kuussa eläkerahastoon. Työnantaja lisää 12%. Tonni asuntolainaan. 400 yhteissäästötilille miehen kanssa joista pari kertaa vuodessa osa osakkeisiin. 150 kahteen rahastoon. Muutama satanen säästötilille matkoihin jne. Jos sinne kertyy yli tonni, ostan osakkeita tonnilla kerralla.

Vierailija
79/81 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan nettona 2000 e / kuukausi ja säästän joka kuukausi 913 e säästötilille ja 100 e rahastoon.

Tavoite olisi, että säästötilillä on aina 24 000 e. Tällä hetkellä kerään käsirahaa sijoitusasuntoihin ja odottelen, jos osakkeiden hinnat tippuisivat lisää, niin pääsisi ostoksille.

Lapsille menee kummallekkin 30 e kuukaudessa omille säästötileilleen. Kerran vuodessa ostan heidän osakesalkkuihinsa osakkeita.

Vierailija
80/81 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset menevät aina suunniltaan, kun kerron, että saan säästettyä 3000 euron nettotuloistani 2000 e / kk ja, että kun minulla on 28-vuotiaana yksi velaton sijoitusasunto, 2 lasta, autot ja omakotitalo, niin minulla ei pitäisi olla varaa muuhun kuin makarooniin. Ihmiset luulevat myös, että käymme velaksi ulkomailla 👌🤔

En ymmärrä, mihin muut ihmiset saavat sitä rahaa kulumaan niin paljon.

Sen on pakko olla vaan siinä, kun ihmiset ottavat tavaraa laskulle ja käyvät paljon ulkona syömässä, baareissa jne. En muuten ymmärrä, miksi olisi jollakin vaikeaa laittaa 3000 euron netosta edes 1000 e?!? Mutta lähipiirissäni kukaan ei kykene edes siihen.

Pitää olla harakan siivet ripsien tilalla, jotka maksavat kuussa satasia, tekotukka ja kynnet jne ja sitten voi itkeä työpaikan kahvihuoneessa, kun ei ole rahaa ja olla kateellinen muille, ketkä eivät ole koukussa turhuuksiin.