Paljonko säästät kuussa? Miten ja mihin jaat sen?
Jos säästät esim 500e kuussa, miten jaottelet sen? Laitatko siitä esim 100e eläkesäästöön, 100e osakkeisiin, 100e tilille säästöön ja 200e matkoihin? VAi miten?
Nuori opettelee alkuun ja mietin miten jakaa säästösumma viisaasti. Säästökohteita olisi paljon esim asunnon omarahoitus, parempi auto ja auton kulut, matkat, omat kulut, eläkesäästö, lapsisäästö ja vaikka mitä ;(
Osaako joku auttaa?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 18:24"]
Osakesalkun olen rakentanut niin, että osinkoja tulee joka kuukausi. Valtaosa osakkeista on kotimaisia, mutta minulla on myös jenkkiosakkeita, joista useimmat maksavat osinkoja 3kk välein ja yksi kuukauden välein.
[/quote]
Olisi mielenkiintoista kuulla, mikä kuukausittain osinkoja maksava osake sinulla on? Olen itse etsiskellyt vastaavaa, mutta en ole vielä löytänyt sopivaa. Eihän niitä tietääkseni ihan kauhean paljon olekaan.
[/quote]
En ole tuo edellinen vastaaja, mutta itselläni on joka kuukausi osinkoa maksavana O. Siis Realty Income Corporation. Tai reitihän tuo oikeastaan on.
Jenkeistä saa joka kuukausi osinkoja ostamalla esim kolmea firmaa: GE, PG ja JNJ. Nuokin kaikki löytyy salkustani.
[quote author="melba" time="04.01.2015 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 18:24"]
Osakesalkun olen rakentanut niin, että osinkoja tulee joka kuukausi. Valtaosa osakkeista on kotimaisia, mutta minulla on myös jenkkiosakkeita, joista useimmat maksavat osinkoja 3kk välein ja yksi kuukauden välein.
[/quote]
Olisi mielenkiintoista kuulla, mikä kuukausittain osinkoja maksava osake sinulla on? Olen itse etsiskellyt vastaavaa, mutta en ole vielä löytänyt sopivaa. Eihän niitä tietääkseni ihan kauhean paljon olekaan.
[/quote]
En ole tuo edellinen vastaaja, mutta itselläni on joka kuukausi osinkoa maksavana O. Siis Realty Income Corporation. Tai reitihän tuo oikeastaan on.
Jenkeistä saa joka kuukausi osinkoja ostamalla esim kolmea firmaa: GE, PG ja JNJ. Nuokin kaikki löytyy salkustani.
[/quote]
Voitko auttaa minua yhdessä asiassa; miten jenkkiosakkeiden osinkojen verotus menee? Haluaisin ostaa, mutta pelottaa etten jaksa painia verottajan kanssa. :(
Ei tuossa osinkojen verotuksessa ole ihmeellisempää. Jenkit ottaa sen 15% ja sit joudut maksamaan loput vielä Suomeen.
http://www.nordnetblogi.fi/ulkomainen-osinko-vaatii-veronsa/14/08/2014/
Tietty veroilmoituksesta pitää tarkistaa, että onko ne kaikki omat firmat siellä mainittuna myös. Jotkut (muistaakseni just Jenkit) pitää sinne luetella joka vuosi.
Jos tuo pelottaa liiaksi, niin osta vaikka Seligsonin tai Handelsbankenin Amerikkaindeksiä. Se kulu 0,4% järjestää sen, että tuota asiaa ei tarvitse itse miettiä.
Meillä menee yht. 350 e/kk rahastoihin (Nordnetin Superrahastot) ja ETF:iin (World Index ja kehittyvät markkinat), 100 e/kk säästötilille, jolta otetaan rahaa aina isompiin hankintoihin, reissuihin jne.
Kiitos 2! säästättekö yhdessä miehen kanssa tuon 450e kuussa? SItä summaakin mietin paljonko saan kerättyä.
Tällä hetkellä tuo summa on tosiaan se mitä säästetään yhteensä minun ja puolison tuloista, kun yritetään samalla lyhentää lainaa vauhdilla korkojen ollessa alhaalla. Lisäksi suoria osakeostoja tehdään aina, kun tulee jotakin "ylimääräisiä" tuloja, kuten bonuksia, lomarahoja, veronpalautuksia jne.
2
minulla ei ole varsinaisia eläkesäästöjä. osakkeita en ole ostanut vielä, ja 100 euroa taitaa olla siihen liian pieni summa, jotta se olisi järkevää.
tilisäästäminen on siihen hyvä, että siellä rahat on turvassa ja helposti nostettavissa (jos ei ole kyse määräaikaistalletuksesta). tilille kannattaisi säästää ensisijaisesti. sitten kannattaa laittaa joku osuus, sellainen jota et heti tarvitse, eikä välttämättä edes lähivuosina, esim. rahastoon. rahaston arvo voi vaihdella, ja sen takia siellä on oltava sellaista rahaa, jota ei heti tarvitse, jotta ei joudu lunastamaan rahojaan tappiolla.
eli laita ensin säästötillille ja opettele vähän eri säästämis- ja sijoitusmuodosta. sitten voi alkaa laittaa vähän johonkin rahastoon.
Mä säästän seuraavasti:
- 10% nettotuloista sijoituksiin (suoriin osakesijoituksiin + rahastoihin + korkoihin, sijoitussuunnitelmassa määrätyssä suhteessa tai painon saavuttamiseksi)
- miehen kanssa yhdessä säästämme uutta autoa varten siten, että katsomme, että paljonko autoon on mennyt kuussa ja jos se on alle 400 e, niin siirrämme sen erotuksen. Käytännössä siis jos autoon on mennyt 240 e kuussa, niin molemmat siirtää 80 e uutta autoa varten autosäästötilille. (auto meillä vuosimallia 2013, joten vaihto ei ole ajankohtaista, mutta kyllähän auto aina vanheenee)
- lisäksi katson 175 euron asuntolainanlyhennyksen säästöksi
Yhteenvetona voisi sanoa, etttä siis sijoitan 10% nettotuloista + säästän keskiverrosti 250 e autoon ja asuntoon.
Ja siis onko teillä ideaa miten jaotella tuo 500 euroni kuussa? Onko se aivan huono säästösumma? Kiitos! Ap
En säästä. En vain käytä kaikkea rahaa kerralla, mitä tilille tulee. Siellä ne sitten on venaamassa, jos tarvitsee rahaa johonkin isompaan: Uusi auto, remppa, lomamatka yms.
Joskus olen ostellut osakkeita, mutta ne on vähän sellaisia, ettei niitä kuitenkaan raaski myydä, kun tuntuu siltä että jos myy, niin arvo alkaa nousemaan vielä enemmän, ja sitten ottaa kupoliin rankasti. Osingot toki ihan kiva juttu, mutta osakkeita pitäisi olla niin suurella rahalla, että osinkorahat tuntuis jossain.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:58"]
Ja siis onko teillä ideaa miten jaotella tuo 500 euroni kuussa? Onko se aivan huono säästösumma? Kiitos! Ap
[/quote]
sun kannattaa ihan oikeasti opetella itse jotain eri säästämismuodoista.
laittaisin esim. näin:
-säästötillille 300 euroa
-Aktia Solidaan 100 euroa
-Aktia Capitaliin 100 euroa
Ap: 500 e on jo tosi tuntuva summa, jolla voit tehdä jo vaikka suoria osakeostoja parin kk:n välein. Tosin olennaisinta sinun on nyt pohtia mitkä noista sinun tavoitteista on ensisijaisia? Jos esim. asunnon osto on se ykköstavoite, niin kannattanee säästää sitä varten ASP-tilille tai määräaikaistilille, jolta saat rahat irroitettua tarpeen tullen. Kaikki riippuu siis sinun arvotuksista, ei muut voi neuvoa tällaisessa. :)
Itse olena jakanut näin:
200e osakkeisiin (mutta en ole niitä ostanut vielä, kun en osaa)
200e säästötilille autoa ja omarahoitusta varten
50e eläkesäästöön ihan vain tilille
Kiitos neuvoista jos joku osaa paremmin auttaa! Kiitollisena, Ap
Edelleenkin olennaista on se, mitkä ovat tavoitteesi tärkeysjärjestyksessä? Onko parempi auto pakollinen? Millä aikavälillä aiot ostaa asunnon ja mikä on tavoitteesi omarahoituksen määrästä? jne. Eläkesäästöjä ei kannata tilillä makuuttaa, missä inflaatio niiden ostovoiman syö, vaan sijoita osakkeisiin, rahastoihin ja ETF:iin sillä ajatuksella, että niiden tuotolla turvaat eläkevuosia.
Ei ulkopuolinen voi sanoa, että mitä kannattais tehdä, jos ei yhtään tiedä mikä on sun kokonaistilanne.
Paljonko tienaat kuussa nettona?
Paljonko sulla on lainoja? Mitä lainoja ne ovat?
Mitä omaisuutta sinulla on ennestään? Asunto? Auto? Onko mitään rahastoja / osakkeita? Miten em. jakautuu prosentuaalisesti?
Milloin tarvitset rahoja?
Millainen olet ihmisenä, kestätkö, jos osakkeet menee vaikka -50%. Tekeekö silloin mieli ostaa vai myydä osakkeita?
Ei ulkopuolinen voi sanoa, että mitä kannattais tehdä, jos ei yhtään tiedä mikä on sun kokonaistilanne.
Paljonko tienaat kuussa nettona?
Paljonko sulla on lainoja? Mitä lainoja ne ovat?
Mitä omaisuutta sinulla on ennestään? Asunto? Auto? Onko mitään rahastoja / osakkeita? Miten em. jakautuu prosentuaalisesti?
Milloin tarvitset rahoja?
Millainen olet ihmisenä, kestätkö, jos osakkeet menee vaikka -50%. Tekeekö silloin mieli ostaa vai myydä osakkeita?
13 pankki neuvoi, että on ok laittaa pieni summa eli 50e kuussa tilisäästöön, oletko eri mieltä tästä? Että IHAN KAIKKI osakkeisiin ja rahastoihin?
Eli nyt kun laitan 200e osakkeisiin ja 50e tilisäästöön, niin pitäisi laittaa kaikki 250 osakkeisiin? Ymmärsinkö oikein?
Miten ja mistä noita osakkeita ja rahastoja ostetaan? Voitko ohjeistaa perusteet niin pääsen huomenna alkuun? Onko 200e summa kuukausittain armottomasti niihin liian pieni?
KIITOS ja tuhannesti! AP
Itse säästän noin 700 €/ kk, siitä menee karkeasti 200€ yhdelle tilille säästöön (mahdollisesti uuteen autoon tms. isompaan), 300€ ASP-tilille ja 200€ toiselle tilille, josta voi tarvittaessa nostaa rahaa matkaan, yllättäviin kuluihin(vaikka auto tai kodinkone hajoaa), ja sieltä tililtä siirretään aika ajoin osa rahoista asp-tilille tulevaa asuntoa varten.
Osakkeita olen harkinnut, mutten oikein osaa sitä hommaa..
[quote author="melba" time="03.01.2015 klo 16:50"]
Joku kysyi tuossa, että paljonko on mulla keskimääräinen hallinnointipalkkio ja täytyy sanoa, että en osaa vastata siihen. Minulla on sijoituksia useissa eri paikoissa ja en lähde realisoimaan esim. Seligsonin omistuksia sen vuoksi, että nyt saan Handelsbankenilta edullisemmin, koska verottaja iskisi siihen väliin. Kalleimmat kulut minulla on varmaan osakesijoituksista. Nordnetistä ei mene hallinnointikustannuksia, mutta kaupankäyntikulut on kuitenkin varmaan 8-15 euroa siellä. Nordeassa kulut on minulla 8 e (ostan sinne vain ruotsalaisia osakkeita) ja sitten hallinnointipalkkio on 1,35 e kuussa, mutta sekin on prosentuaalisesti tosi pieni. Kuluja tulee tietty siitä, että osakkeet maksavat osingot ulos ja niistä menee sitten vero ja vasta sen jälkeen voi ne uudelleensijoittaa. En ole laskenut tarkkaan, että mitä näistä kuluista tulee, mutta varmaankin tuo osakesijoittaminen ei ole niin kannattavaa kuin rahastosijoittaminen, mutta se on vaan paljon hauskempaa minusta.
Rahastojen kulut indeksirahastoissa HB:ssa on:
Eurooppa indeksi 0,4% (Seligson 0,45)
kehittyvät indeksi 0,85% (seligson 0,94 tai jotain sinnepäin, ilmaistaan tosi epämääräisesti nettisivuilla)
usa indeksi 0,4% (seligson 0,43)
Halpojahan nuo molemmat ovat, joten eipä noissa paljon väliä ole kummassa niitä on.
Niin ja joskus olen ostanut Nordeankin indeksirahastoja, vaikka niissä onkin korkeammat kulut. Halusin vain hajasijoittaa rahojani ja Nordealla oli silloin hirmu hyviä tarjuksia. Sinne jäivät nekin rahat nyt sitten korkeammilla kuluilla, koska realisoiminen se nyt vasta kallista olisikin. Lisäksi Nordea nosti noita osto ja nostokulujaan kymmenkertaiseksi siitä mitä aikaisemmin oli, niin olkoot nyt siellä.
[/quote]
Minkä takia sijoitat nimenomaan noihin indeksirahastoihin, vaikka niiden tuotto näyttää heikommalta kuin muiden rahastojen tuotto ja riskikin on suurempi? http://www.handelsbanken.fi/shb/inet/istartfi.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=10_Sijoittaminen&sa=/Shb/Inet/ICentFi.nsf/Default/qEDF6BF25D67867CBC22577AB0027D0B4
Ihan kysyn siksi, että olen harkinnut rahastosijoittamista, mutta koko aihe tuntuu hirveän monimutkaiselta...