Rakastan työtäni R-kioskilla!
Kohta 3,5 vuotta takana, ihan rivimyyjänä olen. Lähdin entisestä työpaikastani, sillä emme päässeet yhteisymmärrykseen pomon kanssa. Eräällä lounastauolla olin ollut minuutin ylimääräistä tauolla, kun pomo tuli ilmoittamaan että tästä johtuen olen sitten tunnin ylimääräistä töissä palkatta. Lähdin töistä ahdistuneena ja toivottomana, kuinka jaksaisin enää pitempää? Avasin ärrän sivut ja hetken mielijohteesta laitoin hakemuksen.
Kerroin sukulaiselleni mitä olin tehnyt, hän sattuikin tuntemaan erää kauppiaan, joka haki työntekijää. Sain paikan välittömästi. Ilmoitin pomolle, että aloitan uudessa paikassa jo ensi viikolla, kiitin yhteisestä ajasta ja totesin, että olemme varmaan molemmat yhtämieltä siitä, ettei tämä työ ollut minua varten. Toivotin onnea uuden työntekijän etsintään ja puhdistin työpöytäni.
Kolme kuukautta aloittamisestani ärrällä kioskimme siirtyi ketjun omistukseen. Olin helpottunut kaikista rutiineista ja säännöistä, kuinka kioskilla toimitaan, saamastani koulutuksesta ja mahtavasta esimiehestä, joka kioskiimme palkattiin.
Työ on hektistä ja osaamista vaaditaan; posti, passit, vuokraus, ikäraja- ja hygieniapassit vaaditaan. Veikkaus- ja Toto-koneet täytyy osata käyttää. Vaikeita tilanteita tulee päivittäin, ja niistä pitää pystyä selviämään pahoittamatta kenenkään mieltä. Taukoja ei varsinaisesti ole, mutta olen aina kerennyt syömään ja käymään vessassa tarpeen tullen.
Asiakkaat ovat ihania, ja haluan palvella heidät niin hyvin kuin kykenen. Yhtään valitusta en ole saanut työstäni, kehuja olen saanut henkilökunnalta, ja kaksi kirjallista tyytyväisiltä asiakkailta. Tunnen, että työtäni arvostetaan, ja se on tärkeää jaksamisen kannalta.
En aio lopettaa töitä ihan heti paikassa, jossa viihdyn :)
Kommentit (29)
Ap. minusta oli ihana lukea viestisi ja toivoisin että kaikki löytäisivät työpaikan ja työyhteisön jossa aidosti viihtyvät. Mun kollega jäi eläkkeelle pari vuotta sitten ja viimeisenä työpäivänä haistatti paskat työpaikalleen ja työyhteisölleen. Mä olin tosi järkyttynyt, kun rouva oli kumminkin ollut samassa työpaikassa 80-luvun alusta alkaen, reippaat kolkyt vuotta. No ehkä hänelle teki hyvää tuulettaa, mutta sääliksi kävi häntä. Ajatuksena jotenkin järkyttävä että ihminen on tullut yli 30 vuotta paskaan duuniin ja työyhteisöön jota on inhonnut jokaisena päivänä. Ihminen kuitenkin viettää hereillä olo ajastaan yllättävän paljon juuri siellä työpaikalla, se on iso osa elämää.
Ap, miksi ärrällä on on oluet, siiderit, karkit, ruoat, nenäliinat ym niin pirun kalliita? Ostaako ihmiset muka oikeasti noita kun kaupungeissa melkein aina vieressä on ruokakauppa jossa puolet halvempaa.
kuka iziootti uppas näin vanhan pököleen?
25:
usko tai älä, kyllä, ihmiset ostavat! Kun on Ärrällä töissä oikeasti ihmetyttää kaikki nämä puheet kriisistä, yms. Kun ostetaan kokonaisia kartsoja tupakkaa (n. 80 € saman tien) tai vedet 2,60 € (vrt. halpis vesi lähimmästä s-marketista 60 senttiä, niin mietin et herrajumala, mähän saan kokonaisesta työpäivästä 80 € ja ne polttavat nämä rahat ihain noi vain...
Muuten ärrällä on ihan kivaa olla töissä. Kyllä, vessankäynti on suoritus ja syön asiakkaiden nähden samalla palvellen ihmisiä, mutta mikäs siinä! Pitäähän minunkin syödä ja käydä vessassa. Korostan, tämä ei ole väliinpitämättömyys, vaan omasta hyvinvoinnistä huolehtiminen: jos voin hyvin, voin myös ahkeroida työnteossa 150% sti!
Aloittaja on varmasti joku ärrän rekrytointihenkilö. R-kioski on ansainnut tittelin Suomen surkeimpana työnantajan, ihmetyttää suuresti miten kyseinen yritys ei ole esillä nyt kun uutisissa käsitellään nuoria sortavia työpaikkoja. Omasta ärrä-kokemuksesta jo vuosia aikaa mutta silloin ylitöitä paiskittiin rahatta, epäpätevät esimiehet huusivat ja nöyryyttivät asiakkaiden edessä, jauhetiin lisämyynnistä kaikkea pitäisi tyrkyttää asiakkaille, jos et näin tehnyt sinua sätittiin.
Irtsanomisen jälkeen sain paperin, jossa väitettiin että olen itse irtisanoutunut vaikka oikeasti minut irtisanottiin. Karenssihan siitä silloin aikanaan napsahti mutta nyt onneksi paremmissa hommissa olleena jo muutaman vuoden :)
Olkaa järkeviä ja kertäkää kyseinen yritys kaukaa. En palaisi R-kioskiin töihin ja lapsilleni olen myös sanonut että ei haittaa vaikka ei olisi töitä mutta Ärrälle ette sussiunatkoon mene!
Riisto paikka ainakin Helsingissä missä jatkuva kiire
Enpä enää r-kioskien asiakkaaksi mene! :(
Ärrällä on sanaton selviö et töihin tullaan 15-30 min ennen kuin palkan maksu eli se varsinainen työaika alkaa.
Virallisissa valmistautumis ja lopetus ajoissa (30min -15 min) ei ehdi vaadittuja esi töitä kunnolla tekemään, ellei tee hiki hatussa ja yli vauhtia mikä ois ihan hullua.
Taukoja ei ole. Kyllä se valtaosassa kioskeja on niin, että sä haukkaat tai hörppäät jotain seisten ja keskeytät jos pitää palvella asiakkaita.
Vessassa ehtii käymään sen 1 pakollisen kerran per vuoro ja senkin kiireellä jos on vilkkaan alueen kioski.
Iso ongelma on kun ne Ärrät ei ole enää vain kioskeja! Katsokaapa huviksenne R-ketjun verkkosivuilta mitä kaikkee palveluita niillä on ja siihen valikoimaan liittyy kans asiakkaille näkymättömäks jäävää lisä tekemist.
Ärrät on kioskikohtasilla vaihteluilla pikku kahviloita, ravintoloita, paistopisteit, pikaruokaloit, posteja, lippupisteitä, liittymämyyjiä, pankkeja, ruokakauppoja...
Samaan aikaan kun sulla on jono ulos asti paketin hakijoi, matkakortin lataajia, laskun maksajia, röökin ostajia yms, niin joku huomauttaa että kahvimaito on loppu.
Alaikäiset tunkee pelikoneelle ja sun pitäs puuttua siihen. Sitten tuleeki Postin pakettikuorma ja oho, vakioasiakkaan lempiröökiä pitäis hakee varastosta kun se on hyllystä loppu.
Foodora ja Wolt tilaus kilisee, että nekin pitäis ehtiä valmistella kaiken lisäks. Mitä uskallat luvata, nyt kun sulla on älytön kiire päällä?
Matkakortin lataus temppuilee ja jono ulos asti kasvaa. Joku mummo arpoo ja jumahtaa kassalle rupattelemaan jonon venyessä, yrität olla sille mukava.
Täydennät kahvimaidon ja huomaat että oho, paistotuotteita ja kahviakin pitäs täydentää. Ihmisiä pukkaa sisään jatkuvasti ja vessaankin pitäis päästä. Nälkä kurisee mahassasi.
Asiakas kyselee, missä on se ja se panini ja samaan aikaan sun pitäis pyyhkiä tiskin aluetta että säilyy siisti ulkoasu ja laittaa se kahvi tippumaan. Ei löydy asiakkaan lempi paninia ja sit se kyselee ummet ja lammet voileivistä jonon kasvaessa.
Iltavuorot on ahdistavii. Sisään tulee alaikäsiä notkumaan ja narkkarit tunkee lämmittelemään.
Ihmiset tuo jatkuvasti kengissä kuraa ja siivota ehdit illalla vain pätkissä kun koko ajan pitää palata tiskille.
Takatilatkin pitäis ehtiä siivoamaan ettei terveystarkastaja suutu.
Seuraavan päivän paistotuotteet pitäs kaivaa kylmiöstä ja rekisteröidä myymättä jääneet pelit ja pullat poisto systeemiin. Et voi laittaa loppuhommia tehdes hävikkiruokaa roskiin, ne pitää laskee ja rekisteröidä lajityypeittäin ja määrittäin sinne järjestelmään ennen hävitystä. Homma keskeytyy koko ajan kun pukkaa matti myöhäisiä asiakkaita viimeiseen minuuttiin asti.
Joka päivän lopussa pitää pestä vitriinit kauttaaltaan, kahvisäiliöt, alustat ja tehdä kaikki muu mitä kahviloissakin joissa on useampi töissä. Tämän teet yksin ja samaan aikaan palvelet jatkuvasti sisään lappaavia asiakkaita. Kassa pitäis laskea ja tehdä raportit ja muu paperisota.
Suosiolla jäät päivittäin 15-30 min yliaikaa palkatta että saat tehdä kaiken kunnolla ja rauhassa.
Hullu työpaikka ja Ärrää kokeilleist moni kyllä tietää!
Mä näin ettei siellä pystytä ylläpitää riittävää puhtautta.
Kahvisäiliöt laitettiin yöks takahuoneen lattialle. Ne säiliön hana osat mistä kahvi valuu asiakkaille kuppiin koski sitä lattiaa mikä pestiin samalla kuraisella mopilla kuinmyynti tila, että enpä osta enää Ärrän kahvia.
Varmaan työ ärrällä jakaa mielipiteitä. Toinen tykkää toinen ei.
Aloitin keskustelun osin siksi, että itse olen ollut tyytyväinen, yllättäen. Odotin että vihaisin kassatyötä, mutta luulin väärin. Homma sopii mulle paremmin kuin hyvin. Lisäksi koen, että jos joku päivä lähden ärrältä, olen saanut arvokasta työkokemusta alalta, tosin toivon ettei se hetki tule ihan vielä.
En ole kokenut, että sosiaalinen elämäni olisi riistetty. Vapaata on omaan elämääni sopivasti ja noina vapaapäivinäni vietän aikaa ystävien ja perheen kanssa. Palkkaan olen tyytyväinen, saan laskut maksettua ja rahaa jää vielä mukavasti elämiseen.
Palkkani putosi useita satoja euroja kk entiseen työpaikkaani nähden, mutta se on pieni paha siitä, että ärrällä henkinen terveyteni on säilynyt. Edellisissä paikoissa olisin varmaan palanut loppuun parissa vuodessa. Niin kamalaa työntekijän kyykyttämistä olen kokenut aiemmissa työpaikoissani. Olen saattanut olla onnekas siinäkin suhteessa, että sain hyvän työporukan jossa aina ollut hyvä yhteishenki ja kannustava ilmapiiri. Uskoisin ettei näin ole välttämättä kaikissa paikoissa.